Ondermaatse bijbelkennis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: Ondermaatse bijbelkennis

Berichtdoor Bambi » 29 sep 2013 17:53

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 30 sep 2013 10:33

pol schreef:Vind het heel bijzonder dat de jongeren meer bijbellezen als de ouderen. Is de laatste categorie al zo afgestompt met leringen van afwachten ipv verwachten? Die dominee hangt vreselijk aan de sv... man wees blij dat de jongeren een duidelijk begrijpbare vertaling willen!

Waar baseer je op dat "die dominee" vreselijk aan de SV hangt?
Hij laat zelfs* ruimte voor het gebruik van de HSV in de privésituatie. Die opmerking verblijdde mij zeer, hoewel ik zelf niet direct behoefte heb aan de HSV.

*Voor wie de Ger.Gem. een beetje kent is het geen geheim dat er over de HSV heel lelijke dingen gezegd zijn. Dan is zo'n opmerking een verademing.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 30 sep 2013 11:02

Synodevoorzitter ds. Jan van Eckeveld onderstreept dat de zorg over de HSV vooral is ontstaan omdat "wij de Statenvertaling hartelijk lief hebben. Bij het gebruik van de HSV ontwen je de Statenvertaling

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 30 sep 2013 11:18

Vraagje: waar komt dat citaat vandaan? In het RD artikel van hier iets boven kan ik het niet terugvinden. Daarbij spreekt het RD niet over dominee Jan...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 30 sep 2013 11:53

De synode van Gereformeerde Gemeenten heeft grote zorgen over de invloed van de Herziene Statenvertaling (HSV). En nu komt er ook nog een jongerenversie aan. Ook binnen de Gereformeerde Gemeenten wordt de HSV steeds vaker gebruikt, merkt het Nederlands Dagblad op. En ondanks de synode-uitspraak laten de plaatselijke kerkenraden geen eenduidig geluid horen. De een is zeer afwijzend, terwijl de ander tijdens catechisatie het gebruik adviseert.

Synodevoorzitter ds. Jan van Eckeveld onderstreept dat de zorg over de HSV vooral is ontstaan omdat "wij de Statenvertaling hartelijk lief hebben
. Bij het gebruik van de HSV ontwen je de Statenvertaling." Ralph Segers, bij uitgever Royal Jongbloed verantwoordelijk voor de verkoop en marketing van de HSV, is zelf lid van de Gereformeerde Gemeenten. Volgens hem is de omarming van de HSV niet meer te keren. "We krijgen mooie reacties van gezinnen, scholen, kerkenraden dat ze weer over het geloof spreken. Daar gaat het ons om: dat de Bijbel het geloofsleven van jongeren verdiept."

Van Eckeveld laat wel een kleine ruimte voor de vertaling. Met Bijbelstudie kan hij best begrijpen dat andere vertalingen erbij worden gepakt.

Lees meer in het Nederlands Dagblad.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 30 sep 2013 12:09

Ook bij dit citaat mijn opmerking: Van buitenaf snap ik dat ds. van Eckeveld als star wordt gezien, maar vanuit de GG-achtergrond zijn zijn woorden voor een officiële uitspraak best vergaand.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 30 sep 2013 12:45

Wie de bijbel (SV / HSV) niet leest, leert God niet kennen.
Dat is pas echt zorgwekkend.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 sep 2013 12:56

mona schreef:Wie de bijbel (SV / HSV) niet leest, leert God niet kennen.
Dat is pas echt zorgwekkend.

Die uitspraak in je eerste zin mag ik hopen. Zowel de SV als de HSV zijn niet heilig en door God naar beneden gezonden oid. Het zijn gewoon vertalingen zoals zovele vertalingen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 sep 2013 16:42

Faramir schreef:Die uitspraak in je eerste zin mag ik hopen. Zowel de SV als de HSV zijn niet heilig en door God naar beneden gezonden oid. Het zijn gewoon vertalingen zoals zovele vertalingen.

Een vertaling van Zijn Woord is niets minder heilig dan het origineel toch?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 sep 2013 17:10

mealybug schreef:Een vertaling van Zijn Woord is niets minder heilig dan het origineel toch?

Daar heb je gelijk in. Punt is dat zowel de SV alsook de HSV niet heiliger zijn dan andere vertalingen.
Het origineel bestaat overigens uit vele verschillende losse boeken.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 30 sep 2013 19:02

mealybug schreef:27-09-2013 21:17 | Redactie kerk
Bijna de helft van de belijdende leden van de Gereformeerde Gemeenten (GG) neemt het persoonlijk met de Bijbel bezig zijn geen prominente plaats in hun leven in.

Dit is wat ik met zorgwekkend bedoel.
Niet of je de SV of HSV leest.
Als je de Bijbel niet belangrijk vindt, is God ook niet belangrijk voor je.
Het één gaat samen met het ander, door Zijn Woord laat Hij zich kennen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 sep 2013 19:06

mona schreef:Dit is wat ik met zorgwekkend bedoel.
Niet of je de SV of HSV leest.

Dank voor de verduidelijking.
Als je de Bijbel niet belangrijk vindt, is God ook niet belangrijk voor je.

De bijbel en God zijn niet synoniem.
Het één gaat samen met het ander, door Zijn Woord laat Hij zich kennen.

Zijn Woord is Jezus Christus. In de bijbel kunnen we lezen over Jezus en leren.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 30 sep 2013 19:55

sorry van het linkje maar het verhaal was op www.cip.nl te vinden... en hoe je een linkje maakt..mag jij me vertellen :shock:

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 30 sep 2013 21:05

Even offtopic dan:
Ga naar de site die je wilt, en kopieer het adres uit de adresbalk. In geval van jouw artikel dus:
http://www.cip.nl/artikel/37993/Afwijzi ... -in-GerGem

Nu klik je bij je bericht op URL dan krijg je:
[url ][/url] (die spatie hoort er niet, maar anders zie je niets)
Nu zet je hiertussen het adres dat je bedoelt, dus zo
[url ]http://www.cip.nl/artikel/37993/Afwijzing-HSV-zaait-verwarring-in-GerGem[/url]

En als je dan geen spatie neerzet, krijg je dit:
http://www.cip.nl/artikel/37993/Afwijzing-HSV-zaait-verwarring-in-GerGem

Edit: He, ik zie nu dat de bovenste regel ook al een link wordt, waar is dat URL dan nog voor? Op andere forums moet je dat er nog wel omheen zetten...

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 07 okt 2013 21:50

mealybug schreef:Waar de reformatoren de katholieken van beschuldigden, blijkt nu hun eigen probleem te zijn.
Is dat waar alle verwarring door ontstaan is, waar de hedendaagse christen mee kampt en waardoor we zelfs elkaar bestrijden op allerlei fronten?

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_771779

Hoezo de vergelijking katholieken en reformatoren? Het gaat er in dit bericht meer om dat de leden van de Gereformeerde Gemeenten persoonlijk weinig met de Bijbel bezig zijn. Dat neemt niet weg dat ze elke zondag en in het gemeenteleven worden onderwezen vanuit de Bijbel. Van daaruit kan er wel kennis opgedaan worden en door de dwaasheid van de prediking kunnen mensen gered worden.

1 Korinthiërs 1:21 (NBG'51) Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen, die geloven.

Bij de katholieken speelt de Bijbel een minder grote rol, aangezien er ook veel ruimte is voor de traditie.

Dit bericht over het weinig met de Bijbel bezig zijn is best zorgwekkend, maar verbazingwekkend is het niet. Van nature is een mens gesloten voor Gods Woord. De genade van de Heere is nodig in ons leven en daarvoor moeten we bij Hem zijn. Maar graven in de Schrift is zeker van belang. Dus er is geen excuus.

Johannes 5:39 (NBG'51) Gij onderzoekt de Schriften, want gij meent daarin eeuwig leven te hebben, en deze zijn het, welke van Mij getuigen

Terug naar “Archief”