Erfzonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2007 12:27

Airke schreef:
Marnix schreef:Ook deze tekst wordt gebruikt der onderbouwing:

7 Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen. (Ps 51)

Volgens mij is het wat problematisch om deze tekst aan te voeren als onderbouwing van de erfzonde. Je moet de achtergrond in de gaten houden, en die is dat de dichter van psalm 51 zich op dat moment enorm schuldig voelt.

Klopt maar David zegt niet: In ongerechtigheid ben ik gevallen. Hij zegt: In ongerechtigheid ben ik GEBOREN, in zonde heeft mijn moeder mij ONTVANGEN. Dat gaat ver aan deze zonde van David vooraf.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 14 mar 2007 12:41

Marnix schreef:
Airke schreef:
Marnix schreef:Ook deze tekst wordt gebruikt der onderbouwing:

7 Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen. (Ps 51)

Volgens mij is het wat problematisch om deze tekst aan te voeren als onderbouwing van de erfzonde. Je moet de achtergrond in de gaten houden, en die is dat de dichter van psalm 51 zich op dat moment enorm schuldig voelt.

Klopt maar David zegt niet: In ongerechtigheid ben ik gevallen. Hij zegt: In ongerechtigheid ben ik GEBOREN, in zonde heeft mijn moeder mij ONTVANGEN. Dat gaat ver aan deze zonde van David vooraf.

Ik lees inderdaad dat-ie dat zegt, maar ik stel dus dat die formulering voortkomt uit het feit dat hij zich schuldig voelt. Daarom formuleert hij het wat sterk.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2007 13:34

Daardoor beseft hij wat hij zegt extra. Maar zoals je weet gaat geboorte in zonde en schuld aan shculd vooraf, en is niet het gevolg van schuld. David is niet in zonde ontvangen en geboren omdat hij heeft gezondigd, hij realiseert zich echter het in zonde ontvangen en geboren zijn meer.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Erfzonde

Berichtdoor mealybug » 20 okt 2013 19:38

Het blijft natuurlijk wel absurd dat er een hele leer wordt opgehangen aan de uitspraak van koning David.
Hoe zat het trouwens met de moeder van David?
Wie was zij?
Waarom zag David er zo anders uit dan al zijn broeders, en waarom telde hij eigenlijk niet eens mee als broeder?
Is het wel eens overdacht dat David's moeder net zo'n historie zou kunnen hebben van een losse seksuele moraal als haar zoon, om nog maar te zwijgen van Amon, Absolom en Salomon, die hun bedden deelden met onzettend veel vrouwen, zelfs de bijvrouwen van David, hun vader?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 20 okt 2013 19:55

mealybug schreef:Het blijft natuurlijk wel absurd dat er een hele leer wordt opgehangen aan de uitspraak van koning David.
Hoe zat het trouwens met de moeder van David?
Wie was zij?
Waarom zag David er zo anders uit dan al zijn broeders, en waarom telde hij eigenlijk niet eens mee als broeder?
Is het wel eens overdacht dat David's moeder net zo'n historie zou kunnen hebben van een losse seksuele moraal als haar zoon, om nog maar te zwijgen van Amon, Absolom en Salomon, die hun bedden deelden met onzettend veel vrouwen, zelfs de bijvrouwen van David, hun vader?

Die uitleg heb ik altijd gehoord. In zonde ontvangen, overspelige relatie, omdat hij er inderdaad buiten viel. Samuel kwam langs en hij werd niet eens gehaald.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 20 okt 2013 22:17

Boerin schreef:Die uitleg heb ik altijd gehoord. In zonde ontvangen, overspelige relatie, omdat hij er inderdaad buiten viel. Samuel kwam langs en hij werd niet eens gehaald.

Dit staat wel in schril contrast met de heilige schrift, die hem tot vijfentwintig keer toe aanduid als David, zoon van Isaï.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 20 okt 2013 23:04

Het jodendom kent ook geen erfzonde, begrijp ik.

Interessant stukje :

http://www.chabad.org/theJewishWoman/ar ... -David.htm

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 20 okt 2013 23:10

Jvslooten schreef:Dit staat wel in schril contrast met de heilige schrift, die hem tot vijfentwintig keer toe aanduid als David, zoon van Isaï.

Ik bedoel dat ie niet van z'n vrouw was, waar de andere kinderen van waren, maar het was speculatie, werd erbij gezegd.
Zach91

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 21 okt 2013 06:06

1 Kronieken 2:16 noemt Seruja en Abigaïl als zusters van David, maar aangezien een andere vader wordt genoemd, waren het kennelijk halfzusters.
Die moeder had dus een andere man.

1 Kronieken 2:16
Isaï verwekte de volgende kinderen: zijn oudste zoon was Eliab, de tweede Abinadab, de derde Sima, 14 de vierde Netanel, de vijfde Raddai, 15 de zesde Osem en de zevende David; 16 hun zusters heetten Seruja en Abigaïl. Seruja had drie zonen: Absai, Joab en Asaël. 17 Abigaïl was de moeder van Amasa, zijn vader was de Ismaëliet Jeter.

2 Samuël 17:25
25 In Joabs plaats had Absalom Amasa als opperbevelhebber aangesteld. Deze Amasa was een zoon van de Israëliet Jitra en Abigal, de dochter van Nachas en een zuster van Joabs moeder Seruja.
Zach91

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 okt 2013 09:02

Er is iets vreemds:

´´Abigaïl baarde Amasa; de vader van Amasa was Jether de Ismaëliet.´´

´´Amasa was de zoon van een man van wie de naam Jethra was, de Israëliet die bij Abigaïl gekomen was´´

De Vader van Amasa wisselde blijkbaar niet alleen van naam, maar ook van afkomst.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 21 okt 2013 10:03

Jvslooten schreef:Er is iets vreemds:

´´Amasa was de zoon van een man van wie de naam Jethra was, de Israëliet die bij Abigaïl gekomen was´´

De Vader van Amasa wisselde blijkbaar niet alleen van naam, maar ook van afkomst.

:D Ja inderdaad, scherp gezien.
Zach91

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 okt 2013 11:36

Jvslooten schreef:Er is iets vreemds:

Boerin schreef: :D Ja inderdaad, scherp gezien.

Watchtower Online geeft drie mogelijke verklaringen voor wie Nahas was:
(1) Dat Nahas een vrouw was, de echtgenote van Isaï en de moeder van alle betrokkenen (Nahas was zowel een mannen- als een vrouwennaam), maar dit is niet zo waarschijnlijk omdat vrouwen gewoonlijk slechts om speciale redenen in een geslachtslijn werden opgenomen, en die schijnen er in dit geval niet geweest te zijn.

(2) Dat Nahas een andere naam voor Isaï was, zoals door de vroege joodse overlevering wordt gesuggereerd. In de Griekse Septuaginta (uitgave van de Lagarde) staat in 2 Samuël 17:25 „Isaï” in plaats van Nahas.

(3) Dat Nahas een vroegere echtgenoot van Isaï’s vrouw was (wat aannemelijker is) en dat zij hem twee dochters schonk, Abigaïl en Zeruja, voordat zij met Isaï trouwde en hem verscheidene zonen baarde. Dit laatste wordt ook ondersteund doordat blijkt dat Zeruja heel wat ouder was dan David, want haar zonen waren blijkbaar ongeveer even oud als David.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 21 okt 2013 18:41

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 okt 2013 19:17

mona schreef:http://www.hetkoninkrijkderhemelen.info/dwalingen/erfzonde-of-duivelswerk/de-grote-aanklacht-van-psalm-51/
http://www.hetkoninkrijkderhemelen.info ... -erfzonde/

Dit vond ik over het onderwerp.
Geen idee wat ik er mee moet. Jullie?

De website doet het bij mij niet, vreemd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 okt 2013 19:43

Jvslooten schreef:De website doet het bij mij niet, vreemd.

kliksafe filter?

Terug naar “Archief”