Geloof laten zien

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Esther01
Verkenner
Verkenner

Geloof laten zien

Berichtdoor Esther01 » 14 okt 2013 10:40

Hallo Allemaal.

Ik ben opzoek naar een gespreksonderwerp, hierin wilde ik het onderwerp hebben van

Je Geloof in Jezus laten zien.

Ik vraag mij af hoe doe jij dat?

Dit niet alleen onder mensen die je goed kent en ook Christelijk zijn.
Maar juist op straat onder mensen die je niet kent. die je bijv. uitschelden op straat.
Als je de supermarkt uit loopt als er iemand met een straatkrant staat.
Of als je een kindje ziet lopen die zijn 0uders zoekt.

Of om..... vul zelf maar in!

En hoe zou God het van ons willen?

Ik hoor graag reacties! Alvast heel erg bedankt!!!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Geloof laten zien

Berichtdoor schelpje3 » 14 okt 2013 11:22

Esther01 schreef:Hallo Allemaal.
Ik ben opzoek naar een gespreksonderwerp, hierin wilde ik het onderwerp hebben van
Je Geloof in Jezus laten zien.
Dit niet alleen onder mensen die je goed kent en ook Christelijk zijn.
Maar juist op straat onder mensen die je niet kent. die je bijv. uitschelden op straat.
Als je de supermarkt uit loopt als er iemand met een straatkrant staat.
Of als je een kindje ziet lopen die zijn 0uders zoekt.
Of om..... vul zelf maar in!
En hoe zou God het van ons willen?
Ik hoor graag reacties! Alvast heel erg bedankt!!!

Je kunt dit laten zien door je houding, in je werk, op school, naar je vrienden toe.
Vanwege de dingen die je zegt, maar ook die je niet zegt!
De Bijbel zegt ons dat we een Lichtend Licht en een Zoutend Zout dienen te zijn.
D.w.z. de minste willen zijn, eerlijk en oprecht, geen onvertogen woord uit onze mond laten komen.
Ook je kleding kiezen overeenkomstig hoe God dat heeft geboden.
En ervoor uitkomen op de momenten dat het er toe doet. Dus niet meedoen aan allerlei wereldse toestanden, de goede politieke partij stemmen, die de Bijbel als leidraad heeft.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 okt 2013 11:39

schelpje3 schreef:Je kunt dit laten zien door je houding, in je werk, op school, naar je vrienden toe.
Vanwege de dingen die je zegt, maar ook die je niet zegt!
De Bijbel zegt ons dat we een Lichtend Licht en een Zoutend Zout dienen te zijn.
D.w.z. de minste willen zijn, eerlijk en oprecht, geen onvertogen woord uit onze mond laten komen.
Ook je kleding kiezen overeenkomstig hoe God dat heeft geboden.
En ervoor uitkomen op de momenten dat het er toe doet.

Hier kan ik me wel in vinden. Wees gewoon een aangenaam mens voor je medemensen en doe het goede in woord en daad. Je hoeft het er ook echt niet bovenop te leggen dat je het vanuit je christelijke achtergrond doet oid.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 14 okt 2013 12:06

Esther01 schreef:Je Geloof in Jezus laten zien.

je kan je geloof 'etaleren' door b.v. in een kantine om stilte tevragen omdat je wilt bidden. maar laat je daar ook Christus mee zien?

een goede invalshoek is m.i. te bedenken wat je wilt bereiken met je geloof in Jezus laten zien.
als je mensen dichter bij christus wilt brengen, dan helpt het doen van goede werken maar ten dele. er zijn teveel ongelovigen die dat ook doen! hiervoor zal je en de werken en je motivatie achter de werken zichtbaar moeten laten zijn.

een goede uitspraak is ook "mensen geven niet veel aandacht aan wat je weet totdat ze weten dat je om ze geeft
de beste voedings bodem voor een geestelijk gesprek is een goede relatie.
maar de goede relatie alleen is niet genoeg.
het blijft ongemakkelijk onm Christus het gesprek in te krijgen, maar als je je erop richt dan zie je ws genoeg openingen.
zelf probeer ik als regel te volgen dat het beter is te zwijgen dan om een oppervlakkige christelijke opmerking te maken. de meeste mensen zitten niet op Jezus te wachten, maar wel op wat Jezus te bieden heeft. als je daar aanknopingspunten ziet, dan is er vak wel intersse. er wordt aangevoeld of je jouw ding opdringt of dat je vanuit jouw optiek het beste met ze voor hebt en hen wilt helpen.
wat je dan doet of zegt; bidden, bijbellezen, een getuigenis geven , een kaartje of een lied, dat maakt zoveel niet uit omdat jij als gever gewaardeerd wordt en daarmee datgene wat je geeft. en over die brug komt iets van Gods liefde naar de ander.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 okt 2013 12:08

Janvanverweg schreef:je kan je geloof 'etaleren' door b.v. in een kantine om stilte tevragen omdat je wilt bidden. maar laat je daar ook Christus mee zien?

Dat lijkt me nu juist een uiterst contraproductieve manier.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 14 okt 2013 12:26

Janvanverweg schreef:je kan je geloof 'etaleren' door b.v. in een kantine om stilte tevragen omdat je wilt bidden. maar laat je daar ook Christus mee zien?
Faramir schreef:Dat lijkt me nu juist een uiterst contraproductieve manier.
zijn we het zomaar een keer met elkaar eens!
(voor de minder oplettende lezertjes, de tweede zin met dat vraagteken aan het einde is een kritische kijk op de eerste zin en laat daardoor de afkeuring van de schrijver (ikkuh dus) blijken. maar goed dat is zuiver taalkundig en wie let daar nou op?)
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 okt 2013 12:42

Toen mijn opa in de Rotterdamse haven ging werken en tussen de middag met zijn collega's schaftuurtje had, vouwde hij zijn handen en sloot zijn ogen en bad in stilte een gebed.
Toen hij zijn ogen opendeed, was zijn broodblikje en thermosfles weg!!
Lol, iedereen moest lachen om zijn verbaasde blik.
Er werd gewacht, wat zou hij gaan doen, boos worden, verdrietig, het tegen de chef vertellen?
Mijn opa deed niets.
Hij stond rustig op en ging weer aan het werk.
Hij heeft er met geen enkel woord over gesproken, tegen niemand.
De dader kwam later vergeving vragen. Ze hadden nl gehoord dat mijn opa "zwaar christelijk" was, dus ze zouden hem wel even een lesje leren en ns kijken hoe lang hij het vol zou houden.
Opa had geen stilte gevraagd, heeft ook nooit gepreekt, maar toen hij stierf waren al zijn (heidense) collega's wel bij de rouwdienst en begrafenis!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 okt 2013 13:00

Leuk verhaal Schelpje, en mooie handeling van je opa.

Maar flauwe grapjes zijn in de bouw, het havenwerk en op meer van dat soort plaatsen niet ongebruikelijk. Eerder veelvuldig dagelijks aan de orde. En dat collega's naar een begrafenis komen en de bijbehorende dienst is eigenlijk ook een vanzelfsprekendheid.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 okt 2013 13:26

Faramir schreef:Leuk verhaal Schelpje, en mooie handeling van je opa.

Maar flauwe grapjes zijn in de bouw, het havenwerk en op meer van dat soort plaatsen niet ongebruikelijk. Eerder veelvuldig dagelijks aan de orde. En dat collega's naar een begrafenis komen en de bijbehorende dienst is eigenlijk ook een vanzelfsprekendheid.

Dit waar gebeurde verhaal dateert van vóór WO2.
Dat ze naar een begrafenis komen misschien wel, maar naar een dergelijke rouwdienst, denk ik niet.
Ik zie wel vaker dat de kerkdienst voorafgaande aan de begrafenis matig wordt bezocht en een hele grote groep mensen bij de begraafplaats staat te wachten.
Teleurstellend vind ik dan als alleen het Onze Vader wordt gebeden. Dan laat dominee wel een kans liggen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 okt 2013 14:59

Jezus Christus (Mattheus 13) schreef:Bij wie in de goede aarde gezaaid is, dat is hij die het Woord hoort en begrijpt, die ook vrucht draagt en voortbrengt, de één honderd-, de ander zestig-, en de ander dertigvoudig.

Paulus (Galaten 5) schreef:De vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

Jezus Christus (Mattheus 7) schreef:Zo zult u hen dus aan hun vruchten herkennen.

tegendraadje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tegendraadje » 14 okt 2013 15:58

Onbewust vormt het je mening en kijk op bepaalde dingen, gebeurtenissen.

soms vragen mensen ineens. ben je soms gelovig? :?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2013 16:21

Door goede daden te doen kan je wat van Hem laten zien. En wat goed is, dat vertelt Jezus, dat zegt de Bijbel.

14 Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. 15 Men steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, men zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is. 16 Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel. (Mattheus 5)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 okt 2013 18:17

Om stilte vragen in een kantine of restaurant o.i.d. vind ik vroom staan en zal ik nooit doen. Ben trouwens niet zo een "bidder voor het eten" dat ritueel past mij niet.
Geloof is uit het gehoor dus ik zal het nooit kunnen laten zien, maar wel laten horen. En dat doe ik danook. Soms n.a.v. een kettinkje wat ik draag en soms omdat een gesprek zo loopt.

Het iets laten zien uit zich vaak in hypocriet gedrag is mijn ervaring.
En we zouden de ene hand niet laten weten wat de ander doet.

Geld aan een daklozen krant geef ik nooit, dat zijn vaak oplichters ( de herbergkrant zeker).

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 14 okt 2013 18:45

Wat ik kan lezen, ben ik blij dit te lezen:-)) Geen religie, maar fris geloof!!

Mvg.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 okt 2013 18:54

ook je kleding kiezen overeenkomstig hoe God dat heeft geboden.
En ervoor uitkomen op de momenten dat het er toe doet. Dus niet meedoen aan allerlei wereldse toestanden, de goede politieke partij stemmen, die de Bijbel als leidraad heeft.

Schelpje kun je mij voorbeelden geven hoe God dat heeft geboden en waar Hij dat heeft geboden, want de mannen liepen in lange jurken en dat is in het Oosten nog steeds zo.
Ik heb wel zo een jurk voor mijn man genaaid, maar dat was toen hij voor Abraham speelde bij zijn 50e verjaardag.
En wat zijn wereldse toestanden?
En politiek is helemaal onze zaak niet er is in de Bijbel nergens een opdracht om te stemmen voor een partij, de Bijbel geeft aan dat we gehoorzaam aan de Koning moeten zijn.
En dan moet ik gesluierd naar buiten want als ik films zie van het middenoosten hebben alle vrouwen de hoofden dagelijks bedekt.

P.S. als er meerder christelijke partijen zijn, welke zou ik dan moeten kiezen?

Terug naar “Archief”