Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor janneke7337 » 07 okt 2013 07:42

alexander91 schreef:Dat wil je inderdaad niet horen, maar het kan wel. Geef eens een goede argumentatie waarom dat niet kan. Je zult dan moeten beargumenteren dat rechtslaan met een kromme stok niet kan. Met andere woorden: je moet bewijzen dat als je met een bepaald middel recht kunt doen, dat het middel dan recht is. Lijkt mij niet te bewijzen echter.

Toch is dit een beetje flauw.
Ik vind dat er kabouters bestaan die met volle maan plotseling normale mensen worden.
Bewijs maar eens dat het niet zo is!

maaarten

Berichtdoor maaarten » 07 okt 2013 10:24

jaapo schreef:Ik schuif ze geen intolerantie in de schoenen. Ook uit de rest van het antwoord blijkt, dat je mijn vraag niet begrijpt. Het komt vaker voor, dat je op "lastige"vragen geen duidelijk antwoord krijgt. Ik blijf er verder niet over doorzeuren. Ik lees het verder wel al of niet.

Ja hoor eens, als je zo gaat doen had je beter uit het gesprek weg kunnen blijven. Eerst letterlijk roepen dat de mensen die tegen vrouwen in het ambt zijn dan ook moeten roepen dat de Geest niet kan werken in al die diensten 's zondags waar vrouwen voorgaan. Dan zeg ik dat dat echt niet het geval is en dat we prima kunnen geloven dat God ondanks eventuele misstanden van mensen nog wel door Zijn Geest kan werken in betreffende kerkenraden en diensten. Dan volgt het antwoord 'nee dat zeg ik niet, je snapt mijn vraag niet en ik ga er ook niet meer op in'.

Dit is niet hoe een gesprek of een discussie werkt, jaapo. Voel je alsjeblieft vrij om me uit te leggen waarom ik je verhaal niet begrijp!

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 07 okt 2013 14:04

Ik volg de discussie even niet zo goed, maar ik heb geleerd dat de Geest van God waait waarheen hij wil. Het is niet aan ons om daar wat vanaf te doen of eraan te te twijfelen.
Waarom zou een vrouw minder inspireren dan een man. Alleen omdat Paulus blijkbaar een hekel aan vrouwen had?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 07 okt 2013 16:40

Voor mij is het ongerijmd, dat je tegen de vrouw in het ambt bent, maar toch vindt, dat de Heilige Geest kan werken in een dienst, door een vrouw geleid. De argumentatie voor dit ongerijmde kan ik niet goed vatten. Dus excuses, het ligt misschien meer aan mij dan aan de reactie-gevenden. Waarom zou je tegen de vrouw in het ambt zijn, als je vindt, dat de Geest evengoed werkzaam kan zijn via een vrouw? Omdat Paulus het zegt? Is Paulus ook al een geboden-gever, zoals God en Jezus? Bestonden er in de tijd van Paulus al kerken met ambten? Dacht het niet. De kerk als instituut is een menselijke uitvinding, dat kun je goed zien aan de talloze missers en scheuringen en haat en nijd door de eeuwen heen in de diverse kerken. Naast het vele goede, zegenrijke, wat de kerken ook gebracht hebben en nog brengen, inclusief vrouwen in het ambt.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 07 okt 2013 18:00

Ik vraag mij dus af of een vrouw goddelijk geïnspireerd een gemeente kan onderwijzen. Ik kan daar niet over oordelen.

Als het kan, dan zal ook een vrouw kunnen preken. Maar ik betwijfel dat dus. Je kunt zoiets dan ook niet bewijzen (zelfs niet met 10 GerGem curatoria). Daarom lijkt het mij het veiligst om de Bijbelse richtlijn te volgen: geen vrouwen als onderwijzers en leidsters van een gemeente.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 07 okt 2013 18:07

EenVasteBurcht schreef:Ik vraag mij dus af of een vrouw goddelijk geïnspireerd een gemeente kan onderwijzen. Ik kan daar niet over oordelen.

Als het kan, dan zal ook een vrouw kunnen preken. Maar ik betwijfel dat dus. Je kunt zoiets dan ook niet bewijzen (zelfs niet met 10 GerGem curatoria). Daarom lijkt het mij het veiligst om de Bijbelse richtlijn te volgen: geen vrouwen als onderwijzers en leidsters van een gemeente.

Maar de Bijbelse richtlijn volgt hier de richtlijn van de cultuur. In feite zeg je dus dat we ons in de kerk moeten aanpassen aan Grieks-Romeinse gewoonten.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 okt 2013 20:04

jaapo schreef:Je kunt natuurlijk niet tegen de vrouw in het ambt zijn en tegelijkertijd van mening zijn, dat daar waar een vrouw voorgaat of in het bankje zit, de Heilige Geest voluit werkzaam is, zoals bij alle andere "mannendiensten". Dus: kom op!

alexander91 schreef:Dat wil je inderdaad niet horen, maar het kan wel. Geef eens een goede argumentatie waarom dat niet kan. Je zult dan moeten beargumenteren dat rechtslaan met een kromme stok niet kan. Met andere woorden: je moet bewijzen dat als je met een bepaald middel recht kunt doen, dat het middel dan recht is. Lijkt mij niet te bewijzen echter.

janneke7337 schreef:Toch is dit een beetje flauw.
Ik vind dat er kabouters bestaan die met volle maan plotseling normale mensen worden.
Bewijs maar eens dat het niet zo is!

Nou, ik moet alexander91 nu toch bijvallen, want als inconsequenties in de leer zijn toegestaan kan het heus wél! ;)

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 08 okt 2013 16:04

EenVasteBurcht schreef:Ik vraag mij dus af of een vrouw goddelijk geïnspireerd een gemeente kan onderwijzen. Ik kan daar niet over oordelen.

Waarom leg je je oor niet eens te luister bij een vrouwelijke predikant? Of mag dat ook niet van de Bijbel?
Wedden dat je het wel goed vindt!

Terug naar “[Religie] - Open forum”