JeeWee schreef:Inderdaad zo triest allemaal.
Gelukkig is germemmer I.A. Kole op z'n post gebleven als secretaris van de Stichting HSV.
Ds. Vreugdenhil is gewoon gedwongen om op te stappen...
Ik vind het echt treurig dat ze waarschuwen tégen deze bijbel.
Laat ze eerst eens gaan kijken hoe het komt dat zoveel jongeren weg lopen uit hun kerk omdat ze er geestelijk opdrogen.
Nee, ik heb geen hekel aan de Gereformeerde Gemeente. Integendeel. Ik ben er gedoopt en heb er belijdenis gedaan. Maar liefde hoeft niet blind te zijn!
Laat ten eerste duidelijk zijn dat ik de propaganda die gegenereerd is en wordt tegen de HSV sterk afkeur. Anderszijds, moeten wij, die van onszelf zeggen dat wij wel helder na kunnen denken, ook begrijpen dat de kans dat dit zou gebeuren groot is, aangezien de GG en andere rechtste gereformeerde kerken/gemeentes gewoon heel conservatief zijn. Maar wat deden wij toen de GG begon terug te krabbelen van de medewerking aan de HSV. We gingen verontwaardigd doen en argumenten bezigen dat de GG het heil van jongeren in gevaar brengt. Nou, dan kun je natuurlijk verwachten dat de ruzie aan is en dat het gesteggel gaat beginnen. En zo geschiedde ook. Beter was geweest om in liefde te blijven communiceren en vooral, voordat het gevecht aangegaan wordt, eerst bedenken welke uitkomst je wilt. Als je ruzie wilt, moet je de ander willen dwingen dat jij gelijk hebt. Als je een oplossing wilt, misschien moet je je soms enigzins verloochenen, of de ander tegemoet komen, maar van binnen je principes nooit laten gaan natuurlijk. Als men begripvol en met ruimte had gereageerd op de moeites van de GG, dan had dit misschien niet zo'n beerput hoeven worden. Dan had de GG een aantal aanpassingen kunnen krijgen (feit is, dat ze enkele fouten aanwijzen in de vertalingen), en toch nog mee kunnen gaan. Maar nee, de eer van de vertalers die vaak toch al niets op hebben met de "poldertaliban" was belangrijker dan meebuigen om zo het schip varende te laten.
Misschien heb ik (heel) wat zaken gemist en is de GG toch echt de allerslechtste kerk ter wereld, maar ik, hoewel ik er niet in zit, kan dat toch echt niet geloven (want waarom zijn de andere kerken behalve de mijne dat dan ook niet?). Als je in een andere cultuur komt, moet je rekening houden met die cultuur. Cultuursveranderingen zijn zo complex, moeilijk en gevoelig, dat je er voorzichtig mee om moet gaan.
PS dit om een tegengeluid te laten horen, omdat nagenoeg iedereen hier pro-HSV of anti-SV is, en ik vind het te makkelijk om alleen de GG de zwarte piet toe te spelen, hoewel zij zeker schuld hebben, maar hadden we het aan kunnen zien komen? De schuld die zij hebben zullen velen zeker voelen aldaar, maar dat pleit ons niet vrij, en het moet zeker geen vrijbrief zijn om ons als rechtvaardige werkers van God te gaan verheffen die laten zien hoe het wel moet.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin