@Janvanderweg
Dat de Bijbel zich duidelijk uitspreekt over de verkiezing (Efeze 1:4,5,6; Romeinen 8:30; Romeinen 9:11,12,13; Handelingen 13:48; Johannes 15:16; Matthëús 25:34; 1 Petrus 1:2) anderzijds ook over de verwerping (Romeinen 9:11,12,13) moge duidelijk zijn.
Voorts spreekt de Bijbel duidelijk van onze val in Adam (Genesis 3). Wij liggen allen dood in Adam (Psalm 51:7, Romeinen 5:12).
Ook spreekt de Bijbel duidelijk van het zaligworden. De verkiezing staat hier boven, het is daarom een vrije genadegift des Heeren.
Romeinen 11:6
"En indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken; anderszins is de genade geen genade meer. En indien het is uit de werken, zo is het geen genade meer; anderszins is het werk geen werk meer." (zie ook kanttekening 30; Genade is geen genade enigzins, zo zij niet is genade alleszins.
Éfeze 2:5 "Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus (uit genade zijt gij zalig geworden"
SV, Éfeze 2:8
"Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave;"
Al neemt dit de verantwoordelijkheid van de mens niet weg. Want de mens is tegenover God verantwoordelijk wat hij gedaan heeft met de genademiddelen in de uitwendige roeping.
Verder verwijs ik je over de kinderdoop naar Zondag 27, vraag 74 (lees daarbij ook de verwijsteksten. Het is dus gegrond op Gods Woord.)
Ik raad je aan de Dordtse Leerregels (vijf artikelen tegen de remonstranten) goed te lezen. Hierin verwerpen zij de dwalingen op gegrond schriftbewijs.
Ik zeg niet dat de leer/dogmatiek (al is dit wel de stelselmatige beschrijving van de in Gods Woord geopenbaarde waarheden) de hoofdzin van de kerk moet zijn , maar de kerk heeft ook als roeping de leer zuiver te houden (zie vorige betogen). De kerk staat onder het gezag van de Heilige Schrift.
Want de dienaren der kerk hebben een verantwoording voor God af te leggen, of zij de mensen niet bedrogen hebben voor de eeuwigheid. Als je dat beseft kun je begrijpen waarom de ouder zuivere theologen de leer zuiver hielden (denk aan Reformatie, nadere Reformatie, Synode van Dordtrecht 1618/1619, de Nederlandse Geloofbelijdenis, Heidelbergse Catechismus, Dordtse leerregels).
De dwaalleren zijn veelal hier aan te kennen dat men vaak dwaalt omtrent het stuk der wedergeboorte. Dit is eenzijdig Gods werk, waaraan de mens niets af en toe doet. De dwalingen omtrent het stuk der wedergeboorte komen vaak op dit punt uit: dat de mens wat doet en God wat, dus pretenderen zij een machtig mens en een onmachtig God.
Overigens op de theologische universiteiten is tegenwoordig, de zuiverheid der leer gegrond op Gods Woord ver te zoeken!
(Site voor Bijbel, Heidelbergse Catechismus, Dordtse Leerregels, Nederlandse Geloofbelijdenis etc: http://www.gbsdigitaal.nl)