Kan de kerk persoonlijk geloof in de weg staan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Kan de kerk persoonlijk geloof in de weg staan?

Berichtdoor JeeWee » 03 okt 2013 14:10

Veel mensen lopen stuk op de kerk.
Of, zoals Corrie ten Boom het ooit verwoordde: "God is wel goed, maar het is wel tobben met Zijn grondpersoneel".
Heel begrijpelijk hebben kerken regels en dogma's die zij zeggen te baseren op de Bijbel.
Omdat het mensen zijn, worden ze ook menselijk geïnterpreteerd.
Ook logisch.

Recent was Hilligje Kok in het nieuws die in Rouveen stuk liep op de kerk, niet op God.
Heel veel jongeren lopen stuk op de de kerk en op kerkmensen omdat ze daar in een andere wereld stappen, vaak een kerk ván de wereld en niet ín de wereld

Kan het zijn dat dit alles het zicht op God gaat belemmeren en het mensen juist bij God vandaan jaagt in plaats van hen dichter bij God te brengen?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Kan de kerk persoonlijk geloof in de weg staan?

Berichtdoor mealybug » 03 okt 2013 14:16

Ook al van jouw hand:''Kun je geloven zonder kerk'' lijkt er wel erg veel op, he?

Heb je van dat topic nog iets geleerd of is je hobby polemiek er nog niet voldoende door bevredigd?
:mrgreen:

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 03 okt 2013 14:18

Toe maar...
Je begint lekker.
Maar met jou in de kerk is het niet zo moeilijk om stuk te lopen op de kerk...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 okt 2013 14:29

JeeWee schreef:Kan het zijn dat dit alles het zicht op God gaat belemmeren en het mensen juist bij God vandaan jaagt in plaats van hen dichter bij God te brengen?

Nee. Alleen is dat mogelijk als je in een kerk, waar de valse leer wordt verkondigd, zit. Maar dan wijst God je de weg naar een goede kerk.
Dit is typisch zo'n vraag vanuit de mens geredeneerd, dus ook met oplossing vanuit de mens. Dan lopen we ALTIJD vast, zo ook mevr. Kok.
Zij, maar ook wij, moeten er een biddende zaak van maken. Geen eigen rechter spelen. De Heere geeft uitkomst en ruimte op Zijn tijd!
Zijn Volk zal uit elke kerk uit elk land komen. Dat wil niet zeggen dat overal Christus wordt gepreekt. Maar zoals ik zei, Hij zal je dan op het juiste spoor brengen.
Bidden wij altijd voor onze predikant/voorganger? En voor onze kerkenraad? Ook al zitten ze op een verkeerd spoor? Want dat kan nl. ook! Niet alleen de gemeenteleden, ook dominee en k.r. leden kunnen op een verkeerde weg zijn.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 03 okt 2013 15:16

Eerlijk gezegd vind ik je antwoord best wel erg cliché.
Natuurlijk moeten we er 'een biddende zaak van maken'.
En natuurlijk 'geeft de Heere uitkomst en ruimte op Zijn tijd'.

En we kunnen voor iedere predikant en elke kerkenraad bidden, maar zowel zij als wij zijn mensen van vlees en bloed en hebben onze eigen verantwoordelijkheid.

Feit blijft dat mensen stuk lopen op de kerk, op het instituut. Mensen lijden zelfs aan de kerk.
Ligt dat dan altijd aan de ander?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 okt 2013 15:22

JeeWee schreef:Ligt dat dan altijd aan de ander?

Natuurlijk lang niet altijd. Maar het ligt voor een groot gedeelte ook wel aan de gelovige zelf hoe hij/zij met x of y omgaat.

Om even over mijn eigen kerk te spreken. Je kan als compleet afknappen op het gegeven dat vrouwen geen priester kunnen worden en je kan het beleid van de bisschop van de pot gerukt vinden. Hoe ga je daar mee om als gelovige, beide (ongeacht hoe ik erin sta, het zijn twee willekeurige voorbeelden) hebben met mijn persoonlijke geloof niets van doen. Mijn persoonlijke geloof is tussen mij en God en het is aan mij om dat verder te ontwikkelen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 03 okt 2013 15:23

Ook de verkondiging kan natuurlijk je persoonlijke geloof en de toegang tot het heil in de weg staan...

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 03 okt 2013 15:25

Waar liefde woont, gebiedt de HEER den zegen:
Daar woont Hij Zelf, daar wordt Zijn heil verkregen,
En 't leven tot in eeuwigheid.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 03 okt 2013 15:28

schelpje3 schreef:Nee. Alleen is dat mogelijk als je in een kerk, waar de valse leer wordt verkondigd, zit. Maar dan wijst God je de weg naar een goede kerk.
Waar baseer je dat op Schelpje?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 okt 2013 15:38

JeeWee schreef:Eerlijk gezegd vind ik je antwoord best wel erg cliché.
Natuurlijk moeten we er 'een biddende zaak van maken'.
En natuurlijk 'geeft de Heere uitkomst en ruimte op Zijn tijd'.

En we kunnen voor iedere predikant en elke kerkenraad bidden, maar zowel zij als wij zijn mensen van vlees en bloed en hebben onze eigen verantwoordelijkheid.

Feit blijft dat mensen stuk lopen op de kerk, op het instituut. Mensen lijden zelfs aan de kerk.
Ligt dat dan altijd aan de ander?

Dat hoeft niet altijd aan de ander te liggen, maar het is ook wel makkelijk wijzen naar de ander. De dominee preekt te scherp/afsnijdend, of de kerk biedt mij geen ruimte.
Waar moet het om gaan? Om de Heere toch?
En als je met mijn stelling instemt, snap ik je( retorische) vraag niet .
Het is bij jou een repeterend gegeven, mensen haken af, worden depressief, snappen de leer niet, lopen vast, enz. Velen haken af, worden depressief....
Mensen zouden aan de kerk lijden. Dat vind ik zo'n typische JeeWee stelling.
Wat is lijden? Als je je zin niet krijgt?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 03 okt 2013 18:05

Een aantal gedachten heb ik hierbij:

1. Zowieso zorgt een kerk, of het hebben van kerkelijke/gelovige ouders ervoor dat de kans groter is dat men tot geloof komt. Iemand die opgroeide bij de Azteken had minder kans om tot geloof te komen dan iemand die in een warm christelijk gezin opgroeit. En hiermee sluit ik niet uit dat het hebben van gelovige/kerkelijke ouders een grond voor behoud is (in elk geval als men volwassen is en het geloof kan aannemen of niet). Uiteindelijk is geloof de enige grond, maar de realiteit is dat de overmaat aan christenen uit een christelijke omgeving komt.

2. Kerken maken fouten. En tja, dat komt omdat kerken gevuld zijn met mensen. En mensen maken fouten, dus het lijkt mij onredelijk om te verwachten dat een kerk op aarde volmaakt zal zijn. Altijd is er kaf tussen het koren. Het doorhebben van deze menselijke natuur tot zonde kan m.i. zeer verfrissend werken, en maken dat men het heil elders kan zoeken. En dat praat dus niet de fouten goed, maar men kan zich zo gewaar worden van de menselijke natuur. En als christenen moeten we elkaar helpen en niet alleen met lievigheid, maar ook door elkaar te helpen elkaars blinde vlekken te vinden.

3. Zoals velen op dit forum aantonen, kunnen fouten in kerken zorgen voor behoorlijk stevig geloof en drang om de Bijbel te onderzoeken. Velen hier zullen zoveel Bijbelonderzoek verricht hebben dankzij nare gevoelens van de kerk waar zij in zijn opgegroeid. Je kunt dus wel makkelijk wensen dat we alleen maar een kerk zouden hebben waar iedereen lief voor elkaar was en het goede deed, maar zouden opgroeiende kinderen dan nog denken dat ze hun heil buiten de mensen in de kerk moeten zoeken (bij God dus)? In het hiernamaals zal de kerk volmaakt zijn, maar dat komt omdat we dan onze vleselijke lichamen afgelegd zullen hebben en alleen nog maar in de nabijheid van het Licht zullen vertoeven. En we mogen en moeten er zeker al naar streven, maar we moeten ook realistisch blijven en geen onderbegrenzingen bepalen die we al niet kunnen bereiken.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2013 10:04

JeeWee schreef:Veel mensen lopen stuk op de kerk.
Of, zoals Corrie ten Boom het ooit verwoordde: "God is wel goed, maar het is wel tobben met Zijn grondpersoneel".
Heel begrijpelijk hebben kerken regels en dogma's die zij zeggen te baseren op de Bijbel.
Ook logisch.

Recent was Hilligje Kok in het nieuws die in Rouveen stuk liep op de kerk, niet op God.
Heel veel jongeren lopen stuk op de de kerk en op kerkmensen omdat ze daar in een andere wereld stappen, vaak een kerk ván de wereld en niet ín de wereld

Kan het zijn dat dit alles het zicht op God gaat belemmeren en het mensen juist bij God vandaan jaagt in plaats van hen dichter bij God te brengen?

Natuurlijk kan dat. Een makkelijk voorbeeld is de Roomse Kerk in de tijd van de Reformatie. Maar ook nu zijn er kerken waar van alles gebeurt wat niet door de beugel kan, maar mensen over elkaar roddelen, elkaar zwartmaken, er enorme sociale druk is om mee te doen met de meute en anders ben je een buitenbeetje, waar Bijbelstudie, verenigingen enz verdacht zijn of verboden omdat er geen toezicht is enzovoorts, waar weinig liefde is, weinig gemeenschap, veel wetticisme of juist helemaal geen regels enzovoorts.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 04 okt 2013 10:24

wat bedoel je met persoonlijk geloof?
ik kan er verschillende draaien aan geven die allemaal waar zijn, maar die de vraag verschillend doen beantwoorden
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 04 okt 2013 10:40

JeeWee schreef:Veel mensen lopen stuk op de kerk.
Ook logisch.

Volgens Ronald Plat wel:
De afgelopen jaren hebben we nogal wat kerkscheuringen gehad in Nederland. In veel gevallen was er onenigheid in de top van het pyramide systeem van Constantijn.

De duivel kreeg vaak de schuld. Maar als je het mij vraagt is God zelf de pyramides aan het schudden. God is klaar met ons kerkje spelen op zondag. Hij is klaar met one man shows, controle en manipulatie van Zijn kids. Hij is klaar met ons humanisme in de kerk en het dom en passief houden van Zijn leger, dat nu nog gevangen zit in het kerksysteem.

Waarom zouden we nog tijd stoppen in het overeind houden van het kerksysteem? Het religieuze systeem zal met de grond gelijk gemaakt worden in Nederland.

We zullen terug gaan naar een Nieuw Testamentisch systeem. Een horizontale structuur waarbij de focus ligt op de gewone gelovigen die de werken Gods gaan doen. Niet langer de carrière en de mooie auto van de voorganger zijn van belang, maar de "gewone gelovigen". Zij zullen getraind gaan worden door de vijfvoudige bediening, apostel, profeet, evangelist, leraar en herder om op het punt van volwassenheid in Christus te komen.

De focus zal weer komen te liggen op het maken van discipelen en er zal een nieuwe definitie gegeven worden aan de Kerk in Nederland. Over vijf jaar kennen we onszelf niet meer terug. Er zal een generatie opstaan die gaat wandelen in de grotere werken waar Jezus over sprak in Johannes 14:12.

Beste mensen, als het inderdaad God zelf is die de pyramides aan het afbreken is in de kerk, waarom zouden we onze kostbare tijd dan nog verspillen aan het systeem van Constantijn?
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2013 11:29

Janvanverweg schreef:wat bedoel je met persoonlijk geloof?
ik kan er verschillende draaien aan geven die allemaal waar zijn, maar die de vraag verschillend doen beantwoorden

Persoonlijk geloof is volgens mij gewoon hoe je relatie met Hem is, gewoon je eigen geloof ten op zicht van een collectief geloof van een kerkverband. Of een kerkverband met wat ze doen, leren, geloven, handelen enz. je relatie met God kunnen blokkeren, bedreigen, aantasten enz.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”