is iedereen een kind van God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jvslooten

Re: is iedereen een kind van God?

Berichtdoor Jvslooten » 22 okt 2013 18:13

ineke-kitty schreef:ten tweede gaat de mens een relatie aan met God, niet andersom.

In het christendom zien we juist dat het God is Die zich naar de mens keert; het christendom onthult de stap van God naar de mens. Voor het christendom is het essentieel dat God bestaat, maar nog essentiëler dat de mens bestaat voor God. De mens redt zichzelf niet door zijn werken, we worden gered door de genade van God die van ons houdt. Of zoals Johannes het zegt: ‘Hierin is de liefde: niet dat wij God lief hebben gekregen, maar dat Hij ons liefhad en Zijn Zoon zond als verzoening voor onze zonden.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 22 okt 2013 18:25

Jvslooten.

God heeft inderdaad Zijn Zoon gezonden als verzoening voor onze zonden, echter is het wel de bedoeling dat wij die verzoening aanvaarden in geloof.

Niet ieder mens heeft dat, en zal dat ook niet doen.
Sterker nog, het merendeel van de mensheid heeft Hem afgewezen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 okt 2013 18:27

ineke-kitty schreef:het merendeel van de mensheid heeft Hem afgewezen.

Je bedoeld: de volledige mensheid heeft Hem afgewezen.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 22 okt 2013 18:30

ineke-kitty schreef:God heeft inderdaad Zijn Zoon gezonden als verzoening voor onze zonden, echter is het wel de bedoeling dat wij die verzoening aanvaarden in geloof.
Volgens mij blijft dan staan dat God als eerste de handen uitsteekt naar ons. Als wij die aannemen, dan ontstaat de levende relatie, maar vanuit de Bijbel gezien kan ik geen grond bedenken om (op zijn minst: voornamelijk) de mens te roemen voor die aanneming. Als God niet genadig was geweest, konden wij nog zo graag willen, maar dan kwam er geen relatie. Andersom ben ik van mening dat God het hart van ieder mens (zelfs een christenvervolger als Saulus) week kan maken dat deze zich in het geloof aan Christus overgeeft.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

tegendraadje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tegendraadje » 22 okt 2013 18:46

Nee een mens gaat niet zelf naar God maar wordt altijd geroepen door God,
Als het de mens bevalt blijft ze en als het de mens niet bevalt zegt ze Hem gedag

Zoals jvslooten al zei: de volledige mensheid heeft Hem afgewezen.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 22 okt 2013 18:59

alexander91 : " andersom ben ik van mening dat God het hart van ieder mens [ zelfs een christenvervolger als Saulus] week kan maken dat deze zich in het geloof aan Christus overgeeft".

ja, soms handelt God inderdaad zo.
Echter in het geval van Paulus openbaarde Christus Zich rechtstreeks aan hem, toen hij op weg was naar Damascus , omdat God Paulus wilde gebruiken om het evangelie te brengen aan de heidenen.

Het is eveneens waar dat God niet wil dat er ook maar 1 mens verloren gaat, maar Hij maakt echt niet ELK mensenhart "week" zodat de gehele mensheid tot bekering zal komen.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 22 okt 2013 19:14

ineke-kitty schreef:alexander91 : " andersom ben ik van mening dat God het hart van ieder mens [ zelfs een christenvervolger als Saulus] week kan maken dat deze zich in het geloof aan Christus overgeeft".

ja, soms handelt God inderdaad zo.
Echter in het geval van Paulus openbaarde Christus Zich rechtstreeks aan hem, toen hij op weg was naar Damascus , omdat God Paulus wilde gebruiken om het evangelie te brengen aan de heidenen.
Er zijn genoeg andere personen te noemen. Daarnaast openbaart Christus Zichzelf vanuit het Woord.
ineke-kitty schreef:Het is eveneens waar dat God niet wil dat er ook maar 1 mens verloren gaat, maar Hij maakt echt niet ELK mensenhart "week" zodat de gehele mensheid tot bekering zal komen.
Ik zeg ook niet dat je erop moet wachten dat God dat doet. We leven in het heden en nu. Als ik nu een steen door mijn ruiten gooi, dan is dat ook al "voorzien". Als we het 'Volg Mij' van Christus horen, dan mogen (zelfs moeten) we daar meteen op ingaan en Hem niet afwijzen, net zoals dat we op de uitnodiging voor de koninklijke Bruiloft in hebben te gaan. Als we gaan wachten tot we zelf voelen dat we er klaar voor en zijn en dat ons berouw echt is, dan kunnen we wachten tot we een ons wegen. Eigengerichtheid is niet de weg. Christus is de Weg, de Waarheid en het Leven.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 okt 2013 20:01

mohamed schreef:Ja, ik ben stout maar jij impliceert ook dat ik 's ochtends al dronken ben en dat vind ik van hetzelfde kaliber als 'muts'.

Bambi schreef:Ik gaf je juist nog een 'uitvluchtweg', voor je belediging.
Dronken mannen hebben vaak geen respect meer voor vrouwen.

Geloof het of niet, maar dronken mensen missen wel eens een afslag. :lol:

Bambi

Berichtdoor Bambi » 22 okt 2013 20:09

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 21:31, 2 keer totaal gewijzigd.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 22 okt 2013 20:29

alexander91 " daarnaast openbaart Christus Zichzelf vanuit het Woord".

God openbaart Zich inderdaad vanuit Zijn Woord, en dat zouden wij aanvaarden in geloof.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 okt 2013 21:12

ineke-kitty schreef:God openbaart Zich inderdaad vanuit Zijn Woord, en dat zouden wij aanvaarden in geloof.

Weet je ook waar geloof vandaan komt?

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 22 okt 2013 21:39

Jvslooten schreef:Weet je ook waar geloof vandaan komt?

Rom 10,17
Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God.

Gal 5,22
De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

Neemt niet weg dat je geen keuze moet maken want je kan de Heilige Geest weerstaan.

Gr Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 22 okt 2013 21:40

Jvslooten: " weet je ook waar geloof vandaan komt? "

jazeker. wij zijn tot geloof gekomen door het geloof VAN Christus Jezus.
Dat staat in Romeinen 3:22 " namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die GELOVEN; want er is geen onderscheid.
vers 26: rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.

Rom.5:1 : "wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof [van Jezus Christus] hebben vrede bij God door onzen Heere Jezus Christus.

de Statenvertaling is de enige vertaling die spreekt over "het geloof VAN Christus Jezus.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 okt 2013 21:43

Byte schreef:
Neemt niet weg dat je geen keuze moet maken want je kan de Heilige Geest weerstaan.

Gr Byte

Dat is niet gereformeerd! :wink:

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 22 okt 2013 21:48

mealybug schreef:Dat is niet gereformeerd! :wink:

Maar wel bijbels :lol:
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Terug naar “[Religie] - Open forum”