Waarom stemmen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Waarom stemmen?

Berichtdoor mealybug » 07 okt 2013 08:32

In kerken worden stemmingen gehouden bij het keizen/ beroepen van predikanten.
Waarom wordt er geen lot geworpen eigenlijk?
Zo ging het is de Schrift toch ook onder de apostelen?
Toen de discipel Judas zichzelf verhing nadat hij Jezus had verraden, moest er een nieuwe apostel komen. Ze kozen twee kandidaten en wierpen het lot. Dit viel op Matthias.

coby
Kapitein
Kapitein

Re: Waarom stemmen?

Berichtdoor coby » 07 okt 2013 09:00

mealybug schreef:In kerken worden stemmingen gehouden bij het keizen/ beroepen van predikanten.
Toen de discipel Judas zichzelf verhing nadat hij Jezus had verraden, moest er een nieuwe apostel komen. Ze kozen twee kandidaten en wierpen het lot. Dit viel op Matthias.

Het lot werpen was alleen voor de uitstorting van de Heilige Geest. Nu kan Hij het gewoon tegen iemand zeggen als Hij hem voor een plaats geroepen heeft.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 07 okt 2013 09:48

mealybug schreef:In kerken worden stemmingen gehouden bij het keizen/ beroepen van predikanten.

God kan stenen gebruiken (zo wierp men vroeger vaak het lot) of mensen (en dan heb je een verkiezing).

@Coby: bedoel je dat mensen zichzelf op kunnen werpen als geroepene, of dat de Geest anderen stuurt om iemand te roepen? Dat eerste is namelijk nogal wat: vandaag word ik prediker, want de Geest roept mij...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 okt 2013 09:50

1 Toen het aantal leerlingen toenam, ontstond er op een gegeven moment ontevredenheid bij de Griekstaligen, die de Arameessprekenden verweten dat de weduwen uit hun groep bij de dagelijkse ondersteuning werden achtergesteld. 2 Daarop riepen de twaalf apostelen de voltallige gemeenschap van leerlingen bijeen en zeiden: ‘Het is niet goed dat wij de zorg dragen voor de gemeenschappelijke maaltijden, want daardoor verwaarlozen we de verkondiging van Gods woord. 3 Kies daarom, broeders en zusters, uit uw midden zeven wijze mannen die goed bekendstaan en vervuld zijn van de heilige Geest. Aan hen zullen we deze taak opdragen, 4 terwijl wij ons zullen wijden aan het gebed en aan de verkondiging van het woord van God.’ 5 Alle leerlingen stemden met dit voorstel in. Ze kozen Stefanus, een diepgelovig man, die vervuld was van de heilige Geest, en verder ook Filippus, Prochorus, Nikanor, Timon, Parmenas en Nikolaüs, een proseliet uit Antiochië. 6 Ze lieten deze mannen plaatsnemen voor de apostelen, die een gebed uitspraken en hun daarna de handen oplegden. 7 Het woord van God vond steeds meer gehoor, zodat het aantal leerlingen in Jeruzalem sterk groeide; ook een grote groep priesters aanvaardde het geloof.

(5 hoofdstukken nadat Matthias door loten werd gekozen. Waarom werd daar niet geloot maar werden die gekozen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

maaarten

Berichtdoor maaarten » 07 okt 2013 10:11

Tsja, en Paulus stuurt Titus er weer op uit om ouderlingen aan te stellen a.d.h.v. een lijstje kwalificaties.

Sowieso zijn al die teksten geen voorschriften voor hoe het in het algemeen in de gemeente moet, maar verslagen van hoe het gebeurt is. Er staat nergens in de Bijbel dat er in de gemeente mensen voor bepaalde functies door het lot moeten worden aangewezen, er staat alleen dat de apostelen het zo een keer gedaan hebben. We zien dat het lot geworpen wordt, we zien dat er gekozen wordt, we zien dat er door andere leiders aangesteld wordt. Maar nergens zien we een norm opgeschreven voor hoe een lokale gemeente dit moet doen en we hebben ook geen eenduidig Bijbels gebruik om op terug te vallen.

Het enige wat we hebben is een lijstje kwalificaties voor oudsten en diakenen in 1 Tim en een lijstje voor oudsten in Titus. Zolang we bij de verkiezing bidden om Gods leiding we toetsen kandidaten aan de kwalificaties in 1 Tim en Titus, dan is het prima en Bijbels verantwoord, wat mij betreft, om het zo te doen.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 07 okt 2013 12:49

ondank dat ik denk dat het oudstenschap geen ambt is (maar een erkennig/bevestiging van grote maat van geestelijke volwassenheid die zich uit op tal van manieren) lijkt een stemming me een goed middel om er achter te komen wie er gerespecteerd wordt. (ik zou misschien elke tegenstem 10 keer zo zwaar wegen)
zou het niet fantastisch zijn als de grote meerderheid in een kerk als oudsten herkent zouden worden. zoveel mentoren om van te leren. en wat een getuigenis naar buiten toe. de meerderheid van de kerk die het respect van ongelovigen hebben. wow.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 okt 2013 13:07

coby schreef:Het lot werpen was alleen voor de uitstorting van de Heilige Geest. Nu kan Hij het gewoon tegen iemand zeggen als Hij hem voor een plaats geroepen heeft.

Theoretisch gezien, denk ik dat dit wel een goede verklaring kan zijn.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 07 okt 2013 13:31

Rozijn schreef:@Coby: bedoel je dat mensen zichzelf op kunnen werpen als geroepene, of dat de Geest anderen stuurt om iemand te roepen? Dat eerste is namelijk nogal wat: vandaag word ik prediker, want de Geest roept mij...

Het is denk ik een wisselwerking. Die broer van Corrie ten Boom werd echt door de Heer geroepen om ergens predikant te worden en dat bleek ook, want hij werd aangenomen.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 okt 2013 15:00

Ach die tante Corrie...fantastische gelovige...beetje familie van mij...

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 07 okt 2013 15:08

Janvanverweg schreef:ondank dat ik denk dat het oudstenschap geen ambt is (maar een erkennig/bevestiging van grote maat van geestelijke volwassenheid die zich uit op tal van manieren) lijkt een stemming me een goed middel om er achter te komen wie er gerespecteerd wordt. (ik zou misschien elke tegenstem 10 keer zo zwaar wegen)
zou het niet fantastisch zijn als de grote meerderheid in een kerk als oudsten herkent zouden worden. zoveel mentoren om van te leren. en wat een getuigenis naar buiten toe. de meerderheid van de kerk die het respect van ongelovigen hebben. wow.

Wat is een tegenstem? Soms zijn er twee geschikte kandidaten, is een stem op de een dan een tegenstem voor de ander?

Terug naar “Archief”