Richting nieuw dogma of herlevende katholieke tendens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Richting nieuw dogma of herlevende katholieke tendens?

Berichtdoor mealybug » 11 okt 2013 22:27

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_775437

Hier wringt iets naar mijn idee.
Word deze persoonlijke handeling nu ook geinstitutionaliseerd?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Richting nieuw dogma of herlevende katholieke tendens?

Berichtdoor Wilsophie » 12 okt 2013 20:15

Wat een mooi scrabblewoord." Geinstitutionaliseerd"

Er valt niet veel in het artikel te lezen, maar het is weer een zielige bedoening dat men boete MOET gaan doen. Voor wat? Denk ik dan?

Onder het nieuwe verbond hebben we een Hogepriester die ons vernieuwd van dag tot dag en die ons rein voor God doet staan.
Als je wedergeboren bent heb je een nieuwe natuur want God heeft die oude voor dood verklaard. Dus ga je boete doen voor iets wat God niet meer rekent.
En wie wordt er wijzer van die "actie" ? vraag ik me dan af. Het is weer een actie op de mens gericht erger nog waar men aandacht geeft aan de oude mens die God voor dood verklaart.
Ik zou echt met een mond vol tanden zitten op zo een dag en niet weten wat ik tegen God of die ander moet zeggen.. echt niet.
De Heere Jezus is gestorven voor àl mijn zonden? En heeft ze in de dood gebracht., in de diepsten delen der zee en stond daar niet een bordje? : "Verboden te vissen!"

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 okt 2013 20:27

Leuke variant van alverzoening. Maar ik denk eigenlijk dat veruit de meeste christenen daar niet in geloven.

Ik vind het wel een leuk/interessant initiatief wat de openingspost stelt. Met het katholicisme heef het verder weinig van doen als je wil refereren naar het sacrament van boete en verzoening (biecht). Heeft misschien wel wat weg van een boeteviering.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 okt 2013 20:57

Faramir schreef: Met het katholicisme heef het verder weinig van doen als je wil refereren naar het sacrament van boete en verzoening (biecht). Heeft misschien wel wat weg van een boeteviering.

Nou, ik had meer dit in gedachten:
http://www.sandergroen.nl/semana/

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 okt 2013 21:26

Niet echt, of beter gezegd; echt niet.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 13 okt 2013 06:28

ik denk dat hier McGraths voorspelling zichtbaar is. de boedelscheiding tussen vorm en inhoud, tussen hoog kerkelijkheid en evangelisch.
de ene groep zal meer nadruk leggen over de uiterlijke zaken (liturgie, interieur, handelingen, kledingstijl) terwijl de andere groep het zwaartepunt op innerlijke zaken legt. (komt in mijn leven Christus tot uiting?)
die laatste groep zal ws een bonte verzameling blijven omdat een ieder daar net een andere invulling aangeeft. toch zullen evangelischen daar niet wakker over liggen omdat ze de kern 'Christus naleven' in elkaar herkennen.

de eerste groep zal daar weinig van snappen. hoe kan je een zijn in zo'n explosie van uiterlijke verscheidenheid?
deze groep is moeizaam en voorzichtig op zoek naar de perfecte uiterlijk eenheid. de vorm waarin eenieder zich kan vinden; dan zijn we pas echt een. omdat de uiterlijke eenheid in hun ogen de enig juiste vorm van eenheid is zijn ze bereid om tal van consessies te doen. (denk b.v. aan de bond in de oude HK; een zijn met dominees die God betwijfelen.)

boete doen om onheil af te wentelen, boete doen om het tij te keren, boete doen om gemaakte keuzes uitn het verleden 'leefbaar'te maken (compensatie)
geen van dit alles is Christelijk! christenen doen geen boete, mar vragen en ontvangen vergeving! het is minder tastbaar en laat meer aan de Heer over 9we zijn de regie kwijt) maar dat is wat geloving in christus betekent.
boetedoening is een menselijke aktie dat ons een beter gevoel geeft. een opgelegde boete moet verzoening met de 'boete oplegger' bewerkstelligen en zelf opgelegde boete moet vnl verzoening van je geweten bewerkstelligen. beide vormen van verzoening buiten Christus om.

maar de op vorm en uiterlijke eenheid gerichte mens zal er toch waarde in vinden omdat het gebaar opzichzelf mooi en goed bedoeld is en er naar streeft om de eenheid te herstellen. wat kan daar mis mee zijn?

evangelischen snappen er maar weinig van. waarom wordt de bijbelse methode van verlossing los gelaten en vervangen door een verouderd model dat ooit maar ten dele werkte?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 13 okt 2013 09:07

Janvanverweg schreef:ik denk dat hier McGraths voorspelling zichtbaar is. de boedelscheiding tussen vorm en inhoud, tussen hoog kerkelijkheid en evangelisch.
de ene groep zal meer nadruk leggen over de uiterlijke zaken (liturgie, interieur, handelingen, kledingstijl) terwijl de andere groep het zwaartepunt op innerlijke zaken legt. (komt in mijn leven Christus tot uiting?)
die laatste groep zal ws een bonte verzameling blijven omdat een ieder daar net een andere invulling aangeeft. toch zullen evangelischen daar niet wakker over liggen omdat ze de kern 'Christus naleven' in elkaar herkennen.

de eerste groep zal daar weinig van snappen. hoe kan je een zijn in zo'n explosie van uiterlijke verscheidenheid?
deze groep is moeizaam en voorzichtig op zoek naar de perfecte uiterlijk eenheid. de vorm waarin eenieder zich kan vinden; dan zijn we pas echt een. omdat de uiterlijke eenheid in hun ogen de enig juiste vorm van eenheid is zijn ze bereid om tal van consessies te doen. (denk b.v. aan de bond in de oude HK; een zijn met dominees die God betwijfelen.)

boete doen om onheil af te wentelen, boete doen om het tij te keren, boete doen om gemaakte keuzes uitn het verleden 'leefbaar'te maken (compensatie)
geen van dit alles is Christelijk! christenen doen geen boete, mar vragen en ontvangen vergeving! het is minder tastbaar en laat meer aan de Heer over 9we zijn de regie kwijt) maar dat is wat geloving in christus betekent.
boetedoening is een menselijke aktie dat ons een beter gevoel geeft. een opgelegde boete moet verzoening met de 'boete oplegger' bewerkstelligen en zelf opgelegde boete moet vnl verzoening van je geweten bewerkstelligen. beide vormen van verzoening buiten Christus om.

maar de op vorm en uiterlijke eenheid gerichte mens zal er toch waarde in vinden omdat het gebaar opzichzelf mooi en goed bedoeld is en er naar streeft om de eenheid te herstellen. wat kan daar mis mee zijn?

evangelischen snappen er maar weinig van. waarom wordt de bijbelse methode van verlossing los gelaten en vervangen door een verouderd model dat ooit maar ten dele werkte?

Erg goed omschreven, maar toch een kanttekening, wat betreft de ''evangelischen''(hoewel, die zijn natuurlijk ook niet allemaal hetzelfde):

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... tdag.dhtml

http://www.rkk.nl/abc/detail_objectID740766.html

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 okt 2013 10:43

Janvanverweg schreef:ik denk dat hier McGraths voorspelling zichtbaar is.

Het is spijtig dat je zo in of/of denken blijft hangen. Terwijl er heel goed sprake kan zijn van en/en. Zowel uiterlijke en innerlijke zaken kunnen goed in harmonie, in evenwicht naast elkaar bestaan.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 okt 2013 11:32

De evangelischen? IK weet niet wie dat specifiek zijn, zij geven er een andere draai aan, maar het principe wat ik eerder uitlegde en Jan dus ook het is volkomen onbijbels voor hen die onder het nieuwe verbond leven en in vrijheid zijn gezet.
Je mag van mij elke dag een feestje maken omdat je verlost ben van je zonden, wet en oordeel. Maar bouw dat feestje met de Heer en dank Hem ervoor. Ik zie nog steeds niet welke uitwerking dat zou moeten hebben.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 14 okt 2013 07:11

Wilsophie schreef:De evangelischen?
een breed begrip van christenen die bijbel getrouw zijn zonder daar bewust eerst invullende leren op te leggen. (denk aan het engelse Evangelical, niet aan het duitse '' Evangelische gemeinde")

professor de Ruiter heeft een kijk op prediking en liturgie dat relevant is voor dit topic.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 okt 2013 20:12

Nou mods, dit onderwerp kan weer dicht, anders zijn er weer 2 dezelfde onderwerpen onder verschillende titel, maar Jeewee vond het weer eens nodig om het te dupliceren.
Geef hem maar gauw zijn zin :lol:

Terug naar “Archief”