Big bang staat op springen? (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jozo
Kapitein
Kapitein

Re: Big bang staat op springen? (2)

Berichtdoor Jozo » 14 okt 2013 21:58

Boekenlezer schreef:Voor het gemak maar even een linkje naar deel 1 van deze discussie. Wel handig, nu dit topic niet meer zo erg daarbij in de buurt komt te staan. (Zo'n verwijzing in posting 1 van dit topic zou natuurlijk beter zijn...)
Voor het geval iemand zin heeft om die 102 pagina's eerst te lezen...

Ik las net dit:
Vergeet de oerknal, het universum ontstond mogelijk uit zwart gat

Tja, lastig hè, als je moet gissen naar het verleden van ons bestaan en zo. Ik vraag me af: zit je dan niet voor een puzzel die zo goed als niet op te lossen is? :-k #-o :-k

Misschien heb ik het mis (ik weet niet zo heel veel van zwarte gaten), maar ik dacht altijd dat er voor zwarte gaten ruimte nodig was. Zonder ruimte kun je geen zwart gat hebben. Dat was dacht ik ook het grote verschil tussen een oerknal en een zwart gat: Bij de 1 ontstaat ruimte, bij de ander bestaat het al.

Er is een reden waarom ik me wel in de evolutie discussies meng maar niet al te veel in het big bang verhaal: Te veel aannames bij de big bang theorie.

Waarschijnlijk kijken we hier over 20 jaar weer heel anders tegenaan :D
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 okt 2013 12:33

Jozo schreef:
Misschien heb ik het mis (ik weet niet zo heel veel van zwarte gaten), maar ik dacht altijd dat er voor zwarte gaten ruimte nodig was. Zonder ruimte kun je geen zwart gat hebben. Dat was dacht ik ook het grote verschil tussen een oerknal en een zwart gat: Bij de 1 ontstaat ruimte, bij de ander bestaat het al.

Er is een reden waarom ik me wel in de evolutie discussies meng maar niet al te veel in het big bang verhaal: Te veel aannames bij de big bang theorie.

Waarschijnlijk kijken we hier over 20 jaar weer heel anders tegenaan :D

Het is wel creatief, moet ik zeggen. Het is fijn te lezen dat het onderzoek op dit vlak nog steeds met nieuwe ideeën komt die we kunnen testen tegen wat we kunnen meten. Een 4-dimensionale ster is wel bijzonder, maar als je er over nadenkt, is het uitgaan van 3 dimensies wel wat ruimte-centrisch.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 okt 2013 12:36

Boekenlezer schreef:Tja, lastig hè, als je moet gissen naar het verleden van ons bestaan en zo. Ik vraag me af: zit je dan niet voor een puzzel die zo goed als niet op te lossen is? :-k #-o :-k

Niet alleen ons bestaan, het bestaan van alles dat we kunnen waarnemen. Maar goed, het is ingewikkelde materie, maar zo waren er vroeger meer zaken die zo goed als niet op te lossen puzzels vormden. De nano-wereld, bijvoorbeeld, atomen en kwantum in het bijzonder. Wie weet welke genieën er nog geboren worden die het ons mogelijk maken verder te kijken dan we nu kunnen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Archief”