Een tip over sausjes.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Een tip over sausjes.

Berichtdoor Wilsophie » 15 okt 2013 12:09

Nu we nog maar met zijn tweetjes zijn, zit ik met het feit dat als ik een sausje met melk wil maken ik van die kleine pakjes moet kopen of een literpak open maken die dan blijft staan.
Nu heb ik het geprobeerd met koffiecreamer, die pot heb ik altijd in huis en dat gaat prima. Wat nootmuskaat en een bindmiddel en wat groene droge kruiden en je hebt een heerlijk sausje bij de groenten waarbij je het wilt hebben.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Een tip over sausjes.

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2013 09:03

Hmmm... klinkt niet heel smakelijk maar misschien valt het mee :)

Je kan ook houdbare melk kopen, kost niks en als het pak open is heb je een week of twee de tijd om het pak op te maken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 okt 2013 09:11

Klopt ik heb ook altijd die houdbare melk in huis. En die kleine pakjes voor de kleinkinderen.
Maar dit vond ik een leuke ontdekking. Je proeft er niets van.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 okt 2013 09:12

Bedoel je daar die poeder mee Wilsophie?
Dat is zo chemisch als wat. Mijn zwager kiepte eens een schep in de open haard, het fikt wel lekker.
Een sausje is zo gemaakt zonder pakjes en zakjes.
Maar als alternatief kun je de groentensaus van H onig proberen, dat is heel simpel.
Je zet de groenten op met meer water dan gebruikelijk, maakt van 200 cc en een paar lepels poeder snel en gemakkelijk een gladde saus, die best nog gezond is omdat het met het kookvocht wordt gemaakt.
Ik heb de kerrie wel eens in huis, maar ze vinden hier de tuinkruidenvariant ook wel lekker.
Persoonlijk houd ik niet van sausjes over de groente.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 16 okt 2013 09:22

Bedoel je koffieroom of melkpoeder?
Bij dat eerste kan ik me wat voorstellen maar hoe doe je dat bij dat tweede dan?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 okt 2013 12:37

Koffieroom kan ook natuurlijk , maar dat had ik ook niet in huis.
Dus gewoon completa o.i.d. en dat vermengen met water en goed kloppen en dan doe je wat je altijd al deed? Snap je?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2013 13:10

Melkpoeder is niet chemisch. Het brandt omdat er heel veel zuurstof bij kan komen omdat het in poedervorm is. Het is (doorgaans) gewoon melk waar het vocht aan onttrokken is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 okt 2013 14:00

Nou ja Marnix, het maakt mij niet uit, ik drink mijn koffie toch zwart :wink:
En de melk in de koffiepads is van varkensvet gemaakt, las ik. :-&
Niet halal dus.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 okt 2013 14:05

Ik drink ook zwart , maar het gaat niet over koffie, maar over een sausje van de coffeecreamer.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 16 okt 2013 16:00

Wilsophie schreef:Koffieroom kan ook natuurlijk , maar dat had ik ook niet in huis.
Dus gewoon completa o.i.d. en dat vermengen met water en goed kloppen en dan doe je wat je altijd al deed? Snap je?

Aha, nog niet helemaal maar dat komt ik maak nooit sausjes,
Ben een zeer matige koker, heb gister wel voor het eerst kaassaus gemaakt uit een recept maar dat was gewoon bloem, margarine, melk en kaas. Die ingrediënten zou je allemaal een kwart van kunnen nemen denk ik wel , dan heb je een klein beetje.

Wat voor soort sausjes en voor bij wat maak je het dan?

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 16 okt 2013 16:09

De meeste sausjes zijn inderdaad op basis van melk. In vet (van vlees of gewoon boter/margarine/olie) doe je wat bloem, dit bak je voor een korte tijd en daarna doe je er melk bij en roer je het goed door met de garde tot er een dikke saus ontstaat. Dan kan daar kruiden of kaas bij of wat dan ook (mosterd of kerrie doet het ook altijd goed).

Dit kan echter ook met ander vocht, als je geen melk hebt. Doodgewoon water is niet lekker, maar wel bijvoorbeeld kookvocht van je groente, boullion... kan allemaal prima. Ook een manier om het kookvocht, waar veel voedingsstoffen in zitten, toch tot je te nemen. Als je bv. bloemkool hebt, doe je er bloemkool kookvocht bij, dan erapste kaas en je hebt een heerlijke saus.

Een andere mogelijkheid is het ouderwetsche maizenapapje. Helaas niet erg geliefd bij kinderen... ik vind het zelf ook niet je-dat.

Een wat meer culinaire saus is, als je bijvoorbeeld vlees hebt gebraden, de aanbaksels in de pan los te roeren met rode of witte wijn, dan een klont boter erbij (geen margarine), goed roeren en klaar. De meeste sauzen in restaurants zjin op die manier gemaakt. Je hebt ook maar een klein beetje saus nodig dan.

Ten slotte hebben we natuurlijk sauzen op basis van room of roomkaas. Die zijn wel erg vet, dus alleen voor feestelijke maaltijden.

Sauzen met boter of olijfolie zijn lekkerder dan sauzen met gewone olie of margarine.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 okt 2013 18:48

meribel schreef:Aha, nog niet helemaal maar dat komt ik maak nooit sausjes,
Ben een zeer matige koker, heb gister wel voor het eerst kaassaus gemaakt uit een recept maar dat was gewoon bloem, margarine, melk en kaas. Die ingrediënten zou je allemaal een kwart van kunnen nemen denk ik wel , dan heb je een klein beetje.

De sausjes met bloem zijn de lekkerste maar eist wel enige vaardigheid om dat goed te doen. Dus maak ik een sausje voor bij de bloemkool, tuinbonen en soms de spruitjes met melk warmen en dan een lepel maizena of aardappelmeel erdoor en dan roerende binden.

Terug naar “Archief”