Kun je ook geloven zónder kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor mohamed » 27 sep 2013 10:31

tegendraadje schreef:en de kerk zelf moet geen afgod worden

Helemaal mee eens, maar dat is de kerk allang geworden, getuige ook de vraagstelling van dit topic.

Kun je geloven zonder kerk? Dat is hetzelfde als vragen: kun je denken zonder kerk? Indien het antwoord daarop nee is, dan moet je ook bekennen dat de kerk je hoofd is i.p.v. Christus.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 27 sep 2013 14:25

tegendraadje schreef:Zonder een kerk anno 2013 zeker. ..
Denk niet dat de over-georganiseerde kerken... Waar verschillende rangen heersen. En waar het bol van de regeltjes staat De kerk van God is..

Zeker niet de kerk van Jezus... Ik denk dat Hij ons liever als een vriendengroep ziet samenkomen en bijv samen gaan eten

De gemeente van God is alle gelovigen bij elkaar. Kerk is eigenlijk een heidens woord las ik.
In Handelingen hadden ze enerzijds samenkomsten voor de hele groep in een stad, maar dat bestond uit huisgroepen: ze gingen van huis tot huis, ze braken het brood aan huis. Een vriendengroep komt daar best bij in de buurt.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 27 sep 2013 14:27

mohamed schreef:Kun je geloven zonder kerk? Dat is hetzelfde als vragen: kun je denken zonder kerk? Indien het antwoord daarop nee is, dan moet je ook bekennen dat de kerk je hoofd is i.p.v. Christus.

:lol:
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 sep 2013 14:48

tegendraadje schreef:
Schelpje: Ik heb gezegd ''ik denk'' en ben ook zeker niet tegen de kerk!
Ik vind alleen dat in sommige kerken mensen keuzes en uitspraken worden gedaan die ze moeten overlaten aan God/Jezus ( in eigen kerk gelukkig geen last van)

Hoe ziet de preek/verkondiging er in jouw kerk dan uit?
En ken jij het verschil tussen God en Jezus?
Op welke uitspraken en keuzes doel jij dan, ik heb wel zo mijn vermoeden natuurlijk. :wink:

tegendraadje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tegendraadje » 30 sep 2013 19:02

Coby en Mohammed begrijpen me want de buitenkerk die Coby noemt en het huiskerken is eigenlijk wat ik bedoel zonder bestuur met misschien ''eigen belangen''
E n wat ook mooi is dat je er vrijwel van kunt uitgaan dat vroeger vaak juist de vrouwen koster waren. want ja zij deden het huishouden en waren zeer belangrijk bij de samenkomsten,

en schelpje: vrouwen onderdrukken is een van de dingen die ik bedoel.. ook uitspraken over bijv Homoseksualiteit of andere dingen waarop je makkelijk iemand kan aanwijzen..

ja ik weet het verschil tussen God en Jezus alleen ik heb daar ander beeld bij dan de meesten daarom schreef ik Ze ook beiden op met een / ertussen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”