Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
sommige zaken kan je niet weten zonder het te horen of te lezen. zelfs beelden helpen niet altijd noch voordoen. kan je een motiovatie voordoen? laten zien? nee alleen de handelingen die uit de motivatie voorkomen. maar diezelfde handeling kan ook uit een andere motivatie komen.Biddenvoorjou schreef:Het geloof is door het horen', zegt de Bijbel. Dat is typisch iets voor God om te doen. Hij kiest de zwakste manier van iets overbrengen uit om je geloof te geven. Hoezo is dat de zwakste manier?
helemaal mee eens.Biddenvoorjou schreef:Als je didactiek leert op de PABO of lerarenopleiding, is les 1: Ik hoor en ik vergeet, ik zie en ik herinner, ik doe en ik begrijp. Alleen pratend lesgeven is de zwakste manier om iets over te brengen. De meeste mensen zijn visueel ingesteld, dus je moet ook iets laten zien. Maar om het echt te begrijpen, moet je het doen. Zie daar: de stage waar je zoveel meer leert dan op school.
We moeten ons alleen wel bedenken dat men vroeger niet veel beeldmateriaal tot de beschikking had. Ook lezen kon men vaak niet. Het gehoor was zo ongeveer het enige toegankelijke middel om een boodschap over te brengen.Janvanverweg schreef:sommige zaken kan je niet weten zonder het te horen of te lezen. zelfs beelden helpen niet altijd noch voordoen.
Janvanverweg schreef: kan je een motiovatie voordoen? laten zien? nee alleen de handelingen die uit de motivatie voorkomen. maar diezelfde handeling kan ook uit een andere motivatie komen.
maar allen praat zonder daad is niet heel sterk. het is veel sterker als de leer herkent wordt in het veranderde leven van de spreker. als iemand zwaarmoedig preekt over de vreugde des Heeren of een ander die dat opgewekt doet maakt zekre een verschil.
Ik heb nog nooit een reformatorische dominee horen zeggen dat hij nooit meer fouten maakt. Daarnaast, ik ken maar Een superheilige, en heb er nog nooit een gezien onder christenen, ook niet op dit forum.Janvanverweg schreef:in het NT werd vrijwel alleen naar de ongelovigen gepreekt! de discipelen werden geleerd. en dan niet klassikaal. ze volgden en werden begeleid (om het wat vrij te zeggen door volwassen discipelen waarvan hun levenswandel en wijsheid breed herkent werd. deze begeleiders werden oudsrten genoemd.
paulus zei volg mij zoals ik Christus volg. kijk, van zo'n vent kun je leren.
durven wij dat met Paulus te zeggen? volg mij! durven wij anderen zo te leren?
ondanks dat vrouwen in veel kerken niet mogen onderwijzen zijn veelal de moeders het die zo hun kroost waarden en normen etc aanleren; door het leven heen.
als preken echt zouden doen wat zo vaak beweerd wordt, waarom zien we dan geen superheiligen onder al die mensen die 20, 40 jaar lang elke week 2 preken of meer aanhoren?
[/url]
Faramir schreef:Nog niet ideaal, maar al een stuk beter.
Jvslooten schreef:De lengte van een preek zegt mij helemaal niks, alle didactische inzichten ten spijt.
maakte Paulus geen fouten meer? tuurlijk maakte hij nog fouten. dat is het punt niet. wat het punt is, is dat al die aangehoorde preken weing uitrichten. 20 jaar lang 2 preken per week = 2000 preken; als de preek zo'n fantastisch leermiddel is dan moet daar toch een groot aantoonbaar (statistisch) onderscheid te vinden zijn tussen ongelovigen en gelovigen. Helaas, dat onderscheid is er nauwelijks; alleen misschien in het geven aan goede doelen. maar de vruchten van de Geest????alexander91 schreef:Ik heb nog nooit een reformatorische dominee horen zeggen dat hij nooit meer fouten maakt. Daarnaast, ik ken maar Een superheilige, en heb er nog nooit een gezien onder christenen, ook niet op dit forum.
mealybug schreef:Zat zonet even te lezen over de toogdag etc, Moest aan dit onderwerp denken toen ik echt niets begreep van de samenhang uit de volgende regels, maar misschien kan iemand het me uitleggen?
:
''Ds. Blok liet, aan de hand van Mattheüs 21:23-32, zien dat „mensen een bijzondere plaats kunnen innemen in de kerk en toch vijanden van God zijn. Het bevindelijke leven van Gods kinderen is een dodelijke ergernis voor velen. Als de tijdgeest het zou vermogen, zou vandaag de prediking van de preekstoel geweerd worden.”
Hij wees erop dat velen volgens hem tegenwoordig de gave van berouw niet meer nodig vinden, omdat ze denken zomaar te kunnen geloven, maar „aan het geloven in de Heere Jezus gaat de ontdekking aan de zonde vooraf. De Heere Jezus is gekomen tot de tollenaren en de hoeren die aan hun zonden ontdekt waren.”
Janvanverweg schreef:wat het punt is, is dat al die aangehoorde preken weing uitrichten. 20 jaar lang 2 preken per week = 2000 preken; als de preek zo'n fantastisch leermiddel is dan moet daar toch een groot aantoonbaar (statistisch) onderscheid te vinden zijn tussen ongelovigen en gelovigen. Helaas, dat onderscheid is er nauwelijks; alleen misschien in het geven aan goede doelen. maar de vruchten van de Geest????
alexander91 schreef:Nou ja, als ik de evangelien lees en let op de discipelen, dan merk ik op dan hun kleingeloof toch behoorlijk hardnekkig is, ook al trekken ze lang op met n.b. Christus.
mohamed schreef:Alleen Petrus werd een keer kleingelovige genoemd en dat was omdat hij niet op het water kon lopen. (Mat 14,31.) Het was ook Petrus die als eerste verklaarde dat Jezus de Christus is en dat geloof maakt zalig.
schelpje3 schreef:Petrus werd niet kleingelovig genoemd, alleen omdat hij niet op het water kon lopen. Later verloochende hij ook Zijn Meester. Het staat er in tot lering, zouden wij niet precies hetzelfde doen?
en toen kwam de uitstorting van de Heilige Geest in handelingen 2.alexander91 schreef:Nou ja, als ik de evangelien lees en let op de discipelen, dan merk ik op dan hun kleingeloof toch behoorlijk hardnekkig is, ook al trekken ze lang op met n.b. Christus.
alexander91 schreef:over de reformatorische gemeentes, dan zie ik als vruchten een enorme trouw en loyaliteit, maar ook zorgzaamheid, orde, gehoorzaamheid en ondergeschiktheid (en ik vergeet er waarschijnlijk een heleboel)
zoek de verschillengal 5 schreef: Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing.
mealybug schreef:Zat zonet even te lezen over de toogdag etc, Moest aan dit onderwerp denken toen ik echt niets begreep van de samenhang uit de volgende regels, maar misschien kan iemand het me uitleggen?:
''Ds. Blok liet, aan de hand van Mattheüs 21:23-32, zien dat „mensen een bijzondere plaats kunnen innemen in de kerk en toch vijanden van God zijn. Het bevindelijke leven van Gods kinderen is een dodelijke ergernis voor velen. Als de tijdgeest het zou vermogen, zou vandaag de prediking van de preekstoel geweerd worden.”
Hij wees erop dat velen volgens hem tegenwoordig de gave van berouw niet meer nodig vinden, omdat ze denken zomaar te kunnen geloven, maar „aan het geloven in de Heere Jezus gaat de ontdekking aan de zonde vooraf. De Heere Jezus is gekomen tot de tollenaren en de hoeren die aan hun zonden ontdekt waren.”
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 496 gasten