Beproeft alle dingen; behoudt het goede.
Dat geldt ook voor internetsites en boeken.
Als voorbeeld noem ik het topic 'Wie en waar zijn de 10 stammen van Israël.'
En dan over de stam 'Zebulon'.
Er werden allerlei speculaties gedaan, over waar de stam van Zebulon, zou zijn.
In de Bijbel staan o.a. de volgende teksten over Zebulon:
Genesis 49:13 Zebulon zal aan de haven der zeeën wonen, en hij zal aan de haven der schepen
wezen; en zijn zijde zal zijn naar Sidon.
Deuteronomium 33:18 En van Zebulon zeide hij: Verheug u, Zebulon! over uw uittocht, en Issaschar! over uw hutten.
19 Zij zullen de volken tot den berg roepen; daar zullen zij offeranden der gerechtigheid offeren; want zij zullen den overvloed der zeeën zuigen, en de bedekte verborgen dingen des zands.
Jozua 19:10 Daarna kwam het derde lot op voor de kinderen van Zebulon, naar hun huisgezinnen; en de landpale van hun erfdeel was tot aan Sarid.
11 En hun landpale gaat opwaarts naar het westen en Mar-ala, en reikt tot Dabbaseth, en reikt tot aan de beek, die voor aan Jokneam is.
12 En zij wendt zich van Sarid oostwaarts tegen den opgang der zon, tot de landpale van Chisloth-thabor, en zij komt uit te Dobrath, en gaat opwaarts naar Jafia.
13 En vandaar gaat zij oostwaarts door naar den opgang, naar Gath-hefer, te Eth-kazin, en zij komt uit te Rimmon-methoar, hetwelk is Nea.
14 En deze landpale keert zich om tegen het noorden naar Hannathon, en haar uitgangen zijn het dal van Jiftah-el.
15 En Kattath, en Nahalal, en Simron, en Jidala, en Bethlehem; twaalf steden en haar dorpen.
16 Dit is het erfdeel der kinderen van Zebulon, naar hun huisgezinnen; deze steden en haar dorpen.
Richteren 5:18 Zebulon, het is een volk, dat zijn ziel versmaad heeft ter dood, insgelijks Nafthali, op de hoogten des velds.
Jesaja 8:23 Maar het land, dat beangstigd was, zal niet gans verduisterd worden; gelijk als Hij het in den eersten tijd verachtelijk gemaakt heeft, naar het land van Zebulon aan, en naar het land van Nafthali aan, alzo heeft Hij het in het laatste heerlijk gemaakt, naar den weg zeewaarts aan gelegen over de Jordaan, aan Galilea der heidenen.
Jesaja 9:1 Het volk, dat in duisternis wandelt, zal een groot licht zien; degenen, die wonen in het land van de schaduw des doods, over dezelve zal een licht schijnen.
Het hele internet werd afgezocht en boeken werden geciteerd.
Overal kwam men tegen, dat de stam Zebulon in de tijd van Bijbel, niet aan het water lag.
Er staan allerlei kaartjes op internet, die getekend zouden zijn a.d.h. van de Bijbelse teksten, uit bijv. Jozua 19.
Maar veel plaatsen die er in de Bijbel staan, om die landpalen van Zebulon aan te geven, bestaan niet meer.
Daarom werd maar aangenomen, dat er andere huidige plaatsen, mee bedoeld werden.
En geloofde iedereen dit kaartje:( Zebulon is het paarse gebied)

En doordat iedereen dit kaartje als 'waarheid' ziet, gelooft men ook de sites en boeken, die dan vertellen, dat Zebulon in Nederland moet liggen.
Aan de kust en met een haven en schepen.
Ik geloofde dat niet, want ik had in mijn hart de overtuiging gekregen, dat Zebulon, in de tijd van de Bijbel, aan het water moest liggen.
En ging dus verder zoeken.
Ik kwam toen op een site, dit kaartje tegen:

Dat klopte beter met mijn overtuiging.
Toen pakte ik de Bijbel erbij en ging daarin zoeken.
Toen kwam ik het volgende Bijbelgedeelte tegen in Mattheüs 4:
12 Als nu Jezus gehoord had, dat Johannes overgeleverd was, is Hij wedergekeerd naar Galilea;
13 En Nazareth verlaten hebbende, is komen wonen te Kapernaum, gelegen aan de zee, in de landpale van Zebulon en Nafthali;
14 Opdat vervuld zou worden, hetgeen gesproken is door Jesaja, den profeet, zeggende:
15 Het land Zebulon en het land Nafthali aan den weg der zee over de Jordaan, Galilea der volken;
16 Het volk, dat in duisternis zat, heeft een groot licht gezien; en degenen, die zaten in het land en de schaduwe des doods, denzelven is een licht opgegaan.
17 Van toen aan heeft Jezus begonnen te prediken en te zeggen: Bekeert u; want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen.
18 En Jezus, wandelende aan de zee van Galilea, zag twee broeders, namelijk Simon, gezegd Petrus, en Andreas, zijn broeder, het net in de zee werpende (want zij waren vissers);
19 En Hij zeide tot hen: Volgt Mij na, en Ik zal u vissers der mensen maken.
20 Zij dan, terstond de netten verlatende, zijn Hem nagevolgd.
21 En Hij, van daar voortgegaan zijnde, zag twee andere broeders, namelijk Jakobus, den zoon van Zebedeüs, en Johannes, zijn broeder, in het schip met hun vader Zebedeüs, hun netten vermakende, en heeft hen geroepen.
22 Zij dan, terstond verlatende het schip en hun vader, zijn Hem nagevolgd.
Daarin staat duidelijk, dat Zebulon in de tijd van de Bijbel aan de zee ligt en dat er havens en schepen liggen.
Dus al die websites en boeken, zaten er allemaal naast!
Wat kunnen we hiervan leren?
Dat je voorzichtig moet zijn met wat je leest en wat je gelooft van wat je leest.
En bovenal: dat je het toetst aan de Bijbel zelf en aan God Zelf vraagt wat de Waarheid is.
Ik vroeg het aan God en kreeg duidelijk het overtuigende gevoel in mezelf, wat de Waarheid was en aan de hand daarvan, ben ik op onderzoek gegaan.
Want ook de sites, die over andere dingen wel de Waarheid zeggen, verkondigden over dit onderwerp een leugen.
Daarom moet je niet denken, dat als een site over 1 onderwerp de Waarheid zegt, dat ze dan over alle onderwerpen de Waarheid zeggen.
Per onderwerp moet je toetsen aan de Bijbel zelf, of een site of boek de Waarheid zegt.
Toen ik dit Bijbelgedeelte uit Mattheüs plaatste, in het topic over de 10 stammen, verwachtte ik dat iedereen nu wel zou begrijpen, dat je in de Bijbel zelf, moet zoeken naar antwoorden.
Maar helaas, dat was een utopie, want ze gaan nu gewoon verder over de stam 'Dan'.
En citeren daarbij weer boeken en websites, die het hééél goed weten.
P.S. Ik wil in dit topic geen discussie over de 10 stammen, doe dat maar lekker in het daarvoor bestemde topic:
viewtopic.php?f=2&t=26236&start=120