"Ik heb niets verkeerds gedaan"

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: "Ik heb niets verkeerds gedaan"

Berichtdoor Bambi » 08 okt 2013 19:33

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 okt 2013 19:35

Jvslooten schreef:Ik moest denken aan de op het eerste gezicht een beetje vreemde belofte in Ezechiël 36: ´´ Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. (...) U zult zich uw slechte wegen en uw daden die niet goed waren, herinneren. U zult walgen van uzelf om uw ongerechtigheden en om uw gruweldaden.´´ Dat was het woord van de Heere.. Kunnen wij dat zeggen?

Ik snap niet waarom je dit een beetje vreemde belofte vindt, eigenlijk.
Kun je dat uitleggen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 okt 2013 20:40

Jvslooten schreef:Ik moest denken aan de op het eerste gezicht een beetje vreemde belofte in Ezechiël 36: ´´ Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. (...) U zult zich uw slechte wegen en uw daden die niet goed waren, herinneren. U zult walgen van uzelf om uw ongerechtigheden en om uw gruweldaden.´´ Dat was het woord van de Heere.. Kunnen wij dat zeggen?

mealybug schreef:Ik snap niet waarom je dit een beetje vreemde belofte vindt, eigenlijk.
Kun je dat uitleggen?

Het werd geschreven vóór de komst van Christus die zijn wetten in de vlezen harten van zijn discipelen schreef (Heb 8,10-11 vgl. Jer 31,31-34) i.t.t. tot het oude verbond wat op steen was geschreven (en wat men met het vlezen hart keer op keer overtrad). Doordat Christus met de discipelen dronk op het nieuwe verbond (Mat 26,28) waren ze niet langer onder het oude verbond en werden zij de nieuwe mens (Ef 4,24; Kol 3,10; 2 Kor 5,17) onder het nieuwe verbond (Heb 8,13) met een figuurlijk nieuw hart (2 Kor 4,16).

'En Ik zal hun enerlei hart geven, en zal een nieuwe geest in het binnenste van u geven; en Ik zal het stenen hart uit hun vlees wegnemen, en zal hun een vlesen hart geven' (Ez 11,19)

Het oude verbond was het stenen hart (aards) en het nieuwe verbond is het hart van vlees (geest). Ik denk dat Jvslooten bedoelt dat wij al een nieuw hart hebben vanaf onze geboorte omdat we onder het nieuwe verbond geboren zijn. Dit tweede verbond is onberispelijk (Heb 8,7) dus wat moeten wij met nog een nieuw hart? :)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 okt 2013 22:10

mealybug schreef:Ik snap niet waarom je dit een beetje vreemde belofte vindt, eigenlijk. Kun je dat uitleggen?

Mischien druk ik me een beetje verkeerd uit.. ik zat meer te denken aan de context eromheen. Het lijkt een beetje een vreemde eend in de bijt, eigenlijk. Ik zal u bijeenbrengen... Ik zal u reinigen... Ik zal mijn Geest in u geven... Ik zal u verlossen van al uw onreinheden... Ik zal u tot een God zijn... Ik zal u geen hongersnood geven... Ik zal de vrucht van de bomen en de opbrengst van het veld vermeerderen... en dan plots: U zult walgen van uzelf en van uw gruweldaden.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 08 okt 2013 22:19

Jvslooten schreef:Mischien druk ik me een beetje verkeerd uit.. ik zat meer te denken aan de context eromheen. Het lijkt een beetje een vreemde eend in de bijt, eigenlijk. Ik zal u bijeenbrengen... Ik zal u reinigen... Ik zal mijn Geest in u geven... Ik zal u verlossen van al uw onreinheden... Ik zal u tot een God zijn... Ik zal u geen hongersnood geven... Ik zal de vrucht van de bomen en de opbrengst van het veld vermeerderen... en dan plots: U zult walgen van uzelf en van uw gruweldaden.

Dat gaat over de redding van Israel en geldt ook wel voor ons. Als je wedergeboren wordt overtuigt Hij je van hoe erg het was.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 okt 2013 22:32

Overdrachtelijk geldt het ook voor de heidenen die worden bewogen tot geloof en aan wie de Heilige Geest duidelijk maakt en overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel.
Correct.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 okt 2013 22:35

coby schreef:Dat gaat over de redding van Israel en geldt ook wel voor ons. Als je wedergeboren wordt overtuigt Hij je van hoe erg het was.

Volgens Wilsophie gaat het over Israel en geld het niet voor ons. Zouden jullie even willen overleggen en het melden als jullie eruit zijn? Ik wordt een kleinkleinkleininimimini beetje geïrriteerd van mensen die mij constant denken te moeten vertellen wat alleen voor Israël is, wat alleen voor de Gemeente is of wat misschien wel voor beide is, wat voor de mensen van de oude bedeling is en wat voor mensen van de nieuwe bedeling is, wat nog wel geldt en wat niet meer geldt, wat bij het oude verbond hoort en wat niet.

Graag rekening mee houden in het vervolg. Bedankt, dat lucht op.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 okt 2013 22:43

Je hebt blijkbaar mijn post niet gelezen want het gaat letterlijk over Israël maar omdat de Bijbel, letterlijk, overdrachtelijk en profetisch is heb ik tegen Coby gezegd dat het ook overdrachtelijk is. Lees eens goed dat spaart een frustratie uit.
Denk aan je bloeddruk.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 okt 2013 22:45

Het mooie is dat jouw eigen onderschrift getuigt van een letterlijke en profetische belofte aan de kinderen Israëls maar overdrachtelijk geldt voor de gelovigen uit deze bedeling en de gelovigen van alle tijden.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 okt 2013 22:48

Wilsophie schreef:Je hebt blijkbaar mijn post niet gelezen want het gaat letterlijk over Israël maar omdat de Bijbel, letterlijk, overdrachtelijk en profetisch is heb ik tegen Coby gezegd dat het ook overdrachtelijk is. Lees eens goed dat spaart een frustratie uit.
Denk aan je bloeddruk.

Dat heb ik wel gelezen. Het is je blijkbaar ontgaan dat je vanmiddag ook al gereageerd hebt.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 okt 2013 22:52

Ezechiël gaat duidelijk over de staat Israël en niet over de Gemeente, daar blijf ik bij al kun je dat wat Coby citeert ook toepassen op degenen die tot geloof komen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 okt 2013 23:17

Hadden ze de joodse staat maar in Argentinië gevestigd, dat zou een hoop gezeik gescheeld hebben van christen zionisten zoals Wilsophie.

noah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor noah » 08 okt 2013 23:48

Als God al onze zonden en Zijn toorn daarover liet zien zouden we dat niet kunnen verdragen. Wat we allemaal nodig hebben is zoveel besef van zonden dat we een Verlosser nodig hebben. De Heilige Geest overtuigd ons van zonden. Voor de ene persoon kan dit veel zwaarder, of langer zijn dan voor de ander. Heeft toch ook met karakter en levensomstandigheden te maken? God kent ons ieder persoonlijk, en Hij weet precies wat we nodig hebben. Dus ik denk dat we elkaar daarin niet de maat kunnen voorschrijven. En als je een keurig, burgerlijk leven hebt en je denkt dat t nog wel meevalt met je zonden om dan maar te vragen: God wilt U mij laten zien waar ik Verlossing voor nodig heb.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 okt 2013 00:14

De Heilige Geest overtuigt de wereld van zonden, niet de gelovigen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 09 okt 2013 06:39

Dit topic gaat weer alle kanten op...

Toch even terug naar mijn begin vraag:

Kan het zijn dat je aan het eind van de dag tot de conclusie komt: ik heb niets onbehoorlijks gedaan.
De 'rijke jongeling' zei dat immers ook?

En ja, het is niet genoeg: de Geest maakt levend, maar toch...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Terug naar “[Religie] - Open forum”