Kent iemand "Christengemeente de Schaapskooi"?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Rozijn
Majoor
Majoor

Kent iemand "Christengemeente de Schaapskooi"?

Berichtdoor Rozijn » 02 okt 2013 09:36

De afgelopen tijd zijn wat mensen uit mijn brede kennissenkring overgegaan naar deze gemeente.
Daardoor hoor ik geruchten, die niet altijd heel positief klinken.

Maar... geruchten zijn geruchten. Enerzijds zijn ze voor mij een waarschuwing om mij niet meteen met naam en toenaam tot de vertegenwoordigers van deze gemeente te richten, ik weet niet wat de gevolgen zijn als je naam eenmaal in een "bestand" staat, anderzijds wil ik ze ook niet klakkeloos geloven.

Vandaar mijn vraag, kent iemand deze gemeente? Ik ben vooral benieuwd naar:
a. Structuur van de gemeente. Op de site (die hieronder staat) lees ik over oudsten, een voorganger, enz. Maar hoe zit de hierarchie, is die er, of is iedereen gelijk?
b. Hoe staat men tegenover belijdenisgeschriften? Het gaat mij niet specifiek om de 3 formulieren (die zal men zeker niet volledig onderschrijven, gezien hun doopstandpunt), maar ook om bijvoorbeeld het apostolicum?
c. Heeft deze gemeente banden met andere gemeentes, of staan ze helemaal alleen?
d. Waarom is het een stichting? Een gemeente en een stichting zijn toch niet hetzelfde?

Uit verhalen begrijp ik dat zij de volwassendoop voorstaan. Nu is daar op dit forum wel genoeg discussie over, dus wil ik vragen om die niet in dit topic te voeren. Het gaat mij vooral om feiten over deze gemeente, en niet om directe meningen en interpretaties.

Ze hebben een site, maar daar staat niet zoiets al een "wat wij geloven" kopje op. Wel staan er wat preken, ik ben er nog niet aan toe gekomen om die te luisteren.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Kent iemand "Christengemeente de Schaapskooi"?

Berichtdoor schelpje3 » 02 okt 2013 09:39

Ik zoek een link naar de site. 8-[

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 02 okt 2013 09:42

Dank je, nu ben ik die link nog vergeten om erbij te zetten. Die bedoel ik ja.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 02 okt 2013 09:43

Het lijkt me gewoon een evangelische kerk.
http://www.christengemeente.nl/
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 02 okt 2013 09:44

Coby, die gemeente is het niet. Het gaat echt om de link van faramir.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 okt 2013 09:46

Die kerk komt bij bekend voor, zit of zat daar geen hervormde gemeente in? Volgens mij ben ik daar vroeger geweest.
Het valt mij op dat ze Heere met ee's schrijven! Lijkt een onbetekenend detail, maar dat is het niet.
Maar verder word ik er niet zo veel wijs uit. Summiere info, als je het wilt weten, zul je een dienst moeten bijwonen.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 02 okt 2013 09:47

Het lijkt me ook gewoon een evangelische kerk. Als je daarin geinteresseerd bent, ga er eens langs, en anders niet.

Over onze evangelische kerk in zeeland deden zich ook heel veel geruchten dat het een 'sekte' zou zijn en zo, zeker in de beginjaren. Ik denk dat dat wel vaker voorkomt in de 'Biebelebelt'. Erg spijtig, maar ergens ook wel begrijpelijk.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 02 okt 2013 09:49

@Schelpje: Dat levert een andere discussie op, die we misschien wel kunnen voeren, maar dan niet in dit topic.
Mag je of wil je uit onderzoeksdrang een dienst van je eigen gemeente verzuimen om naar een andere kerk te gaan?
Zelf gaat dit mij een stap te ver.

Wat je zegt over de summiere info op de site, dat maakt mij eerder huiveriger om er "zomaar" heen te gaan dan dat het een aansproing zou zijn.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 02 okt 2013 09:58

Rozijn schreef:@Schelpje: Dat levert een andere discussie op, die we misschien wel kunnen voeren, maar dan niet in dit topic.
Mag je of wil je uit onderzoeksdrang een dienst van je eigen gemeente verzuimen om naar een andere kerk te gaan?

Wat je zegt over de summiere info op de site, dat maakt mij eerder huiveriger om er "zomaar" heen te gaan dan dat het een aansproing zou zijn.

Dat is bij veel evangelische kerken, summiere info of niet eens een website, zegt niks.
Ze hebben wel huisgroepen doordeweeks. Ze zingen psalmen en gezangen.
http://www.deschaapskooihardinxveld.nl/HuisGroep.html
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 okt 2013 10:02

schelpje3 schreef:Die kerk komt bij bekend voor, zit of zat daar geen hervormde gemeente in? Volgens mij ben ik daar vroeger geweest.
Het valt mij op dat ze Heere met ee's schrijven! Lijkt een onbetekenend detail, maar dat is het niet.
.

Zo schreven ze een eeuw geleden ook zoo.

*iets met letter en geest....... :?:

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 02 okt 2013 10:03

Ze schrijven wekelijks ook als weekelijks. :|

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 okt 2013 10:35

Rozijn schreef:@Schelpje: Dat levert een andere discussie op, die we misschien wel kunnen voeren, maar dan niet in dit topic.

Nee, maar je kunt toch doordeweeks een kijkje nemen, ik zag ergens dat ze op donderdag ook tezamen komen.
Je moet je eigen gemeente niet in de steek laten om te gaan shoppen.
De Heere plaatst je in een gemeente, tenminste, als je biddend die weg bent gegaan!
Niet als je van kerk naar kerk hopt, waar het woord volgens jouw norm wordt verkondigd.
Dan krijg je hapklare brokken.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 okt 2013 10:56

Ik ken de gemeente niet.

Het lijkt op een behouden evangelische kerk. Net zoals bij ons.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 02 okt 2013 11:07

Evelien schreef:Ik ken de gemeente niet.

Het lijkt op een behouden evangelische kerk. Net zoals bij ons.

Ik hoop inderdaad dat de leden behouden zijn! Maar waarschijnlijk bedoel je behoudende...

Terug naar “[Religie] - Open forum”