Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JCA
Verkenner
Verkenner

Re: Oud Ger Gem en Oud Ger Gem in Ned

Berichtdoor JCA » 03 okt 2013 10:59

@Janvanderweg

Dat de Bijbel zich duidelijk uitspreekt over de verkiezing (Efeze 1:4,5,6; Romeinen 8:30; Romeinen 9:11,12,13; Handelingen 13:48; Johannes 15:16; Matthëús 25:34; 1 Petrus 1:2) anderzijds ook over de verwerping (Romeinen 9:11,12,13) moge duidelijk zijn.
Voorts spreekt de Bijbel duidelijk van onze val in Adam (Genesis 3). Wij liggen allen dood in Adam (Psalm 51:7, Romeinen 5:12).
Ook spreekt de Bijbel duidelijk van het zaligworden. De verkiezing staat hier boven, het is daarom een vrije genadegift des Heeren.
Romeinen 11:6
"En indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken; anderszins is de genade geen genade meer. En indien het is uit de werken, zo is het geen genade meer; anderszins is het werk geen werk meer." (zie ook kanttekening 30; Genade is geen genade enigzins, zo zij niet is genade alleszins.
Éfeze 2:5 "Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus (uit genade zijt gij zalig geworden"
SV, Éfeze 2:8
"Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave;"
Al neemt dit de verantwoordelijkheid van de mens niet weg. Want de mens is tegenover God verantwoordelijk wat hij gedaan heeft met de genademiddelen in de uitwendige roeping.
Verder verwijs ik je over de kinderdoop naar Zondag 27, vraag 74 (lees daarbij ook de verwijsteksten. Het is dus gegrond op Gods Woord.)
Ik raad je aan de Dordtse Leerregels (vijf artikelen tegen de remonstranten) goed te lezen. Hierin verwerpen zij de dwalingen op gegrond schriftbewijs.

Ik zeg niet dat de leer/dogmatiek (al is dit wel de stelselmatige beschrijving van de in Gods Woord geopenbaarde waarheden) de hoofdzin van de kerk moet zijn , maar de kerk heeft ook als roeping de leer zuiver te houden (zie vorige betogen). De kerk staat onder het gezag van de Heilige Schrift.
Want de dienaren der kerk hebben een verantwoording voor God af te leggen, of zij de mensen niet bedrogen hebben voor de eeuwigheid. Als je dat beseft kun je begrijpen waarom de ouder zuivere theologen de leer zuiver hielden (denk aan Reformatie, nadere Reformatie, Synode van Dordtrecht 1618/1619, de Nederlandse Geloofbelijdenis, Heidelbergse Catechismus, Dordtse leerregels).

De dwaalleren zijn veelal hier aan te kennen dat men vaak dwaalt omtrent het stuk der wedergeboorte. Dit is eenzijdig Gods werk, waaraan de mens niets af en toe doet. De dwalingen omtrent het stuk der wedergeboorte komen vaak op dit punt uit: dat de mens wat doet en God wat, dus pretenderen zij een machtig mens en een onmachtig God.
Overigens op de theologische universiteiten is tegenwoordig, de zuiverheid der leer gegrond op Gods Woord ver te zoeken!

(Site voor Bijbel, Heidelbergse Catechismus, Dordtse Leerregels, Nederlandse Geloofbelijdenis etc: http://www.gbsdigitaal.nl)
Laatst gewijzigd door JCA op 04 okt 2013 15:49, 3 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 okt 2013 11:16

mealybug schreef:Wat de ene kudde betreft, denk ik dat dat slaat op de samenvoeging van ''jood en griek''.

Waarom ?

16 Ik heb nog andere schapen, die niet van deze schaapskooi zijn; ook die moet Ik binnenbrengen, en zij zullen Mijn stem horen en het zal worden één kudde en één Herder.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 03 okt 2013 19:08

JCA schreef:Dat de Bijbel zich duidelijk uitspreekt over de verkiezing (Efeze 1:4,5,6; Romeinen 8:30; Romeinen 9:11,12,13; Handelingen 13:48; Johannes 15:16; Matthëús 25:34; 1 Petrus 1:2) anderzijds ook over de verwerping (Romeinen 9:11,12,13) moge duidelijk zijn.

Het is hier niet on topic. Daarom slechts terzijde genoemd. Wellicht ter (her)overweging heb ik hier een stukje Bijbelstudie naar aanleiding van Romeinen 8:30. http://peppink.nl/downloads/Peppink_Romeinen_8.pdf

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 06 okt 2013 12:12

Christin! schreef:Ik kerk bij een OGGiN. Het gaat inderdaad wat te ver om het op het forum te gaan uitpluizen. Om het kort te houden heeft het te maken met het aanbod van genade. Persoonlijk heb ik er nog al moeite mee om allerlei kerkgenootschappen met elkaar te vergelijken. Iedereen kerkt waar hij of zij zich goed bij voelt, toch? En voor mij bestaan er geen kerkmuren. Ik luister ook graag naar een hervormde predikant..... Als de Heere er in mee komt is het goed!

Daar heb je gelijk in, iedereen kerkt waar hij zich goed bij voelt. Wil dat zeggen dat het goed is? Gaan we doen wat we zelf mooi ,goed of leuk vinden en gaan er van uit dat God het ook wel goed vindt. Of..... vragen we wat God van ons wil?
Ik heb 50 jaar in gergem in ned en gergem gezeten, het voelde geweldig goed en was helemaal in mijn sas, totdat ik het aan God over mocht laten.....Ik moest er uit!

De verschillen tussen kerken is totaal onbelangrijk en kom je nooit uit want het is door de duivel ontstaan, ga je er in spitten dan geef je hem weer zijn zin, het verschil tussen kerken en God is van belang.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 06 okt 2013 13:05

mealybug schreef:Dat komt omdat dat zg. ''sola scriptura'' een holle phrase is.
De 3FvE zijn wellicht 95% ''Scriptura'', maar de 5% die dat niet is, daar zijn veel van die twisten en schreuringen door ontstaan.
De mens weet niet hoe de wind waait, leert de Bijbel, wanneer Zijn Geest werkt.
Maar de 3FvE hebben wel degelijk overal een antwoord op.
Wat de ene kudde betreft, denk ik dat dat slaat op de samenvoeging van ''jood en griek''.

Het is een illusie om te denken dat er zoiets mogelijk is als "100% volgens de Bijbel". Dan zouden we kunnen verwachten dat integere Bijbelonderzoekers of eerlijke gelovigen of zeer verstandige en wijze Bijbellezers (wie dan ook, als ie maar betrouwbaar is) na lang vorsen, lezen en vergelijken allen met een eensluidende samenvatting kunnen komen van de bijbelse boodschap.

[Sola Scriptura slaat wat de Reformatie betreft op de keuze van de bron. Tegenover de Rooms Katholieke Kerk, die zich voor haar leer- en geloofsuitspraken baseert op Schrift en Traditie (dat wat in de loop der tijd door de Kerk is geleerd), heeft de Reformatie gesteld: Nee, alleen de Schrift is een betrouwbare bron. Dat had natuurlijk alles te maken met de kritiek die de Reformatie had op alle aanslibsels in de traditie van de Kerk.]

Sola scriptura betekent echter niet, dat wij, lezend de Schrift, onafhankelijk van elkaar allemaal tot gelijkluidende conclusies komen. Per definitie niet. Want iedereen weet hier dat mensen altijd Bijbelteksten zoeken om hun zaak te bepleiten en te ondersteunen. Na lezing van de Bijbel trekt iemand een conclusie en vervolgens noemt hij de Bijbelteksten die die conclusie rechtvaardigen. Luther deed dat, Calvijn deed dat, Melanchton, Zwingli, noem ze allemaal maar op. Maar, en daar gaat het om, ze deden het net allemaal een beetje anders. Latere theologen worden meer door de een beinvloed dan door de ander en zetten die lijnen door. Er ontstaat lutherse theologie en calvinistiche theologie. Dan komt de Nadere Reformatie, met een nieuw accent. Ook op de akker van deze theologie ontstaat weer een hele eigen brede stroom. Tal van stromingen zijn te onderscheiden, die toch ook allemaal Sola Scriptura in het vaandel dragen. Met name de laatse 100 jaar gaat het echt alle kanten uit. Zowel in rechtzinnigheid als vrijzinnigheid. Het begrip Sola Scriptura wordt bij sommige losgelaten, oecumene (spreken met de RKK) komt in zwang.
Maar met een orthodoxe correctie (weg met de vrijzinnigheid, de oecumene en de moderne theologie) is dat eerdere probleem (dat Sola Scriptura ook duizenden verschillende theologien, kerken, gemeenten en opvatingen oplevert) nog niet opgelost.

Ik zou niet weten welke theologie, welke leer, welke kerk, gemeente, voorganger, blogger, poster of christen een opvatting heeft die 100% volgens de Schrift is. Het zou ook wel een belediging zijn voor Gods Woord, wanneer wij de pretentie zouden hebben om alles te snappen, alles te weten, alle eindjes aan elkaar geknoopt te hebben en geen enkele vraag meer onbeantwoord hoeven te laten als het gaat om het Woord Gods.

Ik voel meer voor het radicaal vasthouden aan de kern van de Bijbelse boodschap. En die is voor mij dat God ons in Christus lief heeft. Net zoals Jezus zich niet laat verleiden om elke tittel en jota te becommentarieren, maar de Wet samenvat. Ook dan gaat het om de liefde: God liefhebben boven alles en de naast als jezelf. De drukte om de dille, de munt en de komijn is van secundair belang.

Bijkomend voordeel is dat ik op grond van deze samenvatting en kern van het Evangelie veel meer mensen mijn broeder en zuster kan noemen, rechtzinnig zowel als vrijzinnig. Dat het Koninkrijk altijd groter en breder is dan ik zelf voor mogelijk had gehouden.

Diepzinnig die tekst uit Efeze 3 (SV):

Opdat gij ten volle kondet begrijpen met al de heiligen, welke de breedte, en lengte, en diepte, en hoogte zij,
En bekennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods.

1. Het gaat om de liefde van Christus
2. Begrijpen kan alleen met alle heiligen (ook die onderling verschillen dus)
3. Het gaat onze kennis sowieso te boven (wat ons zelf betreft: niks 100% dus)

Maak het christelijke wereldje niet te klein, zou ik zeggen. Want zolang het maar over de liefde van God in Christus gaat, moeten heel veel gelovigen tot de wereldwijde christenheid gerekend te worden.
Sterker nog, we hebben ze nodig om "vervuld te worden tot al de volheid Gods". Dat is pas de echte 100%.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 07 okt 2013 15:00

Rotterdam schreef:
16 Ik heb nog andere schapen, die niet van deze schaapskooi zijn; ook die moet Ik binnenbrengen, en zij zullen Mijn stem horen en het zal worden één kudde en één Herder.

Dit slaat m.i. niet op Jood en griek die samen zullen gaan. In de tijd dat Jezus op aarde was, waren de 10 stammen in ballingschap en was slechts een deel van de 2 stammen teruggekeerd naar het land Israel.

Lees Ez 37:22 'Ik zal hen tot één volk maken in het land, op de bergen van Israël. Zij zullen allen één Koning als koning hebben. Zij zullen niet langer als twee volken zijn, en niet langer nog in twee koninkrijken verdeeld zijn.'

Jesaja 11: 12 'en Hij zal de verdrevenen van Israël verzamelen
en zij die vanuit Juda overal verspreid zijn, bijeenbrengen
van de vier hoeken van de aarde.'

Micha 2:12 'Ik zal u, Jakob, zeker verzamelen, geheel en al.
Ik zal het overblijfsel van Israël zeker bijeenbrengen.
Ik zal het samenbrengen als schapen van Bozra,
als een kudde midden in zijn weide.
Het zal er gonzen van de mensen.'

Een taak van de Messias was/is het vergaderen van alle kinderen en hen terugbrengen naar hun land.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 okt 2013 15:29

Boaz schreef:Dit slaat m.i. niet op Jood en griek die samen zullen gaan. In de tijd dat Jezus op aarde was, waren de 10 stammen in ballingschap en was slechts een deel van de 2 stammen teruggekeerd naar het land Israel.

Lees Ez 37:22 'Ik zal hen tot één volk maken in het land, op de bergen van Israël. Zij zullen allen één Koning als koning hebben. Zij zullen niet langer als twee volken zijn, en niet langer nog in twee koninkrijken verdeeld zijn.'

Een taak van de Messias was/is het vergaderen van alle kinderen en hen terugbrengen naar hun land.

Gal. 3 ; 26 Want u bent allen kinderen van God door het geloof in Christus Jezus.
27 Want u allen die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed.
28 Daarbij is het niet van belang dat men Jood is of Griek; daarbij is het niet van belang dat men slaaf is of vrije; daarbij is het niet van belang dat men man is of vrouw; want allen bent u één in Christus Jezus.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 07 okt 2013 16:40

Boaz schreef:Dit slaat m.i. niet op Jood en griek die samen zullen gaan. In de tijd dat Jezus op aarde was, waren de 10 stammen in ballingschap en was slechts een deel van de 2 stammen teruggekeerd naar het land Israel.

rotterdam schreef:Gal. 3 ; 26 Want u bent allen kinderen van God door het geloof in Christus Jezus.
27 Want u allen die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed.
28 Daarbij is het niet van belang dat men Jood is of Griek; daarbij is het niet van belang dat men slaaf is of vrije; daarbij is het niet van belang dat men man is of vrouw; want allen bent u één in Christus Jezus.

Ik snap werkelijk niet wat je er mee wilt zeggen. Ik reageerde op de tekst dat Jezus zegt dat hij meerdere schapen heeft die niet van deze stal waren, enz.. Daarboven stond het stukje van Jood en Griek. Natuurlijk weet ik dat de gemeente unit zowel Jood als Griek bestaat, maar de genoemde tekst is daar geen illustratie van.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 okt 2013 07:27

Ik snap werkelijk niet wat je er mee wilt zeggen. Ik reageerde op de tekst dat Jezus zegt dat hij meerdere schapen heeft die niet van deze stal waren, enz.. Daarboven stond het stukje van Jood en Griek. Natuurlijk weet ik dat de gemeente unit zowel Jood als Griek bestaat, maar de genoemde tekst is daar geen illustratie van.[/quote]

Ik heb nog andere schapen, die niet van deze schaapskooi zijn; ook die moet Ik binnenbrengen, en zij zullen Mijn stem horen en het zal worden één kudde en één Herder.

Zou Jezus met de andere schapen niet de heidenen bedoelen, de niet-Joden, die óók tot geloof zouden komen?

Dit wordt namelijk wel bevestigd na de hemelvaart van Christus.

Handelingen 10:34
"En Petrus opende zijn mond en zei: Ik zie de waarheid in dat God niet iemand om de persoon aanneemt; Maar in ieder volk is degene die Hem vreest en gerechtigheid doet, Hem welgevallig"

Handelingen 11:1
"De Apostelen en de broeders die in Judea waren, hoorden dat ook de heidenen het woord van God aangenomen hadden"

Handelingen 11:17, 18
"Als God dan aan hen dezelfde gave gegeven heeft als aan ons die in de Heer Jezus Christus geloven, wie was ik dan dat ik bij machte zou zijn God tegen te houden?
En toen zij dit hoorden, waren zij gerustgesteld, en zij verheerlijkte God en zeiden: Zo heeft God dus ook aan de heidenen de bekering gegeven die tot eeuwig leven leidt"

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 08 okt 2013 08:19

@ Rotterdam: nee, ik geloof beslist niet dat Jezus het hier over de heidenen had. O.a. op grond van (de door mij eerder genoemde) teksten, leefde de verwachting dat de Messias het hele volk zou verzamelen en terug brengen naar het beloofde land. De profeten spreken hier keer op keer over.

De tekst uit Ezechiel is daar o.a. heel duidelijk over:
'Ik zal één volk van hen maken in het land en op de bergen van Israël, en één koning zal over hen allen regeren. Niet langer zullen ze uit twee volken bestaan en verdeeld zijn in twee koninkrijken.'

Het gaat echt heel wat minder vaak over de heidenen in de Bijbel, dan wij vaak willen denken. Dat doet er niet aan af dat wij er bij mogen horen, maar God heeft het Joodse volk als instrument verkozen om Zijn grootheid te tonen aan de aarde. Met hen heeft Hij nog een weg af te leggen.

Jezus geeft dit aan in Matt. met de woorden: 'Hij echter antwoordde en zeide: Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls.'

Men leefde in onderdrukking, en hoopte dat de Messias spoedig zou komen om Zijn rijk op aarde te stichten.
Helemaal in deze lijn vragen de discipelen dan aan Hem of Hij in 'deze tijd voor Israel het Koninkrijk ging herstellen.' Vele kerkleden geloven niet dat er nog een aards koninkrijk zal komen, volgens de kerkleer (hoewel dit in sommige kerken eindelijk op z'n retour raakt) was het hemels Jeruzalem de vervulling van deze belofte, maar Jezus zegt niet: 'Hoe komen jullie er op, er komt geen Koninkrijk op aarde', maar Hij geeft aan dat de tijd waarop dat zal gaan gebeuren niet aan hen is om te weten. Nu de Joden als volk Hem verworpen hadden als Messias (individueel lag dat anders) is het nu de tijd van de heidenen, totdat de volheid van hen is aangebroken en God de hut van David weer zal oprichten, en die tijd weet de Vader alleen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 okt 2013 11:37

Boaz schreef:@ Rotterdam: nee, ik geloof beslist niet dat Jezus het hier over de heidenen had. O.a. op grond van (de door mij eerder genoemde) teksten, leefde de verwachting dat de Messias het hele volk zou verzamelen en terug brengen naar het beloofde land. De profeten spreken hier keer op keer over.

'Ik zal één volk van hen maken in het land en op de bergen van Israël, en één koning zal over hen allen regeren. Niet langer zullen ze uit twee volken bestaan en verdeeld zijn in twee koninkrijken.'

Het gaat echt heel wat minder vaak over de heidenen in de Bijbel, dan wij vaak willen denken. Dat doet er niet aan af dat wij er bij mogen horen, maar God heeft het Joodse volk als instrument verkozen om Zijn grootheid te tonen aan de aarde. Met hen heeft Hij nog een weg af te leggen.

Jezus geeft dit aan in Matt. met de woorden: 'Hij echter antwoordde en zeide: Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls.'

Men leefde in onderdrukking, en hoopte dat de Messias spoedig zou komen om Zijn rijk op aarde te stichten.
Helemaal in deze lijn vragen de discipelen dan aan Hem of Hij in 'deze tijd voor Israel het Koninkrijk ging herstellen.' Vele kerkleden geloven niet dat er nog een aards koninkrijk zal komen, volgens de kerkleer (hoewel dit in sommige kerken eindelijk op z'n retour raakt) was het hemels Jeruzalem de vervulling van deze belofte, maar Jezus zegt niet: 'Hoe komen jullie er op, er komt geen Koninkrijk op aarde', maar Hij geeft aan dat de tijd waarop dat zal gaan gebeuren niet aan hen is om te weten. Nu de Joden als volk Hem verworpen hadden als Messias (individueel lag dat anders) is het nu de tijd van de heidenen, totdat de volheid van hen is aangebroken en God de hut van David weer zal oprichten, en die tijd weet de Vader alleen.

Dank voor je antwoord - ik ben nog niet "om".

Schapen niet van deze stal ? Alle stammen, ook die in ballingschap, waren toch al van dezelfde stal. Het feit dat ze ergens anders woonden doet niet ter zake. Thuisbrengen ?

Maar geen zorgen, ik denk dat jouw standpunt ook verdedigbaar is.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 08 okt 2013 12:33

Rotterdam schreef:
Schapen niet van deze stal ? Alle stammen, ook die in ballingschap, waren toch al van dezelfde stal. Het feit dat ze ergens anders woonden doet niet ter zake. Thuisbrengen ?

De tien en de twee stammen leefden als aparte rijken. Zo gingen de tien stammen al veel eerder in ballingschap, omdat ze het Sinaititische verbond verbroken hadden. Ze werden weggevoerd naar Assyrië, en pas in onze tijd komen ze 'boven water'. De twee stammen werden weggevoerd naar Babel, en een deel daarvan keerde na 70 jaar terug. Na het jaar 70, na de verwoesting van Jeruzalem, werden zij ook wederom verstrooid. Tot 1948 leefden deze stammen in ballingschap. De 'stallen' dus, die pas in de toekomst, onder de heerschappij van de Messias Jezus, weer één rijk zullen gaan vormen.

Het is opvallend hoe vaak we onszelf invullen bij teksten waar het ons goed uitkomt. Als er in de Bijbel staat dat Jezus tot de Zijnen kwam, en de Zijnen Hem niet aangenomen hebben, weten we direct te vertellen dat het over het Joodse volk gaat. We zijn - misschien ongemerkt en ongewild - heel selectief. Inderdaad gaat het in deze tekst over het Joodse volk, maar laten we dan consequent zijn, en nauwkeurig lezen wie wordt bedoeld, en niet zo maar teksten op de gemeente betrekken.

Ik wil niet op iemands tenen trappen, maar kan er niet om heen dat we met gemak zegeningen weten toe te passen op onszelf, waar dat niet bedoeld is.

@ Rotterdam: vanwaar dat vraag teken achter 'thuisbrengen'?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 okt 2013 12:50

Boaz schreef:
Ik wil niet op iemands tenen trappen, maar kan er niet om heen dat we met gemak zegeningen weten toe te passen op onszelf, waar dat niet bedoeld is.

@ Rotterdam: vanwaar dat vraag teken achter 'thuisbrengen'?

Het had ook een uitroepteken mogen zijn, ik bedoel er verder niets mee.

Ik was overigens "niet zo slim van mijzelf" - ik heb er wat bijbel verklaringen "op na gelezen".
't Kwam bij mij "vrij redelijk"over.
Maar ja, de geleerden zullen het wel weer eens niet eens zijn.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 okt 2013 13:05

Boaz schreef:@ Rotterdam: nee, ik geloof beslist niet dat Jezus het hier over de heidenen had. O.a. op grond van (de door mij eerder genoemde) teksten, leefde de verwachting dat de Messias het hele volk zou verzamelen en terug brengen naar het beloofde land. De profeten spreken hier keer op keer over.

Ik ben wel ''om'' en overtuigd.,
De benaming schapen (zijn stoffelijke volk a.h.w.) versus de gemeente die geestelijke bouwstenen heten.
Weer wat geleerd :-)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 okt 2013 17:53

mealybug schreef:
Ik ben wel ''om'' en overtuigd.,
Weer wat geleerd :-)

Dat verbaast mij niet - vreemd hè :D

Terug naar “Archief”