Afslanken deel 4

Moderators: Memmem, Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor pannenkoek » 24 sep 2013 08:42

Ha ha @Schelpje dat woord 'snaaitrek' kan ik wel.
Veel te vaak in praktijk gebracht :lol:
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 24 sep 2013 09:45

Hier is de strijd ook begonnen.... maar ja.. s avonds snaaitrek en manlief is als een panlat en die gaat aan de chips en cola en ik volgde braafjes zijn voorbeeld.
Maar heb de cola ingeruild voor de crystal clear en de chips naar het weekend verbannen. Als we friet eten, mik ik eerst mijn bord vol sla en dan kan er weer wat minder friet bij.... :D

Ben nu 3 weken bezig en ik ben hiermee al 2.5 kilo afgevallen..... :lol: Hopelijk blijft het zo doorgaan!!!!

Paulien
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Paulien » 24 sep 2013 10:25

mona schreef:Nu hoorde ik zaterdag van een vriendin dat je 6 eetmomenten op een dag moet hebben. Je drie maaltijden, en daar tussendoor 3 stuks fruit. Het beste is om er ongeveer 2enhalf uur tussen te hebben, dit om je verbranding aan de gang te houden. Door honger te hebben kan je lichaam in de spaarstand gaan, en daardoor kan je juist niet afvallen. Wie heeft hier ook wel eens van gehoord?

Dat kan inderdaad goed werken. Maar niet elk lichaam is hetzelfde en reageert hetzelfde. Waar de eet het heel prettig vindt om meerdere kleine porties op een dag te eten, gaat de ander beter op drie grotere maaltijden op een dag en verder niets. Mijn advies: luister goed naar je lichaam!

Paulien
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Paulien » 24 sep 2013 10:27

pol schreef:Hier is de strijd ook begonnen.... maar ja.. s avonds snaaitrek en manlief is als een panlat en die gaat aan de chips en cola en ik volgde braafjes zijn voorbeeld.
Maar heb de cola ingeruild voor de crystal clear en de chips naar het weekend verbannen. Als we friet eten, mik ik eerst mijn bord vol sla en dan kan er weer wat minder friet bij.... :D

Ben nu 3 weken bezig en ik ben hiermee al 2.5 kilo afgevallen..... :lol: Hopelijk blijft het zo doorgaan!!!!

Succes!

Snaaitrek herken ik ook nog wel. Maar sinds ik suikervrij ben gaan eten heb ik er eigenlijk geen last meer van. Heeft alles te maken met je bloedsuikerspiegel. Als je suiker eet vliegt die omhoog, en zakt daarna even snel weer, waardoor je trek krijgt, zo'n gevoel van 'ik moet iets hebben' en dan eet je weer iets met suiker. Hierdoor gaat je bloedsuikerspiegel veel te erg schommelen.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 24 sep 2013 10:31

k Snaai liever in de chipszak dan in de snoeppot..... :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 sep 2013 11:31

Gelezen in het AD:
Mensen die langdurig veel vet eten, beschadigen daarmee blijvend de signaalfunctie die aangeeft dat de maag vol is. Dat is volgens Australische onderzoekers de reden dat 95% van de mensen die veel afvallen binnen 2 jaar, weer op hun oude (over)gewicht zitten en vaak zelfs nog meer wegen.
De signaalfunctie herstelt zich niet als ze zijn afgevallen.

Dat is dus best schokkend nieuws. :?

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 24 sep 2013 12:17

refo schreef:De dik- en volmakers zitten meestal om de pieper heen (saus, jus etc), vandaar zijn nogal slechte naam.
Ja dit kan ik me voorstellen. Ik ben dol op aardappelen, maar 'droog' vind ik ze een stuk minder lekker...
Wij eten altijd tussen de middag warm. Ik zou het liefst 's avonds warm eten, om de 'snaaitrek' te verminderen,
maar dat is geen optie, het is voor mijn man erg lastig.
Ik vind de avonden het moeilijkst. Hoe blijf ik met mijn vingers uit die kast???????????????
Ik weet ook niet of je nu wel of niet beter na 20.00uur niet meer kunt eten.
De ene site zegt: Feit, en de andere zegt: Fabel.
Het lijkt mij dat je toch gewoon fruit, een cracker of iets anders wat licht verteerbaar is kunt eten na 20.00uur?
Altijd beter dan M&M's toch..... (maar die zijn zo lekker)
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 24 sep 2013 13:26

Gelukkig, ik zie het al, er zijn veel meer mensen die niet met de vingers van lekker eten af kunnen blijven. [-X
Hieronder wat de diëtiste mij gister mee gaf. Ging goed, maar zoals al eerder gezegd vind ik de avond toch wel pittig.

Ontbijt
1 snee bruinbrood besmeert met halvarine (blauw kuipje)

Varieer in mager hartig en mager zoet beleg:
Mager hartig: ham, kipfilet, rosbief, ossenworst, biefstukworst, casslerib, rollade, sandwichspread, 30+ (smeer)kaas, 20- of 30+ kaas
Mager zoet: jam, appelstroop, vruchtenhagelslag, gestampte muisjes, honing, bebogeen

Of een beker Brinta met halfvolle melk en zoetstof
Thee met een zoetje

Loop van de ochtend
Koffie en/of thee, bij voorkeur met een zoetje/ water/ light- frisdrank
Portie fruit

Lunch
2 snee brood besmeert met halvarine
Mager beleg (zie ontbijt voor opties)
Glas halfvolle melk

Loop van de middag
Koffie en/of thee/ water/ light frisdrank

1 portie fruit
Glas halfvolle melk
Bij trek: 1 snee brood met mager beleg

Warme maaltijd; 1 bord
200 gram groente, liefst zonder sausjes of boter
100 gram (rauw gewogen) liefst mager vlees of 150 gram vis
2-3 gekookte aardappelen of opscheplepels pasta of zilvervliesrijst
voor de bereiding van de totale warme maaltijd p.p. 1 eetlepel vloeibaar bak- en braadproduct of olie

Loop van de avond
Thee/ koffie/ water/ light- frisdrank

Toetje: 1 portie magere zuivel, zoals karnemelk, magere yoghurt of kwark of halfvolle melk

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 24 sep 2013 13:47

Ik ben geen dietist, en heb er geen verstand van maar van drie of vier boterhammen op de hele dag?

Maar ik weet niet wat voor werk je doet, fysiek of kantoorwerk en of je veel sport bijv.

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 24 sep 2013 13:52

Ik zou de zoetjes en de light-zooi bannen.

Verder snap ik niet goed dat mensen geen maat in eten kunnen houden.
Als je wil afvallen moet je gewoon minder eten.
Je halveert hoeveelheden van je ontbijt, je lunch en je avondeten en tussendoor eet je niets.
Je drinkt alleen koffie, thee of water.
Dat is toch zo ingewikkeld niet?
Ik had vanmorgen om 11 uur mijn trommeltje leeg. Ik was om half zes al op. At this very moment (14:50 uur) zit ik een beetje te rammelen van de trek. Maar er is hier helemaal niets te eten te vinden. Maar dat geeft toch niets? Je hoeft ieder trekgevoel toch niet meteen met voedsel te stillen?

(Langzaam eten schijnt ook te helpen. Na een kwartier of zo verdwijnt het hongergevoel. Schrok dus niet en zorg dat je in dat kwartier nog niet volgepropt bent)

En wie fysiek zwaar werk doet moet uiteraard zorgen voor genoeg brandstof, maar genoeg is het al heel snel voor een mens.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 24 sep 2013 13:55

Als je dat niet kan snappen dan houdt het verder op.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 24 sep 2013 14:04

meribel schreef:Ik ben geen dietist, en heb er geen verstand van maar van drie of vier boterhammen op de hele dag?

Maar ik weet niet wat voor werk je doet, fysiek of kantoorwerk en of je veel sport bijv.

Ik ben een eenvoudige huisvrouw. We hebben een boerderij, een groot huis, en een grote tuin. Ik ben blij als ik 's avonds zit..... 3 dagen werk ik standaard op het bedrijf, zo'n 12 uur per wk. En in de drukke tijden lopen mijn dagen van 7.00 tot 22.00

Ik bak zelf brood. Mijn broden wegen 1350 gram, die uit de winkel 800 gram. Mijn boterhammen zijn 1,5 of 2x zo groot. Met 2 heb ik wel voldoende op. De één is ook dikker gesneden dan de ander. Als ik er meer volkoren meel in gooi dan bloem worden de boterhammen voedzamer.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 24 sep 2013 14:09

refo schreef:Ik zou de zoetjes en de light-zooi bannen.

Je halveert hoeveelheden van je ontbijt, je lunch en je avondeten en tussendoor eet je niets.
Je drinkt alleen koffie, thee of water.
Dat is toch zo ingewikkeld niet?
Ik had vanmorgen om 11 uur mijn trommeltje leeg. Ik was om half zes al op. At this very moment (14:50 uur) zit ik een beetje te rammelen van de trek. Maar er is hier helemaal niets te eten te vinden. Maar dat geeft toch niets? Je hoeft ieder trekgevoel toch niet meteen met voedsel te stillen?

(Langzaam eten schijnt ook te helpen. Na een kwartier of zo verdwijnt het hongergevoel. Schrok dus niet en zorg dat je in dat kwartier nog niet volgepropt bent)

En wie fysiek zwaar werk doet moet uiteraard zorgen voor genoeg brandstof, maar genoeg is het al heel snel voor een mens.

ja, maar thee zonder suiker vind ik vies, en in mijn anijs melk heb ik ook graag iets dus dan maar een zoetje. light gebruik ik niet, dan neem ik water.
En als je wilt afvallen moet je minder eten: dat snap ik ook wel, maar ik ken de grenzen niet. Als ik gegeten had kon ik gerust een gevulde koek, 2 marsjes en een hand chips naar binnen schuiven. En een uur later nog een keer. Geen probleem. Dus als ik mij aan dit dieet kan houden is voor mij misschien wel net zo'n prestatie als voor jou in 2 dagen van Middelburg naar Groningen fietsen.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 24 sep 2013 15:27

Als je fysiek zwaar werk doet is het wel goed om voor het slapen gaan wat vet en langzame eiwitten (kwark bijvoorbeeld) binnen te krijgen. Dan herstellen de spieren beter en meer spier betekent meer verbranding (maar niet minder wegen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 sep 2013 15:32

pannenkoek schreef:
Ik ben een eenvoudige huisvrouw. We hebben een boerderij, een groot huis, en een grote tuin. Ik ben blij als ik 's avonds zit..... 3 dagen werk ik standaard op het bedrijf, zo'n 12 uur per wk. En in de drukke tijden lopen mijn dagen van 7.00 tot 22.00

Ik bak zelf brood. Mijn broden wegen 1350 gram, die uit de winkel 800 gram. Mijn boterhammen zijn 1,5 of 2x zo groot. Met 2 heb ik wel voldoende op. De één is ook dikker gesneden dan de ander. Als ik er meer volkoren meel in gooi dan bloem worden de boterhammen voedzamer.

Je doet het hartstikke goed pannenkoek d:)b
Het is bij jou geen kwestie van ongezonde maaltijden, maar van teveel tussendoortjes begrijp ik. En dat is een lastige omschakeling, ik weet het. 8-[
Het is soms ook een soort verveling, iets om te knabbelen. Tegenwoordig pak ik dan een stukje komkommer als ik dat in huis heb en anders een strong pepermunt. Daar doe ik lang mee.
En moet het echt iets vullends zijn, neem ik 1 of 2 minicrackertjes, gewoon droog vind ik ze ook lekker. Ik proefde toen pas hoe zout die zijn!
Gebruik jij weleens roggemeel in je broden? Niet te veel, anders wordt het te bitter. Dat is lekker en voedzaam.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”