Johannes 20:17

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Wilsophie » 09 okt 2013 21:47

mealybug schreef:Jezus zei tot Maria Magdalena , Hou me niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren tot mijn Vader., maar ga heen tot mijne broeders, en zeg hen ''Ik vaar op (Tegenwoordige tijd)tot Mijn Vader en tot uw Vader, tot Mijn God en tot Uw God.

De kanttekeningen zeggen dat het hier om de Hemelvaart gaat (en Maria zou nog genoeg tijd heben om Hem vast te houden etc), maar diezelfde avond nog moest Thomas zijn vinger in Zijn zijde brengen.
En de Hemelvaart duurde nog 40 dagen.

Waarom schreven de kanttekkenaren niet gewoon dat Jezus die dag naar de Vader ging ?

Het staat wel in de Schrift, ( ik heb geen kanttekeningen) dat de Heer op de dag van Zijn opstanding naar Boven ging, zoals Coby al schreef om Zijn bediening "af te ronden". Hij werd namelijk aangesteld tot Christus, tot Hoogepriester, tot Erfgenaam en kreeg een verheerlijkt lichaam waarmee Hij ook door ramen en deuren kon komen. Pas toen mocht men Hem aanraken, hoe dat lichaam eruitzag weten we niet, wel weten we dat Thomas als type van Israël 7 dagen ( jaarweken) later de Heer herkenden aan Zijn tekenen.
De hemelvaart is hier niet aan de orde.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 okt 2013 21:49

Bambi schreef:Omdat Hij die dag ook niet ging, maar 40 dagen later?

Dat is niet juist.
De Bijbel leert dat Hij op de dag van Zijn opstanding naar Zijn Vader ging en daarna mochten ze Hem pas aanraken toen Hij op de avond van die dag verscheen in de Opperkamer.
Hemelvaart is niet aan de orde.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 09 okt 2013 22:00

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 okt 2013 22:01

Volgens mij redeneert Mealybug ook vanuit het aanraken van Thomas diezelfde avond nog, te

Thomas was daar niet bij. Thomas kwam pas 7 dagen later.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 okt 2013 22:06

Mattheüs 28:9 En als zij heengingen, om Zijn discipelen te boodschappen, ziet, Jezus is haar ontmoet, zeggende: Weest gegroet! En zij, tot Hem komende, grepen Zijn voeten, en aanbaden Hem.
10 Toen zeide Jezus tot haar: Vreest niet; gaat henen, boodschapt Mijn broederen, dat zij heengaan naar Galilea, en aldaar zullen zij Mij zien.

Het evangelie is niet voor niets door vier evangelisten opgetekend, om een zo compleet mogelijk beeld te geven.

De vier evangeliën zijn geschreven omdat zij de Here Jezus verschillend belichten. Mattheus belicht de Here Jezus als Koning. Deze tekst doet niets af aan het feit dat Hij op die dag naar Zijn Vader ging en Maria opdroeg dat Hij later zou komen, let op dat het niet in Jeruzalem is, maar in Galilea, het Gallië der heidenen. Dat toont aan dat Hij Zich eerst liet zien aan de gelovigen uit de heidenen, de Gemeente en pas 7 dagen later aan Thomas, die een beeld is van het gelovig overblijfsel uit Israël in de 70e week van Daniël. Het is weer letterlijk en profetisch en symbolisch.
Overigens is Maria een beeld van de 10 stammen. Ook een beeld van de Gemeente die gebouwd wordt uit die 10 stammen verspreid over de volkeren.
Typologisch is het helemaal correct wat Coby en Mealybug geloven.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 09 okt 2013 22:09

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 okt 2013 22:13

Uit het feit dat Maria Jezus niet herkende, maak ik op dat Zijn gedaante wel degelijk vernieuwd was, Maria had Zijn "oude" gestalte zeker herkend.

Toen de Heer haar naam noemde, herkende zij Hem wel. Ik denk dat ze door tranen blind was en schrok toen zij de 2 engelen ( ik denk Mozes en Elia) naast zich zag staan.
Het lijkt erop dat zij zich achterwaarts keerde en de Here Jezus zag staan, maar toen niet wist wie het was. In ieder geval was Zijn lichaam niet vernieuwd want er lag geen lichaam in het graf en Hij was nog niet opgevaren, om tot Christus te worden aangesteld en eigenlijk ook tot Zoon en Erfgenaam. En tot Hogepriester naar een nieuwe ordening. Er is geen sprake van hemelvaart, die definitief was.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 okt 2013 22:17

Bambi schreef:En welk nummer zijn wij?

Als jij tot de Gemeente behoort dan ben je geen nummer maar deel van Zijn Lichaam.
En ga eens kijken in het Hebr. alphabeth misschien herken je daar iets van je identiteit als Christen en dan staat er een getal achter.

Maar als je geen Kind van God bent en niet wederom geboren, dan ben je wellicht in een nummer in deze maatschappij, je digid code ofzo. Of je burgerservice nr.

Mijn domicilie is in de hemel en ik ben een hemelburger en dus verborgen in Christus bij God.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 09 okt 2013 22:47

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 09 okt 2013 23:08

Wilsophie schreef:Het staat wel in de Schrift, dat de Heer op de dag van Zijn opstanding naar Boven ging.

Waar dan precies?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 okt 2013 23:41

Als er 2 getuigen worden genoemd staan er ook geen namen bij, maar alle naslagwerken zijn het er over eens dat het mozes en elia zijn, , maarhet doet er hier nietl toe.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2013 08:36

Wilsophie schreef:Het staat wel in de Schrift, ( ik heb geen kanttekeningen) dat de Heer op de dag van Zijn opstanding naar Boven ging, zoals Coby al schreef om Zijn bediening "af te ronden". Hij werd namelijk aangesteld tot Christus, tot Hoogepriester, tot Erfgenaam en kreeg een verheerlijkt lichaam waarmee Hij ook door ramen en deuren kon komen. Pas toen mocht men Hem aanraken, hoe dat lichaam eruitzag weten we niet, wel weten we dat Thomas als type van Israël 7 dagen ( jaarweken) later de Heer herkenden aan Zijn tekenen.
De hemelvaart is hier niet aan de orde.

Waar staat dat dan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 okt 2013 08:40

Lees de openingspost even terug, daar wordt het geciteerd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 10 okt 2013 08:44

Wilsophie schreef:Lees de openingspost even terug, daar wordt het geciteerd.

Nee hoor.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 okt 2013 08:46

Bambi schreef:
Er staat nergens dat de engelen Mozes en Elia waren.
Als God wilde, dat wij zouden weten, wie die engelen waren, had Hij dat op laten schrijven.

Dat is juist, maar als iemand kanttekeningen plaatst om iets te verklaren dan mag ik dat ook.
Als het om engelen gaat die de Here Jezus bij Zich heeft bij Zijn wederkomst dan gaat dat over de tienduizenden gelovigen, dus de Gemeente als Zijn Lichaam niet als Zijn bruid, en als er witte gedaanten bij Hem zijn op de berg dan is dat ook verklaarbaar en het getal 2 staat nu eenmaal voor de Gemeente en die zullen bij Hem zijn bij elke verdere verschijning danook nà de opstanding.
Bovendien zijn zij de enigen in de Schrift wiens aardse lichamen nog bewaard zijn gebleven voor die functie. Dus als de kanttekeningen dit niet melden omdat ze het niet begrepen hebben dan mag ik dat ook melden.

Terug naar “Archief”