Erfzonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Erfzonde

Berichtdoor Jvslooten » 22 okt 2013 16:04

mealybug schreef:Voordat het ''volbracht'' was, was die genade en rechtvaardigheid er nog niet, trouwens.

Wat probeer je nu te zeggen? Dat iedere gelovige die vóór het ´´volbracht´´ stierf geen genade ontvangen heeft, en dus voor eeuwig brand in de hel? Of dat ze wel genade ontvangen hebben, maar dan op grond van iets anders dan op het volmaakte offer van Christus? Werkheiligheid? Of toch iets anders?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 okt 2013 16:04

mealybug schreef:Ah, je hebt vers 18 gevonden.

Dat denigrerende toontje mag je wel laten zitten trouwens.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 okt 2013 16:26

Jvslooten schreef:Ik geloof niet in dispensationalisme.

Het is enorm hypocriet om enerzijds niet te willen geloven dat God jou de zonden van Adam aanrekent, en anderzijds wél van God te verwachten dat Hij jou de gerechtigheid van Christus aanrekent. Immers, als zonde niet overdraagbaar is, dan is de gerechtigheid dat ook niet. Dan zijn er geen erfgenamen. De bijbel leer echter wat anders; Want zoals dus door één overtreding de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, zo komt ook door één rechtvaardigheid de genade over alle mensen.

Wat dat er nu mee te maken heeft? Ze zaten in Abrahams schoot, zoals de arme Lazarus, het bloed van stieren kon de zonde niet wegnemen.
Ik leef niet meer en of Hij het me vroeger aanrekende toen ik nog een zondenatuur had vraag ik me sterk af. Ja ik had wel een zondenatuur dankzij Adam.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 okt 2013 16:53

Boerin schreef:Ze zaten in Abrahams schoot, zoals de arme Lazarus.

Een van de uitermate zwakke punten aan het dispensationalisme is wel deze hele theorie, die jullie ophangen aan de hand van èèn enkele figuurlijke uitdrukking, nota bene uit een gelijkenis ook nog. Hoe zie je dat voor je trouwens? Alle gelovigen van Abraham tot Christus die allemaal op de knie van ome Abraham mogen zitten, ergens in een hemels tochthalletje, geduldig wachtend tot ze de hemel in mogen? Besef je nu niet hoe belachelijk dat klinkt? Abraham is toch zeker de Sinterklaas niet.

Boerin schreef:Ik leef niet meer.

Wie zit er dan die reacties van je te typen?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 22 okt 2013 16:59

Boerin schreef:Ik leef niet meer en of Hij het me vroeger aanrekende toen ik nog een zondenatuur had vraag ik me sterk af. Ja ik had wel een zondenatuur dankzij Adam.
Lekker makkelijk als je kwaad doet richting een niet-christen: Tja, ik zondig niet meer hoor, ik ben wedergeboren. En voor mijn vlees ben ik niet verantwoordelijk meer....
Klinkt ook erg christelijk...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 okt 2013 18:25

alexander91 schreef:Lekker makkelijk als je kwaad doet richting een niet-christen: Tja, ik zondig niet meer hoor, ik ben wedergeboren. En voor mijn vlees ben ik niet verantwoordelijk meer....

Paulus was dan ook helemaal niet christelijk toen hij dat zei zeker. Als je problemen hebt met Galaten 2:20 moet je bij God zijn en Paulus, niet bij mij.
Zach91

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 22 okt 2013 18:27

Jij bent wel verantwoordelijk voor wat je met de woorden van Paulus (en daarmee van zijn God) doet...

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 okt 2013 18:32

Jvslooten schreef:Een van de uitermate zwakke punten aan het dispensationalisme is wel deze hele theorie, die jullie ophangen aan de hand van èèn enkele figuurlijke uitdrukking, nota bene uit een gelijkenis ook nog. Hoe zie je dat voor je trouwens? Alle gelovigen van Abraham tot Christus die allemaal op de knie van ome Abraham mogen zitten, ergens in een hemels tochthalletje, geduldig wachtend tot ze de hemel in mogen? Besef je nu niet hoe belachelijk dat klinkt? Abraham is toch zeker de Sinterklaas niet.

Wie zit er dan die reacties van je te typen?

Christus die in mij leeft en voor zover ik nu nog in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven.

De heiligen zaten in de hemel en kwamen toen Jezus de Geest gaf uit de graven. Inderdaad, dat klinkt ook stukken logischer.
Abrahams schoot is het goede deel van Gehenna, waar Jezus naartoe ging.
Zach91

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 okt 2013 18:34

Rozijn schreef:Jij bent wel verantwoordelijk voor wat je met de woorden van Paulus (en daarmee van zijn God) doet...

Ja, niet zo'n rare onzin uitkramen en zeggen dat je nooit meer zondigt. Dat doe ik ook niet, ik zeg alleen dat Jezus mijn en Adams zonden weg heeft gedaan aan het kruis en de zonden van Adam mij daarom niet toerekent.
Zach91

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 22 okt 2013 18:39

alexander91 schreef:Lekker makkelijk als je kwaad doet richting een niet-christen: Tja, ik zondig niet meer hoor, ik ben wedergeboren. En voor mijn vlees ben ik niet verantwoordelijk meer....
Boerin schreef:Paulus was dan ook helemaal niet christelijk toen hij dat zei zeker. Als je problemen hebt met Galaten 2:20 moet je bij God zijn en Paulus, niet bij mij.
Ok, ik wordt nu oprecht benieuwd of je die tekst echt zo interpreteren kan. Zou je de volgende vragen van mij kunnen beantwoorden? Die relateren er sterk aan lijkt mij.

1. Maak je als christen nog fouten, of kan dat niet meer?
2. Zijn fouten zonden?
3. Kunnen christenen zonden begaan?
4. Als je dus een zonde begaat, blijk je achteraf dus geen christen te zijn geweest?
5. Als Christus als enige in ons leeft, bestuurt Hij dan niet al onze gedachten, woorden en daden?
6. Zo ja: als wij dus een zonde begaan, begaat Christus dan die zonde?

Mij lijkt dat vraag 6 het makkelijkste te beantwoorden is, en daarmee veel zegt over de uitleg die we moeten geven aan Gal 2:20.

Bedankt alvast!
Laatst gewijzigd door alexander91 op 22 okt 2013 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 okt 2013 18:43

Boerin schreef:Abrahams schoot is het goede deel van Gehenna, waar Jezus naartoe ging.

Jezus de Christus ging naar het paradijs, zoals Hij zelf zegt. Geen Gehenna. Paradijs. P.a.r.a.d.i.j.s.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 okt 2013 18:52

Jvslooten schreef:Jezus de Christus ging naar het paradijs, zoals Hij zelf zegt. Geen Gehenna. Paradijs. P.a.r.a.d.i.j.s.

Paradijs ja, bedankt. Dat was dus niet de hemel, maar het gedeelte van het dodenrijk waar de heiligen zaten (en hij werd vergaderd tot zijn vaderen). In het andere deel is Hij ook geweest om het evangelie aan hen die ongehoorzaam bleven voor de zondvloed te prediken.
Zach91

Bambi

Berichtdoor Bambi » 22 okt 2013 19:04

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 okt 2013 19:12

alexander91 schreef:Ok, ik wordt nu oprecht benieuwd of je die tekst echt zo interpreteren kan. Zou je de volgende vragen van mij kunnen beantwoorden? Die relateren er sterk aan lijkt mij.

1. Maak je als christen nog fouten, of kan dat niet meer?
2. Zijn fouten zonden?
3. Kunnen christenen zonden begaan?
4. Als je dus een zonde begaat, blijk je achteraf dus geen christen te zijn geweest?
5. Als Christus als enige in ons leeft, bestuurt Hij dan niet al onze gedachten, woorden en daden?
6. Zo ja: als wij dus een zonde begaan, begaat Christus dan die zonde?

Mij lijkt dat vraag 6 het makkelijkste te beantwoorden is, en daarmee veel zegt over de uitleg die we moeten geven aan Gal 2:20.

Bedankt alvast!

1. Ja
1 Johannes 1:8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. 10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot een leugenaar en zijn woord is in ons niet.
2. Ligt eraan, als je twee verschillende sokken aandoet niet.
3. Ja, zie bij 1.
4. Nee, want Johannes zegt aan de ene kant dit en aan de andere kant dat wat uit God geboren is niet zondigt. En hij zegt het, opdat we niet tot zonde komen. Als we gezondigd hebben, hebben we een voorspraak bij de Vader.
5. Dat is het einddoel, maar als je niet begint te geloven dat Hij in je is en je oude natuur dood is, kom je daar nooit. We moeten ons denken vernieuwen door wat God over ons zegt. Hij zegt dat we heilig zijn en rechtvaardig. Hoor het vaak genoeg en je zult het gaan geloven en ernaar gaan handelen.
6. Nee, Paulus zegt dat het de zonde is die in zijn vlees, lichaam woont.
indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven. 14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods.
Je geest is 100% heilig als je wedergeboren wordt, maar we hebben nog een lichaam, een ziel en een onvernieuwd verstand.
We hebben macht gekregen om volwassen, door de Geest geleide zonen van God te worden. De jongelingen hebben de boze overwonnen, de geestelijke kleine kinderen nog niet.
1 Johannes 2:12-17
12 Ik schrijf u, kinderkens, want de zonden zijn u vergeven om zijns naams wil. 13 Ik schrijf u, vaders, want gij kent Hem, die van den beginne is. Ik schrijf u, jongelingen, want gij hebt de boze overwonnen. Ik heb u geschreven, kinderen, want gij kent de Vader. 14 Ik heb u geschreven, vaders, want gij kent Hem, die van den beginne is. Ik heb u geschreven, jongelingen, want gij zijt sterk en het woord Gods blijft in u en gij hebt de boze overwonnen.

In Galaten zegt hij:
Ik leef niet meer, maar Christus leeft in mij

Deze tekst is leuk:
Filippenzen 3
(Dit alles) om Hem te kennen en de kracht zijner opstanding en de gemeenschap aan zijn lijden, of ik, aan zijn dood gelijkvormig wordende, 11 zou mogen komen tot de opstanding uit de doden.
12 Niet, dat ik het reeds zou verkregen hebben of reeds volmaakt zou zijn, maar ik jaag ernaar, of ik het ook grijpen mocht, omdat ík ook door Christus Jezus gegrepen ben. 13 Broeders, ik voor mij acht niet, dat ik het reeds gegrepen heb, 14 maar één ding (doe ik): vergetende hetgeen achter mij ligt en mij uitstrekkende naar hetgeen vóór mij ligt, jaag ik naar het doel, om de prijs der roeping Gods, die van boven is, in Christus Jezus.

15 Laten wij dan allen, die volmaakt zijn, aldus gezind zijn.
Zach91

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 okt 2013 19:20

Bambi schreef:Jezus ging naar het Hemels Paradijs.
Oftewel: de Hemel.

Marcus 16:19 De Heere dan, nadat Hij tot hen gesproken had, is opgenomen in den hemel, en is gezeten aan de rechter hand Gods.

Ja met de hemelvaart, ik had het over direct na de kruisiging.
Toen nam Hij krijgsgevangenen mede, dat waren die heiligen die uit de graven waren gekomen. (Efeze 4)
HSV Daarom zegt Hij: Toen Hij opvoer in de hoogte, nam Hij de gevangenis gevangen en gaf Hij gaven aan de mensen.
NBG Daarom heet het: opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede, gaven gaf Hij aan de mensen.

1 Petrus 3:18
Hij, die gedood is naar het vlees, maar levend gemaakt naar de geest, 19 in welke Hij ook heengegaan is en gepredikt heeft aan de geesten in de gevangenis, 20 die eertijds ongehoorzaam geweest waren, toen de lankmoedigheid Gods bleef afwachten, in de dagen van Noach, terwijl de ark in gereedheid werd gebracht, waarin weinigen, dat is acht zielen, door het water heen gered werden.
Zach91

Terug naar “Archief”