"Ik heb niets verkeerds gedaan"

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: "Ik heb niets verkeerds gedaan"

Berichtdoor mealybug » 09 okt 2013 07:17

JeeWee schreef:Dit topic gaat weer alle kanten op...

Toch even terug naar mijn begin vraag:

Kan het zijn dat je aan het eind van de dag tot de conclusie komt: ik heb niets onbehoorlijks gedaan.
De 'rijke jongeling' zei dat immers ook?

En ja, het is niet genoeg: de Geest maakt levend, maar toch...
Mattheüs 22: 11-13
1 En Jezus antwoordde en sprak wederom in gelijkenissen tot hen en zeide: 2 Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een koning, die voor zijn zoon een bruiloft aanrichtte. 3 En hij zond zijn slaven uit om de ter bruiloft genodigden te roepen, doch zij wilden niet komen. 4 Wederom zond hij andere slaven uit, met de boodschap: Zegt de genodigden: Zie, ik heb mijn maaltijd bereid, mijn ossen en gemeste beesten zijn geslacht en alles is gereed; komt tot de bruiloft. 5 Maar zij sloegen er geen acht op en gingen heen, de een naar zijn akker, de ander naar zijn zaken. 6 De overigen grepen zijn slaven, en zij mishandelden en doodden hen.
7 En de koning werd toornig, en hij zond zijn legers uit en verdelgde die moordenaars en stak hun stad in brand. 8 Toen zeide hij tot zijn slaven: De bruiloft is wel gereed, maar de genodigden waren het niet waard. 9 Gaat daarom naar de kruispunten der wegen en nodigt allen, die gij aantreft, tot de bruiloft. 10 En die slaven gingen naar de wegen en verzamelden allen, die zij aantroffen, zowel slechten als goeden. En de bruiloftszaal werd vol met hen, die aanlagen. 11 Toen de koning binnentrad om hen, die aanlagen, te overzien, zag hij daar iemand, die geen bruiloftskleed aanhad. 12 En hij zeide tot hem: Vriend, hoe zijt gij hier gekomen zonder bruiloftskleed? En hij verstomde. 13 Toen zeide de koning tot de bedienden: Bindt hem aan handen en voeten en werpt hem uit in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 09 okt 2013 07:23

JeeWee schreef:Kan het zijn dat je aan het eind van de dag tot de conclusie komt: ik heb niets onbehoorlijks gedaan.
De 'rijke jongeling' zei dat immers ook?

Gedaan in de zin van gedachten, woorden, werken? Het is nu het begin van de dag en ik zou het nu al niet meer kunnen zeggen..

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 09 okt 2013 07:43

mealybug schreef:Mattheüs 22: 11-13
1 En Jezus antwoordde en sprak wederom in gelijkenissen tot hen en zeide: 2 Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een koning, die voor zijn zoon een bruiloft aanrichtte. 3 En hij zond zijn slaven uit om de ter bruiloft genodigden te roepen, doch zij wilden niet komen. 4 Wederom zond hij andere slaven uit, met de boodschap: Zegt de genodigden: Zie, ik heb mijn maaltijd bereid, mijn ossen en gemeste beesten zijn geslacht en alles is gereed; komt tot de bruiloft. 5 Maar zij sloegen er geen acht op en gingen heen, de een naar zijn akker, de ander naar zijn zaken. 6 De overigen grepen zijn slaven, en zij mishandelden en doodden hen.
7 En de koning werd toornig, en hij zond zijn legers uit en verdelgde die moordenaars en stak hun stad in brand. 8 Toen zeide hij tot zijn slaven: De bruiloft is wel gereed, maar de genodigden waren het niet waard. 9 Gaat daarom naar de kruispunten der wegen en nodigt allen, die gij aantreft, tot de bruiloft. 10 En die slaven gingen naar de wegen en verzamelden allen, die zij aantroffen, zowel slechten als goeden. En de bruiloftszaal werd vol met hen, die aanlagen. 11 Toen de koning binnentrad om hen, die aanlagen, te overzien, zag hij daar iemand, die geen bruiloftskleed aanhad. 12 En hij zeide tot hem: Vriend, hoe zijt gij hier gekomen zonder bruiloftskleed? En hij verstomde. 13 Toen zeide de koning tot de bedienden: Bindt hem aan handen en voeten en werpt hem uit in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars.

De schriftlezing voor vandaag hebben we ook weer gehad.
Verder zelf ook nog iets inhoudelijks te melden?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 okt 2013 09:14

Als ik het topic terug lees dan wordt de één door de Heilige Geest erop attent gemaakt en herinnert Deze jou aan je zonden?
Er zijn liederen die zeggen: "Als de satan mij wijst op mijn schuld zeg ik : "Ja maar t'is alles genageld aan het kruis.
Dan zijn er mensen die zeggen dat alles al vergeven is.
Er zijn er die zeggen dat je binnenste vernieuwd wordt van dag tot dag en je rein voor God staat.
Dat God geen rekening meer houdt met de oude zondig mens en je aanziet in Christus.
En ik zou zeggen, als je een kwaad geweten hebt, en je wilt dat laten reinigen voor je eigen gemoedsrust dan bid je net als dat kinderversje ; "Schoon mijn zonden velen zijn, maak om Jezus wil mij rein" en dan mag God boven puzzelen en de zonden selecteren. Dan heeft Hij blijkbaar ook wat te doen en zal er blij mee zijn. En verder maak ik er geen woorden aan vuil, want dan moet ik vanavond om vergeving vragen en dat is tamelijk vermoeiend.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 okt 2013 09:17

schelpje3 schreef:Maar de Heere ziet de binnenkant, dus ook onze boze gedachten en overwegingen. En als je EERLIJK bij jezelf te rade gaat, kan het niet anders dan dat je beschaamd moet erkennen dat het ook vandaag weer meerdere malen fout is gegaan.
...
Lelijke woorden die in je opgeborreld zijn.

Het fijne aan mijn geloof is dat je je niet hoeft te verantwoorden voor wat er in impulsen allemaal in je opkomt; enkel wat je met die gedachten doet. Dat voorkomt in mijn ogen dat je wordt 'gestraft' voor zaken waar je simpelweg niets aan kunt doen en waar niemand geschaad door raakt. Van wat ik denk heeft niemand last behalve ik, alleen als ik die gedachten omzet in daden, wordt het echt een probleem.

Het hebben van dat soort gedachten wordt natuurlijk wel erkent, en als je de leer volgt worden ze wel minder in frequentie en hevigheid, maar of ze ooit helemaal weggaan? Ik denk het niet, maar dat hoeft ook helemaal niet.

Als ik een tijdje regelmatig mediteer, merk ik dat ik anders reageer op dat soort impulsen, het krijgt een soort 'O, wat een interessant/grappig gevoel is dat ineens' gevoel en daarna laat je het gewoon los waarna het weer net zo snel verdwijnt als dat het opkwam.

Als je alles wat er uit je onderbewuste in je opkomt als zonde aanrekent waarvoor je gestraft zult worden en dus vergeving voor nodig hebt, dan heb je inderdaad een eindeloze bron van zonde - ik noem dat gewoon mens-zijn, maar goed...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 09 okt 2013 09:33

@ Mortlach: Met alle respect voor je opvattingen, maar ik heb dit topic geopend vanuit het gezichtspunt dat het christelijk geloof ons geeft.
Vanuit elke andere overtuiging wordt het natuurlijk een totaal andere discussie.

ps.: en wil je als vertaler het voltooid deelwoord van 'erkennen' nooit meer met een 't' schrijven! #-o
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 okt 2013 10:36

Ach, het was maar om aan te geven dat het ook allemaal anders kan, juist voor het inzicht, maar ik zal jullie vrolijk verder laten babbelen, hoor. Geen probleem.

En ja, in mijn vrije tijd gaat het nog wel eens fout met die d/t's :oops:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 okt 2013 10:38

JeeWee schreef:@ Mortlach: Met alle respect voor je opvattingen, maar ik heb dit topic geopend vanuit het gezichtspunt dat het christelijk geloof ons geeft.
Vanuit elke andere overtuiging wordt het natuurlijk een totaal andere discussie.

Dan moet je je onderwerpjes de volgende keer gewoon niet in ''open forum'' plaatsen!!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 09 okt 2013 11:26

mealybug schreef:Dan moet je je onderwerpjes de volgende keer gewoon niet in ''open forum'' plaatsen!!

Mattheus 3: 15
En ook steekt men geen lamp aan en zet die onder de korenmaat, maar op de standaard, en hij schijnt voor allen die in het huis zijn.

...om ook maar eens de schriftlezeing te doen....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 okt 2013 12:16

JeeWee schreef:Die keuzes maak je wel degelijk zelf. Wat niet wil zeggen dat het buiten Gods voorzienigheid om gaat.
Je kiest bewust om iets te doen of te laten.
Je kunt 'gewoon' de zonde uit de weg gaan. Er voor kiezen om niet te stelen, niet te vloeken, niet jaloers te zijn, wél te zorgen voor je naaste en ga zo maar door.
Wat is het toch makkelijk geworden in onze gezindte: we zijn nu eenmaal zo, we kunnen niets goeds doen...

Schelpje schreef:Ach, waar hebben we de Heilige Geest dan nog voor nodig?
Je kiest gewoon om niet te zondigen. Als het zo simpel zou zijn...
Niet vloeken, dat toch geen onbedachtzaamheid onze mond zal ontglippen
Mij lukt dit niet hoor, de zonde ontvlieden. Was dat maar zo.

Jullie hebben allebei gelijk. Je kunt zonde niet doen, er tegen vechten. Daarin heb je helemaal gelijk JeeWee. Alleen kunnen we niet opeens alle zonde niet meer doen. We blijven zondige mensen en we doen verkeerde dingen. Dat weten we ook heel goed. Tegelijkertijd mogen we ons daar niet achter verstoppen of daarom in de zonde blijven liggen maar moeten we er tegen vechten. Dat kan ook. Daar hebben we de Geest voor nodig (correct Schelpje) maar wie geloven hebben die Geest ook gekregen. Als we de Geest nodig hebben om succesvol tegen zonden te kunnen krijgen en we hebben die Geest, kunnen we dus ook daadwerkelijk tegen de zonden strijden. Niet dat we daarmee volmaakt worden trouwens maar we kunnen wel groeien.

En in alles is het dan goed om te beseffen wat je positie is. Je bent door Hem vrijgekocht. Dat hoeft niet iedere keer opnieuw te gebeuren. Je bent geen vijand meer van God maar een kind van Hem. Een kind dat verkeerde dingen doet, fouten maakt, maar ondanks dat blijf je kind van Hem. We hoeven daarom niet meer als gevangen genomen vijanden te smeken om genade en vergeving, we mogen als kind naar Vader en sorry zeggen. Dat is een wereld van verschil.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 09 okt 2013 12:27

Marnix schreef: Alleen kunnen we niet opeens alle zonde niet meer doen. We blijven zondige mensen en we doen verkeerde dingen.

De spijker op z'n kop. Maar het is wel Gods eis. En als je dan achter je eigen onwil komt en dat je echt tot verdriet wordt, drijft de Heilige Geest je uit naar Jezus Christus die jouw onvolmaaktheid wil bedekken met Zijn volmaaktheid

Marnix schreef: Tegelijkertijd mogen we ons daar niet achter verstoppen
Dat is eigenlijk het punt wat ik wilde benadrukken. In onze gezindte roepen we zo makkelijk dat we nu eenmaal zondaren zijn en geneigd tot alle kwaad. Ja, allemaal waar, maar het kan niet. We mógen geen zondaren zijn en hebben die reinig in Christus' bloed nodig. En als je veel van iemand houdt wil je die geen verdriet doen, dus ga er mee aan de slag om geen verkeerde dingen te doen.
Zelfwerkzaamheid? Ja en nee. De zaligheid is in geen ander dan in Jezus Christus, maar je gaat voor de heiligmaking. Uit liefde. Uit Hem.

En als je toch willens en wetens steeds weer verkeerde dingen doet, die je Redder pijn doen, is het toch wel eens zaak om naar je relatie met Jezus te kijken..

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 okt 2013 13:59

Nadat ik het NT heb gelezen is me duidelijk geworden dat de wedergeboren mens niet meer zondigen kan (1 Joh 3,9; 1 Joh 5,18; 1 Petr 1:23) omdat hij uit onvergankelijk zaad is geboren. Blijkbaar zegt dat JeeWee niets en blijft hij zondigen. Getuige zijn avatar moet ik hem nog gelijk geven ook: wat een afschuwelijk shirt zeg, zonde om te dragen!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 09 okt 2013 14:12

Hé Mohamed, jouw 'bijdrage' hadden we hier nog gemist...

Gelukkig heb je de zaak even snel opgelost. !:)

Stom dat ik die tekst nooit eerder heb gelezen. #-o
Misschien komt het om teksten bij mij niet los verkrijgbaar zijn, maar in een compleet boek staan die ze bij ons Bijbel noemen...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 okt 2013 14:18

JeeWee schreef:En als je toch willens en wetens steeds weer verkeerde dingen doet, die je Redder pijn doen, is het toch wel eens zaak om naar je relatie met Jezus te kijken..

David, een kind van God mogen we toch wel stellen, viel ook in grote zonde. Soms laat de Heere dit toe, om iemand vast te laten lopen en opnieuw uit te drijven naar Hem.
We hebben niet allemaal een jobsgeduld, het moet ons maar eens lange tijd erg tegen zitten.
Maar nogmaals, het gaat niet alleen om de grote(re) dingen, er zijn genoeg kleine dingen in ieder's leven.
Als je denkt zoals jij stelt, krijg je gist in de schoenen, zoals de ouden dat zeiden.
We hebben zelf de keuze en kiezen dus om niet te zondigen. Dat is onbijbels!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 okt 2013 14:23

JeeWee schreef:Misschien komt het om teksten bij mij niet los verkrijgbaar zijn, maar in een compleet boek staan die ze bij ons Bijbel noemen...

De verzen komen uit hetzelfde boek hoor. Als ik dus elk los vers wat er in staat zou citeren behalve één, dan lees je mijn bijdrage niet, maar citeer ik dat laatste vers er ook bij dan lees je het wel? Wanneer heb je voor het laatst de 'hele' Bijbel dan gelezen? Ik durf te wedden dat je dat nog nooit hebt gedaan. Wat jij elke dag na de maaltijd doet is evenmin de gehele Bijbel lezen, dus dat kan dan ook niet. Ik begrijp jou niet, totaal niet maar ik begrijp dat shirt ook niet. Elke keer als iemand iets citeert uit de Schrift kom jij er aan te zeuren, maar de losse citaten waar de HC op gebaseerd is hoor ik je nooit over. Bij elkaar opgeteld kun je de Bijbel moeiteloos reconstrueren met alle citaten die op dit forum zijn gepost, dus trek je conclusies want dat heb ik ook gedaan...... :roll: :roll: :roll:

'maar als het van God afkomstig is, kunt u dat niet afbreken, opdat u niet misschien ook tegen God blijkt te strijden.' (Hand 5,39)

Zeg nou maar gewoon eerlijk dat je de Bijbel een verouderd boek vindt vol met spreuken die elkaar tegenspreken en opheffen tot er overblijft wat binnen jouw gereformeerde paradigma past. Dat de wedergeboren mens niet meer kan zondigen past daar niet binnen en daarom bevalt het je gewoon niet. Bewaar je gezeur dus maar voor Jezus, want die ziet het hart aan en citeerde bovendien vaak losse verzen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”