Uitverkiezing

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jvslooten

Re: Uitverkiezing

Berichtdoor Jvslooten » 22 sep 2013 20:02

mohamed schreef:Nogmaals: in het NT staat dat God een nieuw verbond gesloten heeft met het huis Israël (Jer 31:31,32,33,34; Heb 8,8-10) en met niemand anders!

Het verbond van God beperkt zich niet tot Israël, nu niet, toen niet, nooit niet.

"En God zei: Dit is het teken van het verbond dat Ik geef tussen Mij en u, en alle levende wezens die bij u zijn, alle generaties door tot in eeuwigheid:" (Genesis 9:12)

"Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden." (Genesis 12:3)

"Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen." (Matheus 28:19)

"Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die veraf zijn, zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal." (Handelingen 2:39)

"In het midden van haar straat en aan de ene en de andere zijde van de rivier bevond zich de Boom des levens, die twaalf vruchten voortbrengt – van maand tot maand geeft Hij Zijn vrucht. En de bladeren van de boom zijn tot genezing van de heidenvolken." (Openbaring 22:2)

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 22 sep 2013 20:09

Boaz schreef:
Ook Jezus beperkte zich grotendeels tot het Joodse volk. Zelfs zo, dat wanneer een Syro-Feniscische vrouw een appel op hem doet, Hij in eerste instantie zegt alleen tot de kinderenvan Israel te zijn gezonden.

Mohamed schreef:
Er staat in het geheel niet 'in eerste instantie', maar Jezus zei dat hij alleen maar naar de verloren schapen van het huis Israël gezonden werd.

De reden dat ik schreef dat Jezus Zich grotendeels tot het Joodse volk beperkte, is inderdaa vanwege de zin dat Hij zegt dat Hij tot de verloren schapen van het huis Israel is gezonden. Maar als deze niet- Joodse vrouw blijft aanhouden ,geeft Jezus aan dat zij een groot geloof heeft, en zegt dat zal gebeuren wat deze vrouw van Hem vroeg, namelijk dat haar dochter gezond zou zijn.

In Mattheus 8 staat dat Jezus naar het land der Gadarenen ging, en dat was niet- Joods land. Hij geneest daar twee mensen die door demonen bezeten waren.

Hij beperkte Zich dus niet strikt alleen tot Joden.
Laatst gewijzigd door Boaz op 22 sep 2013 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 22 sep 2013 20:17

Boaz schreef:
Toch lag het al besloten in het OT, en paste het binnen het plan van God om iedereen te bereiken, Jood en Griek (heiden) het draait in de Bijbel niet om de bekering van Israel, maar de eer van God, die daarvoor een volk verkiest: het joodse volk.
Jesaja 42:6 'Ik zal u beschermen en Ik zal u stellen tot een verbond voor het volk, tot een licht voor de heidenvolken...'

Mohamed schreef:
Denk wat je wilt denken, maar heidevolken betekent in deze context verstrooid Israël, want echte heidenen hadden geen messiasverwachting.

Dat niet- Joden geen Messiasverwachting hadden is helemaal waar, maar zegt niets in dit verband. Hier staat alleen dat het joodse volk een licht voor de heidenen zal betekenen, en heidenen zijn toch echt niet_joden. Ze kunnen niet een licht voor zichzelf betekenen.

In Hand 13 haalt Petrus dit vers aan:'Zo immers heeft de Heere ons geboden: Ik heb u tot een licht voor de heidenen gesteld, opdat u tot zaligheid zou zijn tot aan het uiterste der aarde.' Dit zegt hij, zo lees je een vers ervoor 'zie, wij wenden ons tot de heidenen', en maakt hen duidelijk dat hij een roeping heeft niet-Joden het evangelie te verkondigen.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 22 sep 2013 20:24

Jvslooten schreef:
Het verbond van God beperkt zich niet tot Israël, nu niet, toen niet, nooit niet.

"En God zei: Dit is het teken van het verbond dat Ik geef tussen Mij en u, en alle levende wezens die bij u zijn, alle generaties door tot in eeuwigheid:" (Genesis 9:12)

Dit is geen verbond dat God met Israel sloot, maar met Noach en alle generaties na hem, dat Hij de aarde nooit meer door water zal laten vergaan.

Jvslooten:
"Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden." (Genesis 12:3)

Dit verbond is exclusief met Abraham en zijn nageslacht gesloten, de zegen geldt voor alle geslachten

"Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen." (Matheus 28:19)

Jvslooten:
"Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die veraf zijn, zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal." (Handelingen 2:39)

Dit vers gaat niet over een verbond, dit vers gaat er over dat de Heilige Geest wordt gegeven aan ieder die zich bekeert en laat dopen.

Jvslooten:
"In het midden van haar straat en aan de ene en de andere zijde van de rivier bevond zich de Boom des levens, die twaalf vruchten voortbrengt – van maand tot maand geeft Hij Zijn vrucht. En de bladeren van de boom zijn tot genezing van de heidenvolken." (Openbaring 22:2)

Een mooie belofte, maar heeft niets met een verbond te maken, maar met de periode die aanbreekt als het Nieuwe Jeruzalem aanbreekt.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 sep 2013 21:01

Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat de verbonden van God nooit uitsluitend op de Israëlieten gericht waren.. het verbond met Abraham richt zich dan ook op Hem en zijn nageslacht. En wie is dat nageslacht? Niet zijn kinderen naar het vlees maar de kinderen van de belofte. God richt Zijn verbond op met hen, die Hij verkiezen zal uit alle volken. Het staat heel mooi in Romeinen 9 vind ik zelf:

Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.
Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen, Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!
Ik zeg dit niet alsof het Woord van God vervallen is, want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.
Ook niet omdat zij Abrahams nageslacht zijn, zijn zij allen kinderen. Maar: Alleen dat van Izak zal uw nageslacht genoemd worden.
Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 22 sep 2013 21:11

Jvslooten:
]Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat de verbonden van God nooit uitsluitend op de Israëlieten gericht waren.. het verbond met Abraham richt zich dan ook op Hem en zijn nageslacht. En wie is dat nageslacht? Niet zijn kinderen naar het vlees maar de kinderen van de belofte. God richt Zijn verbond op met hen, die Hij verkiezen zal uit alle volken. Het staat heel mooi in Romeinen 9 vind ik zelf:

[i]Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.
Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen, Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!
Ik zeg dit niet alsof het Woord van God vervallen is, want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.
Ook niet omdat zij Abrahams nageslacht zijn, zijn zij allen kinderen. Maar: Alleen dat van Izak zal uw nageslacht genoemd worden.
Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.

Dit stuk geeft geen uitbreiding aan van wie 'Israel' is, maar een beperking: niet iedereen die Joods is geboren, is een kind van Abraham.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 sep 2013 21:38

Boaz schreef:Boaz schreef:
In het OT zien we dat God zich grotendeels beperkt tot Israel, maar al de belofte doet dat Hij ook de heidenen tot het heil zal brengen. In Jesaja lezen we zelfs dat Hij uit de heidenen mensen zal kiezen die de priesterdienst zullen gaan doen! Ondenkbaar voor velen... maar het staat er, dus zal het gebeuren.

mohamed schreef:De Hebreeën schrijver schreef in hoofdstuk 7:

'Het is immers overduidelijk dat onze Heere van Juda afstamt, over welke stam Mozes niets gezegd heeft in verband met het priesterschap.......... Want de wet stelt mensen, die met zwakheid behept zijn, aan als hogepriester. Maar het woord van de eed die na de wet gezworen is, stelt de Zoon aan, Die tot in eeuwigheid volmaakt is.' (Heb 8,14 + 28)

Volgens hem konden alleen levieten priester zijn op aarde, had hij Jesaja niet gelezen denk je?

Boaz schreef:Lees Jesaja 66:17-24 maar eens, in het bijzonder vers 21.

Ook zal Ik enigen uit hen tot priesters en Levieten aanstellen, zegt de HEERE/

Je kan me vast wel aanwijzen wie tot Leviet zijn aangesteld, ik ben zeer benieuwd!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 sep 2013 21:47

Prachtig mooi die theologie van de koude grond, zoals ex forumlid Lichtzwaard dat zo mooi wist te zeggen, maar ik beperk me graag tot wat er in de Bijbel staat:

'Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.' (Jer 31,33)

Aangezien het merendeel van de posters zich hier niet in kan vinden adviseer ik jullie dat woord Israël te veranderen door wat je wilt dat er staat, dan heb jij gelijk zit ik ernaast en kan dit topic dicht.
Laatst gewijzigd door mohamed op 22 sep 2013 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 22 sep 2013 21:49

Boaz schreef:
Lees Jesaja 66:17-24 maar eens, in het bijzonder vers 21.

Ook zal Ik enigen uit hen tot priesters en Levieten aanstellen, zegt de HEERE

Mohamed schreef:
Je kan me vast wel aanwijzen wie tot Leviet zijn aangesteld, ik ben zeer benieuwd!

Als je het hoofdstuk goed doorleest, zie je dat het in de toekomst nog te gebeuren staat.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 sep 2013 21:50

Sterk argument, je hebt me overtuigd. :-&

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 22 sep 2013 21:50

mohamed schreef:Prachtig mooi die theologie van de koude grond, zoals ex forumlid Lichtzwaard dat zo mooi wist te zeggen, maar ik beperk me graag tot wat er in de Bijbel staat:

'Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.' (Jer 31,33)

Aangezien het merendeel van de posters zich hier niet in kan vinden adviseer ik jullie dat woord Israël te veranderen door wat je wilt dat er staat, dan heb jij gelijk zit ik ernaast en kan dit topic dicht.

Waar is dit een reactie op Mohamed? Kan dit even niet volgen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 sep 2013 21:54

Hoeft ook niet want we dwalen af, jij kan beter uitleggen wat er niet klopt aan Jeremia 31,33, want daar staat letterlijk wat jij met een veelheid van woorden gewoon ontkent.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 22 sep 2013 21:59

mohamed schreef:Hoeft ook niet want we dwalen af, jij kan beter uitleggen wat er niet klopt aan Jeremia 31,33, want daar staat letterlijk wat jij met een veelheid van woorden gewoon ontkent.

Wat ontken ik? Dat alle verbonden met Israel zijn gesloten? Dat ontken ik nu juist niet. je kunt oudere mails van mij vinden op dit forum, waar ik dat al herhaaldelijk heb gezegd. Dus waar zit de verwarring?

Ik bepleit dat God alle verbonden (behalve het Noachitische uiteraard) met Joden heeft gesloten, maar wel altijd de volken ook op het oog heeft gehad.
In het OT zie je dit sporadisch, ook in de bediening van Jezus hier op aarde, maar in Handelingen zie je dat God begint met een volk uit de heidenen te vergaren, tot het moment dat hij de vervallen hut van David gaat weder oprichten.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 22 sep 2013 22:25

Dus wat betreft uitverkiezing??? God heeft, bijbels gezien, een volk gekozen, maar dat hij mensen kiest, dat gaat er niet meer in. Vroeger wel, maar nu niet meer. Augustinus vond het nog een goed idee, Luther en Calvijn ook, maar in de 21e eeuw vindt men het niets meer.

Nee, redeneert men, God wist (voordat de wereld bestond) al precies wie voor hem zou kiezen. De voorkennis van God. Hoezo moet God dan nog kiezen?? Dat staat er toch, dat God kiest.

Er staat dat God kiest maar niemand gelooft het meer. De voorkennis van God. Hoe kan dat nou als Hij voor de zondvloed nog spijt had van de schepping?
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 sep 2013 22:52

mohamed schreef:Hoeft ook niet want we dwalen af, jij kan beter uitleggen wat er niet klopt aan Jeremia 31,33, want daar staat letterlijk wat jij met een veelheid van woorden gewoon ontkent.

Boaz schreef:Wat ontken ik? Dat alle verbonden met Israel zijn gesloten? Dat ontken ik nu juist niet. je kunt oudere mails van mij vinden op dit forum, waar ik dat al herhaaldelijk heb gezegd. Dus waar zit de verwarring?

Ik bepleit dat God alle verbonden (behalve het Noachitische uiteraard) met Joden heeft gesloten, maar wel altijd de volken ook op het oog heeft gehad.
In het OT zie je dit sporadisch, ook in de bediening van Jezus hier op aarde, maar in Handelingen zie je dat God begint met een volk uit de heidenen te vergaren, tot het moment dat hij de vervallen hut van David gaat weder oprichten.

In de brief aan de Hebreeën behandelt de schrijver de verschillen tussen het oude en het nieuwe verbond en schrijft in hoofdstuk 8:

7 Immers, als dat eerste verbond onberispelijk geweest was, zou er voor een tweede geen plaats zijn gezocht.
8 Want hen berispend zegt Hij tegen hen: Zie, de dagen komen, spreekt de Heere, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten,
9 niet overeenkomstig het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb, op de dag toen Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte uit te leiden. Want zij bleven niet in Mijn verbond en Ik heb geen acht meer op hen geslagen, zegt de Heere.
10 Want dit is het verbond dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven en Ik zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

Kortom, God heeft het nieuwe verbond gesloten met het huis Israël en dat is het verbond waar wij mee rekenen moeten.

Terug naar “[Religie] - Open forum”