Avondgebed oudere kinderen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BigSmile
Mineur
Mineur

Avondgebed oudere kinderen

Berichtdoor BigSmile » 08 okt 2013 10:43

Ik zit met het volgende. Wij hebben inmiddels 4 kinderen waarvan de oudste inmiddels 10 wordt. Wij zijn tot nu toe altijd gewend om als ouder(s) met alle kinderen samen te zingen voor het slapen gaan. Daarna beginnen we met de jongste op bed te leggen om als laatste de oudste op bed te leggen.
Ik vroeg me echter af, hoe doen anderen het avondgebed met oudere kinderen? Blijft dat zingen? Wordt het een opzeggebed of leer je een vrij gebed?
Niet dat mijn oudste dochter heeft aangegeven dat ze niet meer wil zingen, maar gewoon voor haar geloofsopvoeding vroeg ik mij dat af.
Zelf ben ik van huis uit gewend een opzeggebed te doen voor het slapen gaan.
Laatst gewijzigd door BigSmile op 08 okt 2013 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Rozijn
Majoor
Majoor

Re: Avondgebed oudere kinderen

Berichtdoor Rozijn » 08 okt 2013 10:50

Onze oudste is nog geen 10, maar ook wij stelden onszelf deze vraag pas. Wordt het geen tijd om ze te leren zelf hun gebed te verwoorden? Maar hoe ga je dat precies doen?
Nu zingen we nog, maar ik stel me voor dat we het als volgt gaan doen:
- Voor het bidden praat je erover met het kind welke dingen er in het gebed genoemd zullen worden.
- De eerste tijd (hoelang weet ik nog niet) bid de ouder hardop, in het gebed verwerk je wat je samen met je kind hebt bedacht.
- Na verloop van tijd laat je het kind zelf dingen verwoorden, bijvoorbeeld het eerste of het tweede stuk van het gebed.
- Nog weer later bidt het kind hardop en help je nog als het er even niet meer uitkomt
- Dan komt de fase van het loslaten...

Maar dit zijn gedachten op basis van ervaringen en stukjes die ik zo hier en daar heb gelezen. Graag lees ik van "ervaren" ouders hoe zij het hebben aangepakt.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 okt 2013 10:50

Ik ben geen ervaringsdeskundige,heb geen (oudere) kinderen. Persoonlijk denk ik echter dat je met het vrije gebed niet vroeg genoeg kan beginnen.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 08 okt 2013 10:55

Jvslooten schreef:Ik ben geen ervaringsdeskundige,heb geen (oudere) kinderen. Persoonlijk denk ik echter dat je met het vrije gebed niet vroeg genoeg kan beginnen.

Jvslooten, dat leren wij ze aan tafel na het eten al.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 okt 2013 11:37

BigSmile schreef:Ik zit met het volgende. Wij hebben inmiddels 4 kinderen waarvan de oudste inmiddels 10 wordt. Wij zijn tot nu toe altijd gewend om als ouder(s) met alle kinderen samen te zingen voor het slapen gaan. Daarna beginnen we met de jongste op bed te leggen om als laatste de oudste op bed te leggen.
Ik vroeg me echter af, hoe doen anderen het avondgebed met oudere kinderen? Blijft dat zingen? Wordt het een opzeggebed of leer je een vrij gebed?
Niet dat mijn oudste dochter heeft aangegeven dat ze niet meer wil zingen, maar gewoon voor haar geloofsopvoeding vroeg ik mij dat af.
Zelf ben ik van huis uit gewend een opzeggebed te doen voor het slapen gaan.

Interessante vraag BigSmile.
Toen de oudste middelbare schoolleeftijd werd, ging hij "apart" naar bed en als hij in bed lag, ging ik naar hem toe en lazen we een stukje en baden samen. Ik had verschillende kindergebeden uit een boekje. Maar als er iets bijzonders was, ziekte van opa of oma, verdriet bij vriendjes, ziekte van het kind zelf, deed ik er nog een "vrij" stukje achteraan.
Dat heb ik nog vrij lang vol gehouden, op verzoek van de kinderen, tot ver in de puberteit.
Dus elk kind apart dan he.
Wat zingen jullie dan? Of bedoel je dat je een gebed zingt?
Hier zijn ze verder niet van het zingen, helaas. Wij zongen vroeger thuis heel vaak bij het orgel, mijn pa kon prachtig spelen.
Maar niemand in ons gezin heeft hiervoor een talent. :( eveneens helaas.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 08 okt 2013 13:33

Hoi schelpje,

Ik bedoel inderdaad dat wij kindergebeden zingen voor het slapen gaan. Daarbij wisselen we af om sleur te voorkomen. Dus bijvoorbeeld het Onze Vader, Ik ga slapen ik ben moe, k sluit mijn oogjes k vouw mijn handjes.

Begrijp ik van jou dat jouw kinderen kindergebeden gebruikten met een vrij stukje er achteraan bij bijzondere gelegenheden?

Hier zingen ze wel graag en ik zie zelf geen bezwaar om te blijven zingen. Ten slotte hangt zingen niet af van leeftijd. Maar ik kreeg laatst commentaar hierop dat mijn oudste daar te oud voor wordt. Dus vandaar dat ik daar toch eens over na ben gaan denken. Ik wil het tenslotte ook niet verkeerd doen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 okt 2013 13:50

We zongen ook van dergelijke gebeden en dan ipv amen te zeggen, bad ik hardop voor hetgeen daar op dat moment behoefte aan was.
Als ik dan vroeg of ze het inmiddels niet te kinderachtig vonden, zeiden ze nee.
En een kind is niet zo snel te oud voor iets, is mijn mening.
Al groeien ze op een bepaald moment boven je hoofd, betekent dat nog niet dat ze dan ook VOLgroeid zijn.
En van wie kreeg jij dan commentaar?
Zolang jouw oudste het heerlijk vind om savonds met jou te zingen en te bidden, moet je dat vooral blijven doen, ook al is hij 16 bij wijze van spreken.
Het gaat om jullie band en die kan heel speciaal zijn, waar ze hun hele leven op terug kunnen kijken.
Dus je niks aantrekken van commentaar van allerlei mensen. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 okt 2013 13:53

Ik denk dat het goed is om kinderen jong te leren bidden.... en dan dus niet alleen standaard liedjes opzingen hoewel dat natuurlijk prima kan zijn, maar leer ze ook dat ze met hun eigen gedachten, moeilijkheden, fijne dingen enz bij Hem mogen komen. Leer ze spreken met hun Vader in de hemel. Met Hem praten is heel wat anders dan aangeleerde liedjes zingen.... Ik denk dat je ze dat moet leren, en dat je daar inderdaad niet vroeg genoeg mee kan beginnen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 okt 2013 14:49

Marnix schreef:Ik denk dat het goed is om kinderen jong te leren bidden.... en dan dus niet alleen standaard liedjes opzingen hoewel dat natuurlijk prima kan zijn, maar leer ze ook dat ze met hun eigen gedachten, moeilijkheden, fijne dingen enz bij Hem mogen komen. Leer ze spreken met hun Vader in de hemel. Met Hem praten is heel wat anders dan aangeleerde liedjes zingen.... Ik denk dat je ze dat moet leren, en dat je daar inderdaad niet vroeg genoeg mee kan beginnen.

Dat zei ik net, dat deden wij erBIJ.
Het is heerlijk ontspannend om zingend te bidden met kleine kindjes.
Wat jij hier zegt, leer je hen van jongsaf aan, dat wordt hen ook verteld op de zondagsschool.
Een christelijke opvoeding gaat niet in blokjes, dat gaat gedurende de hele dag door, is verweven in het dagelijks leven.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 08 okt 2013 14:54

Marnix, zoals ik al zei: wij leren ze wel degelijk zelf te bidden. Alleen op een ander moment van de dag.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 okt 2013 15:55

Oke, dat had ik een beetje gemist. Sorry :) En ja, erbij zingen is ook fijn, zou ik zeker blijven doen!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 08 okt 2013 18:58

onze kinderen leerden rond hun 8ste om voor het slapen zelfstandig een of meerdere hoofdstukken uit de bijbel te lezen. bij het instoppen werd er over het gelezene gepraat en was vaak toongevend voor het nacht gebed. we hebben altijd geprobeert om van het bidden geen waslijstje van namen en vragen te maken, maar ook een persoonlijk verwoorden van steun en dankbaarheid en goede voornemens.
tot rond de twaalfde lazen ze de NIRV (kinder versie van de NIV met tekeningen en verklaringen en verdieping) daarna wilden ze de echte :)
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 08 okt 2013 19:28

Sinds onze oudste 4 is zijn we al begonnen met af en toe hardop te bidden met hem of door hem voor het slapengaan. Eerst deden mijn man of ik het, nadat we hadden gevraagd waar hij voor wilde bidden. Sinds een tijdje doet hij het ook zelf. Het mooie is dan wel dat hij regelmatig zegt:' Dan zingen we na het bidden nog wel 'ik ga slapen ik ben moe'. Dat is toch ook een vast ritueel voor hem.
Dus wij zijn er eerder mee begonnen om 'af te wisselen'.
Zingen doen we veel. Ik speel piano, en het boek van Op Toon Hoogte staat standaard op de piano. Regelmatig pakken de kids dan hun speelgoedkeyboard, trommel of xylofoon er bij, en zingen we met zijn drietjes. Een enkele keer doet zelfs mijn man mee. Ik vind zingen heerlijk, en hoop echt dat onze kids het ook blijven doen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 09 okt 2013 08:40

Sorry maar wat is de NIV ?

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 09 okt 2013 08:48

BigSmile schreef:Sorry maar wat is de NIV ?

The New International Version

Terug naar “Archief”