Helft leden Ger. Gem. persoonlijk weinig met Bijbel bezig

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby
Kapitein
Kapitein

Re: Helft leden Ger. Gem. persoonlijk weinig met Bijbel bezi

Berichtdoor coby » 01 okt 2013 11:04

benefietdiner schreef:En…. of je Jezus al kent in Zijn vernedering, of in Zijn verhoging.
En…. of je de schuldbrief al heb thuis gekregen als geestelijk weduwen of weduwnaars Colossenzen 2:14.
En….. of je al de ware droefheid naar God kent 2 Korinthe 7:10.
En….. of je al de vertoornde Rechter ziet voor wie je verschijnen moet.
En….. of je de ware gebrokenheid van het hart al kent.

Schuld, schuld en nog eens schuld staat hoger aangeschreven bij de Ger.Gem. als de verlossing die er is in Christus.

13 U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold. 14 Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen.

Schuld schuld schuld is weggedaan, het bewijsstuk is uitgewist.
Zeg: Heer vergeef mijn zonden en aanvaard mij als Uw kind en je bent met Christus levend gemaakt. Geloof dat gewoon.
1 Johannes 1:8-9 (geschreven aan de heiligen)
8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

2 Korinthe 7:10 is toch over die man die met de vrouw van zijn vader leefde? Iemand die netjes getrouwd is moet dat ook doen? Jaja.
De vertoornde Rechter, nee de blije Rechter, Hij heeft Zijn toorn al uitgestort toen Jezus stierf. Aanvaard Zijn offer en Hij maakt je rechtvaardig in Christus. Je hebt een Advocaat hoor.
Mensenlief wat een voorwaarden.
Er is maar een voorwaarde: indien gij met uw hart gelooft dat Jezus Heer is en met uw mond belijdt dat God Hem uit de doden heeft opgewekt zult gij behouden worden.
Al wie de Naam des Heren aanroept zal behouden worden staat er zelfs.
Heiliging is iets anders dan redding.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 okt 2013 18:28

JeeWee schreef:Het was een opmerkelijk bericht in de christelijke pers: Bij bijna de helft van de belijdende leden van de Gereformeerde Gemeenten neemt het persoonlijk met de Bijbel bezig zijn geen prominente plaats in hun leven in. De helft van de Bijbellezers kan niet "volmondig" verklaren dat het lezen hen het achterliggende jaar "geestelijk verrijkt" heeft.
Dit zijn de resultaten van een onderzoek ”Bijbellezen in de Gereformeerde Gemeenten”, door een aantal studenten van de CGO.

Ik ben daar wel van geschrokken. Te meer daar de synode de jongerenbijbel van de HSV nog een 'bedreiging' noemde, terwijl dara juist wordt geprobeerd om mensen actiever aan het bijbellezen te krijgen.

Ook andere bevindingen uit het onderzoek zijn best heftig:
:arrow: Zes op de tien belijdende leden leest dagelijks uit de Bijbel.
:arrow: Bij zo'n 42,7% neemt het Bijbel lezen dus geen prominente plek in aldus de onderzoekers.
:arrow: Van de respondenten uit de Ger.Gem. die dagelijks uit de Bijbel lezen, blijkt men zes keer vaker de HSV te gebruiken ten opzichte van de mensen die niet dagelijks uit de Bijbel leest.
:arrow: De Statenvertaling is onder de respondenten de meest populaire Bijbelvertaling. Meer dan 95% leest uit die vertaling. Men leest (in meer dan 25% van de gevallen) daarnaast ook uit de Herziene Staten Vertaling.
:arrow: Gemeente­leden tussen de 25 en 50 jaar lezen vaker uit de Bijbel dan ouderen.

Als je dit leest, denk ik dat mensen zich kennelijk drukker maken om de uiterlijke vormen en de regeltjes, dan om het echte Evangelie.
Wat denken jullie: hoe komt dit gebrek aan bijbellezen en zoeken naar de heilsboodschap?

Ik heb het artikel ook gelezen. En ik kreeg er ook wel gedachten bij, maar ik vind het moeilijk te bepalen wat ik hierover zou moeten zeggen. Ik vind het zelf prachtig om de Bijbel te onderzoeken. Maar op de één of andere manier lijkt het nogal eens dat ik dat toevallig ontdekt heb, terwijl dat aan veel anderen voorbij gaat.
Mensen die de pracht en kracht van de Bijbel niet hebben leren kennen, zullen ook best in de Gereformeerde Gemeenten zitten. Wel een prachtcarière in de wereld, maar m.b.t. de Bijbel bijna analfabeet. Wat is beter, dat, of het omgekeerde?
In de Gereformeerde Gemeenten heb je ook een bepaalde cultuur. In hoeverre die invloed heeft op het lezen van de Bijbel vind ik lastig te bepalen.

Vrij typerend voor de Gereformeerde Gemeenten vind ik het grote belang dat ze hechten aan de Statenvertaling. Dat zit 'm natuurlijk in de letterlijkheid van de vertaling. Maar als je dat zo belangrijk vindt, is het dan niet een idee om de studie van de grondtalen te gaan promoten? Dan kun je echt letterlijk lezen wat er staat.

Verder heb ik bij de Gereformeerde Gemeenten het gevoel, dat de dogmatiek een beetje een eigen leven is gaan leiden t.o.v. de Bijbel. Daarin volg ik ze niet zo. Volgens mij is dogmatiek de praktische toepassing van de bijbelse data voor het heden. Dus de bijbelse antwoorden op de vragen van vandaag. Daarin kun je bij de letter van de Schrift nu eenmaal niet blijven staan, maar die inhoud moet doordacht en verwerkt worden. (Zoals bijvoorbeeld de leer van Drieëenheid dat is op de uitdagingen van de ketters in de vroege kerk. In reactie op verkeerde leringen over God zoeken naar een leer over God die recht doet aan de Bijbel.) Maar m.b.t. de Gereformeerde Gemeenten heb ik het gevoel dat de dogmatiek wat te zelfstandig is geworden t.o.v. de Bijbel.
Of dat van invloed is op het lezen van de Bijbel? Kwantitatief zou ik dat niet weten, kwalitatief zal het wel een bepaalde invloed hebben.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 okt 2013 20:04

1a2b3c schreef:Ik vind dat je het wel uit het verband haalt, want het ging duidelijk over bekering tot geloof/wedergeboorte.
Bovendien weet iedere refo dat die tekst gebruikt wordt om de mensen wijs te maken dat ze bekeerd moeten worden. #-o

Ik haalde het niet zozeer uit het verband, maar ik haalde die tekst uit mijn geheugen. En inderdaad, daar staan losse teksten zonder verband. Maar ja, om nou elke tekst, voordat je het jezelf vergunt om die te gaan aanhalen, minutieus en nauwgezet te gaan onderzoeken, dat is nogal wat. :ddd
Dus ik zou zeggen: zoek er ook weer niet al te veel achter. Allerlei verdachtmakingen (vb.) komen me nogal overtrokken voor. Je zult toch zelf ook wel eens hebben dat je wat spontaan zegt, en dat bij nader onderzoek er wat aan verbeterd kan worden?
En dat ik die tekst aanhaalde was met de gedachte, dat God een mens kan bekeren. Voor mij is dat nog wat anders dat je tegen de ander expliciet zegt van "je moet bekeerd worden". Ik ontken niet dat we ons bekeren, maar dat kunnen we niet autonoom, maar doordat God ons de genade geeft om ons te kunnen bekeren.

Maar goed, als die tekst volgens jullie wat anders betekent, prima. Ik heb het zelf niet uitgebreid onderzocht, en jullie komen met interessante zaken, moet ik zeggen.
Ik kan de tekst ook weglaten, en dan is de vraag aan coby:
Dat is wel ontzettend boud gesteld, natuurlijk: God kan je niet bekeren. Is Hij dan zo onmachtig?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 01 okt 2013 20:15

Boekenlezer schreef:Ik kan de tekst ook weglaten, en dan is de vraag aan coby:
Dat is wel ontzettend boud gesteld, natuurlijk: God kan je niet bekeren. Is Hij dan zo onmachtig?

Hij is almachtig, maar wordt alleen beperkt door iemands vrije wil, anders zou de hele wereld bekeerd zijn, want dat wil Hij (1 Timotheus).
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 okt 2013 20:26

benefietdiner schreef:En…. of je Jezus al kent in Zijn vernedering, of in Zijn verhoging.
En…. of je de schuldbrief al heb thuis gekregen als geestelijk weduwen of weduwnaars Colossenzen 2:14.
En….. of je al de ware droefheid naar God kent 2 Korinthe 7:10.
En….. of je al de vertoornde Rechter ziet voor wie je verschijnen moet.
En….. of je de ware gebrokenheid van het hart al kent.

Schuld, schuld en nog eens schuld staat hoger aangeschreven bij de Ger.Gem. als de verlossing die er is in Christus.

Ik denk dat dat probleem zeker wel speelt.
Toch is dit gelukkig niet de hele werkelijkheid aldaar. De laatste keer dat ik in een kerkdienst van een Gereformeerde Gemeente was, ervoer ik dat totaal niet zo. Goed, dan heb ik het als niet-ultra-rechtse-HHK'er over een GG die ook bepaald niet extreem rechts van ligging was. Ds. Kattenberg ging daar voor. En ik ervoer amper verschil met hoe het in mijn gemeente toegaat. Ik kon me er prima in vinden.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 okt 2013 20:27

Boaz schreef:Daarom , op jouw vraag 'Daarom heb ik al eens de vraag gesteld: zou een bekeerden- of uitverkorenendoop in zo'n geval niet logischer zijn? ' is mijn antwoord JA.

Die vraag geldt natuurlijk wel binnen de context van de Gereformeerde Gemeenten. En dan denk ik speciaal aan die theologie van erf en wezen van het verbond.
Dus het gaat niet om de vraag of jij, op zichzelf gezien, een bekeerdendoop logischer vindt.

Boaz schreef:Hoewel ik het woord 'uitverkorendoop' zou willen schrappen, maar dat is een andere discussie.

Helaas, in de Gereformeerde Gemeenten zijn ze gek op het leerstuk van de uitverkiezing, dus ik weet niet in hoeverre dat dan kans gaat maken. :)

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 01 okt 2013 20:40

JeeWee schreef:Het was een opmerkelijk bericht in de christelijke pers: Bij bijna de helft van de belijdende leden van de Gereformeerde Gemeenten neemt het persoonlijk met de Bijbel bezig zijn geen prominente plaats in hun leven in. De helft van de Bijbellezers kan niet "volmondig" verklaren dat het lezen hen het achterliggende jaar "geestelijk verrijkt" heeft.
Dit zijn de resultaten van een onderzoek ”Bijbellezen in de Gereformeerde Gemeenten”, door een aantal studenten van de CGO.

Ik ben daar wel van geschrokken. Te meer daar de synode de jongerenbijbel van de HSV nog een 'bedreiging' noemde, terwijl dara juist wordt geprobeerd om mensen actiever aan het bijbellezen te krijgen.

Ook andere bevindingen uit het onderzoek zijn best heftig:
:arrow: Zes op de tien belijdende leden leest dagelijks uit de Bijbel.
:arrow: Bij zo'n 42,7% neemt het Bijbel lezen dus geen prominente plek in aldus de onderzoekers.
:arrow: Van de respondenten uit de Ger.Gem. die dagelijks uit de Bijbel lezen, blijkt men zes keer vaker de HSV te gebruiken ten opzichte van de mensen die niet dagelijks uit de Bijbel leest.
:arrow: De Statenvertaling is onder de respondenten de meest populaire Bijbelvertaling. Meer dan 95% leest uit die vertaling. Men leest (in meer dan 25% van de gevallen) daarnaast ook uit de Herziene Staten Vertaling.
:arrow: Gemeente­leden tussen de 25 en 50 jaar lezen vaker uit de Bijbel dan ouderen.

Als je dit leest, denk ik dat mensen zich kennelijk drukker maken om de uiterlijke vormen en de regeltjes, dan om het echte Evangelie.
Wat denken jullie: hoe komt dit gebrek aan bijbellezen en zoeken naar de heilsboodschap?

wat zou de uitkomst van andere kergenootschappen zijn? misschien niet heel veel beter? of wel, ik heb eigenlijk geen idee.
Wat ik me ook afvraag, wordt hier persoonlijk lezen bedoeld of het lezen aan tafel na de maaltijd, wat toch nbij heel veel gezinnen de gewoonte is, gelukkig, want we wijken snel af, ik ben persoonlijk erg blij met die "gezette" tijden.
Dus wordt hier stille tijd bedoel, persoonlijk bijbellezen of wordt het bij de maaltijden ook overgeslagen?

Terug naar “[Religie] - Open forum”