janpep schreef:We kunnen allemaal proberen om er een mooie zwaai aan te geven, maar uiteindelijk komen we denk ik hierop uit:
rotterdam schreef:Het was geen mooie zwaai - verdeeldheid is een lelijke zwaai.
Ik was kennelijk onvoldoende duidelijk. Dat bedoelde ik namelijk ook te beamen: "onze mooie praatjes en goede bedoelingen ten spijt". Zó kwam ik bij Paulus, die laat zien dat (ook hij) altijd wel het goede WIL doen, maar daar toch niet toe in staat blijkt. "KAN ik niet" zegt hij.
rotterdam schreef:Mijn voorbeeld moge duidelijk zijn; Amerikaanse pinksterkerken die proberen orthodoxen christenen in Etheopie te bekeren. Schameloos - Wat een hoogmoed, tijd- en geldverspilling.
Natuurlijk is het voorbeeld duidelijk.
WEL zeg ik dat een verschil van mening over iets wat mij betreft nog niet per se gelijk staat /synoniem is aan verdeeldheid.
Laat ik het zo uitdrukken: Het waren zowel christenen van allerlei "achtergond", die reden met een "Er is hoop" stickertje (later Ichthus visje) op hun auto, terwijl ik geen van beide ooit gedaan heb. Toch in de kern één.
Oók probeerde ik uit te drukken, dat ik kan begrijpen dat mensen met zelfde mening/beleving/uitleg naar elkaar toe trekken en zo groepen vormen. Ik denk dat zeer weinigen van ons zullen zeggen: "Hef
mijn kerk dan maar op, dan trekken wij wel bij "de buren" in. Dat zijn voor mij gewoon feiten. Ik zie het in eerste instantie toch maar als de hand en de voet. Zij zijn er niet om elkaar te bestrijden, maar vullen elkaar aan, ook al verdient de wijze waarop de verschillende groepen ontstaan zijn nooit een schoonheidsprijs.
Tegelijkertijd, als ik er langer over nadenk, bedenk ik dat de Heer ook niet zit te wachten op een grote eenheidsworst die tegen wil en dank in zijn velletje is gepropt.
Het vaststellen dat de verdeeldheid ongewenst is, is een heel stuk eenvoudiger is dan daar een keer in te brengen.
Ik las hier ergens voorbeelden van mensen die ondanks de nogal verschillende kerkgemeenschap waartoe zij behoren elkaar in andere omgeving van werk kunnen respecteren en elkaar als broeder herkennen. Ik denk zelfs dat dat heel vaak zo zal zijn. Zelf heb ik die contacten ook. je kan dan vaststellen dat je verschillend over bepaalde zaken denkt, maar dat sluit niet direct
alles uit. Het is nog bijzonder lastig om te verwoorden waar dan de grens ligt. Zegt Paulus ook niet ergens: "doet zo iemand uit uw midden weg" (of woorden van gelijke strekking)? Dat maakt duidelijk dat die grenzen er toch wel degelijk zijn.
Wanneer ergens een dominee of leer bedenkt dat de mens is geschapen als brandhout voor de hel en dat de kans om uitverkoren te worden feitelijk maar uiterst gering is, dan zal je mij daar niet zien. Misschien is het dan wel minder schadelijk om apart door te gaan, dan om er eindeloos over te blijven twisten. Wanneer de één de ander niet van kan overtuigen, moet je het op een gegeven moment toch laten rusten? ONDANKS dat het een ongewenste situatie is. Ziet toe dat gij elkaar niet bijt en ver-eet. Hoe denk jij daarover?
Hier op het forum vindt ik het toch nog weer even een aparte situatie. Feitelijk zoeken we hier de omstandigheden op en/of creëren we die, door de verschillende onderwerpen in de groep te gooien. Ik ga er vanuit dat het niemands bedoeling is daardoor extra scheiding aan te brengen. Wellicht wel om anderen te overtuigen van de uitleg waar men voor staat en daarvoor de argumenten aan te reiken, maar toch ook om van anderen te leren(?).
Zelf heb ik indertijd (begin jaren 90) toen het nog met een 1200 baud modempje over de telefoonlijn ging veel geleerd van de discussies die plaatsvonden in het LifeNet (netwerk van christelijke bulletinboards). Het gebeurde vaak dat ik bij mijn eigen conclusie bleef, maar wel meer begrip kreeg voor de denkwijze van de ander die, ook al ben ik het niet met hem eens, ook zijn argumenten put uit Gods Woord waaraan hij/zij trouw gehoor wil geven.
Het heeft er wel toe geleid dat ik ook de andere kant van zaken ben gaan overdenken, bekijken, onderzoeken en soms op andere relevante teksten werd gewezen, waar ik zelf nog niet bij stil gestaan had. Op een aantal punten heb ik daardoor ingezien, dat het andere standpunt toch echt beter Bijbels onderbouwd was.
Tot slot is dit het dilemma geweest dat het meest door mijn hoofd speelde, toen ik voor de vraag werd gesteld of ik mijn studie n.a.v. de Dordtse leerregels wel of niet als boek zou moeten uitgeven.
Ik lees dan o.a. Galaten 5, waarvan hier het 15e vers.
15 Indien gij echter elkander bijt en vereet, ziet dan toe, dat gij niet door elkander verslonden wordt. Uiteindelijk heb ik dan gedacht..... Dit is waar ik op uit kom. De Heer oordeelt mij over mijn intenties en niemand anders. Laat ieder het maar onderzoeken en nagaan.
In het licht van het onderwerp ben ik wel ineens mijn vraagtekens gaan zetten bij de vele steden waar men naast de Oude kerk ook een Nieuwe kerk heeft. Misschien niet alleen vanwege ruimte gebrek in de oude kerk ontstaan?