BigSmile schreef:Ik zit met het volgende. Wij hebben inmiddels 4 kinderen waarvan de oudste inmiddels 10 wordt. Wij zijn tot nu toe altijd gewend om als ouder(s) met alle kinderen samen te zingen voor het slapen gaan. Daarna beginnen we met de jongste op bed te leggen om als laatste de oudste op bed te leggen.
Ik vroeg me echter af, hoe doen anderen het avondgebed met oudere kinderen? Blijft dat zingen? Wordt het een opzeggebed of leer je een vrij gebed?
Niet dat mijn oudste dochter heeft aangegeven dat ze niet meer wil zingen, maar gewoon voor haar geloofsopvoeding vroeg ik mij dat af.
Zelf ben ik van huis uit gewend een opzeggebed te doen voor het slapen gaan.
Interessante vraag BigSmile.
Toen de oudste middelbare schoolleeftijd werd, ging hij "apart" naar bed en als hij in bed lag, ging ik naar hem toe en lazen we een stukje en baden samen. Ik had verschillende kindergebeden uit een boekje. Maar als er iets bijzonders was, ziekte van opa of oma, verdriet bij vriendjes, ziekte van het kind zelf, deed ik er nog een "vrij" stukje achteraan.
Dat heb ik nog vrij lang vol gehouden, op verzoek van de kinderen, tot ver in de puberteit.
Dus elk kind apart dan he.
Wat zingen jullie dan? Of bedoel je dat je een gebed zingt?
Hier zijn ze verder niet van het zingen, helaas. Wij zongen vroeger thuis heel vaak bij het orgel, mijn pa kon prachtig spelen.
Maar niemand in ons gezin heeft hiervoor een talent.

eveneens helaas.