Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor rotterdam » 08 okt 2013 18:15

Boaz schreef:@ Rotterdam: nee, ik geloof beslist niet dat Jezus het hier over de heidenen had. O.a. op grond van (de door mij eerder genoemde) teksten, leefde de verwachting dat de Messias het hele volk zou verzamelen en terug brengen naar het beloofde land. De profeten spreken hier keer op keer over.

Ik wil je deze uitleg nog even voorleggen (christenen.net) ;

Johannes 10:14-16
Ik ben de goede herder en Ik ken de mijne en de mijne kennen Mij, gelijk Mij de Vader kent en Ik de Vader ken, en Ik zet mijn leven in voor de schapen. Nog andere schapen heb Ik, die niet van deze stal zijn; ook die moet Ik leiden en zij zullen naar mijn stem horen en het zal worden één kudde, één herder.

Jezus spreekt hier over de éne kudde en dan in de toekomende tijd (zal worden). Dat is de reden, waarom veel mensen het zo interpreteren, dat de kudde gelovige zijn, die Jezus op de laatste dag uit de verschillende zichtbare „kerkgenootschappen” zal verzamelen: En dan worden de gelovigen, die in de vele verschillende kuddes verstrooid zijn, verenigd in één kudde. Maar waarom moet deze tijd „toekomende tijd” betrekking hebben op de laatste dag? Jezus kan ook elke ander latere gebeurtenis bedoelen. Jezus spreekt over diegenen, die „van deze stal” zijn en over die, die er niet van zijn. Uit de eerste stal heeft hij al de schapen geroepen en de andere schapen zal hij later roepen. Die Schapen, die naar de stem van de goede herder luisteren, zullen één kudde vormen. Waarop heeft de eerste schaapstal volgens de leer van de onzichtbare kerk betrekking? Op welke kerk? Hoe kon Jezus überhaupt over een kerk spreken, toen de kerk nog helemaal niet bestond? In vers 16 gebruikt hij het speciale aanwijzend voornaamwoord „deze”: „uit deze stal”. Deze stal moet een symbool zijn voor Israël, omdat Jezus tijdens zijn dienst op aarde de kinderen Israëls had geroepen:

Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden en Hij gebood hun, zeggende: Wijkt niet af op een weg naar heidenen, gaat geen stad van Samaritanen binnen; begeeft u liever tot de verloren schapen van het huis Israëls. Gaat en predikt en zegt: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. (Matteüs 10:5-7)

De andere schapen zijn dan logischerwijs de heidenen. Jezus wilde erop wijzen, dat er mensen onder de heidenen zijn, die zijn roep zouden volgen. De apostelen ervoeren dat dagelijks, na een paar jaar. Deze ervaring is door Paulus in de brief aan de Efeziërs samengevat:

Bedenkt daarom dat gij, die vroeger heidenen waart naar het vlees, en onbesneden genoemd werdt door de zogenaamde besnijdenis, die werk van mensenhanden aan het vlees is, dat gij te dien tijde zonder Christus waart, uitgesloten van het burgerrecht Israëls en vreemd aan de verbonden der belofte, zonder hoop en zonder God in de wereld. Maar thans in Christus Jezus zijt gij, die eertijds veraf waart, dichtbij gekomen door het bloed van Christus. Want Hij is onze vrede, die de twee één heeft gemaakt en de tussenmuur, die scheiding maakte, de vijandschap, weggebroken heeft, doordat Hij in zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot één nieuwe mens te scheppen, en de twee, tot één lichaam verbonden, weder met God te verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft. En bij zijn komst heeft Hij vrede verkondigd aan u, die veraf waart, en vrede aan hen, die dichtbij waren; want door Hem hebben wij beiden in één Geest de toegang tot de Vader. Zo zijt gij dan geen vreemdelingen en bijwoners meer, maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods, … (Efeziërs 2:11-19)

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 09 okt 2013 08:45

@ Rotterdam

Bovenstaande uitleg is me bekend, zo hoor ik het doorgaans.

Gisteravond was in op een Bijbelstudie, waar we Ezechiël 34-37 lazen.
Ezechiël 34 begint met dat God spreekt tot de herders van het volk Israel, hen slechte herder noemt, en dan Zelf opstaat als Herder.

'11 Want zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik zal Zelf naar Mijn schapen vragen en naar ze op zoek gaan.
12 Zoals een herder op zoek gaat naar zijn kudde op de dag dat hij te midden van zijn verspreide schapen is, zo zal Ik op zoek gaan naar Mijn schapen. Ik zal ze redden uit alle plaatsen waarheen ze verspreid zijn op de dag van donkere wolken.
13 Ik zal ze uitleiden uit de volken, ze bijeenbrengen uit de landen en ze brengen naar hun land. Ik zal ze weiden op de bergen van Israël, bij de waterstromen en in alle bewoonbare plaatsen van het land.
14 In goede weide zal Ik ze weiden en op de hoge bergen van Israël zal hun weideplaats zijn. Ze zullen daar neerliggen in een goede weideplaats en ze zullen grazen in de voortreffelijkste weide op de bergen van Israël.
15 Ik zal Zelf Mijn schapen weiden en Ik zal ze Zelf doen neerliggen, spreekt de Heere HEERE.'

In hoofdstuk 37 komt uitgebreid aan bod hoe dan de 12 stammen zullen worden verenigd. Prachtige hoofdstukken!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 okt 2013 09:11

Boaz schreef:@ Rotterdam

Bovenstaande uitleg is me bekend, zo hoor ik het doorgaans.

Gisteravond was in op een Bijbelstudie, waar we Ezechiël 34-37 lazen.
Ezechiël 34 begint met dat God spreekt tot de herders van het volk Israel, hen slechte herder noemt, en dan Zelf opstaat als Herder.

'11 Want zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik zal Zelf naar Mijn schapen vragen en naar ze op zoek gaan.
12 Zoals een herder op zoek gaat naar zijn kudde op de dag dat hij te midden van zijn verspreide schapen is, zo zal Ik op zoek gaan naar Mijn schapen. Ik zal ze redden uit alle plaatsen waarheen ze verspreid zijn op de dag van donkere wolken.
13 Ik zal ze uitleiden uit de volken, ze bijeenbrengen uit de landen en ze brengen naar hun land. Ik zal ze weiden op de bergen van Israël, bij de waterstromen en in alle bewoonbare plaatsen van het land.
14 In goede weide zal Ik ze weiden en op de hoge bergen van Israël zal hun weideplaats zijn. Ze zullen daar neerliggen in een goede weideplaats en ze zullen grazen in de voortreffelijkste weide op de bergen van Israël.
15 Ik zal Zelf Mijn schapen weiden en Ik zal ze Zelf doen neerliggen, spreekt de Heere HEERE.'

In hoofdstuk 37 komt uitgebreid aan bod hoe dan de 12 stammen zullen worden verenigd. Prachtige hoofdstukken!

34:4
''De zwakke sterkt gij niet, en het kranke heelt gij niet, en het gebrokene verbindt gij niet, en het weggedrevene brengt gij niet weder, en het verlorene zoekt gij niet; maar gij heerst over hen met strengheid en met hardigheid.''

http://bijbel.coas.nl/BijbelMetKantTekeningen/

de ware Kerk?
(Kanttekening 7)

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 09 okt 2013 10:16

Mealybug schreef:
34:4
''De zwakke sterkt gij niet, en het kranke heelt gij niet, en het gebrokene verbindt gij niet, en het weggedrevene brengt gij niet weder, en het verlorene zoekt gij niet; maar gij heerst over hen met strengheid en met hardigheid.''

http://bijbel.coas.nl/BijbelMetKantTekeningen/

de ware Kerk?
(Kanttekening 7)

Tja, als mensen inderdaad de kanttekeningen raadplegen, snap ik dat er grote verwarring ontstaat wanneer men op deze wijze de Bijbel uitlegt. Men gaat met terugwerkende kracht de kerk invullen, terwijl die toen nog niet eens bestond! Wat hebben we toch een drang ons zelf belangrijk te vinden..

Overigens, de Bijbel met Kanttekeningen heeft het niet over 'de ware kerk' bij vers 4, maar bij vers 30 hieronder geciteerd:
'Maar zij zullen weten, dat Ik, de HEERE, hun God, met hen ben,5) en dat zij Mijn volk zijn,6) het huis Israels,7) spreekt de Heere HEERE.'

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 okt 2013 10:54

Boaz schreef:
Tja, als mensen inderdaad de kanttekeningen raadplegen, snap ik dat er grote verwarring ontstaat wanneer men op deze wijze de Bijbel uitlegt. Men gaat met terugwerkende kracht de kerk invullen, terwijl die toen nog niet eens bestond! Wat hebben we toch een drang ons zelf belangrijk te vinden..

Overigens, de Bijbel met Kanttekeningen heeft het niet over 'de ware kerk' bij vers 4, maar bij vers 30 hieronder geciteerd:
'Maar zij zullen weten, dat Ik, de HEERE, hun God, met hen ben,5) en dat zij Mijn volk zijn,6) het huis Israels,7) spreekt de Heere HEERE.'

Ja, wie goed oplet, ziet datin 1 hoofdstuk de narigheid en het ongehoorzame Irael altijd de joden zijn, maar als God in hetzelfde hoofdstuk zegt zijn volk weer terug te zullen brengen naar hun land en hun zonden niet langer zal gedenken etc, dan is het ineens de ware Kerk.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 dec 2013 21:16

En toen werd het stil.

Hoe dan ook, om even terug on topic te gaan en ik via een onsmakelijke reactie op RD betr. de dood van N.Mandela mij eens ging verdiepen in de theologie die heeft geleid tot nogal wat fouten van de kerk, kwam ik dit tegen :

De gerenommeerde (!) oud-gereformeerde predikant wijlen E. du Marchie van Voorthuysen placht te zeggen dat er op de negers een dubbele vloek rust: die van Adam en die van Cham. De vloek over Adam deelden de zwarten met de blanken, maar de vloek over hun voorvader Cham was speciaal over hen uitgesproken. Du Marchie stond hiermee in een niet eerbiedwaardige, maar wel eeuwenoude traditie die tot op de dag van vandaag doorwerkt.
En dat bleek dus het geval. :(

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 dec 2013 21:42

mealybug schreef:De gerenommeerde (!) oud-gereformeerde predikant wijlen E. du Marchie van Voorthuysen placht te zeggen dat er op de negers een dubbele vloek rust: die van Adam en die van Cham. De vloek over Adam deelden de zwarten met de blanken, maar de vloek over hun voorvader Cham was speciaal over hen uitgesproken. Du Marchie stond hiermee in een niet eerbiedwaardige, maar wel eeuwenoude traditie die tot op de dag van vandaag doorwerkt.
(

Kun je hiervan bewijs overleggen?

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 07 dec 2013 22:25

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 dec 2013 09:00

schelpje3 schreef:De gerenommeerde (!) oud-gereformeerde predikant wijlen E. du Marchie van Voorthuysen placht te zeggen dat er op de negers een dubbele vloek rust: die van Adam en die van Cham. De vloek over Adam deelden de zwarten met de blanken, maar de vloek over hun voorvader Cham was speciaal over hen uitgesproken. Du Marchie stond hiermee in een niet eerbiedwaardige, maar wel eeuwenoude traditie die tot op de dag van vandaag doorwerkt.

Kun je hiervan bewijs overleggen?

Dit was heel lang "de gangbare theologie" in heel veel kerken.
Zelfs nu nog in de A.P.K. (Afrikaner Protestante kerk) ( +/- 50.000 leden in ruim 200 gemeenten) is dit de gangbare leer. Maar ook voor de leden van de "gewone" kerken - Nederduits Gereformeerd en Hervormd was dit tot enige tijd geleden de normale standaard leer.
Het land Israël was door God gegeven aan de Joden, zo was Zuid Afrika door God gegeven aan de blanken dus mocht je, naar oud testamentisch recht de daar wonende volkeren aan je onderwerpen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 dec 2013 09:15

rotterdam schreef:
Dit was heel lang "de gangbare theologie" in heel veel kerken.
Zelfs nu nog in de A.P.K. (Afrikaner Protestante kerk) ( +/- 50.000 leden in ruim 200 gemeenten) is dit de gangbare leer. Maar ook voor de leden van de "gewone" kerken - Nederduits Gereformeerd en Hervormd was dit tot enige tijd geleden de normale standaard leer.
Het land Israël was door God gegeven aan de Joden, zo was Zuid Afrika door God gegeven aan de blanken dus mocht je, naar oud testamentisch recht de daar wonende volkeren aan je onderwerpen.

naar oudtestamentisch recht...daar zeg je het!
Ik zag bij een artikel op RD de reakties op het overlijden van Mandela, en wanneer je de facebook personen erbij opzoekt die hun ''christo-etnische'' stellingen daar verdedigen, krijg je als bonus citaten, boeken en filosofieen van Hitler, Wouter Basson, Verwoerd, verkeerde vlaggen en Orania en andere intolerante rechtsradicale gruwelen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 dec 2013 10:07

mealybug schreef:
Rotterdam ; Dit was heel lang "de gangbare theologie" in heel veel kerken.

naar oudtestamentisch recht...daar zeg je het!
Ik zag bij een artikel op RD de reakties op het overlijden van Mandela, en wanneer je de facebook personen erbij opzoekt die hun ''christo-etnische'' stellingen daar verdedigen, krijg je als bonus citaten, boeken en filosofieen van Hitler, Wouter Basson, Verwoerd, verkeerde vlaggen en Orania en andere intolerante rechtsradicale gruwelen.

Orania zie ik als een open lucht museum. :D

Laten we niet vergeten dat in Nederland de slavernij pas is afgeschaft 1863 (als laatste Europees land).

50 jaar geleden was het in Zuid Afrika nog heel normaal om te spreken over de vraag "sy swart mense regte mense of is hulle diere ?". Mijn opa was heel liberaal en modern :D - Geen mensen maar ook geen dieren - het is een tussenvorm.

Dit denkpatroon was zo normaal dat wij ons wel dienen te realiseren dat ook wij, als we toen geleefd zouden hebben, deze theorie zouden hebben onderschreven.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 dec 2013 10:18

rotterdam schreef:
Dit denkpatroon was zo normaal dat wij ons wel dienen te realiseren dat ook wij, als we toen geleefd zouden hebben, deze theorie zouden hebben onderschreven.

Dat denkpatroon was NIET normaal, sommigen vonden het normaal.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 dec 2013 10:45

Dit denkpatroon was zo normaal dat wij ons wel dienen te realiseren dat ook wij, als we toen geleefd zouden hebben, deze theorie zouden hebben onderschreven.[/quote]

Dat denkpatroon was NIET normaal, sommigen vonden het normaal.[/quote]

tja - sommigen ? dat lijkt me een "understatement".

of verwacht je dat jij, in die tijd en op die plaats" het wel goed gehad zou hebben ?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 dec 2013 11:09

rotterdam schreef:.50 jaar geleden was het in Zuid Afrika nog heel normaal om te spreken over de vraag "sy swart mense regte mense of is hulle diere ?". Mijn opa was heel liberaal en modern :D - Geen mensen maar ook geen dieren - het is een tussenvorm.

Ik walg eigenlijk zo van dit soort dwalingen, dat ik er niet eens op in wil gaan.
Over ''fatsoensnormen'' gesproken..
De moorman van Candace etc, was die ook een half dier?

Bovendien kun je wel interessant willen doen doen door proberen afrikaans te gaan schrijven, maar doe het dan goed.
"IS swart mense regte mense of is hulle diere ?". moet het zijn.
Enfin, theologie maakt meer kapot dan je lief is, dat is wel weer duidelijk.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 dec 2013 12:05

mealybug schreef:

Ik walg eigenlijk zo van dit soort dwalingen, dat ik er niet eens op in wil gaan.
Over ''fatsoensnormen'' gesproken..
De moorman van Candace etc, was die ook een half dier?

Bovendien kun je wel interessant willen doen doen door proberen afrikaans te gaan schrijven, maar doe het dan goed.
"IS swart mense regte mense of is hulle diere ?". moet het zijn.
Enfin, theologie maakt meer kapot dan je lief is, dat is wel weer duidelijk.

Zoals gewoonlijk - een rare reactie.

Klopt -het moet zijn IS ipv SY - maar Afrikaans moet met een hoofdletter.

Verdedig ik dit standpunt ? te gek voor woorden om dit zelfs maar te suggereren.

Ik vroeg en vraag me af - hoe jij en ik gereageerd zouden hebben als we in die tijd op die plaats geleefd hadden.

Jij weet het antwoord voor jezelf ; jij staat daar ver boven.

De profeet Elia toont meer realiteitszin in 1 Kon. 19 ; HEERE, ik ben niet beter dan mijn vaderen.
Misschien moet je eens een tijdje aan de beek Kirth gaan wonen om na te denken.

Terug naar “Archief”