elbert schreef:Ik baseer mijn theologie op hoe de Bijbel over gezinnen spreekt waarbij de ouders gelovigen zijn. Ga dan de Bijbel maar na. Je hoeft je gelovige ouders niet te verlaten om Jezus te volgen, wel desnoods je ongelovige ouders
kan je me helpen met wat bijbel passages?
elbert schreef:Voor kinderen die in atheistische gezinnen geboren worden, kan ik geen speciale bedoeling weergeven, maar voor kinderen in gelovige gezinnen weldegelijk. God neemt hen met hun ouders op in zijn gemeente. Punt.
waarom en pumnt en geen uitleg waarom het zo is???????????????? waar staat dat de kinderen opgenomen zijn in de gemeente???
elbert schreef:Heiliging is apart zetten voor God om Hem te dienen. De kinderen van de gelovigen zijn dus apart gezet om Hem te dienen. Daarmee zijn ze discipel van Hem. Ze zijn geen vazen die ergens apart in een schuurtje gezet worden.
je redeneert dat heilig betekent dat ze discipel zijn. je vult 'heilig' in naar jouw idee. a;s de kinderen discipelen van christus zouden zijn, waarom mogen ze dan niet deelnemen aan het avondmaal? wanneer verliezen kinderen hun status van uitverkorenen
als iets geheiligd is, dan is het niet langer verontreinigend. een geheiligd voorwerp mocht in de tempel gebruikt worden omdat het de tempel niet zou verontreinigen. zo ook met 1 kor 7. de kinderen zijn niet onrein maar heilig staat er. Het staat in de context van samenleven of scheiden; kan een heilige samenblijven met een onheilige?
Ja zegt paulus want in het huwelijk is de onreine geheiligd en daardoor ken er mee omgegaan worden zonder dat de heilige onrein wordt. er staat niet dat de ongelovige partner tegen wil en dank tot een discipel gemaakt is. en er is zover ik weet niemand die beweert dat de ongelovige partner naar de hemel gaat vanwege de gelovige partner. waarom beweren we het dan wel van de kinderen waar het zelfde verhaal voor opgaat? juist: de theologie dicteert dat.
elbert schreef:Niet alleen zovelen van die kinderen verlaten de kerk, ook zovelen van die volwassenen, die zich met geloofsdoop en al voor de 2e keer hebben laten dopen. Dat gebeurt, dus geeft het aan dat de doop niet zaligmakend is. De kerk verlaten is een kwestie van je verzetten tegen de Heilige Geest
zovelen van de geloofsdopers verlaten de kerk? evenveel als de als baby gedoopten? het gebeurt, maar evenveel? heb je daar onderbouwing voor?
maar dat het gebeurt is geen argument dat daarom babydoop acceptabel is. de doop is een getuigenis vasn geloof. als iemamnd zijn geloof verkliest (o, ja, ref theologie leert dat dat niet kan...) dan ondermijnd dat niet de geloofsdoop. zelfs al zou het een zgn vermeend geloof zijn dan nog is het een getuigenis van geloof! alleen als iemand op het moment van zijn vrijwillige doop niet gelooft, dan is er iets grondig fout. en dan nog is het de verantwoordelijkheid van de dopeling!
elbert schreef:In de bijbeltekst die ik gegeven heb is geen sprake van volgorde. Het staat er gewoon niet in het grieks.
je maakt het me moeilijk, ik moest naar de boekenkast lopen om mijn Griekse bijbel er bij te halen

op wie slaat hen (autos); het kan alleen op de vers gemaakte discipelen slaan! je kan niet dopen wat nog niet is! daarom is er wel degelijk sprake van volgorde!
elbert schreef:Andere kinderen zijn net zo ontvankelijk, maar worden niet geboren in het midden van de gemeente en hen staat dus niet de Heilige Geest ter beschikking.
ik hoop dat er maar weinig kinderen geboren in het midden van de gemeente

ok dat een flauwe grap

de kinderen van gelovige ouders hebben ook de HG niet ter beschikking; ze hebben de beschikking van discipelen als rolmodellen.
ps. meer dan 11 reacties terwijl ik dit schreef

There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"