janpep schreef:Ik herken hier veel in van hoe ik er 20 jaar geleden in stond.
Traditie mag belangrijk zijn. Net zoals wat de familie ervan vindt etc. etc. Uiteindelijk moet het in de prioriteitstelling echter wijken als we trouw willen zijn aan wat God in zijn Woord van ons vraagt. Kan je daarmee instemmen?
Dank janpep voor je uitvoerige antwoord, volgens mij voel je dat je een echte missie hebt.
Ik zal je boek zeker lezen.
Om je laatste vraag te beantwoorden "Traditie, familie en trouw aan Gods woord".
Wat de kerkelijke gemeente, mijn familieleden enz. ervan vinden is niet zo belangrijk.
Maar weet je, de traditie is niet "zomaar" ontstaan.
Integere Christenen - onze voorouders (zusters en broeders) hebben deze leer "niet zomaar" geformuleerd.
Ik begrijp en weet dat de betreffende bijbelteksten niet 100% duidelijk zijn "hij en zijn huis" was dat met de kinderen, het was 's-avonds, lagen ze al op bed, en de slaven werden die ook gedoopt ?
Als het een geloofsdoop was is het dan denkbaar dat "het hele huis op hetzelfde moment" tot geloof kwam.
De traditie van de kinderdoop is heel oud.
Origenes schrijf bijvoorbeeld in de derde eeuw dat: “volgens de gewoonte der Kerk geven we de Doop ook aan baby’s” (Preek over Leviticus 8:31:11). Het concilie van Carthago (253 na Chr.) veroordeelde de mening dat de Doop aan kinderen van minder dan 8 dagen oud onthouden moet worden. Later leerde Augustinus dat “De gewoonte van de kerk om kinderen te dopen zeker niet te weerspreken is. . . noch is het te geloven dat deze traditie niet apostolisch zou zijn” (Letterlijke interpretatie van Gen. 10:23:39, 408 na Chr.).
Traditie wordt ook niet gehandhaafd om andere "dwars te zitten".
Het is ook de leer van mijn, reeds overleden, ouders en grootouders.
Dat zet je niet zomaar "opzij". Dan moeten er 100% bewezen en dringende redenen zijn.
Het is mijn droom dat er ooit een kerk ontstaat die echt ruimte bied voor mensen.
Concreet wil dat zeggen dat ik pleit voor een kerk die ruimte biedt voor "beide dopen".
Ik stem, in dit verband, van harte in met de beschrijving van Paus Fransiscus.
De kerk moet een huis zijn voor en van iedereen, niet een kapelletje voor beperkte opvattingen en doctrines.