Retourtje Israel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

tegendraadje
Verkenner
Verkenner

Retourtje Israel

Berichtdoor tegendraadje » 10 okt 2013 18:07

Het lijkt me best een mooie ervaring om een keer naar Israel Jeruzalem te gaan alleen heeft het voor mij wel wat vragen.
over de volgende drie punten

1. het graf van Jezus
2. geboorte kerk van Jezus
3. de plaats van het laatste avondmaal

Jeruzalem is Jeruzalem
de berg is de berg
Gethsemane is Gethsemane (denk ik??)
Jordaan is Jordaan

maar wat over mijn eerder genoemde punten, zijn dit niet toeristische plaatsen en is dit niet apart om daar een beetje je hand op een steen te gaan leggen, want niemand weet toch de exacte plaatsen van het gebeuren?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Retourtje Israel

Berichtdoor JeeWee » 10 okt 2013 18:15

Wat maakt het uit waar het gebeurd is?
Het gaat er om dát het gebeurd is.

De hele poppenkast rondom 'heilige plaatsen' doet vaak af aan elke reis naar Israel.
Zelfs Jeruzalem is Jeruzalem niet meer...
Het is a.h.w. opgeschoven en ligt ook een stuk hoger dan oorspronkelijk.
Wat geweldig is, is gewoon een beetje in het gras zitten en uitkijken over het Meer van Tiberias, dwalen door de woestijn en lopen naar de watervallen van En Gedi....

Ik ben er zo'n 25 keer geweest, maar ga niet op zoek naar heilige plaatsen.
Want een 'heilige plaatsen' want een heilige plaats is een plaats waar God is.
En ik hoop voor je dat dat heel dichtbij is
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

tegendraadje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tegendraadje » 10 okt 2013 18:26

bedankt voor je info, ik eb dus een beetje dezelfde gedachten over de heilige plaatsen,
maar de berg en het meer zijn neem ik aan dezelfde als toen?

maar het gebied zelf is oom opgeschoven?

wat zijn de redenen voor u om er heen te gaan als ik vragen mag?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 okt 2013 18:39

tegendraadje schreef:
maar het gebied zelf is opgeschoven?

Het moet niet veel gekker worden.
Ga vooral niet met een georganiseerde reis mee, maar koop een reisboek of zo, of internet, en doe het allemaal lekker zelf, en ga vooral wel naar de heilige plaatsen, je komt er mensen uit de jele wereld tegen die allemaal geinteresseerd zijn in waar het nu allemaal gebeurde.
Voor de dode zee experience kun je nbeter naar Ein Bokek gaan dan naar Ein Gedi, het water is daar nl veel blauwer en de witte zoutkristallen prachtig!
veel plezier!

tegendraadje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tegendraadje » 10 okt 2013 19:00

mealybug ik stond er ook al van te kijken ja.. dat het hoger is komen te liggen is wel zo want dat is met de hele aarde zo

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 10 okt 2013 19:02

mealybug schreef: Het moet niet veel gekker worden.
Ga vooral niet met een georganiseerde reis mee, maar koop een reisboek of zo, of internet, en doe het allemaal lekker zelf, en ga vooral wel naar de heilige plaatsen, je komt er mensen uit de jele wereld tegen die allemaal geinteresseerd zijn in waar het nu allemaal gebeurde.
Voor de dode zee experience kun je nbeter naar Ein Bokek gaan dan naar Ein Gedi, het water is daar nl veel blauwer en de witte zoutkristallen prachtig!
veel plezier!

Inderdaad, dit is een goed advies!
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 10 okt 2013 19:17

tegendraadje schreef:bedankt voor je info, ik eb dus een beetje dezelfde gedachten over de heilige plaatsen,
maar de berg en het meer zijn neem ik aan dezelfde als toen?

maar het gebied zelf is oom opgeschoven?

wat zijn de redenen voor u om er heen te gaan als ik vragen mag?

Nee, het gebied zelf is niet opgeschoven. Maar de stad Jeruzalem ligt niet meer waar het ooit lag.
In de loop der eeuwen is de stad meermaals verwoest en weer opgebouwd. En dat gebeurde dan veelal op de puinhopen van de stad, zodat deze steeds hoger kwam te liggen. Je kunt dat goed zien bij Siloam. De burcht Antonio lag bijvoorbeeld vroeger buiten de stadsmuren. Nu ligt die er er binnen. Dat geldt ook voor het graf en voor Golgotha.
Keizerin Helena, de moeder van Constantijn de Grote heeft rond 700 na Chr. over veel 'heilige plaatsen' een kerk gebouwd, waaronder de Grafkerk.

Natuurlijk is het bijzonder om zo'n kerk te gaan bekijken, maar er is zoveel 'poppenkast' dat je er niet echt zicht krijgt op wat er echt is gebeurd rond het lijden en sterven van Jezus.

Toch is een bezoek aan Jeruzalem onvergetelijk. Alleen al het moment dat je op het muurtje op de Olijfberg zit en uitkijkt over de stad, over het Kidrondal en de woestijn van Judea.
Voor mij is ook het bijzondere om te zien hoe God met Zijn volk is om gegaan en hoe Hij hen door alles heen heeft geleid naar het land waar ze nu zijn, ondanks alle verstrooiing.

Israël is ook heel goed te doen met een huurauto, maar neem altijd mensen mee om je ervaringen te delen...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 10 okt 2013 19:24

Trouwens, naar En Gedi moet je niet gaan voor de Dode Zee, maar voor de watervallen en de schitterende hike die je er door de woestijn kunt maken. Het was hier waar David heen vluchtte voor Saul....

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 10 okt 2013 19:28

JeeWee schreef:Natuurlijk is het bijzonder om zo'n kerk te gaan bekijken, maar er is zoveel 'poppenkast' dat je er niet echt zicht krijgt op wat er echt is gebeurd rond het lijden en sterven van Jezus.

Ik vond die kerken echt verschrikkelijk en die onzin bij die geboortekerk. Ik was met een georganiseerde reis meegegaan. Je ziet dan wel alle plekken die je moet zien, nachtje bij de Bedouinen in de woestijn en het meer van Tiberias, Dode Zee, ik vond het verder geweldig.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 okt 2013 21:41

JeeWee schreef:Wat maakt het uit waar het gebeurd is?
Het gaat er om dát het gebeurd is.

De hele poppenkast rondom 'heilige plaatsen' doet vaak af aan elke reis naar Israel.
Zelfs Jeruzalem is Jeruzalem niet meer...
Het is a.h.w. opgeschoven en ligt ook een stuk hoger dan oorspronkelijk.
Wat geweldig is, is gewoon een beetje in het gras zitten en uitkijken over het Meer van Tiberias, dwalen door de woestijn en lopen naar de watervallen van En Gedi....

Ik ben er zo'n 25 keer geweest, maar ga niet op zoek naar heilige plaatsen.
Want een 'heilige plaatsen' want een heilige plaats is een plaats waar God is.
En ik hoop voor je dat dat heel dichtbij is

Waarom ga je dan 25 keer naar uitgerekend die plaats? ](*,)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 10 okt 2013 21:49

mohamed schreef:Waarom ga je dan 25 keer naar uitgerekend die plaats? ](*,)

Omdat het een deel van mijn werk is... !:)

Ik neem aan dat de smiley ](*,) die je gebruikt een weergave van biddende Joden bij de Klaagmuur is ?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 okt 2013 21:55

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 okt 2013 09:06

Meerdere personen heb ik horen spreken over 'poppenkast' met betrekking tot bezoek aan heilige plaatsen zoals bijvoorbeeld de geboortekerk, wat bedoeld men daar precies mee?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 11 okt 2013 09:30

Zonder iemand op de tenen te willen gaan staan, denk ik dat er een groot verschil is tussen 'Israel ervaren' door protestanten en katholieken.

Als je bijvoorbeeld in Bethehem komt, ervaren katholieken het als een must om in een lange rij te gaan staan en af te dalen in de geboortekerk en daar een zilveren ster op de grond te zien waar hét gebeurd zou zijn en dan te knielen.

Als je met protestanten stil wordt in de velden van Efratha, legt dat vaak veel meer beslag.
Let wel: ik generaliseer. Er zijn altijd uitzonderingen.

Ik herinner me nog die keer dat een oudere vrouw op de heuvels van Galilea stond en uitkeek over het Meer van Tiberias. Ze zei: "gelukkig konden ze over het meer geek kerk bouwen, anders was dat ook nog verpest".

Zelf kan ik er erg van onder de indruk raken als ik een nacht bij de bedoeienen in de woestijn verblijf en dan 's avonds naar de sterrenhemel kijk, zonder enig vals licht. En zo zijn er veel meer plaatsen. Je moet eigenlijk door menselijke toevoegingen en door de 20 eeuwen ontwikkeling heen kunnen kijken.

Belangrijk voor mij was tijdens mijn eerste keer dat ik ervoer dat 2000 jaar sléchts 2000 jaar was. De bijbelse geschiedenis werd tastbaar en reëel. Veel mensen die er nooit zijn geweest denekn bijvoorbeeld bij een woestijn aan een groet zandvlakte met hier een daar een rots, want Mozes moest toch ergens op slaan.
En dan trek je door de woestijn en is alles anders en begrijp je ook een murmurerend volk dat daar 40 jaar ronddtrok....

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 okt 2013 09:37

De geboortekerk is deels een (rooms-)katholieke Kerk deels (Grieks-)orthodoxe Kerk en de (Armeens-)apostolische Kerk. De gemiddelde katholieke geloofsbeleving staat dicht bij de geloofsbelevingen van eigenlijk alle christenen waarvan hun kerk oorsprong heeft in het begin.

De ontstaan geschiedenis van de orde der karmelieten (katholieke orde) zou je gezien je verhaal goed doen om te lezen.

Maar door het predikaat poppenkast te geven sta je al bewust op behoorlijk wat tenen. Zo zijn er meer dan genoeg protestantse zaken die weggezet kunnen worden als poppenkast maar die door protestanten zelf als (zeer) waardevol onderdelen van de geloofstraditie worden gezien.

Terug naar “[Religie] - Open forum”