tegendraadje schreef:bedankt voor je info, ik eb dus een beetje dezelfde gedachten over de heilige plaatsen,
maar de berg en het meer zijn neem ik aan dezelfde als toen?
maar het gebied zelf is oom opgeschoven?
wat zijn de redenen voor u om er heen te gaan als ik vragen mag?
Nee, het gebied zelf is niet opgeschoven. Maar de stad Jeruzalem ligt niet meer waar het ooit lag.
In de loop der eeuwen is de stad meermaals verwoest en weer opgebouwd. En dat gebeurde dan veelal op de puinhopen van de stad, zodat deze steeds hoger kwam te liggen. Je kunt dat goed zien bij Siloam. De burcht Antonio lag bijvoorbeeld vroeger buiten de stadsmuren. Nu ligt die er er binnen. Dat geldt ook voor het graf en voor Golgotha.
Keizerin Helena, de moeder van Constantijn de Grote heeft rond 700 na Chr. over veel 'heilige plaatsen' een kerk gebouwd, waaronder de Grafkerk.
Natuurlijk is het bijzonder om zo'n kerk te gaan bekijken, maar er is zoveel 'poppenkast' dat je er niet echt zicht krijgt op wat er echt is gebeurd rond het lijden en sterven van Jezus.
Toch is een bezoek aan Jeruzalem onvergetelijk. Alleen al het moment dat je op het muurtje op de Olijfberg zit en uitkijkt over de stad, over het Kidrondal en de woestijn van Judea.
Voor mij is ook het bijzondere om te zien hoe God met Zijn volk is om gegaan en hoe Hij hen door alles heen heeft geleid naar het land waar ze nu zijn, ondanks alle verstrooiing.
Israël is ook heel goed te doen met een huurauto, maar neem altijd mensen mee om je ervaringen te delen...