Dogmatiek... Kerkleer...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor learsi » 22 sep 2013 20:28

mealybug schreef:
Ik zal je een vergelijkbaar stukje geven uit handelingen wat gaat over een paar joden uit Berea
Hand 17:11
Let op de bereidwilligheidwaarmee zij het woord aannamen.
Nooit staat er in de Schrift een verhaal of gebeurtenis waar het geloof ''geschonken werd'', maar altijd dat de mensen het aannamen.
In vers 4 stond ook al dat enigen zich lieten overtuigen door Paulus, waaronder veel grieken en voorname vrouwen.
Wie bereidwillig en gehoorzaam is, zal moeten geloven.
En waar wij zaken niet weten, moeten wij op Hem vertrouwen.
Voegt niets aan Zijn woorden toe !!!!

Nu begin je alweer over een andere tekst.

Je haalde die tekst zelf aan als een antwoord hoe het geloof ontstaat.
Leg s.v.p. uit wat Paulus in de Romeinen brief zegt met die woorden.
Meer vraag ik niet.

In de tekst is sprake van "het geloof is uit het gehoor" en "het gehoor is door het Woord Gods".
Leg mij nu eens uit wat Paulus hiermee bedoelt te zeggen. Gewoon in je eigen woorden.

Wat bedoelt Paulus met deze uitspraak.......wat is "het gehoor" en wat bedoelt hij met "het gehoor is door het Woord Gods".

h.g.
Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 22 sep 2013 20:47

Boaz schreef:Aanvullend op bovenstaande: dit stuk verklaart dus niet waar geloof vandaan komt; de Bijbel verklaart dat nergens. De bijbel roept op tot geloof, dat is heel wat anders. M.a.w. is een mens zelf verantwoordelijk voor wat hij doet met het gehoorde woord: geloven of niet.

Leg eens in eigen woorden uit wat jij vindt dat in de quotes van Shulam en Stern gezegd wordt.
Bij voorbaat dank.

Je reactie in je bovenstaande quote gaat in tegen wat de Schrift over het ontstaan van het geloof leert.

Joh1:13 leert dat degenen die Hem aangenomen hebben (die in Zijn naam geloven), niet uit....noch uit...noch uit......maar uit God geboren zijn.

Dat is wat de Schrift leert over waar het geloof vandaan komt. Geloven in Zijn Naam, dat is uit God geboren. De Schrift leert dus dat "het geloven" een werk van God in de mens is.

Waarom ga je uitdrukkelijk in tegen wat de Schrift er juist wél over leert?

h.g.
Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 22 sep 2013 21:04

janpep schreef:Ik was er even tussenuit en tref nu jouw vraag, waarvan ik zie dat hierover al één en ander gezegd is.

Even over een andere boeg; ik vraag mij nog af:
1. Is het niet voldoende vast te stellen DAT iemand gelooft en WAT iemand gelooft?
2. Waarom is het zo belangrijk om vervolgens nog exact te kunnen benoemen waar het geloof nu precies vandaan komt?

De Schrift leert dat het geloven, Gods werk is. De Schrift schrijft dit werk aan God toe.
Maar jij wil het over een andere boeg gooien?
Net als anderen leg je dat wat de Schrift over het ontstaan van geloven leert gewoon naast je neer.

Waarom?

h.g.
learsi

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 22 sep 2013 21:07

Boaz schreef:
Aanvullend op bovenstaande: dit stuk verklaart dus niet waar geloof vandaan komt; de Bijbel verklaart dat nergens. De bijbel roept op tot geloof, dat is heel wat anders. M.a.w. is een mens zelf verantwoordelijk voor wat hij doet met het gehoorde woord: geloven of niet.

Learsi schreef:
Leg eens in eigen woorden uit wat jij vindt dat in de quotes van Shulam en Stern gezegd wordt.
Bij voorbaat dank.

Je reactie in je bovenstaande quote gaat in tegen wat de Schrift over het ontstaan van het geloof leert.

Joh1:13 leert dat degenen die Hem aangenomen hebben (die in Zijn naam geloven), niet uit....noch uit...noch uit......maar uit God geboren zijn.

Dat is wat de Schrift leert over waar het geloof vandaan komt. Geloven in Zijn Naam, dat is uit God geboren. De Schrift leert dus dat "het geloven" een werk van God in de mens is.

Waarom ga je uitdrukkelijk in tegen wat de Schrift er juist wél over leert?

Er staat niet in de Schrift dat geloof uit God geboren is, er staat dat de mens die Hem aangenomen heeft, uit God geboren is. Dat is nou precies wat Nicodemus niet snapte: hoe kon iemand nou opnieuw geboren worden? God roept een mens op tot bekering; zich omkeren in antwoord op Gods roep. Een mens kan daar op in gaan, hij kan er aan voorbij gaan.
Laatst gewijzigd door Boaz op 01 okt 2013 09:17, 3 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 sep 2013 21:11

learsi schreef:
Nu begin je alweer over een andere tekst.

Je haalde die tekst zelf aan als een antwoord hoe het geloof ontstaat.
Leg s.v.p. uit wat Paulus in de Romeinen brief zegt met die woorden.
Meer vraag ik niet.

In de tekst is sprake van "het geloof is uit het gehoor" en "het gehoor is door het Woord Gods".
Leg mij nu eens uit wat Paulus hiermee bedoelt te zeggen. Gewoon in je eigen woorden.

Wat bedoelt Paulus met deze uitspraak.......wat is "het gehoor" en wat bedoelt hij met "het gehoor is door het Woord Gods".

h.g.
Learsi

Jezus voorzegt allen tot Hem te zullen trekken, dus iedereen die Zijn Woord gehoord heeft krijgt de keuze, geloof ik dit of verwerp ik het?
Heden, indien gij Zijn stem hoort, verhardt uwe harten niet!
Geloof is GEHOORzamen.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 22 sep 2013 21:45

learsi schreef:Waarom?

Ik sluit mij maar aan bij wat Boaz schrijft. Het lijkt mij voor het moment niet zinvol hierover te blijven doorgaan, we zouden in herhalingen vallen.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 22 sep 2013 22:25

Learsi schreef:
Bij voorbaat dank.

Sorry, Learsi, maar ik neem de moeite om een vraag van jou te beantwoorden. Is het dan teveel gevraagd dat jij zelf je huiswerk even doet?

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 29 sep 2013 17:53

mealybug schreef:Jezus voorzegt allen tot Hem te zullen trekken, dus iedereen die Zijn Woord gehoord heeft krijgt de keuze, geloof ik dit of verwerp ik het?
Heden, indien gij Zijn stem hoort, verhardt uwe harten niet!
Geloof is GEHOORzamen.

Ik vraag een exegese van de tekst die je zelf aanhaalde.
Rom.10:17

Uit je reacties blijkt dat je eigenlijk niet iets over die test wil zeggen?

Wat bedoelt Paulus met zijn uitspraak.
Als het te moeilijk voor je is, zeg dat dan.
Als je de aanhaling niet uitlegt ga ik er van uit dat je niet begrijpt wat Paulus daar bedoelt.

h.g.
Learsi

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 okt 2013 07:47

learsi schreef:Ik vraag een exegese van de tekst die je zelf aanhaalde.
Rom.10:17

Uit je reacties blijkt dat je eigenlijk niet iets over die test wil zeggen?

Wat bedoelt Paulus met zijn uitspraak.
Als het te moeilijk voor je is, zeg dat dan.
Als je de aanhaling niet uitlegt ga ik er van uit dat je niet begrijpt wat Paulus daar bedoelt.

h.g.
Learsi

Het NT IS een exegese.
Gewoon lezen wat er staat, de brieven der apostelen waren geen raadsels en metaforen, zoals nog wel eens in het OT.
Bovendien staat het er nadrukkelijk bij, als er iets zinnebeeldig bedoeld is.
Zoals in Galaten over de betekenis van het OT verhaal van Hagar, die de woestijn in werd gestuurd.
In die uitleg van de apostel staat ook dat wij kinderen zijn, en geen slaven.
En met jouw visie dat zelfs het gehoorzamen eerst door God gegeven moet worden (Is het dan nog gehoorzamen? En is genade nog genade als je er eerst maar lang ''om moet bidden''?) zouden we nog passiever dan een slaaf worden, een robotje.
Dat ging er misschien nog in bij de middeleeuwse mens onder bedreiging van dood en verbanning,(ook zo christelijk) en vervolgens een paar eeuwen van traditie en drillen, maar nu niet meer.
Dat is echter totaal tegenstrijdig met de nodiging tot iedereen en de gelijkenissen, die allen oproepen tot aktieve bekering, want God wil dat alle mensen behouden worden .
Of werd de ninivieten ook ''geloof geschonken'' ?
Kom op zeg, gewoon lezen wat er staat, hoor.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 22 okt 2013 19:24

Boaz schreef:Er staat niet in de Schrift dat geloof uit God geboren is, er staat dat de mens die Hem aangenomen heeft, uit God geboren is. Dat is nou precies wat Nicodemus niet snapte: hoe kon iemand nou opnieuw geboren worden? God roept een mens op tot bekering; zich omkeren in antwoord op Gods roep. Een mens kan daar op in gaan, hij kan er aan voorbij gaan.

Geloven in Zijn Naam is hetzelfde als Hem aannemen.
Zie Joh.1:12.
Ben blij dat je het met me eens bent.

Zo niet, leg dan eens uit waarin "geloven in Zijn Naam" en "Hem aannemen verschillen" !

bvd
hg
Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 27 okt 2013 22:00

mealybug schreef:Kom op zeg, gewoon lezen wat er staat, hoor.

Het gehoor is door het Woord Gods.

Gods Woord is een scheppend Woord.
Het oor dat hoort wordt dus door de Heere Zelf geschapen.

Deut19:4.......maar de Heere heeft ulieden niet gegeven een hart om te verstaan noch ogen om te zien, noch oren om te horen tot op deze dag......

Spreuk.20:12.....een horend oor en een ziend oog heeft de Heere gemaakt Ja die beide.

NB, dit werk wordt dus aan de Heere toegeschreven.
Vergelijk Joh.6:29!
God werkt en het gevolg daarvan is dat er geloof gevonden wordt.

In het grieks staat er het woordje "dia".
Het geeft de ontstaans-oorzaak aan.
Het middel waardoor iets ontstaat.

De Heere schept het horen door middel van Zijn spreken.
Zoals in Genesis.

De eerste schepping ontstond door middel van ("dia") Gods spreken.
De nieuwe schepping ontstaat door middel van Gods spreken.

Zie ook Markus7:31-37
Hij maakt dat de doven horen.

Gewoon lezen wat er staat :!:

h.g.
Learsi

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 27 okt 2013 23:14

De ervaring leert dat dit soort 'ontleden van woorden' mensen bij Jezus vandaan houdt. De focus ligt dan niet meer op de boodschap maar op de letter.
Je hoeft je helemaal geen zorgen te maken, iemand die niet 'hoort' zal er toch geen aandacht aan besteden.
Je hoeft een dove niet te vertellen dat hij doof is want dat hoort hij toch niet.
En degenen die wel geloven, van hen is zeker dat ze 'oren hebben die horen'. Zij zullen zeker God de eer geven.

Rom.10:17 Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God.
Gewoon lezen wat er staat!!!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 okt 2013 08:32

1a2b3c schreef:Rom.10:17 Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God.
Gewoon lezen wat er staat!!!
Gewoon lezen wat er staat betekent ook dat het feit dat we horen (d.w.z. er acht op slaan), dus niet komt omdat we dat zelf veroorzaken, maar doordat het Woord van God dat veroorzaakt.
Het horen is door het Woord van God, niet door de wil van de mens. Eerder is het zo dat de wil van de mens veranderd wordt door het Woord. En dat is waar learsi mijns inziens terecht de vinger bij legt: gewoon lezen wat er staat betekent dus ook dit.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 okt 2013 08:55

elbert schreef:Gewoon lezen wat er staat betekent ook dat het feit dat we horen (d.w.z. er acht op slaan), dus niet komt omdat we dat zelf veroorzaken, maar doordat het Woord van God dat veroorzaakt.
Het horen is door het Woord van God, niet door de wil van de mens. Eerder is het zo dat de wil van de mens veranderd wordt door het Woord. En dat is waar learsi mijns inziens terecht de vinger bij legt: gewoon lezen wat er staat betekent dus ook dit.

Het is slechts 1 vers terug waar het sleutelwoord GEHOORZAAMHEID staat.
Als de wil van de mens van Hogerhand veranderd zou worden zou het geen kwestie meer van gehoorzaamheid zijn, toch?
Het lezen van Zijn Woord staat gelijk aan het horen van Zijn Stem.
Daarop volgt gehoorzaamheid of verharding.
Aan ons de keuze.
Heb 4:7

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 okt 2013 09:13

mealybug schreef:...Daarop volgt gehoorzaamheid of verharding.
Aan ons de keuze.
Wij hebben al gekozen: ..en hij at ervan.

Ik zou je graag (op persoonlijke titel) een vraag willen stellen.. wat hebt u dat u niet hebt ontvangen? En als u het ook ontvangen hebt, waarom roemt u alsof u het niet ontvangen had?.

Terug naar “Archief”