Retourtje Israel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Retourtje Israel

Berichtdoor JeeWee » 16 okt 2013 22:06

Je begrijpt het echt niet he?

Ik heb het niet over Messias belijdende Joden, (zoals toen al de discipelen) maar over orthodoxe Joden.
Je bent gewoon vet koppig.
Ik heb je ongeveer elk argument aangedragen, maar je wilt gewoon gelijk hebben.
Van mij mag je.

Maar laat dan nog even een orthodoxe Jood aan het woord die ons vertelt dat God wel een zoon heeft...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 16 okt 2013 22:28

U moet begrijpen dat Christenen een definitie van de Messias gebruiken die heidens is. De heidense wereld was vol van goden die het product waren van een menselijke moeder en een god als vader. Zelfs Hercules had Zeus als vader en een menselijke moeder.

Wat is de Joodse definitie van Masjiach?
De Joodse Masjiach wordt geboren uit twee menselijke ouders.

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... jiach.html

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 okt 2013 22:55

Jvslooten schreef:U moet begrijpen dat Christenen een definitie van de Messias gebruiken die heidens is. De heidense wereld was vol van goden die het product waren van een menselijke moeder en een god als vader. Zelfs Hercules had Zeus als vader en een menselijke moeder.

Wat is de Joodse definitie van Masjiach?
De Joodse Masjiach wordt geboren uit twee menselijke ouders.

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... jiach.html

Deze link had ik ook al eerder aangegeven, maar de heren zijn drukker bezig met mijn taalgebruik dan met een inhoudelijke dialoog...

Volgende week eerst maar weer eens een retourtje 'Voetsporen van Paulus' in Turkije, met een korte tocht naar Patmos. Blijft indrukwekkend.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 okt 2013 23:46

JeeWee schreef:Je begrijpt het echt niet he?

Ik heb het niet over Messias belijdende Joden, (zoals toen al de discipelen) maar over orthodoxe Joden.
Je bent gewoon vet koppig.
Ik heb je ongeveer elk argument aangedragen, maar je wilt gewoon gelijk hebben.
Van mij mag je.

Maar laat dan nog even een orthodoxe Jood aan het woord die ons vertelt dat God wel een zoon heeft...

Wat zijn Messias belijdende joden? Elke jood gelooft in een Messias. Orthodoxe joden zeggen dat zij afstammen van David en roemen op de wet van Mozes. Koning David wil ik nog wel een keer citeren.

De HEERE heeft tegen Mij gezegd: U bent Mijn Zoon,
Ík heb U heden verwekt.
(Ps 2,7)

Uit de context kunnen we concluderen dat dit niet over aartsvader David ging aangezien die toen reeds verwekt was. Hier wordt de Messias dus de Zoon van God genoemd door een orthodoxe jood. Maar ik ben vet koppig! ](*,)

Mozes was ook een jood en hij schreef:

'Dan moet u tegen de farao zeggen: Zo zegt de HEERE: Mijn zoon, Mijn eerstgeborene, is Israël.' (Ex 4,22)

Het orthodoxe jodendom is nagenoeg gestoeld op de wet van Mozes en een jood is een afstammeling van David. Zowel David als Mozes belijden beide dat God een zoon heeft en dus heb ik duidelijk aangetoond dat joden wel degelijk geloven dat God een Zoon heeft.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 okt 2013 08:27

mohamed schreef:Het orthodoxe jodendom is nagenoeg gestoeld op de wet van Mozes en een jood is een afstammeling van David. Zowel David als Mozes belijden beide dat God een zoon heeft en dus heb ik duidelijk aangetoond dat joden wel degelijk geloven dat God een Zoon heeft.

Of ze interpreteren die teksten anders, zoals volgens mij door JeeWee al wel was aangetoond. De Joden geloven niet dat de Messias uit God geboren is. Je ´´Zoon´´ teksten zeggen hun helemaal niks, omdat ze niet letterlijk worden geïnterpreteerd. Dat hoeft ook niet, want God zegt wel vaker dat Hij Vader is; bijv. over Salomo (1 Kronieken 17:13, 2 Samuel 7:14), als ook over heel Israël (Deuteronomium 32:6, Jeremia 31:9).

tegendraadje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tegendraadje » 17 okt 2013 12:44

joden geloofden wel in messiassen veel vonden David een Messias (ook omdat dat paste in zijn familie lijn)maar ook andere leiders en koningen werden door groepen joden als Messias aangewezen.alleen de joden die Jezus als Messias zagen hebben volgehouden.

Joden geloven wel dat God zonen heeft want uit die zoon zou de Messias toch ook geboren worden?

Zie nu de link over de Joodse definitie van de Messias, interessant om te lezen

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 17 okt 2013 13:57

Wat belangrijker is: is de afwerende houding van orthodoxe Joden een reden om niet naar Israel te gaan?

Zijn er überhaupt bezwaren om naar Israël te gaan?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 okt 2013 14:17

Er is nooit een reden om niet naar welk land te gaan danook. Met de groeten van de reisorganisaties.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 17 okt 2013 14:20

@Willsophie: Dat laatste lijkt me nou weer veel minder relevant, want je kunt gewoon alleen of samen gaan of met een stel vrienden.

Maar ik kan genoeg landen bedenken waar ik om principiële redenen niet naar toe zou gaan.
Zo zijn er ook genoeg mensen die om principiële redenen niet naar Israel gaan.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 25 okt 2013 11:31

Een paar jaar geleden ben ik in Israël geweest. Natuurlijk ben ik op de meeste toeristische plaatsen geweest, ook waar de 'poppenkast'-taferelen zich afspelen. Maar om de topicstarter wat tips te geven, het volgende:

Kijk door de dingen heen die je als 'poppenkast' zou kunnen opvatten. Natuurlijk heb je je Bijbel bij je, probeer dan voorbereid op weg te gaan. Als je naar de Olijfberg gaat, lees dan wat de Heere Jezus allemaal vertelde vlak voor zijn sterven. Maar ook de profetie uit Zacharia over de Olijfberg.

Wanneer je in Bethesda bent, lees dan wat de Bijbel erover verteld. In de kerk van St. Anna, volgens de traditie de moeder van Maria, kan je heel mooi zingen (a-capella). Zing dan Psalm 118 en 122. De kerk heeft een prachtige akoestiek.

De Heilige Grafkerk staat gelukkig niet op de juiste plaats, ofwel niet op de plaats waar de kruisiging echt is gebeurd. De graftuin geeft een goed beeld hoe het was. Al eerder in dit topic is een plaatje te zien wat er op de deur van het graf staat. Het is niet zeker dat dit het graf was, maar het geeft wel een goed beeld van een graf uit de eerste eeuw. Zing en roep dan uit: Christus is waarlijk opgestaan!

Bij een bezoek aan het plein voor de westmuur (klaagmuur), zou ik op donderdag gaan. Dat is de dag dat er bar-mitswa vieringen zijn. Een prachtige gezicht hoe Joden bezig zijn met Gods Woord. Het lezen van de Bijbel mag een feest zijn. Koop van te voren een keppeltje (als man) of een hoofddoek/sjaal (als vrouw). De voorwerpen opzich zijn niet bijzonder, maar het geeft een herinnering aan je bezoek.

Een vast programmapunt van reizen aan Israël is Jad Wasjem. Het museum en monument ter nagedachtenis aan de Shoa (Holocaust). Het kindermonument is zeer indrukwekkend. En natuurlijk het Bos der Rechtvaardigen.

Een bezoek aan de Dode Zee wordt vaak ingevuld door bezoeken aan Qumran (de plaats waar de Dode zee-rollen zijn gevonden), Massada (laatste bolwerk van de Joodse opstand tegen de Romeinen) en Ein Gedi (de plaats waar David Saul had kunnen vermoorden). Als je op Massada staat is het goed om de geschiedis van Sodom en Gomorra te lezen. En bij Ein Gedi kan je natuurlijk lezen over David en Saul, maar ook de profetie van Joël over de vissers bij Ein Gedi.

Het meer van Galilea kan je bevaren. Wanneer je dan toch op het water bent, lees dan over hoe de Heere Jezus de storm stilde. In Kapernaum zou het huis van Petrus gestaan hebben en op een heuvel wordt verteld dat daar de broodvermenigvulding heeft plaatsgevonden. Dat laatste kan je lezen, maar lees ook eens de bergrede (helemaal).

In Nazareth staat vlakbij de Mariakerk een bord waarop gezegd wordt dat de Heere Jezus niet de zoon van God is. Een toonbeeld van vrije meningsuiting in het huidige Israël. Want in het huidige Nazareth wonen vooral Arabieren.

Op de Karmel kan je lekker eten bij de Druzen. Lees daar het verhaal van Elia en de Baälpriesters. Het is goed om te proclameren wat het volk als antwoord op het vuur uit de hemel zei.

Een reis naar Israël hoeft niet alleen een bron van ergenis te zijn vanwege de 'poppenkast'. Ga voorbereid op weg, verwacht geen land van heiligen en leer van de cultuur.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Terug naar “[Religie] - Open forum”