Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Wilsophie schreef:Het verbond houdt voor ons in, dat een ieder die gelooft de zegen van Abraham ontvangt, d.w.z. de rechtvaardiging op grond van geloof en de belofte van het erfgenaamschap met Christus (Gl 3:14; Rm 8:17). Maak er niets meer van, dan wat wat de Bijbel erover zegt.
Janvanverweg schreef:waarom als een fanaticus? berust deze leer niet op eenzelfde redenatie? gelijke monikken...
Janvanverweg schreef:het is een eeuwig verbond met het volk israel. het is inlegkunde omdat zomaar op de wereldwijde kerk te leggen. een deel van de oude verbonds belofte was de zegen voor alle volken, die is vervuld in Christus, maar daarom slaat de hele belofte (incl lands belofte etc) niet op de gemeente. de hebreeen brief legt duidelijk uit dat er nu sprake is van een beter verbond! een verbond niet langer verbonden aan een natuurlijkeafstamming maar afhankelijk van geestelijke adoptie! het linken van deze twee is lezen wat er niet staat. hoe moeilijk dat ook te beamen valt voor diegenen die met het verbond opgeroeid zijn.
Janvanverweg schreef:ik weet niet of ik precies weet wat deze leer inhoud, maar als het is wat ik denk, dat de bijbel de tijd in verschillende perioden verdeelt en daar allerlei leer en verwachtingen etc aanhangt (komt dat niet bij Darby vandaan?) dan ben ik het met je eens dat het niet veel zaaks is. ook dat is inleggen wat er niet staat. ook dat is de bijbel verklaren dmv een theorie/theologie die boven de bijbel staat.
Nou, voor zover ik het zie is abortus ook een zonde en wel moord, dus niks geen appels en peren.alexander91 schreef:nee, zelfmoord is een zonde die een gelovige niet zal willen begaan (gelovigen zijn immers zonder zonde, zo kwamen we in een ander topic blijkbaar uit). Dit is dus appels met peren vergelijken. Het behouden zijn van een kind is een ander verhaal, die niet zo makkelijk te vergelijken is. De conclusie die ik trek is heel logisch, helemaal als je je bedenkt dat velen gestorven zijn die nooit het evangelie gehoord hebben. Zulke mensen hadden met de gedachte dat gestorven babies automatisch behouden blijven, dus beter ook als baby kunnen sterven.
Nogmaals: je conclusie heeft alleen maar betrekking op het evangelie van verlossing en niet op het evangelie van het koninkrijk van God, waar het om dicipelschap gaat. Fil.2:15 opdat u onberispelijk en oprecht zult zijn, kinderen van God, smetteloos te midden van een verkeerd en ontaard geslacht, waaronder u schijnt als lichten in de wereld.alexander91 schreef:In de conclusie die ik trek, zit helemaal niets in over hoe ik denk over het evangelie. Ik beredeneer vanuit een eerdere stelling dat alle vroeggestorven kinderen behouden zullen blijven. En als dat zo is, dan is mijn conclusie zinnig in mijn ogen (zolang er geen tegenbewijs wordt gegeven).
Dat beweerde ik niet, ik had het over het verbond met Abraham en de daarbij horende beloftes zoals de landbelofte ... Gen.schelpje3 schreef:Inderdaad, een ieder die gelooft.
Maar 1a2b3c beweerde dat elke fysieke nakomeling die belofte toekomt en dat is dus niet waar.
Wilsophie schreef:Kijk ,als het je uitkomt horen wij erbij en als het niet uitkomt zo heb ik vaak gelezen horen wij als gelovigen van de genadebedeling er niet bij.
Zeg het maar hoor. Ik hoor overal bij. Ik behoor bij Christus.
1a2b3c schreef:@Boekenlezer: goed quoten s.v.p. wo sep 25, 2013 3:02 pm.
Als de vergelijking op zou gaan, dan moet je beweren dat een baby de zonde draagt als het geaborteerd wordt. Dat lijkt mij niet (en dat zul je zeker niet bedoelen). Maar degene die aborteert begaat de zonde, en dat is een ander persoon dan het kind. Het kind is volgens eerdergenoemde stelling dan dus behouden. Als een volwassene die tot geloof komt zelfmoord pleegt dan begaat die zelf de zonde. Dat is een verschil.1a2b3c schreef:Nou, voor zover ik het zie is abortus ook een zonde en wel moord, dus niks geen appels en peren.
Nogmaals, ik trek een logische conclusie op de stelling: een vroeggestorven kind/baby is behouden. Die conclusie lijkt mij absurd, maar zeker niet ontkracht, en daarmee is voor mij de gedachte dat alle vroeggestorven kinderen behouden zullen zijn, niet aannemelijk.1a2b3c schreef:Ik heb mijn mening over het sterven van baby'ss onderbouwd, en als je het er niet mee eens bent zou je misschien aan kunnen geven wat er volgens jou niet klopt
Ik schreef daarom met opzet die conclusie jou ook niet toe zoals je kunt teruglezen. Misschien is toch suggestief op te vatten, maar ik probeerde te voorkomen dat men zou denken dat jij dit concludeert. Desalniettemin mijn excuses daarvoor en ik geef hier ter plekke aan dat jij niet hebt beweerd dat christenen geen zonde kunnen doen.1a2b3c schreef:en hoe je die teksten dan wel moet zien.
Je opmerking over gelovigen die zonder zonden zijn: je weet heel goed dat ik het niet zo heb gezegd als je nu doet voorkomen. Jammer dat het weggehaald is, dus ik kan het niet meer bewijzen.
alexander91 schreef:In de conclusie die ik trek, zit helemaal niets in over hoe ik denk over het evangelie. Ik beredeneer vanuit een eerdere stelling dat alle vroeggestorven kinderen behouden zullen blijven. En als dat zo is, dan is mijn conclusie zinnig in mijn ogen (zolang er geen tegenbewijs wordt gegeven).
Het klopt dat de conclusie die ik trek alleen betrekking heeft op de verlossing. Maar ik zie nog steeds niet in waarom dat de conclusie absurd maakt. Het is overduidelijk dat de conclusie absurd is, maar ik leidt deze logisch af van de stelling dat vroeggestorven kinderen behouden zullen blijven, omdat dat meer zekerheid biedt dan een kind laten opgroeien. Dat kan ik mij niet voorstellen.1a2b3c schreef:Nogmaals: je conclusie heeft alleen maar betrekking op het evangelie van verlossing en niet op het evangelie van het koninkrijk van God, waar het om dicipelschap gaat. Fil.2:15 opdat u onberispelijk en oprecht zult zijn, kinderen van God, smetteloos te midden van een verkeerd en ontaard geslacht, waaronder u schijnt als lichten in de wereld.
Je moet een vergelijking niet verder trekken dan waarvoor die bedoelt is, en het ging over 'niet veroordeeld' worden.alexander91 schreef:Als de vergelijking op zou gaan, dan moet je beweren dat een baby de zonde draagt als het geaborteerd wordt. Dat lijkt mij niet (en dat zul je zeker niet bedoelen). Maar degene die aborteert begaat de zonde, en dat is een ander persoon dan het kind. Het kind is volgens eerdergenoemde stelling dan dus behouden. Als een volwassene die tot geloof komt zelfmoord pleegt dan begaat die zelf de zonde. Dat is een verschil.
Kortom degene die de zonde begaat is anders, dus: appels met peren.
Je onderbouwing is dus dat het jou niet aannemelijk lijkt vanwege jouw 'logische doch absurde conclusie'. Om eerlijk te zijn: daar ben ik niet van onder de indruk.alexander91 schreef:Nogmaals, ik trek een logische conclusie op de stelling: een vroeggestorven kind/baby is behouden. Die conclusie lijkt mij absurd, maar zeker niet ontkracht, en daarmee is voor mij de gedachte dat alle vroeggestorven kinderen behouden zullen zijn, niet aannemelijk.
Oké!alexander91 schreef:Ik schreef daarom met opzet die conclusie jou ook niet toe zoals je kunt teruglezen. Misschien is toch suggestief op te vatten, maar ik probeerde te voorkomen dat men zou denken dat jij dit concludeert. Desalniettemin mijn excuses daarvoor en ik geef hier ter plekke aan dat jij niet hebt beweerd dat christenen geen zonde kunnen doen.
Ik vind dit in dezelfde lijn liggen als wanneer iemand zegt dat God beter mensen zonder vrije wil had kunnen maken zodat ze niet konden/kunnen zondigen.alexander91 schreef:Het klopt dat de conclusie die ik trek alleen betrekking heeft op de verlossing. Maar ik zie nog steeds niet in waarom dat de conclusie absurd maakt. Het is overduidelijk dat de conclusie absurd is, maar ik leidt deze logisch af van de stelling dat vroeggestorven kinderen behouden zullen blijven, omdat dat meer zekerheid biedt dan een kind laten opgroeien. Dat kan ik mij niet voorstellen.
Janvanverweg schreef:beste bambi ik woon in een land waar afgoden vereert worden. veel van mijn vrienden aanbidden en offeren aan afgoden en geesten. en weet je... ze gedragen zich niet anders dan nederlanders uit de bible beltik heb mense in trance gezien die tijdens die trance dingen deden die ik niet kan verklaren. een enkele keer heb ik nadien met zo'n mens gepraat over die gebeurtenis. hij was volkomen redelijk en inteligent. als bezetenheid altijd het gevolg van afgoderij zou zijn, dan was de wereld heel anders dan wat het nu is. bezetenheid is gelukkig de uitzondering.
onrijn betekent niet bezetenheid wat jij beweert. onrein betekent dat het besmet. de gelovigen in korinthe waren bang besmet te raken door met onreine gezinsleden om te gaan. een verdoorgevoerde wereldmijding.
hetzelfde hoor je soms van kerkelijke ouders die hun kinderen verbannen omdat ze ergens anders gaan kerken dan hun oorspronkelijke denominatie.
alexander91 schreef:Als de vergelijking op zou gaan, dan moet je beweren dat een baby de zonde draagt als het geaborteerd wordt. Dat lijkt mij niet (en dat zul je zeker niet bedoelen). Maar degene die aborteert begaat de zonde, en dat is een ander persoon dan het kind. Het kind is volgens eerdergenoemde stelling dan dus behouden. Als een volwassene die tot geloof komt zelfmoord pleegt dan begaat die zelf de zonde. Dat is een verschil.
Kortom degene die de zonde begaat is anders, dus: appels met peren.
Em... jij stelde de vergelijking, en ik geef heel duidelijk aan dat deze op een belangrijk punt anders is. Als je het argument dat ik naar voren breng niet wil uitdiepen om te kijken of de stelling ertegen bestand is, reageer dan niet. Ik hoef daarbij voor dit argument helemaal niet op de teksten te gaan reageren of een ander argument te geven. Dit argument staat, en het toont de zwakte van de stelling aan (totdat het argument natuurlijk ontkracht is).1a2b3c schreef:Je moet een vergelijking niet verder trekken dan waarvoor die bedoelt is, en het ging over 'niet veroordeeld' worden.
Verder vind ik het twee heel absurde voorbeelden, dat hebben ze dan in ieder geval gemeen.
schelpje3 schreef:Het gaat over het nageslacht van Abraham, horen wij daar niet bij?
Misbruik van teksten sluit het goede gebruik niet uit.alexander91 schreef:Ik blijf dus bij mijn mening dat de gedachte dat elk vroeggestorven kind behouden onaannemelijk is en bovendien is het uiteindelijk de eerste opstap naar de leer van de alverzoening.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten