Ik kan niet geloven in Jezus. Wat nu?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 mar 2004 22:31

Skoezie schreef:
hijwel schreef:vraag of God in jou wil gaan leven, ondangs alles wat zo moelijk lijkt. Want je weet dat je het liefste bij Hem wil zijn.
Hoe kun je nou iets vragen aan iemand waar je niet in geloofd... en dat moet je bidden wat je ook al niet kunt

Dan zou je kunnen beginnen met bidden, God laat u zien als u bestaat. Mag ik u vinden in de bijbel.. en dan je bijbel openslaan.
Bidden kan iedereen!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2004 23:12

Yeah right! Maar kan je je ook voorstellen dat dat ietwat onnatuurlijk aanvoelt als je je diep van binnen eigenlijk afvraagt of degene tot wie je bid wel bestaat?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 mar 2004 23:36

Aragorn schreef:Yeah right! Maar kan je je ook voorstellen dat dat ietwat onnatuurlijk aanvoelt als je je diep van binnen eigenlijk afvraagt of degene tot wie je bid wel bestaat?

jha klopt, maar dat is mischien ook nog wel het mooie, al denk je dat niet tegen iemand praat die niet bestaat. God hoort het. Jha ik kan natuurlijk niet iemand overtuigen dat God bestaat.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 04 mar 2004 20:01

wina schreef:
TheEdge schreef:
Gershwin schreef:Jammer trouwens dat deze discussie niet meer loopt.

Tsja... ben bang dat ik teveel in herhalingen ga vallen...

Maar heb je wat aan onze raadgevingen gehad ?

Op zich wel. Ik zag trouwens dat een van die dominees mijn vraag intussen ook heeft behandeld, en ik ga dat boekje van Spurgeon maar es lezen wat 'ie heeft aangeraden.

Oh ja, en ik ga niet bij mijn gezin weg hoor....
*brede grijns*
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 mar 2004 21:01

TheEdge schreef:
wina schreef:
TheEdge schreef:
Gershwin schreef:Jammer trouwens dat deze discussie niet meer loopt.

Tsja... ben bang dat ik teveel in herhalingen ga vallen...

Maar heb je wat aan onze raadgevingen gehad ?

Op zich wel. Ik zag trouwens dat een van die dominees mijn vraag intussen ook heeft behandeld, en ik ga dat boekje van Spurgeon maar es lezen wat 'ie heeft aangeraden.

Oh ja, en ik ga niet bij mijn gezin weg hoor....
*brede grijns*

Ga je vanavond naar de borrel bij CSR toevallig? :wink:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 04 mar 2004 23:22

@mic schreef:Ga je vanavond naar de borrel bij CSR toevallig? :wink:

Ja ik ben er nu... ik zal jouw foto nog es bekijken op je site om te weten hoe je eruit ziet.... *giechel* De kennis van Gershwin is er ook, en er is vanavond een goede lezing geweest van Ds. Meenderinck uit Vlaardingen, over wereldgelijkvormigheid. Als je wilt weten waar ie over ging,... mijn eigen aantekeningen heb ik in mijn broekzak zitten.

Zo, ik ga nu weer de commissiecomputer verlaten om te zien of je er bent, dan kunnen we misschien wel effe kennismaken enzo....!

(Sorry night, toriso en reader enzo..... effe off-topic... bedek me maar met de mantel der liefde of iets dergelijks)
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 05 mar 2004 21:27

hijwel schreef:
Aragorn schreef:Yeah right! Maar kan je je ook voorstellen dat dat ietwat onnatuurlijk aanvoelt als je je diep van binnen eigenlijk afvraagt of degene tot wie je bid wel bestaat?

jha klopt, maar dat is mischien ook nog wel het mooie, al denk je dat niet tegen iemand praat die niet bestaat. God hoort het. Jha ik kan natuurlijk niet iemand overtuigen dat God bestaat.

Niet alles, wat voor jou mooi is, is dat ook voor een ander.

Je kunt je behoorlijk verraden voelen, als jij altijd je verhaal vertelt, zonder ooit wat van die ander te horen. Je voelt je beschaamd in je vertrouwen.

Dit geldt natuurlijk juist het sterkst als die ander je hoort. Als dat niet zo zou zijn, kan je natuurlijk geen antwoord verwachten. Maar als het wel zo is, komt antwoord wel net even beleefder over.

En als je zegt, dat je wel antwoord krijgt, maar dat je dat uit vanalles en nog wat/niks op moet maken, kan je even goed niet bidden, omdat je dan zegt dat je zelf een antwoord moet zoeken.
Je kunt altijd overal iets in ontdekken, maar dat komt niet door hetgeen wat er te ontdekken is, maar door wat jij ontdekken wilt...

Groet in Vrede,
VJ
If you want world peace, fight for justice.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 mar 2004 11:06

Vrouwe Justitia schreef:Niet alles, wat voor jou mooi is, is dat ook voor een ander.

Je kunt je behoorlijk verraden voelen, als jij altijd je verhaal vertelt, zonder ooit wat van die ander te horen. Je voelt je beschaamd in je vertrouwen.

Dit geldt natuurlijk juist het sterkst als die ander je hoort. Als dat niet zo zou zijn, kan je natuurlijk geen antwoord verwachten. Maar als het wel zo is, komt antwoord wel net even beleefder over.

En als je zegt, dat je wel antwoord krijgt, maar dat je dat uit vanalles en nog wat/niks op moet maken, kan je even goed niet bidden, omdat je dan zegt dat je zelf een antwoord moet zoeken.
Je kunt altijd overal iets in ontdekken, maar dat komt niet door hetgeen wat er te ontdekken is, maar door wat jij ontdekken wilt...

Jha de grote vraag is: wil jij antwoord ontvangen van God?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 mar 2004 15:20

TheEdge schreef:
@mic schreef:Ga je vanavond naar de borrel bij CSR toevallig? :wink:

Ja ik ben er nu... ik zal jouw foto nog es bekijken op je site om te weten hoe je eruit ziet.... *giechel* De kennis van Gershwin is er ook, en er is vanavond een goede lezing geweest van Ds. Meenderinck uit Vlaardingen, over wereldgelijkvormigheid. Als je wilt weten waar ie over ging,... mijn eigen aantekeningen heb ik in mijn broekzak zitten.

Zo, ik ga nu weer de commissiecomputer verlaten om te zien of je er bent, dan kunnen we misschien wel effe kennismaken enzo....!

(Sorry night, toriso en reader enzo..... effe off-topic... bedek me maar met de mantel der liefde of iets dergelijks)
Tsjonge het was al lang geleden dat ik een date had :wink:

Maareeh twas gezellig hoor

(behalve dat het wat laat werd want de gast waarbij ik sliep had soccie en dienst :roll: ).

Maareeh was leuk je es te spreken :mrgreen:
Afbeelding

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 08 mar 2004 17:35

hijwel schreef:
Vrouwe Justitia schreef:Niet alles, wat voor jou mooi is, is dat ook voor een ander.

Jha de grote vraag is: wil jij antwoord ontvangen van God?

Hm, het lijkt me logisch dat je je vragen niet voor niets stelt.
Natuurlijk wil je graag antwoord, anders bid je niet. Tenminste, daar ga ik van uit.

Dan houd je dus drie andere grote vragen over:
-Kan God antwoorden?
-Wil Hij antwoorden?
-Kan jij Zijn antwoord wel horen?

Vind je het vreemd, dan niet iedereen in een illusie wenst te leven?

Groet in Vrede,
VJ

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 08 mar 2004 18:10

-Kan God antwoorden?
-Wil Hij antwoorden?
De 3e is volgens mij de enige die problemen oplevert. Meestal antwoord God anders dan we willen en antwoord hij niet dat wat wij graag zouden horen. We zijn meer oostindisch doof.
Afbeelding

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 mar 2004 18:15

Vrouwe Justitia schreef:Hm, het lijkt me logisch dat je je vragen niet voor niets stelt.
Natuurlijk wil je graag antwoord, anders bid je niet. Tenminste, daar ga ik van uit.

-Kan God antwoorden?
-Wil Hij antwoorden?

Vind je het vreemd, dan niet iedereen in een illusie wenst te leven?

Groet in Vrede,
VJ

God kan en wil en zal antwoorden, kan jij zijn antwoord horen? ik denk het wel.. (mischien niet op jou manier zoals amic het zij.)

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 08 mar 2004 19:36

Juist. Dus wij horen God niet, omdat wij oostindisch doof zijn. Wat eigenlijk weer neerkomt op dat we Hem niet willen horen.
Terwijl dat dus onzin is.

Nu ja, het zou kunnen dat jij Hem daarom niet hoort, maar er zijn mensen genoeg die Hem heel graag zouden willen horen hoor. Die echt goed luisteren. Mensen die zich zelfs letterlijk doodluisteren.

Ik vind het nogal goedkoop om te zeggen dat het aan ons ligt, als we God niet horen. En ik denk ook niet dat Hij verdedigers nodig heeft, Hij zal Zijn Eigen verantwoordelijkheid toch wel kennen, me dunkt.

En het lijkt me dat een goedwillend, almachtig God op zo'n manier kan antwoorden dat Hij verstaanbaar is. Als Hij niet verstaanbaar is, en het is niet zo dat we niet willen verstaan, is het dus de vraag of Hij wil antwoorden.

Of Zijn antwoord moet stilte zijn (oftewel, Zijn antwoord is, dat Hij je geen antwoord waardig keurt).

Groet in Vrede,
VJ

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 mar 2004 19:44

Vrouwe Justitia schreef:Juist. Dus wij horen God niet, omdat wij oostindisch doof zijn. Wat eigenlijk weer neerkomt op dat we Hem niet willen horen.
Terwijl dat dus onzin is.

Nu ja, het zou kunnen dat jij Hem daarom niet hoort, maar er zijn mensen genoeg die Hem heel graag zouden willen horen hoor. Die echt goed luisteren. Mensen die zich zelfs letterlijk doodluisteren.

Ik vind het nogal goedkoop om te zeggen dat het aan ons ligt, als we God niet horen. En ik denk ook niet dat Hij verdedigers nodig heeft, Hij zal Zijn Eigen verantwoordelijkheid toch wel kennen, me dunkt.

En het lijkt me dat een goedwillend, almachtig God op zo'n manier kan antwoorden dat Hij verstaanbaar is. Als Hij niet verstaanbaar is, en het is niet zo dat we niet willen verstaan, is het dus de vraag of Hij wil antwoorden.

Of Zijn antwoord moet stilte zijn (oftewel, Zijn antwoord is, dat Hij je geen antwoord waardig keurt).

Groet in Vrede,
VJ

Ik zegt zelf dat hij zal antwoorden, hij zal de deur opendoen als je klopt. Hij laat zich vinden. Dus dan mag ik dat ook zeggen

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 08 mar 2004 19:46

Ok, dan kunnen we het er beter verder niet meer over hebben, want dan hebben we het niet over dezelfde God.

Groet in Vrede,
VJ

Terug naar “Archief”