laat die basis houding zijn: wat staat hier. wat betekent dit gedeelte voor mij.Boekenlezer schreef:Onbevangen de Bijbel lezen, kan dat dan? Er is toch sowieso sprake van een bepaalde basishouding, van waaruit je interpreteert, zoals gelovig of ongelovig?
maar hoe kom je tot het grotere verband? Vanuit elk individueel schriftgedeelte. de bomen maken het bos, het bos maakt niet de bomen!Boekenlezer schreef:Verder heb ik eerder al eens gesteld: Losse gegevens op zichzelf zeggen niet zoveel, ze krijgen pas hun betekenis binnen het grotere verband. Daar heb je geen bezwaar tegen gemaakt.
er zijn schriftgedeelten die klip en klaar zijn. die geen uitleg behoeven (b.v. mat heb God lief boven alles en je naaste als je zelf.) (ok je kan gaan neven over wie je naaste is, maar eigenlijk weet iederen wat er mee bedoelt woord. we zijn geen juristen die onder een contract uit proberen te komen!) andere delen zijn verhalend, weer andere zijn historisch of poetisch. Je laat het duidelijke het minder duidelijke uitleggen, niet andersom.
ALS dingen er niet staan dan kan het ook niet het grotere verband zijn waar je naar verwijst.
als er al een groter verband is dan is het 1) dat we God lief moeten hebben, 2) onszelf lief moeten hebben, 3) de mensen om ons heen lief moeten hebben en 4) dat we discipelen moeten maken en 5 dat we de discipelen tot geesteklijke volwassenheid moeten brengen. (vrij naar mat 22 en mat 28) de hele bijbel laat zien waar dit gebeurt en niet gebeurt.
een evt verbond is geen groter verband; het meeste van het NT past er niet in!
wow, het was een nieuwe sekte voklgens de mensen van toen.Boekenlezer schreef:Halen dit soort stellingnames het hele christelijke geloof in feite niet onderuit? Wie garandeert mij zo, bij een dergelijke mate van discontinuïteit, dat het christelijke geloof geen nieuwe sektarische vinding was, dat weinig van doen heeft met het oude geloof van het Oude Testament?

ik ben absoluut voor 'in de context' lezen, maar je moet niet de context niet meer laten zeggen dan wat het doet. je joden in Jezus tijd leefden in steden en dorpen zoals wij dat ook doen. kinderen hoorden bij het volk met als bewijs ervan de besnijdenis. de kinderen gingen bij de wet horen als ze volwassen (12 jaarBoekenlezer schreef:Met deze verdachtmakerij ben ik het niet eens. Ik denk dat de context van die tijd best wel wat te zeggen kan hebben.
Wat jij wellicht mist, is dat duidelijk gemaakt wordt, dat bepaalde joodse denkwijzen in het Oude Testament wortelen. Misschien dat het gelukkiger was geweest als dat wat beter uit kwam.

je ziet de context wordt heel makkelijk misbruikt. wee degene die de 'geleerden die de context bestudeert hebben' durft te weerspreken!
ooit gelezen dat historie door de overwinnars (de nieuwe machthebbers) geschreven is? de RKK kon niet aan de bijbel tornen om hun gelijk aan te tonen. gelukkig weas er 'de traditie' een niet te controlren bron die hun gelijk keer op keer aantoont. zelf als het tegenstrijdig is aan de bijbel. wat is een historisch fijt? en wat is later in de geschiedenis gelegd?? als je daar regels op lost laat dan valt veel zgn bewijs van de traditie weg.Boekenlezer schreef:Historische feiten meteen terzijde schuiven is natuurlijk nooit erg slim
bedoel je de aanwijzingen voor het monster van Loch Ness?Boekenlezer schreef: Zo gaat dat altijd in het beargumenteren van zaken: keiharde bewijzen zijn zéér schaars en moeilijk te geven, maar aanwijzingen zijn veel talrijker, en hebben in opgetelde vorm - alle aanwijzingen bij elkaar dus - een bepaalde overtuigende kracht.

PARDON omdat ik tegen een misstand in de kerk strijd ben ik tegen de kerk? wat is dat voor KUL!Boekenlezer schreef:Nee, die sektarische antikerkelijke houding van 'met de middelvinger omhoog naar de kerkelijke traditie' stuit mij vreselijk tegen de borst. Ik moet daar helemaal niets van hebben. Het lijkt mij ook geen juiste houding, aangezien Jezus Christus zelf de kerk heeft ingesteld. (Mattheüs 16:18) (Waarmee uiteraard niet is gezegd dat het geen voortzetting zou zijn van de gemeente - קָהָל - van het oude verbond...) Houd toch eens op met die opstand tegen dat wat Jezus Christus zelf heeft ingesteld, stelletje revolutionaire oproerkraaiers! Doe die jakobijnenmuts toch eens een keer af! Het mocht eens blijken dat je tegen God zelf strijdt!
onzinnge leren die belangrijker gevonden worden dan het navolgen van christus heeft meer strijd en verdeeldheid gebracht dan accepteren dat een ieder die gelooft deel is van Gods kerk. denominaties brengen peer definitie verdeeldheid omdat het duidelijk maakt waar het zich onderscheid van andersdenkenden.
als er al anti kerkelijken zijn dan zijn die in de denominaties te vinden!
Leve de eenheid in Christus'! mat 16:18 Jezus is de Christus en op dat rots (dit fundament) zal ik mijn gemeente bouwen.
Boekenlezer schreef:Janvanverweg schreef:
aaHH De oude christenen hadden dus eerst een theologie (erfzonde, nergens in de bijbel rechtstreeks terug te vinden) en gaan daar vervolgens een handeling (babydoop) bij maken vanwege de gemoedsrust van de gelovigen (grote kindersterfte, erfzonde= ook babies zijn als door zonde belast vanweege adam, babies gaan naar de hel --> doop = afwassing van zonde, doop babies en ze zijn van de vermeende erfzonde vrij) )
bambi ik ben je dankbaar voor dit artikel, het geeft dudelijk aan waarom de babie doop is ontstaan en daarmee ontkracht het meteen haar bestaans recht.
Opmerkelijk, eerder schoof je de historie meteen terzijde, en nu knoop je er toch bij aan. Als het een historisch gegeven betreft wat jou uitkomt, komt het wel van pas. Dat is geen consequente werkwijze.
he, als diegenen die waarde hechten aan de historie zelf aangeven dat de babie doop nodig was vanwege de (vermeende) erfzonde, dan zakt hun kaartenhuis toch in elkaar?
het is niet mijn kaartenhuis, maar het hunne. wat ik al eerder schreef. de machtigen schrijven de historie, huier staat letterlijk dat de babydoop noodzakelijk gevonden werd. wat wil je nog meer. diegenen die waarde hechten aan de traditie vallen door de mand.
zij die de babiedoop aanhangen geven aan hoe het komt dat hetin de traditie terug te vinden is!!!!!