Jvslooten schreef:Geen doorbraak? Paulus niet?! De wedergeboorte van Paulus was een van de meest doorbrekende ooit... het is zelfs een vaste uitdrukking geworden: de Saulusbekering. In handelingen 9 lees ik: "En meteen vielen hem de schellen van de ogen, en onmiddellijk werd hij ziende, stond op en werd gedoopt." GOD omscheen Paulus met goddelijk licht (Han.9:3). GOD nam de schillen van zijn ogen. GOD maakte hem ziende (Han.9:18). En jij beweerd dat hij niet in de Geest kon wandelen? Dat de Geest half werk levert zeg maar? Paulus getuigt er bovendien zelf van (Romeinen 1:9,7:6,8:1,4,9,11,13,14,15,16,23, plus wat hij in alle andere brieven schrijft). Is de Heilige Apostel dan een leugenaar?
"...en beschouw het geduld van onze Heere als zaligheid; zoals ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid die hem gegeven is, u geschreven heeft,
zoals ook in alle brieven, wanneer hij deze dingen ter sprake brengt. Daaronder zijn sommige zaken die moeilijk te begrijpen zijn, die de onkundige en onstandvastige mensen verdraaien, tot hun eigen verderf, net als de andere Schriften."
Je begeeft je op heel glad ijs Coby... ik hoop dat je je dit realiseert.
Je zegt net zelf dat ie al bekeerd was daar en hij deed wat hij niet wenste en noemde zich een ellendig mens. Ofwel was hij hier een Farizeeer (theorie 1 van die man van christianforums, maar klopt denk ik niet) of al wedergeboren (theorie 2, meest aannemelijk inderdaad), maar wist hij niet hoe hij dan uit dit zondepatroon moest komen en had hij niet die overwinning van Romeinen 8. Pas toen Christus hem verloste hiervan. Ik weet niet hoelang hij erover deed om van 7 in 8 te komen. Je wilt toch niet beweren dat Romeinen 7 een overwinnend door de Geest geleid christenleven beschrijft?
Overigens ik dacht dat je wilde laten zien dat ze niet heilig waren en zondeloos in het N.T., maar volgens mij zeg je dat ze het wel waren. Nou dan zijn we er toch? Dat beweerde ik ook, alleen daar was Schelpje het niet mee eens. Je laat nu zelf zien dat dat geen onbijbelse uitspraak was.
Het zal wel hierdoor komen de spraakverwarring of iemand zondeloos en volmaakt heilig is als ie wedergeboren is:
Filippenzen 3
10 (Dit alles) om Hem te kennen en de kracht zijner opstanding en de gemeenschap aan zijn lijden,
of ik, aan zijn dood gelijkvormig wordende, 11 zou mogen komen tot de opstanding uit de doden.12
Niet, dat ik het reeds zou verkregen hebben of reeds volmaakt zou zijn, maar ik jaag ernaar, of ik het ook grijpen mocht, omdat ík ook door Christus Jezus gegrepen ben. 13 Broeders, ik voor mij acht niet, dat ik het reeds gegrepen heb, 14 maar één ding (doe ik): vergetende hetgeen achter mij ligt en mij uitstrekkende naar hetgeen vóór mij ligt, jaag ik naar het doel, om de prijs der roeping Gods, die van boven is, in Christus Jezus.
15 Laten wij dan allen,
die volmaakt zijn, aldus gezind zijn.
En tegelijkertijd staat er in Galaten 2:20:
Met Christus
ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven.
Het is al gebeurd, maar pas als je dat gelooft kan het zichtbaar worden in je gedrag.
Netzoals: door Zijn striemen
zijt gij genezen (brief van Petrus) en toch was er weleens iemand ziek daar.
Geloof dat gij het ontvangen hebt en het zal geschieden.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief