Herziene Statenvertaling

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Herziene Statenvertaling

Berichtdoor meribel » 21 sep 2013 08:49

@jeewee, wat heb je er aan mee gewerkt?
Ik ben wel benieuwd!

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Tegen de theologie van de HSV-Jongerenbijbel

Berichtdoor benefietdiner » 21 sep 2013 08:52

Mensen ik vind dit echt verschrikkelijk vooral voor de jongeren van deze richting.
Ik weet dat deze jongen verschrikkelijk tobben met het taalgebruik. Hierdoor weten ze eigenlijk niet eens wat er in de Bijbel staat. Ik vind dat deze synode een grote schuld op zich neemt door jonger van de Bijbel af te houden.

Jongeren van de Ger.Ger. koopt die Bijbel: http://www.hsvwinkel.nl/jongerenbijbel? ... 3goduCUA3w
Hij is ook op je smartfoon te downloaden.

*Moderator: deze post en de bijbehorende discussie is samengevoegd met de het al bestaande topic. 2 dezelfde onderwerpen is niet nodig *

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 21 sep 2013 08:55

Ja, op zich ligt het wel in de lijn der verwachtingen dat iets dergelijks gezegd zou worden.

Beter was het geweest als ze in het begin gewoon mankracht hadden aangeleverd om de fouten die erin zitten te verbeteren, en zo de Bijbel ook geschikt voor henzelf te maken. Ik las namelijk laatst dat de GBS weer wat oude woorden moet gaan vervangen in de SV.

Nu is alles een beetje laat natuurlijk. Ik ben blij met de HSV overigens :-), en als er fouten in zitten, dan is het goed deze aan te kaarten, want dat lijkt mij het doel: een zo getrouwe en leesbare vertaling als mogelijk.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 sep 2013 09:24

Inderdaad zo triest allemaal.
Gelukkig is germemmer I.A. Kole op z'n post gebleven als secretaris van de Stichting HSV.
Ds. Vreugdenhil is gewoon gedwongen om op te stappen...
Ik vind het echt treurig dat ze waarschuwen tégen deze bijbel.
Laat ze eerst eens gaan kijken hoe het komt dat zoveel jongeren weg lopen uit hun kerk omdat ze er geestelijk opdrogen.

Nee, ik heb geen hekel aan de Gereformeerde Gemeente. Integendeel. Ik ben er gedoopt en heb er belijdenis gedaan. Maar liefde hoeft niet blind te zijn!

Wie meer wil lezen over de opzet van de HSV-jongerenbijbel, kan in dit artikel in het RD alles lezen.

Afbeelding
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 sep 2013 10:16

Volgens jou zitten er nog maar weinig jongeren in de ger gem. Alle homo's weg en nu ook allemaal weg die graag de HSV willen lezen.
In de afgelopen maanden ben ik een aantal keren wegens familieomstandigheden in verschillende g.g.'s geweest, het zal er VOL met jonge mensen!
Het is dus absoluut NIET waar wat jij hier keer op keer beweert.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Tegen de theologie van de HSV-Jongerenbijbel

Berichtdoor schelpje3 » 21 sep 2013 10:17

Vele forummers hier hebben deze vertaling allang achter zich gelaten en zitten met een allernieuwst boekje in de kerk of op hun schoot.
De torrie van mattie bijv. :roll:

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 sep 2013 10:25

schelpje3 schreef:Volgens jou zitten er nog maar weinig jongeren in de ger gem. Alle homo's weg en nu ook allemaal weg die graag de HSV willen lezen.
In de afgelopen maanden ben ik een aantal keren wegens familieomstandigheden in verschillende g.g.'s geweest, het zal er VOL met jonge mensen!
Het is dus absoluut NIET waar wat jij hier keer op keer beweert.

Hou eens op met je gedram! De Ger. Gem. is mij lief, heb ik al meerdere malen gezegd, maar ja, dat past niet in het beeld dat je van JeeWee hebt gevormd.

Er zitten gelukkig nog steeds heel veel jongeren in de Ger.Gem. dus leg me geen woordenkennis de mond. Maar de uitstroom is nog veel groter,
En dat ze er nog zitten mag een wonder heten als je ziet hoe de synode zaken als de HSV afdoet als 'bedreigend'.

Bij de HSV zijn broeders heel oprecht bezig om juist de jongeren te betrekken bij en op de Bijbel.
Dan past geen geklooi zoals de synode dat doet.
Dat baart me oprecht zorgen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 sep 2013 10:29

meribel schreef:@jeewee, wat heb je er aan mee gewerkt?
Ik ben wel benieuwd!

Ik heb heel veel van de foto's voor deze uitgave mogen maken...

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 21 sep 2013 10:34

schelpje3 schreef:Aardig van je. Maar vele forummers hier hebben deze vertaling allang achter zich gelaten en zitten met een allernieuwst boekje in de kerk of op hun schoot.
De torrie van mattie bijv. :roll:

Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan hebt maar dat denk ik toch niet. Ik weet wel dat jij het hier op het forum veel te ‘luchtig’ vind (zoals je het zelf verwoord) maar sinds ik ‘Het Boek’ voor lees aan mijn kinderen zeggen ze: ik wist niet dat dat in de Bijbel staat. (Ik weet wel dat het hier niet om Het Boek gaat maar om de HSV-Jongerenbijbel) De taal van Het Boek komt heel dicht bij hen en krijgen zin om te lezen. En de torrie van mattie is goed voor de straat jongeren.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 sep 2013 10:48

JeeWee schreef:Hou eens op met je gedram! De Ger. Gem. is mij lief, heb ik al meerdere malen gezegd, maar ja, dat past niet in het beeld dat je van JeeWee hebt gevormd.

Er zitten gelukkig nog steeds heel veel jongeren in de Ger.Gem. dus leg me geen woordenkennis de mond. Maar de uitstroom is nog veel groter,
En dat ze er nog zitten mag een wonder heten als je ziet hoe de synode zaken als de HSV afdoet als 'bedreigend'.

Bij de HSV zijn broeders heel oprecht bezig om juist de jongeren te betrekken bij en op de Bijbel.
Dan past geen geklooi zoals de synode dat doet.
Dat baart me oprecht zorgen.

Jij dramt! Ik kan zo een aantal postings van jou opdiepen en quoten hier, waarin jij beweert dat er jongeren weglopen!!
Ook je laatste zin getuigt van vijandschap in wezen. Want je zegt zogenaamd heel aardige dingen, je hebt de GerGem lief, maar vertelt daar wel heel negatieve dingen over. De uitstroom is niet groter. En als dat wel zo zou zijn, zegt dat zeker iets ja, maar niet over GG!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 sep 2013 10:52

benefietdiner schreef:Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan hebt maar dat denk ik toch niet. Ik weet wel dat jij het hier op het forum veel te ‘luchtig’ vind (zoals je het zelf verwoord) maar sinds ik ‘Het Boek’ voor lees aan mijn kinderen zeggen ze: ik wist niet dat dat in de Bijbel staat. (Ik weet wel dat het hier niet om Het Boek gaat maar om de HSV-Jongerenbijbel) De taal van Het Boek komt heel dicht bij hen en krijgen zin om te lezen. En de torrie van mattie is goed voor de straat jongeren.

Die wijsheid beste benefietdiner, haal ik uit het gegeven dat velen hier een nieuwe vertaling van een Bijbeltekst plaatsen! Ik zie hier vrijwel nooit een tekst uit de SV voorbijkomen, heel soms uit de herziene, maar vaker uit Groot Nieuws, Het Boek of de Willibrordbijbel.
Ik heb ze hier allemaal op de boekenplank staan hoor.
Eén van mijn kinderen kreeg Het Boek bij het afscheid van de basisschool, hij heeft er slechts één keer in gelezen. Hij heeft een grote liefde voor taal en vindt het verschrikkelijk dat de Bijbel zo "vervormd" wordt.
Maar goed, dat is persoonlijk, ik wil maar aangeven dat DE jeugd helemaal niet massaal aan de vernieuwing moet. Dat werd wijsgemaakt in de jaren 60 bij de opkomst van de jeugddiensten, het werd een grote flop.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 sep 2013 10:55

schelpje3 schreef:Ook je laatste zin getuigt van vijandschap in wezen. Want je zegt zogenaamd heel aardige dingen, je hebt de GerGem lief, maar vertelt daar wel heel negatieve dingen over. De uitstroom is niet groter. En als dat wel zo zou zijn, zegt dat zeker iets ja, maar niet over GG!

Je zeurt en lastert.
Je kunt van iemand houden en toch niet blind zijn voor diens daden.
Laatst gewijzigd door JeeWee op 21 sep 2013 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 sep 2013 10:57

Ja hoor, JeeWee, het ligt bij jou ALTIJD aan die ander.
Btw: ik heb de HSV meteen na verschijning gekocht en ben voornemens om de Jongerenbijbel ook te kopen die in oktober verschijnt.
Maar ja, ik ben geen gger, dus mag het. :-oo

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 21 sep 2013 10:59

Weet je JeeWee als bij de GG bekend is of zou zijn dat jij meegewerkt hebt aan die jongeren bijbel dan kan ik heel goed begrijpen dat de GG deze jongeren bijbel afwijst en alles wat er mee samenhangt want jouw theologie zeker weten niet die van de GG en ook niet van andere kerken.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 sep 2013 11:02

schelpje3 schreef:Ja hoor, JeeWee, het ligt bij jou ALTIJD aan die ander.
Btw: ik heb de HSV meteen na verschijning gekocht en ben voornemens om de Jongerenbijbel ook te kopen die in oktober verschijnt.
Maar ja, ik ben geen gger, dus mag het. :-oo

Je bent echt erg!
Ik plaats een bericht over de synode van de Ger.Gem. die zich beraadt over de bedreiging (!) van de HSV en jij loopt je correctheid weer te bewijzen door te roepen dat je óók een HSV hebt aangeschaft! O hoe geweldig.
Maar het gaat ff niet om jou.

Het gaat hier om Gods kinderen die het werk van andere kinderen van God bestrijden en op die manier de jeugd nog verder van hen vervreemden.

Terug naar “Archief”