Evangelische alverzoening

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Wilsophie » 15 okt 2013 10:54

Hubert dat is waar, maar het is de helft van het verhaal.
Daarom hebben mensen geen geloofszekerheid en zeker geen rust bij hun sterven, zo merk ik.

Het is dan "In de hope des eeuwige levens".
En dat is triest.

Als je een gelovige bent dan ben je wederomgeboren en heb je een nieuwe natuur van Boven ontvangen omdat je ook van Boven geboren bent, dus niet uit Adam, maar uit Christus.
Natuurlijk zijn we Adamieten en belast met de zonde ( enkelvoud) en vanuit die natuur produceert de mens ook alleen maar zonden ( meervoud) we zijn net als een appelboom die brengt geen kersen voort maar appels.
Echter onder het nieuwe verbond, dwz, dat we verlost zijn van het oude heerst geen zonde maar genade. En God ziet ons aan in Christus, HIJ rekent ( logizomai) niet meer met die oude mens.
Bovendien heeft de Here Jezus onder dat nieuwe verbond een positie gekregen als o.a. Hogepriester naar de ordening van Melchizédek, een nieuwe ordening want Hij kwam niet uit Levi, ( zoals alle priesters) maar uit Juda, dus Hij kòn geen priester of Hogepriester zijn, maar door een nieuwe ordening kon dat van Godswege wel.
In die functie zit Hij nu aan de Rechterhand van de Vader en Hij doet een Werk specifiek aan de gelovigen. Hij wast hun voeten ( die worden vuil in deze wereld) en Hij reinigt ons binnenste van dag tot dag zodat wij rein voor God kunnen en mogen staan.
Lees de Hebr. brief, daar wordt het uitgelegd.Hebr 8,9,10.

En omdat de Here Jezus stierf voor de zonde en zonden van de hele wereld, en de last en de schuld die dat met zich meebrengt is deze hele oude schepping voor dood verklaard.
Hoe kom je tot leven? Door geloof in dat volbrachte werk van Christus, "ontwaakt gij die slaapt en sta op uit de dood, want Christus zal over U lichten". Het oordeel is volbracht in dat werk op Golgotha, Paulus zegt ergens tegen de gelovigen: "Gij zijt alrede veroordeeld". En daarom geen oordeel op de Jongste Dag voor de gelovigen van na de opstanding.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 15 okt 2013 10:55

hubert schreef:Of is het waar dat de mens slecht is en niet tot goeddoen in staat, zoals vaak gepreekt in de zich reformatorisch noemende kerken? (In mijn optiek zijn alle kerken van de reformatie dat maar dit terzijde).

Voor de volledigheid even de volgende aanvulling:

Vraag 8
Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaamzijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?

Ja wij ; tenzij dan dat wij door den Geest Gods wedergeboren worden.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 15 okt 2013 10:56

" of het waar is dat de mens slecht is en niet tot goeddoen in staat"

Romeinen 3:10-12
Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet EEN;
er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.
Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden, er is niemand die GOED DOET, er is ook niet tot EEN toe.

De mens kan alleen gerechtvaardigd worden, namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven, er is geen onderscheid.
[ Rom. 3:22].

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 okt 2013 12:23

Prachtig dat we allemaal hetzelfde zeggen dat er door geloof alleen rechtvaardiging wordt verkregen. Zeg dat maar eens tegen de fanatieke alverzoenersaanhangers. [-X

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 15 okt 2013 12:36

dat is inderdaad prachtig, maar de alverzoeners beweren dat men straks, na een "tijdelijke" straf, alsnog tot geloof zal komen, inclusief de duivel.
En DAT bestrijdt de Bijbel ten ene male.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 okt 2013 13:15

Absoluut. Men zegt dat zij een soort straf ondergaan inclusief satan en zijn engelen en dan alsnog een kans krijgen. Het is waanzinnig maar in grote opkomst.
Binnenkort in dit theater ( op URk) op de camping André Piet om zieltjes te winnen voor deze leer.
Notabene op de hervormingsdag.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 15 okt 2013 13:51

ja, ik had daar al op gereageerd in een topic van "Goedbericht" vorige week op FB.

Trolando
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Trolando » 15 okt 2013 14:27

ineke-kitty schreef:dat is inderdaad prachtig, maar de alverzoeners beweren dat men straks, na een "tijdelijke" straf, alsnog tot geloof zal komen, inclusief de duivel.
En DAT bestrijdt de Bijbel ten ene male.

Waar bestrijdt de Bijbel dat dan?

De Bijbel bestrijdt overduidelijk de stelling dat sommige mensen niet rechtvaardig zullen worden: Romeinen 5:18-19. En er staat ook: God wil alle mensen redden, kan hij dat dan niet? Er staat ook: "Christus heeft alle mensen met God verzoend", Kolossenzen 1:15-20...

Waar in de Bijbel wordt beweerd dat de straf niet en nooit tot bekering zal leiden of zal kunnen leiden? Want dit staat in Matteüs 25:46: een kolasis, een bekeringsstraf. Los daarvan is het natuurlijk absurd dat als een bekeringsstraf gewoon tot de mogelijkheden behoort, en een goede en liefdevolle God in staat is om zoiets uit te voeren en daarmee velen alsnog te redden (en volgens de leer van de alverzoening redt God daarmee alle mensen), dat hij dat dan niet doet.

(edit: verduidelijking)
Laatst gewijzigd door Trolando op 16 okt 2013 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 okt 2013 08:36

Waar dan? Dat moet je aan de alverzoeningsleer mensen vragen. Ik begrijp het ook niet waar men dat vandaan haalt. Het is volstrekt onbijbels en je spot met de almacht van God. Het was allemaal een grote grap want geloof is nergens voor nodig, dat moet je toch gegeven worden en ach...om behoud vragen kan altijd nog want eeuwig is ook niet altijd durend.
Het gaat erin als koek want iedereen zou dat wel willen voor zijn ongelovige medemens.
Is de Heer dan voor niets gestorven aan een kruis???

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 16 okt 2013 08:49

van slooten:V
raag 8
Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?
Ja wij ; tenzij dan dat wij door den Geest Gods wedergeboren worden.

Klopt, en dat worden we dan door geloof. Maar dat ontslaat ons toch niet het goede na te streven, lief te hebben etc? Ik heb de indruk dat er meer aandacht is voor de zonde dan voor de verlossing.
Eenmaal wedergeboren, altijd wedergeboren, ongeacht de tekortkomingen onzerzijds.

Trolando
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Trolando » 16 okt 2013 09:55

Wilsophie schreef:Waar dan? Dat moet je aan de alverzoeningsleer mensen vragen. Ik begrijp het ook niet waar men dat vandaan haalt. Het is volstrekt onbijbels en je spot met de almacht van God. Het was allemaal een grote grap want geloof is nergens voor nodig, dat moet je toch gegeven worden en ach...om behoud vragen kan altijd nog want eeuwig is ook niet altijd durend.
Het gaat erin als koek want iedereen zou dat wel willen voor zijn ongelovige medemens.
Is de Heer dan voor niets gestorven aan een kruis???

1) Mijn vraag was niet waar de Bijbel beweert dat alle mensen worden gered, die teksten heb ik genoemd. Mijn vraag was waar de Bijbel absoluut uitsluit dat mensen die na het oordeel straf krijgen zich daar zouden kunnen bekeren. Blijkbaar is ineke-kitty van mening dat de Bijbel dit stellig beweert, nouja, ik heb die tekst nog niet gezien...

2) Mijn vraag was niet waar de Bijbel beweert dat de duivel wordt gered (nergens), maar waar de Bijbel beweert dat dit niet kan. Bijvoorbeeld in Openbaring wordt over de straf aan de duivel geschreven dat dit gebeurt in een poel van brandende zwavel (een beeld dat op zuivering wijst en waarbij rook een zeer lange tijd vrijkomt vanwege het verbranden van onzuiverheden), dat is een beeld dat heel erg compatibel is met een eventuele uiteindelijke bekering van het kwaad.

Wat betreft "geloof is nergens voor nodig", dat is strikt gezien niet wat beweerd wordt. Wat beweerd wordt is dat uiteindelijk iedereen zal geloven. En binnen alverzoening is de overwinning van Christus ook niet "zinloos", zonder die overwinning was er immers geen overwinning...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2013 10:40

Ik denk dat je niet losse dingen moet citeren buiten de context van wat de Bijbel nog meer zegt.

Zo lees ik in Romeinen 3:

22 God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. 25-26 Hij is door God aangewezen om door zijn dood het middel tot verzoening te zijn voor wie gelooft. Hiermee bewijst God dat hij rechtvaardig is, want in zijn verdraagzaamheid gaat hij voorbij aan de zonden die in het verleden zijn begaan. Hij wil ons nu, in deze tijd, zijn gerechtigheid bewijzen: hij laat ons zien dat hij rechtvaardig is door iedereen vrij te spreken die in Jezus gelooft.

En eigenlijk overal lezen we dit, dat er vrijspraak is voor wie in Hem geloven. Het offer van Jezus Christus is voldoende om iedereen te redden. Zo is er een algemeen aanbod van genade, redding voor iedereen. Maar de Bijbel leert ook dat wie geloven zullen worden gered.

Een paar teksten over het oordeel:

27 Eens moeten mensen sterven en daarna volgt het oordeel. 28 Net zo zeker is het dat Christus, die eenmaal is geofferd om de zonden van velen te dragen, voor een tweede maal zal verschijnen om te redden wie hem verwachten, maar dan gaat het niet meer om de zonde. (Hb 9)

Let op, Hij redt wie Hem verwachten. Wie Hem niet verwachten worden dan niet gered. Dat is wat anders dan straf waarna ze zich alsnog kunnen bekeren en gered worden. Het is vrij definitief. Zo ook in de volgende tekst:

7 Maar de tegenwoordige hemel en aarde worden door datzelfde woord bewaard om op de dag van het oordeel, waarop de goddelozen ten onder zullen gaan, te worden prijsgegeven aan het vuur. (2 Pet 3)

17 Besef goed dat de tijd van het oordeel is aangebroken. Dat oordeel begint bij Gods eigen mensen. Als het bij ons begint, hoe zal het dan aflopen met hen die weigeren het evangelie van God te aanvaarden? 18 Als zij die rechtvaardig leven al ternauwernood gered kunnen worden, hoe moet het dan gaan met hen die zondigen doordat ze God niet gehoorzamen? (1 Pet 4)

13 Onbarmhartig zal het oordeel zijn over wie geen barmhartigheid heeft bewezen; maar de barmhartigheid overwint het oordeel. (Jak 2)

26 Wanneer we willens en wetens blijven zondigen nadat we de waarheid hebben leren kennen, is er geen enkel offer voor de zonden meer mogelijk, 27 en kunnen we niet anders dan huiverend wachten op het oordeel en op het vuur dat de tegenstanders gretig zal verslinden. 28 Voor wie de wet van Mozes naast zich neerlegt is er geen pardon; wanneer er ten minste twee getuigen een verklaring tegen hem afleggen, moet hij sterven. 29 Hoeveel zwaarder zal dan de straf niet zijn, denkt u, voor wie de Zoon van God vertrapt, het bloed van het verbond ontheiligt – terwijl hij erdoor geheiligd is – en de Geest van de genade veracht? 30 We kennen immers degene die gezegd heeft: ‘Het is aan mij om te wreken, ik zal vergelden,’ en ook: ‘De Heer zal oordelen over zijn volk.’ 31 Huiveringwekkend is het te vallen in de handen van de levende God!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 okt 2013 10:48

Het lijkt erop dat Ineke de leer aanhangt, maar ze is er fel tegen, misschien heb je haar post niet goed begrepen.
Ik ben het helemaal met je eens Marnix maar deze mensen komen met zoveel andere teksten aan, het is volkomen zinloos om met ze in gesprek te gaan.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 16 okt 2013 18:58

Wilsophie schreef:Het gaat erin als koek

Sorry, maar dit geloof je toch zelf niet? Overal waar je iets probeert te vertellen over wat 'alverzoening' echt inhoudt word je als dwaalleraar gebrandmerkt. Vervolgens komen mensen met allerlei beschuldigingen waaruit je kunt zien dat ze zich er nog nooit echt in hebben verdiept.
Ik zei al: het merendeel van de christenen in de eerste eeuwen geloofde erin. Toen mensen de grondtaal nog begrepen enzo. Nu word je alleen maar belachelijk gemaakt en uitgescholden.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 okt 2013 19:01

Dit is wel heel erg zwart wit en ik herken het niet.

Terug naar “[Religie] - Open forum”