Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jvslooten

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Jvslooten » 15 okt 2013 08:13

mealybug schreef:Je zonden belijden is weer iets heel anders, dat kan alleen individueel volgens mij, want iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen zonden.

Ik bad tot de HEERE, mijn God, en deed belijdenis en zei: (...) Wij hebben gezondigd, wij hebben onrecht gedaan, wij hebben goddeloos gehandeld, wij zijn in opstand gekomen door af te wijken van Uw geboden en bepalingen. Wij hebben niet geluisterd.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 15 okt 2013 08:16

pannenkoek schreef:... .... ... , waarom moet GG erbij?
weet dat het daar vandaan komt, maar het zou over het algemeen goed zijn voor alle kerkgenootschappen.

De kerkverlating kan hoog zijn, maar de laatste 10 jaar is de GG nog steeds gegroeid.
2012---106.002
2011---105.784
2010---105.371
2009---104.770
2008---104.281

En zo gaat het door. Gemiddelde groei van 300/400 per jaar.
Deze gegevens staan in het kerkelijk jaarboek van 2013.

misschien omdat juist de gergem gegevens heeft bekent gemaakt die dit aktueel maken?
misschien omdat er vanuit bepaalde hoek altijd naar anderen gewezen werd en nu blijkt dat ze zelf ook door de wol geverfd zijn?

dat de kerk groeit doet niets af aan het feit dat de verlating hoog is! en over het algemeen zijn de verlaters mensen, en blijven er mensen achter. de cijfertjes ogen mooi, maar gelukkig mag er nu ook over de minder fraaie kant gepraat worden. het is niet langer een taboe.

en dan rijst de vraag of een boete dag helpt om potentiele verlaters van gedachten te doen keren.
hebben die meer boete gevoel nodig? of lopen ze er juist om weg?

moeten de achterblijvers boete doen? en zo waarom en hoe dat vorm geven?

kan je boete doen zonder je ergens van bekeren? zonder de erkenning dat je ergens voor beboet hoort te worden? en wat is dan boetes waardig binnen de ger gem dat de verlating stimuleert?

kan je boete doen voor wat Gods wil is? (uitverkiezing)

eerlijke vragen die in dit topic spelen.
Laatst gewijzigd door Janvanverweg op 15 okt 2013 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 okt 2013 08:18

Jvslooten schreef:Ik bad tot de HEERE, mijn God, en deed belijdenis en zei: (...) Wij hebben gezondigd, wij hebben onrecht gedaan, wij hebben goddeloos gehandeld, wij zijn in opstand gekomen door af te wijken van Uw geboden en bepalingen. Wij hebben niet geluisterd.

Israel als volk is een ander concept, daar wordt gebeden voor dat volk.
Gij zijt verzegeld door de Heilige Geest der belofte, NADAT gij tot geloof gekomen zijt.
(Ef 1:13)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 okt 2013 08:18

http://www.trouw.nl/tr/nl/4716/Christen ... mpen.dhtml

Gereformeerde Gemeenten en hun ledenaantal.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 15 okt 2013 08:32

Jvslooten schreef:Ik bad tot de HEERE, mijn God, en deed belijdenis en zei: (...) Wij hebben gezondigd, wij hebben onrecht gedaan, wij hebben goddeloos gehandeld, wij zijn in opstand gekomen door af te wijken van Uw geboden en bepalingen. Wij hebben niet geluisterd.
mealybug schreef:Israel als volk is een ander concept, daar wordt gebeden voor dat volk.
Gij zijt verzegeld door de Heilige Geest der belofte, NADAT gij tot geloof gekomen zijt.
(Ef 1:13)

De (voormelde) verkiezing is niet menigerlei, maar één en dezelfde, van al degenen die zalig worden, beide in het Oude en Nieuwe Testament. Aangezien de Schrift ons een enig welbehagen, voornemen en raad van den wille Gods voorstelt, waardoor Hij ons van eeuwigheid heeft verkoren, beide tot de genade en tot heerlijkheid, tot de zaligheid en tot den weg der zaligheid, denwelken Hij bereid heeft, opdat wij daarin wandelen zouden.

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 15 okt 2013 08:32

Ik heb vanmorgen vroeg het rapport eens nauwkeurig gelezen.

Valt me op dat het ontstaan van de problemen slechts bij de ander gezocht wordt.
- De boze buitenwereld
- De aantrekkingskracht van het evangelisch christendom
- De wereldsgezindheid van het gemiddelde lid

Een kerkgenootschap is geen bedrijf, maar als in een onderneming de opbrengsten teruglopen wordt dat geweten aan de beleidsbepalende organen. De GG zoekt het daar niet.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 15 okt 2013 08:38

refo schreef:Ik heb vanmorgen vroeg het rapport eens nauwkeurig gelezen.

Valt me op dat het ontstaan van de problemen slechts bij de ander gezocht wordt.
- De boze buitenwereld

Een kerkgenootschap is geen bedrijf, maar als in een onderneming de opbrengsten teruglopen wordt dat geweten aan de beleidsbepalende organen. De GG zoekt het daar niet.

Een kerkgenootschap is inderdaad geen bedrijf, en kent dan ook geen beleidsbepalende organen (althans, officieel niet). ´´De wereldsgezindheid van het gemiddelde lid´´ lijkt mij trouwens een flinke hand in eigen boezem. Hoezo, ´´bij een ander gezocht´´?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 okt 2013 08:46

Jvslooten schreef:De (voormelde) verkiezing is niet menigerlei, maar één en dezelfde, van al degenen die zalig worden, beide in het Oude en Nieuwe Testament. Aangezien de Schrift ons een enig welbehagen, voornemen en raad van den wille Gods voorstelt, waardoor Hij ons van eeuwigheid heeft verkoren, beide tot de genade en tot heerlijkheid, tot de zaligheid en tot den weg der zaligheid, denwelken Hij bereid heeft, opdat wij daarin wandelen zouden.[/i]

Nee, God heeft Zijn Zoon van eeuwigheid verkoren, niet ons.
Pas in Hem worden wij deel van Hem.
Je focust teveel op ons zelf, te weinig op Hem.
''Niemand komt tot de vader dan door Mij'', staat er.
Die Middelaars - schakel , daar gaat het om.
En dan komen wij tot Hem, dus niet andersom en maar afwachten.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 okt 2013 09:04

refo schreef:Ik heb vanmorgen vroeg het rapport eens nauwkeurig gelezen.

- De boze buitenwereld

Ik denk dat je daar de spijker op de kop slaat.
De boze buitenwereld is schuldig.
Niet de kerk die heel vaak onvoldoende de rijkdom van het Evangelie heeft neergelegd, maar de gesel van de Wet heeft gebruikt.

Het ligt allemaal aan de wereldgelijkvormigheid van de gemeente.
Maar weet je wat wereldgelijkvormigheid is?
Dat is, als je Jezus laat staan.
Want dat doet de wereld.
En de rest?
Dat zijn slechts symptomen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 15 okt 2013 09:09

mealybug schreef:Nee, God heeft Zijn Zoon van eeuwigheid verkoren, niet ons.

Dan zal de Koning zeggen tegen hen die aan Zijn rechterhand zijn: Kom, gezegenden van Mijn Vader, beërf het Koninkrijk dat voor u bestemd is vanaf de grondlegging van de wereld.

Omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft
, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde.

mealybug schreef:Je focust teveel op ons zelf, te weinig op Hem.

Het betekent zeer weinig voor mij dat ik door u beoordeeld word of door enig menselijk oordeel.
mealybug schreef:En dan komen wij tot Hem, dus niet andersom en maar afwachten.

Je visie is, alhoewel niet onwaar, naar mijn mening, nogal eenzijdig.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 15 okt 2013 09:11

Soms vraag ik me af of de GG wel eens wat goed kan doen.

Het is de eerste keer dat een rapport vrijgegeven wordt voordat het besproken is op de synode. Laat staan dat een heel rapport naar buiten is gekomen. De GG laat ook zien dmv dit rapport dat ze de zaken serieus nemen (dit in tegenstelling wat de anti-GG'ers elke keer beweren). Het is reden om blij te zijn dat essentiele zaken besproken worden, maar de azijn-drinkers hebben weer een reden gevonden om een fles azijn leeg te drinken.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 15 okt 2013 09:26

Natuurlijk heeft de GG wel een leiding.
De GG weet het altijd beter. Daarom roepen ze die kritiek zelf over zich af.

En hoezo nemen ze het probleem serieus?
In jan 2011 is besloten een onderzoek te doen. In oktober 2013 verschijnt er een rapport.
Hoezo urgent?
In oktober 2013 verschijnt de HSV-jongerenbijbel. De Banier besluit ook zoiets te maken met de SV.
Over anderhalf jaar is het af.
Hoezo urgent?
In januari 2014 gaat de synodevergadering weer verder. Daar zal besloten worden (?) tot een boetedag.
In maart.
Hoezo urgent?

Dat is de hele teneur geworden in de GG. je krijgt het idee dat er nog tijd zat is.
Vraag maar veel om licht. Neem het eens mee naar huis. Overdenk het deze week eens.
De hoorders gedragen zich daarnaar: niets overhaasten!
We zijn mensen van een ogenblik, misschien is er helemaal geen volgende week meer.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 okt 2013 09:30

Speedy schreef:Soms vraag ik me af of de GG wel eens wat goed kan doen.

Dat is de vraag niet.
Gelukkig doet God nog heel veel goeds, ook in de Ger.Gem.
Maar als de Synode een boetedag wil uitroepen, is het wellicht goed om als organisatie ook eens in de spiegel te kijken en zich oprecht af te vragen waar zij steken hebben laten vallen.

Komt het door God dat velen zich zo massaal van de GG afkeren?
Komt het door de boze buitenwereld dat velen zich zo massaal van de GG afkeren?

Kan het ook zijn dat men zo druk bezeig is geweest om het paadje recht(lijnig) te houden dat men daarbij het doel van de kerk en het doel van de prediking een beetje uit het oog is verloren?

'Behoudend' is prima, maar als dat wordt vertaald met 'krampachtig houen wat we hebben' zitten we verkeerd.

Ik hoop overigens niet dat het de kant op gaat dat we hier voor- en tegenstanders van de GG gaan krijgen die met elkaar in gevecht gaan. Maar 'het zijn mijn vrienden die mij mijn feilen tonen' zoals het spreekwoord zegt. Of je het nou in twijfel trekt of niet: ik hou van de GG. Ik ben er gedoopt en heb er belijdenis gedaan en ben er tot geloof gekomen. Maar dat maakt me niet blind voor zaken die niet goed zijn.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 okt 2013 11:31

Ruth2 schreef:Schelpje wil namen weten? waarom? jij bent toch zelf altijd zo van de privacy,? daar hebben deze mensen ook recht op!

JeeWee beweert dat er vele GG predikanten inmiddels op de PKN kansels staan. Dan wil ik weten welke dominees dat zijn! Ik ken er voorlopig maar eentje, maar misschien ben ik niet volledig geïnformeerd?
Niet zo wantrouwend Ruth2.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 okt 2013 11:34

Speedy schreef:Soms vraag ik me af of de GG wel eens wat goed kan doen.

Het is de eerste keer dat een rapport vrijgegeven wordt voordat het besproken is op de synode. Laat staan dat een heel rapport naar buiten is gekomen. De GG laat ook zien dmv dit rapport dat ze de zaken serieus nemen (dit in tegenstelling wat de anti-GG'ers elke keer beweren). Het is reden om blij te zijn dat essentiele zaken besproken worden, maar de azijn-drinkers hebben weer een reden gevonden om een fles azijn leeg te drinken.

Op de diverse fora is er veel vijandschap jegens de GG.
Ik ben er zelf geen lid van, zou het in principe ook niet willen worden, maar mijn halve familie is er wel lid van en kom zodoende regelmatig in diverse GG gemeentes, wegens doop, huwelijk en rouwdiensten.
En wat is het daar aangenaam! Ik heb het nu over de prediking!
Er zijn allerlei minder sympathieke "randverschijnselen", maar ach, die neem ik voor lief, die zijn er in onze kerken, en vele andere gemeentes ook.
Het gaat over het gepredikte Woord. Je kunt daar heel goed wekelijks onder zitten.

Terug naar “[Religie] - Open forum”