Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
maar wel met wetenschaphubert schreef:Nee hoor. Ik geloof wel degelijk in inspiratie door de geest. Maar de bijbelschrijvers waren mensen zoals wij. God zelf heeft niet de pen gehanteerd. Het zijn metaforen.
Geloven heeft overigens niets met de wetenschap te maken.
schelpje3 schreef: Dat hoor ik vaker en vind dat heel erg. Dat oudere mensen in het meest kwetsbare deel van hun leven, een vrouwelijke ambtsdrager opgedrongen krijgen.
EenVasteBurcht schreef:Wat is er niet waarachtig aan een zuivere, Bijbelgetrouwe leer? Ik heb nog niks gezegd over tradities.
Cicero schreef:Niets, maar het lijkt mij onzuiver om een standpunt af te wijzen omdat het kerkgangers kost.
Je bedoelt natuurlijk ' jouw zuivere en bijbelgetrouwe leer '
kennelijk is het nog niet tot je door gedrongen dat de vrouw in het ambt ondertussen net zo veel discussie oproept als de doop. en dat de argumemente op dezelfde gronden berusten. enerzijds traditie berustend op de bijbel anderzijds de bijbel. Dit is natuurlijk logisch omdat diegenen die verandering voorstaan niet de traditie die ze willen veranderen aan hun kant hebben.EenVasteBurcht schreef:^ Ik suggereer niet dat er maar één zuivere en bijbelgetrouwe leer is, maar wel dat er een duidelijke scheidslijn is tusen wat binnen de kaders van 'bijbelgetrouw' is en wat niet. Zo lijkt een vrouw als dominee mij niet Bijbels omdat dat duidelijk tegen de Bijbel in gaat, terwijl een discussie als volwassendoop versus kinderdoop veel minder duidelijk is, waardoor je daar dus van mening over kan verschillen.
Dit is toch in Christus werkelijkeheid geworden? en de belofte dat God , dankzij Christus, onze zonden wil vergeven is er toch voor de gehele wereld bevolking. een man, een vrouw, die nu moslim, atheist, buddhist of agnost is kunnen toch ook aanspraak maken op b.v Joh 3:16? Wat heeft God meer belooft dan dat?Boekenlezer schreef:De praktische betekenis van het verbond? God heeft bepaalde beloften aan je gedaan, en daarom is Hij daarop aanspreekbaar. God heeft in de doop beloofd: 'Ik wil jouw God zijn, je mag van mijn vergeving leven, ik heb je voor het behoud bestemd.' Door dat verbond is God daarop aanspreekbaar. Je kunt tegen God zeggen: "HERE, U hebt toch beloofd dat... Wilt U dat dan ook waarmaken in mijn leven. Laat die beloften tot vervulling komen."
haal je hier niet je voorbeeld mee onderuit? om 'het product' te krijgen helpt het verwijzen naar het verbond of naar de doop niet. pas als er geloof is wordt het product verkregen.Boekenlezer schreef:Gaan Gods verbondsbeloften dan automatisch in vervulling? Nee, niet automatisch. Het gaat in de weg van biddend ermee omgaan, God op de beloften aanspreken.
God zal Abrahams kinderen to God zijn. Christus sloot geen verbond maar bracht een offer. terwijl wij nog vijanden van God waren. God is ook de God van hen die tegen God rebeleren en God niet willen erkennen.Boekenlezer schreef:zoiets verschaft God ook aan zijn verbondskinderen: vaste verbondsbeloften, die zwart op wit staan, zodat de zaken duidelijk en aantoonbaar zijn.
kennelijk is het nog niet tot je door gedrongen dat de vrouw in het ambt ondertussen net zo veel discussie oproept als de doop. en dat de argumemente op dezelfde gronden berusten. enerzijds traditie berustend op de bijbel anderzijds de bijbel. Dit is natuurlijk logisch omdat diegenen die verandering voorstaan niet de traditie die ze willen veranderen aan hun kant hebben.EenVasteBurcht schreef:^ Ik suggereer niet dat er maar één zuivere en bijbelgetrouwe leer is, maar wel dat er een duidelijke scheidslijn is tusen wat binnen de kaders van 'bijbelgetrouw' is en wat niet. Zo lijkt een vrouw als dominee mij niet Bijbels omdat dat duidelijk tegen de Bijbel in gaat, terwijl een discussie als volwassendoop versus kinderdoop veel minder duidelijk is, waardoor je daar dus van mening over kan verschillen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten