Dames in dienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: Dames in dienst

Berichtdoor Bambi » 02 sep 2013 18:11

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 21 sep 2013 20:04

ricky70 schreef:Ik ben blij dat de dienstplicht in Nederland is afgechaft.
Ik heb destijds als één van de laatste nog geweigerd en ben gelukkig erkend als gewetensbezwaarde. De alternatieve dienstplicht die ik hierdoor iets langer heb mogen vervullen heb ik met plezier gedaan.

Eén van de laatsten? Als je van 1970 bent zoals je nick mij doet vermoeden was je niet echt 1 van de laatsten hoor.
Zelf ben ik van 1972 en ik ben in 1989 goedgekeurd. Pas een jaar later werd de dienstplicht afgeschaft.

Overigens ben ik niet in dienst geweest. Kreeg een week na de keuring bericht dat ik buitengewoon dienstplichtig was. Iedereen van mijn lichting. Vrienden van me die een paar maanden jonger waren moesten wel :mrgreen:

Geloof trouwens niet dat ik veel gemist heb.

@Bambi:

Geloof je nou zelf dat als je leven in het geding is je op benen gaat richten om je tegenstander te sparen? Denk dat je alles te werk stelt om zelf te overleven ;)

maaarten

Berichtdoor maaarten » 22 sep 2013 19:09

Markie schreef:@Bambi:

Geloof je nou zelf dat als je leven in het geding is je op benen gaat richten om je tegenstander te sparen? Denk dat je alles te werk stelt om zelf te overleven ;)

Dat zou je denken, maar uit een onderzoek in het Amerikaanse leger blijkt dat tijdens de 2e wereld oorlog maar 15-20% van de soldaten op de vijand schoot. Tegenwoordig worden Amerikaanse soldaten vanwege dat onderzoek afgericht om te doden, waardoor in de Vietnam oorlog 95% op de vijand schoot. Maar dat gaat dus niet vanzelf, daar is training om de psychologische aversie tegen doden weg te halen voor nodig.

http://greatergood.berkeley.edu/article ... attlefield

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 sep 2013 20:09

meribel schreef:ik ben geen refo dame, maar even daar los van, zie ik het verschil niet tussen dienstplicht enkel voor mannen of voor mannen en vrouwen samen.
Ik kan me juist goed voorstellen dat als een land voorstander is voor dienstplicht, dat hij deze dan ook voor vrouwen verplicht stelt. Anders lijkt het mij een vorm van discriminatie.

Nederland heeft nog gewoon dienstplicht.. voor mannen. Ieder jongen krijgt (volgens mij bij de 18e verjaardag) een brief dat hij dienstplichtig is, maar niet zal worden opgeroepen tenzij in uitzonderlijk geval. Dames krijgen deze brief niet en zijn dus niet dienstplichtig.. maar daar hoor je die feministen niet over. Want verplicht=niet leuk. Wel de lusten, niet de lasten. Op die manier is het fijn om een geëmancipeerde vrouw te zijn!

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 23 sep 2013 13:57

Ik vind het logisch dat vrouwen niet verplicht zijn. Die zijn er om zwanger te worden...

Grapje natuurlijk :P. Bij een dienstplicht van deze tijd zou de beste oplossing in mijn ogen zijn dat vrouwen als ze willen in dienst mogen, maar niet verplicht. Zo geef je wel de ruimte en dat is waarschijnlijk de mening van de meesten in Nederland, en de meerderheid beslist, en op deze manier wordt er niemand gedwongen.

Daarnaast (en hier ga ik speculeren, want ik heb mezelf er niet in verdiept) vraag ik me af hoe geschikt de gemiddelde vrouw (dus niet de uitzonderingen) is voor oorlogsvoering; en dan denk ik over hoe vrouwen van nature zijn. Aggressie en competitie zit veel meer in de mannelijke natuur dan de vrouwelijke.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Bambi

Berichtdoor Bambi » 23 sep 2013 16:45

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 23 sep 2013 18:16

alexander91 schreef:Daarnaast (en hier ga ik speculeren, want ik heb mezelf er niet in verdiept) vraag ik me af hoe geschikt de gemiddelde vrouw (dus niet de uitzonderingen) is voor oorlogsvoering; en dan denk ik over hoe vrouwen van nature zijn. Aggressie en competitie zit veel meer in de mannelijke natuur dan de vrouwelijke.

Ik denk dat een leger heel goed zonder agressieve en competitieve haantjes kan.

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 23 sep 2013 18:29

Of hennen

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 27 sep 2013 12:15

Mortlach schreef:Nee, het is inderdaad beter om 2 maal zondaags met een hoedje op in de kerkbankjes te zitten terwijl je land wordt binnengevallen of je elders in de wereld echt iets kunt bereiken in een vredesmissie.

Van Mary Stuart (bijnaam Bloody Mary) is de uitspraak bekend dat zij een gebed van John Knox meer vreesde dan een leger van 10000 soldaten.

Waarmee ik niet wil zeggen dat een leger overbodig is.

Terug naar “Archief”