Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2004 21:53

Wat? God behoedt zijn kinderen volkomen voor zelfmoord? Mijn vroegere Godsdienstleraar pleegde vorig jaar zelfmoord. Hij was ontzettend gelovig, en stond ook altijd klaar om mensen met problemen te helpen. Hij kreeg een depressie en pleegde zelfmoord. Ga me nou niet vertellen dat hij dus geen kind van God was, of dat God hem heeft losgelaten. Dat liet hij in zijn leven ontzettend merken, dat straalde hij zijn hele leven uit.

Je maakt bepaalde fouten. Je zegt nu (in tegenstelling tot eerder trouwens) dat je ieder moment voor Gods troon kan verschijnen, want de zonden zijn vergeven. Maar..... als je het 6e gebod overtreed, in een wanhopige situatie een eind aan je leven maakt.... waarom is die zonde dan niet vergeven? Droeg Jezus aan het kruis dan alle zonden, behalve die zonden? Kon dat er niet meer bij of zo?

Moet je het als mens toch weer een heel klein beetje zelf verdienen? In Jezus geloven dat Hij je zonden droeg..... en geen zelfmoord plegen, anders kom je er niet?

Weet jij hoe iemand zich voelt als hij/zij zelfmoord pleegt?

Leg mij maar eens uit waarom er voor alle zonden (behalve die tegen de Geest) vergeving is, zelfs als je honderden anderen doodt.... maar niet als je in een situatie waarin je geestelijk helemaal kapot bent jezelf doodt?

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 07 mar 2004 22:05

Fernando schreef:De doodzondegedachte is wel degelijk een erfenis uit de roomskatholieke kerk. De Bijbel kent maar 1 zonde die niet vergeven kan worden en dat is de zonde tegen de Heilige Geest. Het voorbeeld van Job ondersteunt jouw stelling niet. Het laat alleen zien dat satan het leven van Job niet mag nemen. Iedere moord is laat zien dat het minder eenvoudig ligt dan jij doet voorkomen. Een bijbels voorbeeld wat je redenering al heel wat ingewikkelder maakt is de zelf gekozen dood van Simson.
Zoals lichamelijke ziekte tot de dood kan leiden, zo kan ook geestelijke ziekte tot de dood lijden.
Wat de vergeving van zonden betreft wijs ik er nog een keer op dat die niet afhankelijk is van het feit of ik om vergeving hebt gevraagd, maar van het gegeven dat Jezus voor mijn zonden (ook voor de zonden die ik in mijn leven nog zal doen) heeft betaald op Golgotha. Daarin ligt de rechtvaardigmaking. Niet in mij maar in Hem. Lees bijvoorbeeld vr en antwoord 21 van de HC eens na. Daar wordt niet gesproken over eeuwige gerechtigheid en zaligheid die geschonken wordt, maar die geschonken is!! Hele serie teksten staan er onder.

Fernando,

Wat je zei over dat die doodzondegedachte is idd wél een erfenis uit de Roomskatholieke kerk.
Het voorbeeld van Job laat toch zien dat God de duivel niet toestaat dat hij het leven van Zijn kinderen neemt?
Dat laat Hij niet toe!
Het geval van Simson was geen bewuste zelfmoord.
God laat het echt niet zover komen dat Zijn kinderen de hand aan zichzelf slaan, want dit zou betekenen dat Hij de duivel zijn gang laat gaan.

Marnix,

Gelovig zijn wil niet zeggen bekeerd.Blijkbaar ga jij ervan uit dat iemand die maar netjes leeft en iedereen helpt etc. in de hemel komt.
Dat is ook een soort van Katholieke gedachte namelijk dat je door goede werken het koninkrijk Gods zou beerven.

Haal die bepaalde fouten van me eens aan dan.

Ik heb gezegd dat Gods kinderen op elk moment voor Zijn troon kunnen verschijnen, want hún zonden zijn vergeven ja.

Of denk je dat gewoon geloven en naar de kerk gaan genoeg is om in de hemel te komen?

óf ben je van mening dat zonden nog vergeven kunnen worden als je al dood bent?

Dat is iets waar ik niet in geloof.

Fernando
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fernando » 07 mar 2004 22:10

Zonden worden niet vergeven na de dood. Zonden worden vergeven op het moment dat iemand door Christus wordt gered. "Wie in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven".
Kijk ook eens op www.evangelisatiebunde.nl

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 mar 2004 23:14

bloempie19 schreef:
hijwel schreef:En wat kunnen wij er aan doen, om mensen weer de zin van het leven te laten zien?

Bidden. Ook met diegene die depressief is. (als diegene het toestaat)

jha bidden met iemand, dat doe ik eigenlijk nooit. We bidden voor iemand en praten met iemand. Maar bidden.. (ik denk dat ik het gewoon een keer moet proberen)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2004 00:26

Gelovig zijn wil niet zeggen bekeerd.Blijkbaar ga jij ervan uit dat iemand die maar netjes leeft en iedereen helpt etc. in de hemel komt.
Dat is ook een soort van Katholieke gedachte namelijk dat je door goede werken het koninkrijk Gods zou beerven.

Haal die bepaalde fouten van me eens aan dan.

Ehm dat deed ik in mijn vorige post al. Je behoud hangt puur van geloof in Jezus en Zijn offer voor jou af! Jij maakt er met je "ja dat is wel zo maar je moet geen zelfmoord plegen, dan kom je er niet-verhaal" juist een verhaal van waar je toch zelf bij moet dragen aan het beërven van Zijn koninkrijk. Dat is je denkfout.... voor alle zonden is vergeving mogelijk behalve de zonde tegen de Geest.... jij verzint hier nog een extra zonde bij, zelfmoord.

Ik ken een ontzettend gelovig iemand die zelfmoord pleegde, waar jij hiervan gaat lopen roepen dat ie verdoemd is, dat ie het niet gehaald heeft... want hij raakte zwaar depressief en pleegde zelfmoord. Maar Hij geloofde ontzettend vast in Jezus, en daarom is hij behouden!

Ik heb gezegd dat Gods kinderen op elk moment voor Zijn troon kunnen verschijnen, want hún zonden zijn vergeven ja.

óf ben je van mening dat zonden nog vergeven kunnen worden als je al dood bent?

Je spreekt jezelf tegen. Eerst zeg je dat een christen op elk moment voor Gods troon kan komen want je zonden zijn je vergeven. Vervolgens zeg je dat je niet gelooft dat er nog vergeving van zonden na de dood is, dus als je zelfmoord pleegt is daar geen vergeving voor mogelijk. Maar... je zei net dat je op elk moment als christen voor Gods troon kan komen want je zonden zijn je vergeven...

Stel dat je in een auto-ogeluk sterft zonder vergeving voor je laatste zonden te hebben gevraagd. Dan zijn er 2 opties:

1. De zonden worden je na je dood vergeven
2. Al je zonden zijn je door je geloof in Jezus vergeven en niet vanwege het feit dat je 's avonds om vergeving vroeg.

Ik ga voor optie 2.

Denk je echt dat het er om gaat dat je 's avonds zegt: Heer vergeef mijn zonden om Jezus wil, amen. En dat God daarom die spreek door je zonden heen zet? Nee! Door in je gedrag te laten merken dat je van Jezus houdt, in Hem gelooft... ZIJN je zonden je vergeven. Zelfs al voor dat je daarom vroeg.

Kortom, je zonden zijn je al vergeven voor je dood gaat. Na de dood is er inderdaad geen vergeving van zonden meer. Dan doe je geen zonden meer.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 08 mar 2004 03:01

Markie schreef:Als je erom vraagt kán het je vergeven worden.Wil ook niet zeggen dat dat per definitie zo is.Mensen zeggen zovaak dat ze spijt hebben ook van begane dingen.Maar wanneer is dat echt?Alleen God weet dat, en zal ze wanneer de spijt oprecht is ook vergeven.Als je van tevoren vergeving vraagt voor een zonde die je nog moet begaan is het niet oprecht, kan ik je vertellen.Anders bega je hem niet namelijk.

En het kan ook pas nádat de zonde gepleegd is en niet daarvoor.Zou helemaal erg zijn:Je weet dat je gaat zondigen en vraagt alvast vergeving voor je nog niet begane zonde.Dan ben je écht verkeerd bezig!

Ik hoop voor jou dat je geen kleine zonde meer pleegt op het moment dat je de dood in de ogen kijkt... bijvoorbeeld een stopwoord... lekker hoor dan gaat de eeuwigheid aan je voorbij vanwege dat ene moment...

Het lijkt me dan ook een absurde stelling!(!!)

De twaalf artikelen hebben het over: "Ik geloof de vergeving der zonden" dus ook van alle toekomende zonden. Daarom heb je nu een Borg. Je vraagt namelijk ook niet [oprecht] vergeving voor al je zonden omdat je het soms niet eens door hebt! Dat is nu het heilgeheim...
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

caprice

Berichtdoor caprice » 08 mar 2004 08:13

Vin schreef:
Markie schreef:Als je erom vraagt kán het je vergeven worden.

Als God in een goeie bui is?

God wordt niet beïnvloed door emoties. Die heeft Hij niet.

Vin

Berichtdoor Vin » 08 mar 2004 08:22

caprice schreef:
Vin schreef:

Ik was sarcastisch gekkie :P
Maar heeft God geen emoties? Start maar een nieuw topic :wink:

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 08 mar 2004 08:24

Vin schreef:
caprice schreef:
Vin schreef:

Ik was sarcastisch gekkie :P
Maar heeft God geen emoties? Start maar een nieuw topic :wink:

die is er al vin :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... ht=emoties

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mar 2004 08:44

Ik heb sinds een paar dagen niet alles meer gelezen, maar tijdens het scannen van de postings zag ik wel dat meerdere keren zonder enige vorm van argumentatie beweerd wordt dat 'God het met Zijn kinderen niet zover laat komen'. Maar leg nu eens uit waar die stelling op gebaseerd is, behalve dan op het feit dat niet alle depressieve gelovigen (zoals Job) zelfmoord plegen (overigens: ook niet alle depressieve ongelovigen plegen zelfmoord....) en zonder de zelfmoord van Simson zo te verdraaien dat dat weer geen zelfmoord zou zijn.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 08 mar 2004 12:03

Zou iemand kort en krachtig uitleg kunnen geven aangaande de volgende stelling:

Iemand die zelfmoord pleegd, is voor eeuwig verloren.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2004 12:07

Jahoor:

Onzin! Jezus stierf voor alle zonden, ook voor je zelfmoord. Waarom is daar geen vergeving voor mogelijk?

Kort en krachtig genoeg? ;)

Vin

Berichtdoor Vin » 08 mar 2004 12:09

tkf schreef:Zou iemand kort en krachtig uitleg kunnen geven aangaande de volgende stelling:

Zucht waarom doe je dat nou altijd in topics? Als je nou gewoon eens meepraat en meeleest in plaats van steeds om hapklare antwoorden te vragen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mar 2004 12:09

tkf schreef:Zou iemand kort en krachtig uitleg kunnen geven aangaande de volgende stelling:

Mogen alleen voorstanders dat doen?

Zo niet, dan wil ik graag opmerken dat deze op 2 manieren op te vatten is:
- Iemand die zelfmoord pleegt, pleegt daarmee een doodzonde die niet vergeven kan worden, daardoor gaat hij voor eeuwig verloren.
- Iemand die zelfmoord pleegt gaat voor eeuwig verloren, omdat alleen onbekeerden zelfmoord plegen. De zelfmoord is dus eigenlijk meer bewijs van zijn ongelovig-zijn dan dat het deze daad zelf is die ervoor zorgt dat de persoon verloren gaat.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 08 mar 2004 12:18

Vin schreef:

Zucht waarom doe je dat nou altijd in topics? Als je nou gewoon eens meepraat en meeleest in plaats van steeds om hapklare antwoorden te vragen.

Hallo Vin, de laatste tijd waren er zo veel postings gedaan, en die heb ik niet allemaal gelezen.

Marnix schreef:Jahoor:

Onzin! Jezus stierf voor alle zonden, ook voor je zelfmoord. Waarom is daar geen vergeving voor mogelijk?

Kort en krachtig genoeg?

Kort en krachtig genoeg :mrgreen: . In theorie heb je eigenlijk gelijk. Maar zelfmoord is een zonde, en na het bedrijven van deze zonde is er dan nog (tijd) om berouw over je zonde te hebben?

Aragorn schreef:Mogen alleen voorstanders dat doen?

Tuurlijk niet, iedereen.

Aragorn schreef:Zo niet, dan wil ik graag opmerken dat deze op 2 manieren op te vatten is:
1 Iemand die zelfmoord pleegt, pleegt daarmee een doodzonde die niet vergeven kan worden, daardoor gaat hij voor eeuwig verloren.
2 Iemand die zelfmoord pleegt gaat voor eeuwig verloren, omdat alleen onbekeerden zelfmoord plegen. De zelfmoord is dus eigenlijk meer bewijs van zijn ongelovig-zijn dan dat het deze daad zelf is die ervoor zorgt dat de persoon verloren gaat.

1. Dat dacht ik zelf persoonlijk ook. Zie ook mijn reactie op marnix.
2. Of dat zo is kan ik niet met zekerheid zeggen. Wel denk ik dat mensen die zelfmoord plegen voor eeuwig verloren gaan. Bij de verrader Judas was dat ook zo het geval. Bij Simsom niet, want die vroeg eerst aan God of hij die daad mocht doen (twee pilaren om laten vallen, waardoor honderder Filistijnen de dood vondenen, en hijzelf ook)
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Terug naar “Archief”