Ik vind dat de TS dat dan eerst maar aan moet geven.schelpje3 schreef:En de TS heeft het antwoord gekregen waar hij om vroeg.
In feite kan het nu dicht, omdat de stokpaardjes weer van stal worden gehaald, door dezelfden.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Ik vind dat de TS dat dan eerst maar aan moet geven.schelpje3 schreef:En de TS heeft het antwoord gekregen waar hij om vroeg.
In feite kan het nu dicht, omdat de stokpaardjes weer van stal worden gehaald, door dezelfden.
Boekenlezer schreef:Nog zo'n dwaze term: het genadetijdperk... Dispensationalisme!
Alsof Israël het met de wet mocht proberen om zalig te worden, zonder de genade...
elbert schreef:Ik vind dat de TS dat dan eerst maar aan moet geven.
omdat hun ouder christen zijn.elbert schreef:Waarom hebben ze die voorsprong eigenlijk?
kan je dat bijbels onderbouwen? is de doop de garantie van aanwezig geloof? is de gemeente de garantor voor dat geloof? moet de gemeente dat geloof toetsen? en hoe? graag antwoorden mnet tekstverwijzingen.elbert schreef:van God Zelf, die aangeeft: "die persoon merk Ik aan als Mijn eigendom
welke landwerker zaait bewust onkruid tussen zijn gewas? in elke kerk zijn er mensen te vinden die zich christen noemen maar God niet als Heer hebben. Jezus gaf aan om die niet te verwijderen in de gelijenis die je gebruikt. maar het is onzinnig om daarom maar ongelovigen (onkruid!) in de akker te zaaien.elbert schreef:Het zichtbare lichaam (de gemeente)? Dat is dezelfde vraag als zeggen waarom er onkruid tussen het koren zit. Toch is de akker de zichtbare kerk
gevaarlijke redenatie; omdat erover gezwegen woordt is het toelaatbaar of zelf norm. en zwijgt de bijbel er inderdaad over???????????? als er gesteld wordt: als A dan B, mag je dan stellen B mag ook zonder A? omdat er niet staat dat B niet mag zonder A? de bijbel stelt dat wie gelooft gedoopt moet worden. daarop zijn er geen directe uitzonderingen te vinden. alleen met een rits van 'mischienen' (mischien waren er babies in het huishouden en mischien werden die ook meegedoopt) kan je B zonder A terug vinden. de bijbel zwijgt niet aangaande de doop, maar we willen dat wat de bijbel letterlijk leert niet toepassen aangaande de doop omdat dat tegen onze traditie ingaat. daarom zoeken we steeds opnieuw naar verklaringen en interpretaties die het wel toelaatbaar maakt.elbert schreef:Je bedoelt mondigen i.p.v. gelovigen, maar het zwijgen in de Bijbel over de zuigelingen in de nieuwtestamentische gemeente is geen reden om aan te nemen dat ze er dus niet bijhoorden, maar eerder dat er op dit punt geen verschil was met de oude bedeling en het dus niet nodig was om dit in de Bijbel op te nemen. Zo heeft de kerk dit in elk geval al 2000 jaar opgevat en als we er naast zitten dan had ik wel een duidelijk Bijbels verbod op de kinderdoop verwacht.
voor mij is een christen iemand die zichzelf christen noemt. ik kan in de bijbel geen andere grond vinden. het is niet aan mij om anderen als schaap of geit weg te zetten. als iemand zich christen noemt dan heben we een gemeenschappelijke grond om elkaar dichter bij Christus te brengen. uit iemands gedrag en spreken maak ik op in hoeverre hij/zij op christus lijkt en hoe open hij/zij staat voor onderwijs en correctie (teachability). diegenen die van me willen leren leren van mij en zij die dat niet willen doen dat nietelbert schreef:Waaruit bestaat de gemeente waartoe jij behoort? Horen daar baby's bij? En durf je echt voor ieder persoon die je daartoe rekent de hand in het vuur te steken? Zo nee, dan geloof je in de gemeente als een "natuurlijk" volk (d.w.z. volgens je eigen definitie van natuurlijk). Zo ja, dan zit je op Gods rechterstoel.
mealybug schreef:Efeze 3:2
Wel heel erg riskant om dat een ''dwaze term'' te noemen, jongeman.
Laat ik het anders formuleren: waarom geeft God ze een voorsprong door ze christelijke ouders te geven?Janvanverweg schreef:omdat hun ouder christen zijn.
Met het eerste ben ik het eens, met het tweede niet. Heiligen is apart zetten. Apart zetten gebeurt door God, niet door de mens. Apart zetten heeft te maken met plaatsen in een bepaalde positie, nl. in de gemeente, waar Woord en Geest werkzaam zijn. Dus het is heel goed mogelijk dat kinderen van kerkelijke ongelovige ouders wel geheiligd zijn, doordat ze door de Heilige Geest onderhanden worden genomen. Ook hen is dan ook de Heilige Geest gegeven. Met je laatste opmerking ben ik het nog minder eens: heiliging is heiliging. De heiliging in 1 Kor. 7:14 is dus dezelfde heiliging als in 1 Kor. 1:2, waarmee duidelijk wordt dat het om de zichtbare gemeente gaat en niet om de onzichtbare kerk.Janvanverweg schreef:ook de ongedoopte kinderen van gelovige ouders zijn geheiligd en de gedoopte kinderen van ongelovige maar kerkelijke ouders zijn niet geheiligd. de doop staat los van kinderheiliging!
Het bevel om te dopen komt van de Heere Jezus (Matth. 28:19-20). Van dat doopbevel is niemand uitgezonderd, behalve diegenen die zich buiten de gemeente plaatsen. De doop is geen garantie van aanwezig geloof (dat is de mondigheidsdoop-aanname), maar is de garantie van de aanwezigheid van Gods Woord en Geest. En inderdaad: de gemeente moet het geloof toetsen. Dat doet ze niet door boven een wieg te hangen en aan de baby te vragen of hij/zij gelooft (trouwens: krijg je dan "nee" te horen?Janvanverweg schreef:kan je dat bijbels onderbouwen? is de doop de garantie van aanwezig geloof? is de gemeente de garantor voor dat geloof? moet de gemeente dat geloof toetsen? en hoe? graag antwoorden mnet tekstverwijzingen.
Ik vind inderdaad niet dat de Bijbel erover zwijgt. Dat komt omdat ik begin met lezen in het Oude Testament. Mijn Bijbel begint niet ergens in Mattheus. Dat levert me het verwijt op dat ik een aanhanger van "de vervangingsleer" zou zijn (waar ik trouwens niet in geloof), maar dat verwijt heb ik 1000 keer liever dan dat ik maar een dun Bijbeltje heb. De leer over hoe God handelt met de gelovige in zijn context (nl. gezin) is overduidelijk, dus is het helemaal geen probleem om een voluit Bijbelse lijn door te trekken in de christelijke gemeente. Voeg daarbij het gegeven dat de christelijke kerk altijd die lijn heeft gehad (zie de uitlatingen van kerkvaders uit de 2e en 3e eeuw) en dat is dan voor mij reden genoeg om deze Bijbelse lijn als de juiste te zien.Janvanverweg schreef:gevaarlijke redenatie; omdat erover gezwegen woordt is het toelaatbaar of zelf norm. en zwijgt de bijbel er inderdaad over???????????? als er gesteld wordt: als A dan B, mag je dan stellen B mag ook zonder A? omdat er niet staat dat B niet mag zonder A? de bijbel stelt dat wie gelooft gedoopt moet worden. daarop zijn er geen directe uitzonderingen te vinden. alleen met een rits van 'mischienen' (mischien waren er babies in het huishouden en mischien werden die ook meegedoopt) kan je B zonder A terug vinden. de bijbel zwijgt niet aangaande de doop, maar we willen dat wat de bijbel letterlijk leert niet toepassen aangaande de doop omdat dat tegen onze traditie ingaat. daarom zoeken we steeds opnieuw naar verklaringen en interpretaties die het wel toelaatbaar maakt.
Maar dat doe je wel: kinderen van gelovigen zijn volgens jou ongelovigen vanwege het enkele feit dat ze nog niet kunnen praten. Maar we dopen of niet-dopen niet op grond van de mondigheid van de dopeling, maar op grond van hoe God mensen behandelt. Dat was in het OT al zo: besnijdenis gebeurde ook niet op basis van of iemand kon spreken, maar op basis van Gods bevel.Janvanverweg schreef:voor mij is een christen iemand die zichzelf christen noemt. ik kan in de bijbel geen andere grond vinden. het is niet aan mij om anderen als schaap of geit weg te zetten.
Baby's zijn net zo min gelovig als ongelovig, tot beide zijn ze niet in staat.elbert schreef:kinderen van gelovigen zijn volgens jou ongelovigen vanwege het enkele feit dat ze nog niet kunnen praten.
Van zowel David (Psalm 71:6), Jeremia (Jer. 1:5) als Johannes de Doper (Luk. 1:15) worden andere dingen gezegd. Overigens is dat (een verondersteld geloof) niet de basis waarop we baby's dopen, maar ik wil er wel mee aangeven dat de Bijbel er toch anders over spreekt. Sowieso wordt een baby niet neutraal geboren: je wordt ofwel op het terrein van de duivel geboren, ofwel op het terrein van God (de gemeente).1a2b3c schreef:Baby's zijn net zo min gelovig als ongelovig, tot beide zijn ze niet in staat.
elbert schreef: Sowieso wordt een baby niet neutraal geboren: je wordt ofwel op het terrein van de duivel geboren, ofwel op het terrein van God (de gemeente).
schelpje3 schreef:Schaapje: dit bedoelt Elbert anders dan jij het leest.
schaapje schreef:Ja dat zal wel.![]()
Maar het verdraaien van feiten, natuurlijk heeft een kind/baby een voorsprong en veiligheid binnen een gelovig gezin, daar ben ik het helemaal mee eens, maar God ziet om ook naar de goddelozen de zondaren, daar is Hij Christus Jezus voor gekomen, of is de genade alleen voor de rechtvaardigen?
Hoe zeer ik overtuigd ben dat de kinderdoop goed is, ik vind dat je dit soort uitspraken niet echt kan doen, omdat het niet echt getuigt van respect naar je broeders en zusters als je gaat voorhouden dat ze door de duivel geleid worden.Bambi schreef:Dan verbaast het mij niets dat er ook weer allerlei stromingen opstaan, die de kinderdoop, waar het kind een teken van Gods verbond en trouw, op het voorhoofd krijgt, aanvalt.
Het is de duivel aangelegen, om ieder teken van God op het voorhoofd, weg te houden.
En er zijn teken op te kunnen zetten.
alexander91 schreef: Hoe zeer ik overtuigd ben dat de kinderdoop goed is, ik vind dat je dit soort uitspraken niet echt kan doen, omdat het niet echt getuigt van respect naar je broeders en zusters als je gaat voorhouden dat ze door de duivel geleid worden.
Als christenen onder elkaar moeten we in mijn ogen oppassen met ergens de duivel achter zien. Dat werkt over het algemeen als een rode lap, en zorgt er alleen maar voor dat de discussie verslechterd...
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten