Voedsel (over de datum) voor de voedselbank

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Voedsel (over de datum) voor de voedselbank

Berichtdoor mealybug » 16 okt 2013 20:43

EenVasteBurcht schreef:Brood is een verhaal apart. Ik denk dat brood van een dag oud wel kan, maar dat wordt toch al vaak verkocht 'voor de eendjes' tegen een lager tarief? Al is het wel een beetje vernederend om elke dag langs te komen voor 'oud brood voor de eendjes', kan ik me voorstellen, als het niet voor de eendjes maar voor jezelf is.
Dit doe je met oud brood :-)

http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=343273

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 17 okt 2013 00:34

Je kunt inderdaad genoeg doen met oud brood, de vraag is of het verkocht mag worden.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 17 okt 2013 06:58

Brood van ÉÉn dag oud? Natuurlijk mag dat verkocht worden, maar de verwende consument blieft het niet dus wordt zo huplakee weggegooid,

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 17 okt 2013 08:54

Bij ons op de markt kun je brood van gisteren kopen, is dan ong voor de helft van vers. Is nog goed te eten. Ook lekkere bollen, haal ik op woensdag en we eten ze dan op zondag op, even in de oven en lekker smullen. Als je het nu zelf een dag laat liggen of in de winkel maakt ook niets meer uit.
Ook hebben ze daar breuk koeken, zien er niet zo mooi uit, zitten wat extra kruimels bij, soms wat gebroken, soms helemaal mooi. Gaan hier altijd heel hard. Zoiets kan dus ook gewoon bij de voedselbank lijkt mij.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 okt 2013 10:28

Mortlach schreef:
Nee, maar waarom zouden we het dan niet gewoon blijven verkopen? Nu moet de winkeleigenaar zelf maar zien of hij vindt of het voedsel nog goed is na de houdbaarheidsdatum, en wat als hij nou eens wat over het hoofd ziet? Een heel voedselbankgezin met voedselvergiftiging?

Tja, men heeft die wet bedacht zodat je geen bedorven voedsel (of voedsel dat na een twee dagen bedorven is) kan kopen. Prima, nuttig voor een hoop voedsel, maar het gaat niet voor alles op. Macaroni, rijst (en ook bier, goed voorbeeld :D ) zijn prima houdbaar na de houdbaarheidsdatum, die ook altijd vrij vroeg is gesteld. Producten zijn doorgaans tot minstens 3 dagen na de houdbaarheidsdatum goed.

En verder kan je natuurlijk ook gewoon zien als iets niet goed is dus ik denk niet dat het zo snel een voedselvergiftiging zal opleveren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”