Reformatorische dominee weet Bijbelverhaal niet over te bren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

alexander91
Majoor
Majoor

Re: Reformatorische dominee weet Bijbelverhaal niet over te

Berichtdoor alexander91 » 14 okt 2013 13:17

alexander91 schreef:Nou ja, als ik de evangelien lees en let op de discipelen, dan merk ik op dan hun kleingeloof toch behoorlijk hardnekkig is, ook al trekken ze lang op met n.b. Christus.
Janvanverweg schreef:en toen kwam de uitstorting van de Heilige Geest in handelingen 2. :-oo
Ok, dus van de evangelien kunnen we niets meer leren uit het leven van de discipelen. Wordt wel een kaal Bijbeltje zo...
alexander91 schreef:over de reformatorische gemeentes, dan zie ik als vruchten een enorme trouw en loyaliteit, maar ook zorgzaamheid, orde, gehoorzaamheid en ondergeschiktheid (en ik vergeet er waarschijnlijk een heleboel)
gal 5 schreef: Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing.
Janvanverweg schreef:zoek de verschillen :mrgreen:
Dus jij ziet bijvoorbeeld zorgzaamheid niet als een vorm van liefde, geduld, vriendelijkheid, goedheid en zachtmoedigheid? Ik zie al die vruchten terug in de eigenschappen die ik noem. Apart systeem van normen en waarden heb jij ;-). Probeer eens niet Bijbelteksten te gebruiken om kwaad mee te doen, maar om goed mee te doen.
Janvanverweg schreef:afrikaanse christene zouden in hun cultuur een duidelijk verschil moeten laten zien en Nederlanders in Nederland. appels met appels vergelijken zeg maar.

de bijbel leert ons dat die christenen die dat goed doen in aanmerking komen om oudste (ouderling) te worden.
Als we alles even dichtbij huis halen, dan zie ik op dit forum niemand die in aanmerking komt om oudste te worden. En toch zijn er heel veel mensen hier die roepen dat zij de Bijbel wel op de juiste manier lezen, en die ondertussen experts zijn op het gebied waar andere christenen fouten maken, en dat maar al te graag aan willen wijzen. En daarmee onderscheiden we ons dan ook niets van niet-gelovige mensen...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 okt 2013 13:28

Als we alles even dichtbij huis halen, dan zie ik op dit forum niemand die in aanmerking komt om oudste te worden.

Dat klopt. Vrouwen komen niet in aanmerking en het is juist goed als mensen die zichzelf onbekwaam weten, geroepen worden tot het ambt, want dan verwachten ze het alleen van de Heere en niet van zichzelf!

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 14 okt 2013 14:29

Dat klopt. Vrouwen komen niet in aanmerking en het is juist goed als mensen die zichzelf onbekwaam weten, geroepen worden tot het ambt, want dan verwachten ze het alleen van de Heere en niet van zichzelf!

Dat ben ik niet met je eens. Ik heb daar genoeg ongelukken van gezien en gehoord. Ben wel blij dat wij een ex burgervader en ex minister als voorzitter van de kerk hebben. Heel goede bestuurlijke kwaliteiten en nog aardig ook.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 okt 2013 19:48

mohamed schreef:Alleen Petrus werd een keer kleingelovige genoemd en dat was omdat hij niet op het water kon lopen. (Mat 14,31.) Het was ook Petrus die als eerste verklaarde dat Jezus de Christus is en dat geloof maakt zalig.

schelpje3 schreef:Petrus werd niet kleingelovig genoemd, alleen omdat hij niet op het water kon lopen. Later verloochende hij ook Zijn Meester. Het staat er in tot lering, zouden wij niet precies hetzelfde doen?

Nee, want ik weet zonder het te proberen ook wel dat ik niet over het water kan lopen. Precies hetzelfde zal ik dus niet doen.

Verder werd Petrus kleingelovige genoemd direct nadat hij er niet in slaagde naar Jezus toe te komen, dus dat was natuurlijk wél omdat hij niet over het water kon lopen. Mag je gerust ontkennen verder, maar het staat er zo en dat kan iedereen gewoon lezen die de basisschool heeft afgemaakt.

Mattheus 14
28 Petrus antwoordde Hem en zei: Heere, als U het bent, geef mij dan bevel over het water naar U toe te komen.
29 Hij zei: Kom! En Petrus klom uit het schip en liep op het water om bij Jezus te komen.
30 Maar toen hij op de sterke wind lette, werd hij bevreesd, en toen hij begon te zinken, riep hij: Heere, red mij!
31 Jezus stak meteen Zijn hand uit, greep hem vast en zei tegen hem: Kleingelovige, waarom hebt u getwijfeld?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 18 okt 2013 13:47

Alexander91
Als we alles even dichtbij huis halen, dan zie ik op dit forum niemand die in aanmerking komt om oudste te worden. En toch zijn er heel veel mensen hier die roepen dat zij de Bijbel wel op de juiste manier lezen, en die ondertussen experts zijn op het gebied waar andere christenen fouten maken, en dat maar al te graag aan willen wijzen. En daarmee onderscheiden we ons dan ook niets van niet-gelovige mensen...

Toch ben ik wel eens gevraagd in een confessionele gemeente, maar ik zal nooit beweren dat er maar één uitleg van de Bijbel mogelijk is.
Overigens ambieer ik zo'n ambt niet, omdat ik daar gewoonweg geen tijd voor heb. Gelukkig zijn er genoeg mensen die het graag doen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”