Johannes 20:17

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor ineke-kitty » 11 okt 2013 17:25

Jv. Slooten

je bedoelt de gelijkenis van het zuurdesem?

dat is reeds uitstekend uitgelegd door Wilsophie, dus herhaling lijkt me niet nodig.

overigens is zuurdesem in ALLE gevallen negatief.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 11 okt 2013 18:03

Wilsophie schreef:Absoluut, dus toch maar 1 soort van zuurdesem en niet meerdere?
En waarom dan toch afzonderlijk noemen? Welnu omdat de sadduceeen niet volkomen gelijk waren als de farizeeen. Er zaten verschillen qua tradities tussen beiden. Juist omdat ze verschillend waren, worden ze allebei genoemd. Zuurdesem wordt in deze tekst niet voor niets nader gespecificeerd tot het zuurdesem van de farizeen en het zuurdesem van de herodianen. Als het precies gelijk was, dan was dat immers niet nodig (laat staan het aanwijzen wiens zuurdesem het is). Dan had er alleen zuurdesem gestaan, maar dat staat er niet.

Blijft staan dat het helemaal niet uitmaakt of ik precies weet wat de Herodianen waren. De Herodianen waren geen farizeers, tenzij je wilt beweren dat een farizeer gelijk staat aan een herodiaan/sadduceer...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 okt 2013 19:01

Ik word hier een beetje moe van ....de Bijbel kent vele malen een hendiadys en dat wil juist zeggen dat het niet om verschillende zaken gaat maar om hetzelfde.
Als Titus zegt dat wij verwachten De God en Zaligmaker en de Here Jezus Christus dan is dat een hendiadys, in onze taal zou je kunnen zeggen, "namelijk". Zo ook in het geval van het zuurdesem. En nu houd ik ermee op want je wilt niet onderkennen dat zuurdesem gewoon zuurdesem is. En geen twee soorten, dat heeft nog nooit iemand zo gelezen.
Appels en goudreinetten zijn allemaal vruchten, maar goudreinetten blijven appels en zijn geen andere dingen.
En beiden zijn vruchten. Beetje breder leren denk beste man. Maar ik ga er echt niet meer op in.
Natuurlijk waren er verschillende tradities, tussen deze mensen....maar dat zegt toch niets over het zuurdesem?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 11 okt 2013 19:10

Wilsophie schreef:Ik word hier een beetje moe van ....de Bijbel kent vele malen een hendiadys en dat wil juist zeggen dat het niet om verschillende zaken gaat maar om hetzelfde.
Als Titus zegt dat wij verwachten De God en Zaligmaker en de Here Jezus Christus dan is dat een hendiadys, in onze taal zou je kunnen zeggen, "namelijk". Zo ook in het geval van het zuurdesem. En nu houd ik ermee op want je wilt niet onderkennen dat zuurdesem gewoon zuurdesem is. En geen twee soorten, dat heeft nog nooit iemand zo gelezen.
Appels en goudreinetten zijn allemaal vruchten, maar goudreinetten blijven appels en zijn geen andere dingen.
En beiden zijn vruchten. Beetje breder leren denk beste man. Maar ik ga er echt niet meer op in.
Natuurlijk waren er verschillende tradities, tussen deze mensen....maar dat zegt toch niets over het zuurdesem?
Tuurlijk wel, het ging om de leringen van deze twee partijen uit die tijd. En die zijn niet gelijk.

Ik maak het nog makkelijker voor je: als ik zeg dat ik geen appels van de buurman en geen appels van de overbuurman eet. Eet ik dan helemaal geen appels meer? In jouw redenatie eet ik die dan niet meer, maar dat blijkt niet uit de uitspraak: die laat makkelijk ruimte over om appels van iemand anders te eten.
Zo is het ook met wat er staat over het zuurdesem van de farizeeers en van de Herodianen.

Het gebruik van jargon maakt een uitspraak heus niet tot meer waarheid. Het is eerder een methode om waarheid te verhullen door met moeilijke woorden te gaan schermen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 okt 2013 19:21

Nog een keer dan. Zuurdesem staat voor zonde of verderf of het kwaad, maar ik beperk me tot de zonde.
Stelen en moorden en liegen en ongeloof is zonde. Dat zijn verschillende daden, maar het blijft toch zonde?
Zuurdesem is een type van dat wat zuurt en opblaast en vermeerdert en gas vormt.

Het heeft ergens een effect op. De dwaling van de Farizeeërs en de Sadduceeërs en de Herodianen is een dwaling verschillend van aard. Ik heb die verschillen ook benoemd, echter het blijft een dwaling.
Een zeer ernstige dwaling en de effecten die er zijn werken allemaal een kwaad uit dat zich tegen de leer van de Schrift keert. Daar gaat het toch om? Zelfs als het 2 zuurdesemmen zijn dan nog doet het niets af aan het effect van zuring of dwaling. Waar maak je toch een punt van. Je lijkt wel een prediker die de ander op het verkeerde been wil zetten, blijf je bij je punt dat zuurdesem staat voor het evangelie dat de wereld door gaat als een bol deeg vol van gist?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 okt 2013 19:41

Wilsophie schreef:Nog een keer dan. Zuurdesem staat voor zonde of verderf of het kwaad, maar ik beperk me tot de zonde.
Stelen en moorden en liegen en ongeloof is zonde. Dat zijn verschillende daden, maar het blijft toch zonde?
Zuurdesem is een type van dat wat zuurt en opblaast en vermeerdert en gas vormt.

Het heeft ergens een effect op. De dwaling van de Farizeeërs en de Sadduceeërs en de Herodianen is een dwaling verschillend van aard. Ik heb die verschillen ook benoemd, echter het blijft een dwaling.
Een zeer ernstige dwaling en de effecten die er zijn werken allemaal een kwaad uit dat zich tegen de leer van de Schrift keert. Daar gaat het toch om? Zelfs als het 2 zuurdesemmen zijn dan nog doet het niets af aan het effect van zuring of dwaling. Waar maak je toch een punt van. Je lijkt wel een prediker die de ander op het verkeerde been wil zetten, blijf je bij je punt dat zuurdesem staat voor het evangelie dat de wereld door gaat als een bol deeg vol van gist?

Goeie vraag....

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 okt 2013 21:27

Jvslooten schreef: Ik vind het daarentegen wel jammer dat je Augustinus er weer bij haalt.. Augustinus heeft enorm veel betekend voor God en Zijn Koninkrijk, en toch krijg ik af en toe het idee dat enkelen hier een heuse kruistocht tegen hem begonnen zijn.

Ik neem aan dat je wel eens gehoord hebt van de traditores?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 11 okt 2013 22:11

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 okt 2013 23:20

17 Gijlieden zult uit uw woningen twee beweegbroden brengen, zij zullen van twee tienden meelbloem zijn, gedesemd zullen zij gebakken worden; het zijn de eerstelingen den HEERE.

Dat is de dag na de sabbat in de week van de ongezuurde broden.

De vijftig dagen verliepen van zondag tot zondag.

Het waren zeven volkomen sabbatten (7 x 7 = 49).

Op de vijftigste dag werd een nieuw spijsoffer gebracht.

Ons pinksterfeest heeft ook met vijftig te maken. Tussen eerste paasdag en eerste pinksterdag liggen vijftig dagen. Het pinksterfeest in Handelingen 2 was vijftig dagen na de opstanding van Christus.

Maar je slaat dus over het stukje waar het gaat over de Gezalfde. Namelijk in vers 13 moet twee tienden meel bloem met olie gemengd worden ten vuuroffer dan komen er nog wat voorschriften voor Israël en bij het nieuwe spijsoffer zou men 50 dagen tellen. . Je moet niet zo een tekst eruit halen om aan te tonen dat zuurdesem positief is en werd voorgeschreven, want wij eten dagelijks gezuurd brood dus hou het eenvoudig.
Het gaat om de symboliek. Wil je het goed begrijpen moet je heel Leviticus 23 lezen.
Het ging mij om de 10e nisan, de 14e nisan, en op 17 nisan is de Heer opgestaan, en trok het volk door de Schelfzee en liep de ark vast op de arafat.
Als gelovigen hebben wij slechts te maken met 1 datum en dat is 17 nisan. Alle andere hoogtijdagen die werden ingesteld zullen pas in de toekomst een rol spelen.
In dit topic gaat het erom dat de Here Jezus op die 17e nisan naar Zijn Vader ging om Zijn aanstellingen te ontvangen. Wij vieren immers geen loofhuttenfeest en al die andere feesten. Het kwam ter sprake n.a.v. een gelijkenis.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 11 okt 2013 23:38

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 okt 2013 03:29

Dat is mijn citaat niet. Als je het hele hoofdstuk leest begrijp je misschien om welke wetten het gaat.
Ik ging ervan uit dat je de data kende van de uittocht en de ongezuurde broden.
Anders is het moeilijk in het kort uit te leggen. De ongehevelde broden hebben te maken met pinksterdag, ik maakte te grote sprongen. Excuus, kortom die vrouw van het zuurdesem wordt in Jesaja het zwijgen opgelegd met een loden deksel. Zij vertegenwoordigt het desem wat zich nestelt tussen het goede zaad, om nog maar eens een gelijkenis te noemen. Het is de wildgroei van de mosterd boom, ga zo maar door.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 okt 2013 10:19

De term Het koninkrijk van de hemelen komt uitsluitend in Mattheus voor. Het was de prediking van Johannes de Doper.

Het koninkrijk der hemelen is het koninkrijk dat vanuit de hemel op aarde zal opgericht worden. Echter niet in Amerika of Europa, niet in Nederland of België, maar in 'het land' , dat is in de Bijbel: het land Israël. "Gelukkig wie nederig van hart zijn, want voor hen is het koninkrijk van de hemel. Gelukkig de treurenden, want zij zullen getroost worden. Gelukkig de zachtmoedigen, want zij zullen het land bezitten." (Mattheüs 5:3-5)
De NBG had hier ten onrechte: "Zalig de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven."

'Het is met het koninkrijk van de hemel als met een koning die een bruiloftsfeest gaf voor zijn zoon. Hij stuurde zijn dienaren erop uit om de bruiloftsgasten uit te nodigen, maar die wilden niet komen. 4 Daarna stuurde hij andere dienaren op pad met de opdracht: "Zeg tegen de genodigden: 'Ik heb een feestmaal bereid, ik heb mijn stieren en het mestvee laten slachten. Alles staat klaar, kom dus naar de bruiloft!' " 5 Maar ze negeerden hen en vertrokken, de een naar zijn akker, de ander naar zijn handel. 6 De overigen namen zijn dienaren gevangen, mishandelden en doodden hen. 7 De koning ontstak in woede en stuurde zijn troepen erop af, hij liet de moordenaars ombrengen en hun stad in brand steken." (Mattheüs 22:1-7)

De komst van het koninkrijk der hemelen werd vervolgens uitgesteld en zal nu in de eindtijd voor Israël komen.

De kenmerken van dat koninkrijk
Dit koninkrijk zal aards en Joods van karakter zijn.
Het is de periode van grote zegeningen als in het Paradijs die God aan Israël beloofd heeft. In deze tijd zal Israël het voornaamste (belangrijkste) volk op aarde zijn.
De in het Oude Testament beloofde Messias zal aanwezig zijn in Jeruzalem en vanuit Jeruzalem de gehele wereld regeren. Jeremia 23:5-8; 33:15; Zacharia 3:8; 6:12
Dit koninkrijk zal gekenmerkt worden door grote aardse zegeningen: voorspoed, welvaart en vrede. Er zullen geen oorlogen meer gevoerd worden. Er zullen ook geen legers meer zijn. Er zal een grote mate van eenheid onder de mensen zijn. De geprofeteerde zegeningen die velen zo graag in de Gemeente gestalte willen geven, zullen in dit rijk gezien worden. Jesaja 2:2-4 Grote technische zegeningen zullen vanuit Israël de wereld overspoelen.
Er zal geen ziekte meer zijn.De mensen zullen een gezond lichaam hebben. Jesaja 33:24; 35:5,6
De mensen zullen in hoge ouderdom sterven. De dood is dus niet verdwenen! Jesaja 65:20,22
Zelfs de natuur - het planten- en dierenrijk - zal vrede tonen. Jesaja 35:1 De straf op de zonde waren dorens en distels. De straf op de zonde zal dan zijn weggenomen.

Het koninkrijk Gods is het eeuwigheidsrijk, dat christelijke gelovigen kennen als "eeuwig leven". Het is hetzelfde als ons toekomstig verblijf in de eeuwige heerlijkheid in de hemel. Hoewel er vergelijkingen zijn te maken tussen het koninkrijk der hemelen en het koninkrijk Gods, is het toch heel anders. Het is 'van eeuwigheid tot in alle eeuwigheden'. Dus: het is zonder eind.
In het Oude Testament, in de profetie van Jesaja, zien wij aankondigingen voor het komende aardse Messiaanse vrederijk, die wij later in het Nieuwe Testament opnieuw tegenkomen en die dan spreken over de situatie in de hemel. Het blijkt, dat er bepaalde "overlappingen" zijn bij het koninkrijk der hemelen en het koninkrijk Gods.

In het koninkrijk Gods is niet de Here Jezus de Koning, maar God de Vader.
Het wordt genoemd in 1 Corinthe 15:24. Nadat de Here Jezus in het Messiaanse rijk 1000 jaar Koning op aarde geweest is, draagt Hij het koningschap aan de Vader over. Nu wordt de Vader de eeuwigheidskoning.
Dit koninkrijk is niet alleen op aarde, maar juist in de hemel en later, als er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde komen, zal het zowel in de hemel als op de aarde zijn.
Dit koninkrijk duurt niet slechts 1000 jaar, maar is eeuwigdurend.
Het heeft geen aardse roeping en het kan ook niet rekenen op allerlei aardse zegeningen. Het is hemels van karakter. Het biedt hier en nu op aarde geen genezing voor de ziekten van je lichaam, maar voor de ziekten van je ziel.
De wijze en de dwaze maagden
Mattheüs 25:1-13
1 Dan zal het Koninkrijk der hemelen vergeleken worden met tien maagden, die haar lampen namen en uittrokken, de bruidegom tegemoet. 2 En vijf van haar waren dwaas en vijf waren wijs. 3 Want de dwaze namen haar lampen mede, maar geen olie; 4 doch de wijze namen olie in haar kruiken, met haar lampen. 5 Terwijl de bruidegom uitbleef, werden zij allen slaperig en sliepen in. 6 En midden in de nacht klonk een geroep: De bruidegom, zie, gaat uit hem tegemoet! 7 Toen stonden al die maagden op en brachten haar lampen in orde. 8 En de dwaze zeiden tot de wijze: Geeft ons van uw olie, want onze lampen gaan uit. 9 Maar de wijze antwoordden en zeiden: Neen, er mocht niet genoeg zijn voor ons en voor u; gaat liever naar de verkopers en koopt voor uzelf. 10 Doch terwijl ze heengingen om te kopen, kwam de bruidegom, en die gereed waren, gingen met hem de bruiloftszaal binnen, en de deur werd gesloten. 11 Later kwamen ook de andere maagden en zeiden: Heer, heer, doe ons open! 12 Maar hij antwoordde en zeide: Voorwaar, ik zeg u, ik ken u niet. 13 Waakt dan, want gij weet de dag noch het uur.

Waarover gaat het in deze gelijkenis?
Velen lezen in deze geschiedenis een les voor de christenen, de mensen van de kerk. Zij trekken de conclusie, dat je eigenlijk nooit helemaal zeker kunt zijn van je eeuwig behoud, omdat op het laatste moment kan blijken, dat je voor een gesloten deur komt. Je was onderweg naar de hemel, maar je mag er niet in. Zij zien dit in overeenstemming met de woorden van de Here Jezus uit het vorige hoofdstuk: "Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden." (Mattheüs 24:13) Hun conclusie: "Wie niet volhardt tot het einde, komt de hemel niet binnen."
Als dit het geval zou zijn, hangt onze redding niet alleen van de Here Jezus af, maar ook van onze volharding. Dan is de mens aan het eind van zijn leven uiteindelijk degene die er zelf voor zorgt, dat hij behouden wordt. Dan begint de redding bij de Here Jezus en eindigt hij bij onszelf. Dan is het niet meer "de Here Jezus alleen", maar zijn Hij en wij het samen. Is dat Bijbels? Absoluut niet. Dit betekent, dat men Mattheüs 25:1-13 niet onjuist moet uitleggen. Als wij de tekst goed bestuderen, blijkt, dat het niet over christenen gaat!
Wat is "het koninkrijk der hemelen"? Velen lezen hier: het koninkrijk in de hemelen. Maar dat staat er niet. Het is het koninkrijk van de hemelen. Het is juist niet in de hemel. Het is het koninkrijk dat van de hemel op aarde zal komen. Het is het koninkrijk dat in Daniel 7:13-27 genoemd wordt. Het is het komende Messiaanse vrederijk, waarin Messias Jezus als koning vanuit Jeruzalem zal regeren. Wordt met "de olie" dan niet de Heilige Geest bedoeld, die juist aan de christenen gegeven is? Neen. De heilige zalfolie waarmee de hogepriester en de koningen uit het huis van Juda gezalfd werden was het beeld van de Heilige Geest. Hier gaat het echter niet over de heilige zalfolie, maar over gewone olie die gebruikt werd als brandolie. Deze olie is beslist geen beeld van de Heilige Geest! Het gaat hier niet over mensen die te weinig van de Heilige Geest bezitten en daardoor niet in de hemel zouden mogen komen. Trouwens, door de Heilige Geest krijg je geen toegang tot de hemel. De Heilige Geest is onze Redder
Bron: Het licht des levens.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 okt 2013 11:26

Wilsophie schreef:De term Het koninkrijk van de hemelen komt uitsluitend in Mattheus voor. Het was de prediking van Johannes de Doper.

Het koninkrijk der hemelen is het koninkrijk dat vanuit de hemel op aarde zal opgericht worden. Echter niet in Amerika of Europa, niet in Nederland of België, maar in 'het land' , dat is in de Bijbel: het land Israël. "Gelukkig wie nederig van hart zijn, want voor hen is het koninkrijk van de hemel. Gelukkig de treurenden, want zij zullen getroost worden. Gelukkig de zachtmoedigen, want zij zullen het land bezitten." (Mattheüs 5:3-5)
De NBG had hier ten onrechte: "Zalig de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven."

Grondteksts speekt inderdaad van het land.
Alle bijbelvertalingen ook, behalve SV en HSV. :cry:

Bambi

Berichtdoor Bambi » 12 okt 2013 11:33

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 21:01, 2 keer totaal gewijzigd.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 12 okt 2013 11:34

Wilsophie schreef:Nog een keer dan. Zuurdesem staat voor zonde of verderf of het kwaad, maar ik beperk me tot de zonde.

Je wijkt in je uitleg helemaal af van de letterlijke tekst. Eerst neem je een paar woorden letterlijk. Dan kom je met een menselijke theorie en koppel je helemaal niets meer terug op de Bijbel, alleen selectief dat het je verhaal ondersteund, maar het geheel weet je niet in overeenstemming te brengen.
Nogmaals dus: Jezus heeft het over het zuurdesem van de farizeeen en saduceen, en niet over zuurdesem in het algemeen. Je kunt daar dus ook geen conclusies over trekken dat met deze tekst bewezen wordt dat zuurdesem altijd slecht is. Het staat er gewoon niet in die tekst, en een conclusie op basis van deze tekst is dus menselijke interpretatie.

Mattheus zegt dat Christus dat het koninkrijk der hemelen gelijk is aan zuurdeeg. Lukas verhaalt hetzelfde, maar zegt dan dat Christus zei dat het koninkrijk van God gelijk is aan zuurdeeg. Beide gaan over dezelfde uitspraak waaruit we kunnen concluderen dat het koninkrijk der hemelen gelijk is aan het koninkrijk van God. Het is dus complete onzin die je hier ophangt dat beiden verschillend zijn... Twee namen voor hetzelfde, en dat is letterlijk uit de evangelien te halen... Daarnaast is het uiterst vreemd dat je zegt dat het koninkrijk der hemelen op aarde plaats zal vinden en het koninkrijk Gods (voor een deel) in de hemel. Waarom de eerste koninkrijk der hemelen noemen????

PS dus nogmaals overzichtelijk voor de mensen die claimen de Bijbel letterlijk te lezen:
Luk 13: Koninkrijk van God = zuurdeeg
Mat 13: Koninkrijk der hemelen = zuurdeeg
Ergo: Koninkrijk van God = Koninkrijk der hemelen.
q.e.d.

Terug naar “Archief”