Uitverkiezing

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby
Kapitein
Kapitein

Re: Uitverkiezing

Berichtdoor coby » 22 sep 2013 23:03

mohamed schreef:Kortom, God heeft het nieuwe verbond gesloten met het huis Israël en dat is het verbond waar wij mee rekenen moeten.

Ja. En om daar ook van de partij te mogen zijn is bekering noodzakelijk. Ik snap deze hele discussie niet. Wat heeft Israel er nou mee te maken? Als ik de halve buurt om zeep heb geholpen zal ik toch eerst een gemeend sorry moeten zeggen voordat ik de Heer kan aannemen en een nieuw hart krijgen met Zijn gebod van heb de Heer lief erin dat ik dan automatisch houdt. Het lijkt me dan niet voldoende om te geloven dat Jezus Heer is. Maar tegenwoordig hoef je in bepaalde charismatische kringen geen vergeving meer te vragen voor je zonden als je Hem aanneemt.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 sep 2013 23:36

Wat heeft een seriemoord nou met bekering te maken? Helemaal niks natuurlijk! En als je de discussie niet snapt, hoe kan je het er dan niet mee eens zijn? ](*,)

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 22 sep 2013 23:47

mohamed schreef:Wat heeft een seriemoord nou met bekering te maken? Helemaal niks natuurlijk! En als je de discussie niet snapt, hoe kan je het er dan niet mee eens zijn? ](*,)

Het begon met:
mohamed schreef:Er werd alleen maar tegen de joden gezegd dat zij zich moesten bekeren en vrijwel altijd in relatie tot Christus. Paulus schreef de heidenen niet dat zij zich moesten bekeren, maar dat ze moesten geloven.

Daar ben ik het dus niet mee eens, vanwege de tekst bij de Areopagus o.a.
Dat heeft er alles mee te maken. Joden moesten zich van zonde bekeren, wat anders? En waarom wij ineens niet?
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 sep 2013 00:00

Omdat we nooit onder de wet zijn geweest.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 23 sep 2013 06:05

Maar Mohamed, dat is toch precies wat ik zeg?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 23 sep 2013 09:27

Jvslooten schreef:Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat de verbonden van God nooit uitsluitend op de Israëlieten gericht waren.. het verbond met Abraham richt zich dan ook op Hem en zijn nageslacht. En wie is dat nageslacht? Niet zijn kinderen naar het vlees maar de kinderen van de belofte. God richt Zijn verbond op met hen, die Hij verkiezen zal uit alle volken.
Jvslooten
Het verbond met Abraham gaat over zijn fysieke nageslacht, de zegeningen van dat verbond daar mogen wij heidenen in delen. Een verbond en een zegen is niet hetzelfde.
In u en uw nageslacht zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden. Gen.12:3, 28:14, Han.3: 25.
Gal.3: 14 opdat de zegen van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen, en opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door het geloof.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 sep 2013 10:10

Lees Hebreeën 8 nauwkeurig, dan valt op dat God alleen verdergaat met het huis Israël. Ook de leden van het huis Juda die zich bekeren, worden onder het nieuwe verbond bij huis Israël gevoegd. Huis Juda en huis Israël waren in beginsel niet een en dezelfde (Jer 3,18) zoals vaak wordt gedacht, maar zijn dat geworden in Christus: 'en het zal worden één kudde en één Herder.' (Joh 10,16)

tegendraadje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tegendraadje » 03 okt 2013 15:48

In Egypte daar zijn de Israelieten volk van God ''geworden''

Uit dat bevrijde volk zijn allemaal weer vertakkingen gekomen, want uit die Joden werden sommigen Christen en later kwamen er ook Moslims. God is vader van al die volken (zelfde aartsvaders ook)
Ik denk zelf dat God niet zozeer een voorkeur voor een volk heeft. maar dat het volk zelf meer behoefte had aan God! met volk werden alle onderdrukten bedoeld

Paulus heeft dan weer het verhaal overgebracht aan heidenen waar vele van ons in het westen Christen uitgeworden zijn. Echter als je bij Jezus wil horen moet je echt zelf willen:

http://www.willibrordbijbel.nl/?p=page&i=64492,64502

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 07 okt 2013 22:25

coby schreef:Ik heb die uitverkiezing nooit begrepen. Het kwam op mij altijd zo over dat God er lukraak een stel naar believen uitpikt en die hebben dan het geluk dat ze gered kunnen worden.
Maar ik zat zo eens te denken, is het niet gewoon andersom: dat God degenen uitkiest die voor Hem kiezen? En omdat Hij alles al vantevoren weet, kon Hij dat al doen voor de grondlegging der wereld. Dan heb je twee in een klap, vrije wil en uitverkiezing. Hij heeft u uitverkoren, zei Paulus tegen degenen die ervoor gekozen hadden Hem te volgen. God wil dat iedereen gered wordt staat er in Timotheus.
Alzo lief heeft God de wereld gehad. God houdt wel van iedereen, maar niet iedereen houdt van Hem.

AMEN!!!
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Terug naar “[Religie] - Open forum”