exodus 4 24 : 26

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 747
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

exodus 4 24 : 26

Berichtdoor Byte » 14 okt 2013 15:11

24 En het gebeurde onderweg, in de herberg, dat de HEERE hem tegenkwam en hem wilde doden.25 Toen nam Zippora een vuurstenen mes en besneed de voorhuid van haar zoon. Zij wierp die voor Mozes' voeten en zei: Werkelijk, je bent voor mij een bloedbruidegom.26 Toen liet Hij hem met rust. Vanwege de besnijdenissen zei zij toen: Bloedbruidegom.27 De HEERE zei tegen Aäron: Ga Mozes tegemoet in de woestijn. En hij ging en ontmoette hem bij de berg van God en kuste hem.28 Mozes vertelde Aäron al de woorden van de HEERE, Die hem gezonden had, en al de tekenen die Hij hem opgedragen had.29 Toen ging Mozes op weg, met Aäron, en zij verzamelden alle oudsten van de Israëlieten.30 Aäron sprak al de woorden die de HEERE tot Mozes gesproken had, en deed de tekenen voor de ogen van het volk.31 Het volk nu geloofde. Toen zij hoorden dat de HEERE naar de Israëlieten omgezien had en dat Hij hun onderdrukking gezien had, knielden zij en bogen zij zich neer.

Wat is de betekenis volgens jullie van exodus 4 vers 24 : 26?

Zie graag jullie antwoord tegemoet

Gr.Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 747
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: exodus 4 24 : 26

Berichtdoor Byte » 18 okt 2013 19:33

Is dit een domme vraag misschien ? :D
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4535
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: exodus 4 24 : 26

Berichtdoor Boerin » 18 okt 2013 19:40

Zijn zoon moest besneden worden al als baby, maar dat wilde Sippora waarschijnlijk niet. De besnijdenis was het zichtbare teken van Gods verbond met Abraham en zijn zonen. Mozes hield zich door naar haar te luisteren niet aan dit gebod en God wilde hem gaan gebruiken om Zijn volk te laten gaan.
Gen 17:10-14 wet op besnijdenis, vers 14:
En de onbesnedene, de man namelijk, die het vlees van zijn voorhuid niet laat besnijden, die mens zal uitgeroeid worden uit zijn volksgenoten: hij heeft mijn verbond verbroken.
Waarschijnlijk rekende Hij het Mozes aan en niet het kind.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Re: exodus 4 24 : 26

Berichtdoor Jvslooten » 18 okt 2013 19:50

Zonder toestemming overgenomen van refoweb:

De HEERE zocht Mozes te doden

Vraag:

Ik heb een vraag over een bijbeltekst. In Exodus 4:24 lees ik: “En het geschiedde op den weg, in de herberg, dat de HEERE hem tegenkwam, en zocht hem te doden.” Het blijkt uit de kanttekeningen dat dit was omdat Mozes de besnijdenis van zijn zoon had verzuimd. Ik heb hierbij een aantal vragen; 1. Waarom had Mozes de besnijdenis van zijn zoon verzuimd? 2. Waarom zocht de Heere hem daarom te doden? 3. Waarom, als de Heere dit voorhad, is dit niet gebeurd?


Antwoord:
Dit is één van de meest raadselachtige teksten in de Bijbel. “Bloedbruidegom” Mozes krijgt een Goddelijke opdracht en dan gaat hij met vrouw en kind naar Egypte. Maar onderweg gebeurt er iets tegenstrijdig. Op ene moment zegt God: Ga naar Egypte en dan gaat Mozes, vervolgens krijg je: “Onderweg, kwam de Heere hem tegemoet en zocht hem te doden” (Ex.4 vers 24). Als Mozes nu ongehoorzaam was, dan zou je dat in kunnen denken. Dan zou God bij wijze van spreken kunnen zeggen: “maar dan kom Ik je tegen.” Pas als Zippora ingrijpt en de besnijdenis aan het kind voltrekt, komt er uitkomst.

Velen hebben over deze tekst het hoofd gebroken. Buber heeft een mooie verklaring gevonden. De achtergrond van deze gebeurtenis is, dat Mozes jarenlang bij de Midianieten heeft gewoond. De schoonvader van Mozes was ook een Midianiet “Jethro, de priester van Midian” (Ex.3 vers 1). De Midianieten hadden ook de besnijdenis, maar dan werd een jongen pas besneden als hij de huwbare leeftijd had bereikt. Dus vandaar dat verband met “bruidegom”. Wanneer werd een Midianitisch “kind” besneden? Als hij ging trouwen. Dus de besnijdenis vond daar niet plaats op de achtste dag, maar als een jongen rijp was voor het huwelijk. Nu heeft Mozes kennelijk nagelaten zijn kind te besnijden volgens Israëlitische gebruiken. Hij heeft blijkbaar gewacht en het kind niet besneden en gedacht, dat doe ik wel als hij gaat trouwen. Alleen nu gaat Mozes naar Egypte om Israël te bevrijden. Maar als Mozes de bevrijder wil worden van Israël, dan moet hij wel op het fundament van Israël gaan staan. Niet op het fundament van Midian. En daarom komt God hem onderweg tegen, om hem aan te duiden dat er nog wat moet gebeuren; jouw fundament is nog niet in orde. Zo kun je niet gaan. Want als jij je kind niet besnijdt dan sta je niet in het verbond. Blijkbaar heeft Zippora dat op het kritieke moment beseft, ze besnijdt het kind en raakt met het bloed de voeten van Mozes aan en zo worden de voeten en daarmee ook de weg van Mozes geheiligd. En dan door de kracht van het bloed kan hij gaan naar de Farao, want nu staat hij op het fundament van het bloedverbond. En dan begrijp je ook dat Zippora zegt “bloedbruidegom” (Ex. 4 vers 26), want op het moment dat het kind besneden wordt, was hij in Midianitische gedachte bruidegom. Dan was hij huwbaar.

Het is heel wonderlijk, op het moment dat de besnijdenis plaatsvindt, is daar sprake van een bruidegom. En, staat er dan: “En Hij liet hem met rust.” Door de kracht van het bloed wordt Mozes vrijgemaakt om op die manier bruidegom te worden om het volk vrij te kopen. En dat is precies wat de Heere Jezus gedaan heeft, Hij is door de kracht van Zijn bloed de Bruidegom geworden. Op grond van het bloed van Golgotha kon Jezus de bruid gaan kopen. Daar zit heel duidelijk een symboliek in, dat Mozes moet gaan staan op het fundament van Israël. Het gaat hier niet om Mozes als persoon, maar om Mozes als drager van de opdracht. In het uur van het gevaar voltrekt Zippora de bloedige ceremonie aan het kind. Dus in plaats van de Midianitische gewoonte hanteert ze het Israëlitische gebruik. En dat is vergelijkbaar met het opleggen van de handen op de kop van het offerdier (o.a. in Exodus 29:10). Dat is dus een identificatie, een vereenzelviging van het leven met het bloed. Zippora spreekt dan: “Gij zijt mij een bloedbruidegom” (Ex.4:26). En daarmee is Mozes voor de bruiloft gereed.

Als je dit verband in gedachten houdt, dan ga je ook iets beter begrijpen dat Mozes alleen op deze manier zijn opdracht kon aanvaarden. Nu staat Mozes op het fundament van Israël en daarmee kan hij zijn roeping gaan vervullen, eerder niet. Je zou kunnen zeggen dat de besnijdenis een symbool is van de bevrijding. De overgang van oud naar nieuw; de overgang van slavernij naar vrijheid; de overgang van woestijn naar het Beloofde Land.

Overgenomen van Joop Neven,
Ds. A. J. Schalkoort

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 747
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: exodus 4 24 : 26

Berichtdoor Byte » 18 okt 2013 19:56

Ok thx :D verklaart een hoop maar ik snap niet waarom God hem dan niet waarschuwt als Hij hem roept
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6822
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: exodus 4 24 : 26

Berichtdoor mealybug » 18 okt 2013 19:57

Mijn vraag is dan, waarom de zoon van Mozes wel en de andere israelische jongetjes niet, want in de woestijn werden de kinderen die geboren werden niet besneden, 40 jaar lang.

Jvslooten

Re: exodus 4 24 : 26

Berichtdoor Jvslooten » 18 okt 2013 20:46

Byte schreef:Ok thx :D verklaart een hoop maar ik snap niet waarom God hem dan niet waarschuwt als Hij hem roept

Ik denk dat Hij Zippora heeft gewaarschuwd; het lijkt me onwaarschijnlijk dat Zippora 'toevallig' op een cruciaal moment haar zoon besluit te besnijden.

Jvslooten

Re: exodus 4 24 : 26

Berichtdoor Jvslooten » 18 okt 2013 20:55

mealybug schreef:Mijn vraag is dan, waarom de zoon van Mozes wel en de andere israelische jongetjes niet, want in de woestijn werden de kinderen die geboren werden niet besneden, 40 jaar lang.


de jongetjes die in de woestijn geboren waren werden niet besneden. Hiervoor worden twee redenen opgegeven. De eerste is dat de inspanning van het reizen een gevaar vormde voor het leven van het pas besneden kind. Een andere reden is dat de noorder wind, die nodig is opdat de genezende stralen van de zon op hen konden schijnen, overdag niet waaide gedurende al die jaren, zodat het gevaarlijk was om te besnijden. Beide redenen waren op de zoon van Mozes niet van toepassing. Bovendien werd ook het niet-besnijden in de woestijn nergens goedgekeurd. Bij Gilgal moet alsnog iedereen besneden worden.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4535
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: exodus 4 24 : 26

Berichtdoor Boerin » 18 okt 2013 21:21

Ik kreeg de indruk dat hij het niet gedaan had, omdat zij dat niet wilde en dat ze hem daarom bloedbruidegom noemde, omdat ze zonodig haar kind moest besnijden voor zijn godsdienst. Daarna gingen ze ook uit elkaar.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten