opkomst Islam

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: opkomst Islam

Berichtdoor schelpje3 » 19 okt 2013 15:44

johannes1 schreef:Oei, volgens mij staat het bijna dagelijks wel in de krant. Assad is namelijk een aleviet en in Syrie hebben de alevieten het op dit moment niet makkelijk. Maar het is een stroming vanuit het sjietisme (als ik het goed schrijf).

Daar lees ik dan kennelijk overheen of dat blijft niet op mijn harde schijf. Er zijn zoveel stromingen in de Islam, het lijkt op refoland :wink:
Het wordt ook steeds ingewikkelder. Het ene volk dat tegen het andere opstaat en dan hier gewoon "om de hoek". :-&

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 okt 2013 21:26

schelpje3 schreef:....zij zullen allereerst de 5 zuilen van de Islam moeten accepteren.”

Ik had dus nog nooit van Alevieten gehoord. Maar ook daar is dus verzuiling en verdeeldheid.

Lijkt wel of de 15de eeuw nog een keer overgedaan wordt, maar dan door moslims.
Wist niet dat ze ook een 5 punten - versie van TULIP hadden. :lol:

Antropoloog
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Antropoloog » 22 okt 2013 10:52

Verwachten jullie (mede lezers van dit topic) dat er een islamitische partij voet aan de grond zal krijgen in Nederland? Enkele jaren terug was dit best wel een 'hot issue', waar toentertijd Wilders prominent mee aanwezig was in de media. Ligt het aan mij, of is die angst voor de opkomst van een islamitische partij afgezwakt?

Persoonlijk denk ik niet dat het zo'n vaart zal lopen gezien de onderlinge verdeeldheid die er (ook) onder moslims is.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 22 okt 2013 12:48

Klopt, er is grote verdeeldheid onder moslims. Niet alleen tussen extremistische en minder extremistische moslims, maar ook tussen allerlei verschillende islamitische stromingen (zoals shi ieten versus soennieten, maar er zijn er nog veel meer), en, misschien nog wel belangrijker, verschillende ethniciteiten. Een turk moet bijvoorbeeld ook maar weinig hebben van een marokkaan, ook al zijn het beide moslims. De meeste moslims zitten bij partijen zoals de PVDA en het CDA, en voelen zich daar prima thuis. Al vind ik het persoonlijk jammer dat er een islamitische invloed is in een 'christelijke' partij zoals het CDA. De dialoog aangaan ben ik alleen maar voor, maar om nu moslims in je partij op te nemen...

Als er al een islamitische partij zal komen, zal deze dus slechts een deel van de moslimbevolking kunnen vertegenwoordigen. Bijvoorbeeld de orthodoxe moslims. Maar daarvoor is in ons land (gelukkig) nog lang niet voldoende animo.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 22 okt 2013 12:56

Nee, de islamisering zal zich eerst en vooral voltrekken in de 'achtertuin' van de Arabische wereld: we zien het nu al in landen als Mali en andere Sahel landen, we zien het ook in de onbekende Centraal-Aziatische landen zoals Kirgizië, we zien het in Pakistan, we zien het in Indonesië (waar overigens de meeste moslims ter wereld wonen), we zien het in Maleisië... Vormen van de islam die daar traditioneel zijn (zoals Soefi's, een veel meer tolerante islam-stroming met ook 'heidense' invloeden) worden verdrukt en vervangen door extremistische vormen van Islam die uit Saoedi-Arabië komen overwaaien, zoals salafisme en wahabisme. Met Saoedisch geld worden er allerlei zorginstellingen maar ook prachtige moskeeën neergezet.

Het zal mijn tijd wel duren voordat het allemaal hierheen komt. Wij hebben die Saoedies namelijk niet nodig, zij wel. De landen die nu aan het islamiseren zijn, zijn overwegend arme landen. Nu valt het in een land als Maleisië nog wel mee, maar daar heb je volgens mij ook een redelijke arme onderklasse.

EDIT: Een voorbeeld van hoe een volledig geislamiseerd land eruit komt te zien is de Malediven, een paradijselijk eiland in de Indische oceaan dat extreem fundamentalistisch is geworden met steun vanuit Pakistan en Saoedi-Arabië. Zelfs toeristen die hier vakantie komen vieren, merken de enorme invloed van de islam. Dit moet je toch niet willen in landen zoals Mali, waar veel meer mensen wonen...

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 22 okt 2013 21:04

weet u, ik ben bang van de uitdrukking: ‘het zal mijn tijd wel duren voordat het allemaal hierheen komt’.
Eigenlijk is het hier al lang en toenemend, vind ik.
Daarbij ben ik gestopt om nationaal te denken, waar wij m.i. reeds volkomen verkocht zijn aan Europa, financieel, politiek, alsook inzake onze islambeleving.
Dan denk ik aan sommige wijken in Londen en in Parijs geloof ik ook al, waar onderling de sharia reeds alom wordt toegepast.
Overigens komen onze grote steden daar ook achteraan hoor.

We lezen dat er al >40.000.000. moslims in europa leven, dat is nog wel geen numerieke overmacht, maar zij leven geconcentreerd en zijn plaatselijk dus wel degelijk in de meerderheid. En zoals we weten gedragen ze zich daar ook naar, waardoor de autochtone bevolking daar wegtrekt, zich er letterlijk niet meer thuis voelt.

En dan in functie van tijd beschouwd, moeten wij ons realiseren dat op de ‘compost’ van een vervallende cultuur, zich natuurwetmatig een opvolgende vestigt. En hoe snel het verval in Europa plaatsvindt, zie o.a. de secularisatie maar, dat ontgaat toch niemand?

Neem daarbij de ‘vergrijzing’, een volkomen onjuist woordgebruik natuurlijk. Met een in Europa gemiddeld geboortecijfer van 1,3 (Nederland ook zoiets) zijn we vanwege de anticonceptie, de abortussen en de mode om voorrang aan de carrière te verlenen, zwaar aan het uitsterven der autochtonen geslagen.
Alzo niet de moslims met een geboortecijfer van kennelijk 8,1 (zo las ik tenminste) en daarbij nog eens een jaarlijkse instroom van tienduizenden, heb ik wel berekeningen gezien van rijp voor het kalifaat binnen 20 jaar.

Daarbij is in verschillende landen aangetoond dat geen meerderheid van moslims nodig is om de macht over te nemen, doch een strijdbaardere houding, wat we nu ook in Afrika zien.
Tel daar eens wat we noemen onze zelfislamisering bij op, dan zijn we veel over ons heen aan het trekken hoor.
Zou daar ook nog Turkije aan toegevoegd moeten worden, de krachten welke dat willen zijn groot, dan komen daar nog eens 60?miljoen moslims bij in Europa.

Weet u, ik ben lang lid geweest van de CU. Het was prof. Egbert Schuurman vooral welke het weigeren van de erkenning dat de islam gezien moet worden als ook een gevaarlijke ideologie zo zeer heeft gestimuleerd. Maar islam is onderwerping en moslims zijn onderworpenen aan de echte islam, de koran en Hadith, ook al zijn ze persoonlijk wat wij gematigd noemen.
Echte christenen kunnen toch ook niet ‘gematigd’ zijn? Dan krijg je toch vrijzinnig of zo en dat heeft toch geen dominante stem in ons kerkelijk gebeuren?

Ik heb niet alles gelezen op deze draad, maar de islam kent toch een huis van vrede en een huis van jihad? De eerste is waar de sharia geldt, de tweede is waar dat nog bevochten moet worden, toch?

Tot slot schaar ik mij onder hen volgens welke onze antichrist en de 12e imam, de Mahdi van de moslims best wel eens in één en dezelfde figuur begrepen zou kunnen zijn. Daar zijn m.i. te veel argumenten voor aan te wijzen om die mogelijkheid te ontkennen.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 28 okt 2013 22:20

gravo schreef:
Het liefst geen pamflet-achtige reacties, ook liever geen hoofdletter-geschreeuw. Mij lijkt een grondige analyse op dit punt veel belangrijker. Is er nog een rol voor kerk en christendom? Ook zo'n vraag.

Weet je nog dat ik graag had dat antwoorden binnen het kader van mijn verwachting bleven? Je ging er grof tegenin.

gravo schreef: Mijn bedoeling is niet schelden en tieren op moslims. Ook zal ik altijd blijven pleiten voor tolerantie, voor de rechtsstaat, voor minderheden, godsdienstvrijheid en verdraagzaamheid. Altijd moeten wij de enkele mens, ook de moslim, vrijwaren van geweld en wraak.

Tolerant zijn tegenover moslims hun geloof? De duivel zijn gang laten gaan?
Godsdienst vrijheid? Ook de duivel zijn gang laten gaan?

Wij dienen van de mens te houden gelijk God ook van ons houdt maar we moeten hun daden, als die tegen God zijn verachten, niet tolereren of respecteren. We willen zo braaf zijn al kost het je eigen ondergang al wordt God er verdriet mee aangedaan, braaf blijven.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 feb 2014 15:06

Wat is de islam toch een vredelievende religie :?

Taliban bedreigen niet-islamitisch bergvolk: bekeer of sterf!

De Kalash, het Pakistaanse bergvolk dat zegt af te stammen van Alexander de Grote, zijn altijd veilig geweest achter hun muren van rots en ijs. Maar de Taliban hebben 'een gewapende strijd' aangekondigd tegen deze stam, omdat die nooit is bekeerd tot de islam.

Er komen weinig buitenstaanders in de Chitral-vallei. De wegen zijn een groot deel van het jaar onbegaanbaar en voordat een vliegtuig het aandurft om op te stijgen, moeten de weersomstandigheden absoluut perfect zijn: de kleine luchthaven ligt weggemoffeld tussen bergtoppen van meer dan achtduizend meter hoog.

Dit is misschien wel het mooiste deel van Pakistan. Bergtoppen torenen woest, rauw en overdonderend boven de vallei uit. Overal is water: rivieren, beken en watervallen vechten zich een weg naar beneden en op sommige plaatsen verandert grijze rots in een boomgaard vol roze bloesem of velden vol wuivende tarwe.

Vroeger werd deze vallei gedomineerd door gematigde Ismaëlies, een aftakking van de islam die wordt geleid door de Agha Khan. Nu zijn soennitische moslims er in de meerderheid, maar ook zij hebben de 3.500 Kailash altijd met rust gelaten. De rijzige mannen en vrouwen, vaak met lichte ogen en een lichte huid, leven in hun afgelegen dorpen, ver in de bergen.

Soms ondernemen toeristen de lange reis om de Kalash te zien. Een enkele buitenlander. Een handjevol Pakistanen uit 'de vlaktes'. Die laatste groep is overigens niet erg populair bij de Kalash-vrouwen, zo vertelden ze in 2002 in een interview met de Volkskrant. 'Ze verstoppen hun eigen vrouwen, maar komen wel naar onze gezichten kijken', zei een jong meisje. 'Ze hebben geen respect.'

bron: AD.nl

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 feb 2014 15:37

schelpje3 schreef:Wat is de islam toch een vredelievende religie :?

Taliban bedreigen niet-islamitisch bergvolk: bekeer of sterf!

De Taliban met de gemiddelde moslim vergelijken komt neer op zoiets als de Christenen nog steeds veroordelen omdat ze kruisvaarders waren...

Maar inderdaad, er zijn weinig voorbeelden van landen waar minderheden rechten hebben onder een islamitische meerderheid.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 feb 2014 15:44

Stel je voor dat de dominee dit a.s. zondag vanaf de kansel zou roepen.
Bekeer je of sterf!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 feb 2014 15:53

schelpje3 schreef:Stel je voor dat de dominee dit a.s. zondag vanaf de kansel zou roepen.
Bekeer je of sterf!

Iedereen in de kerk hoort al bekeerd te zijn, dus ik geloof dat het een holle frase zou zijn!

Bambi

Berichtdoor Bambi » 13 feb 2014 16:30

schelpje3 schreef:Stel je voor dat de dominee dit a.s. zondag vanaf de kansel zou roepen.
Bekeer je of sterf!

Verschil tussen een dominee en de islamterroristen:
De dominee zegt: "Bekeert u, of God zal je laten sterven".
En de islamterrorist zegt: "Bekeert u, of wij zullen je laten sterven".

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 feb 2014 16:40

Bekeer je of sterf!

Stel je eens voor dat je komende zondag met je geloofsgemeenschap de Mis viert en een stel moslim terroristen besluit om de kerk aan te vallen, mensen af te slachten en als toetje ook nog wat omliggende huizen af te branden.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Bui ... llen.dhtml

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 feb 2014 16:53

Faramir schreef:Stel je eens voor dat je komende zondag met je geloofsgemeenschap de Mis viert en een stel moslim terroristen besluit om de kerk aan te vallen, mensen af te slachten en als toetje ook nog wat omliggende huizen af te branden.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Bui ... llen.dhtml

En hoe ze zichzelf noemen :?
Vreselijk!
Des te meer zou het ons tot dankbaarheid moeten stemmen dat wij elke zondag in vrede bij elkaar kunnen komen in de kerk!

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 13 feb 2014 17:02

hier moet ik toch erkennen dat Bambi in mijn ogen een punt heeft.

Bij ons komen er soms dominees welke echt denken dat heel de kerk nog vol zit met verdoemelijke zondaren (wil ik trouwens nog niet eens tegenspreken) welke hoognodig eens door hem bekeerd moeten worden (maar dat waren voor mij verreweg de meesten echter al. En ik betwijfel zelfs of die dominee dat zelf wel is, gezien zijn dominante houding).

En uh, ik zeg het nog maar weer eens een keer; volgens mijn Bijbel komen niet-christenen wel in een rechtvaardig oordeel, voor Gods grote witte troon, maar alleen zij wiens naam daarbij niet in het boek der levenden staan, worden in het helse vuur gegooid. En wie dat zijn bepaalt de Heere gelukkig Zelf.
(Jammer voor de angsthandel van de liefdeloze prediker!)

Terug naar “Archief”