NOG een nieuwe kerk erbij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor Speedy » 18 sep 2013 14:35

mealybug schreef:Jezus leert:
Gij weet, dat de regeerders der volken heerschappij over hen voeren en de rijksgroten oefenen macht over hen. Zo is het onder u NIET.
Gaat het in sommige kerken toch niet een beetje wel zo?

als je nou neer zou zetten kerken/gemeenten/clubjes dan zou ik het nog met je eens kunnen zijn
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2013 14:39

Hoe bedoel je? Als het goed is zijn er altijd mensen die leidinggeven in de kerk. In de Bijbel zie je ook dat de apostelen vergaderen over bepaalde zaken en een besluit nemen hoe men met dingen om moet gaan, er zijn ambten, ook om toezicht te houden. Dat lijkt me niet verkeerd zodat men er geen misbruik van maakt, wat helaas wel voorkomt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 18 sep 2013 15:28

Marnix schreef:Hoe bedoel je? Als het goed is zijn er altijd mensen die leidinggeven in de kerk. In de Bijbel zie je ook dat de apostelen vergaderen over bepaalde zaken en een besluit nemen hoe men met dingen om moet gaan, er zijn ambten, ook om toezicht te houden. Dat lijkt me niet verkeerd zodat men er geen misbruik van maakt, wat helaas wel voorkomt.

Leiders mogen echter geen heerschappij hebben over mensen of macht uitoefenen. De heerschappij en macht zijn aan God. De Bijbel is leidend boven de apostelen en de ambten. Als de apostelen of welke kerkleider dan ook buiten de Bijbel om gaan, dan gaat hun positie wankelen, wat laat zien dat de "leiders" in kerken en gemeentes niet de absolute leiders zijn, maar nog een Leider boven hen hebben.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2013 16:13

mee eens. Leiders moeten vooral dienend zijn en dat gaat vaak mis.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 sep 2013 16:18

alexander91 schreef:Leiders mogen echter geen heerschappij hebben over mensen of macht uitoefenen. De heerschappij en macht zijn aan God. De Bijbel is leidend boven de apostelen en de ambten. Als de apostelen of welke kerkleider dan ook buiten de Bijbel om gaan, dan gaat hun positie wankelen, wat laat zien dat de "leiders" in kerken en gemeentes niet de absolute leiders zijn, maar nog een Leider boven hen hebben.

Maar wat doe je dan in het volgende geval?
(Dit was mijn kerk)

http://www.workmatch.nl/workmap/doop/br ... synode.htm

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 18 sep 2013 17:33

1a2b3c: Het gaat er toch niet om zo dicht mogelijk bij Spurgeon, Philpot, Bunyan e.d. te staan? We moeten zo dicht mogelijk bij de Bijbel blijven.
Marnix schreef:Uiteraard. Maar refobaptisten zijn van mening dat die mensen inhoudelijk dicht bij de Bijbel zaten en ook met hun doopvisie.
Dat snap ik, maar op deze manier krijg je het 'doorfluister-effect'. Als iedereen zich gewoon op de Bijbel baseert dan kom je elkaar daar vanzelf wel tegen als het goed is.
Boekenlezer schreef:Dit is wel heel erg opportunistisch en humanistisch benaderd. Alsof er helemaal geen opdracht tot kerkelijke eenheid ligt...
Eenheid in het lichaam van Christus oftewel de Gemeente. Dat betekent niet dat iedereen exact hetzelfde moet denken Rom.14:5 Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn. Dus gun elkaar de ruimte zolang het niet over de fundamentele zaken gaat.
En verder: Rom.12:18 Leef, zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, in vrede met alle mensen.
Boekenlezer schreef:Bovendien valt zo het hele onderscheid tussen kerk en sekte weg, zodat het woord 'sekte' uit het woordenboek geschrapt kan worden. En de artikelen aangaande het belijden over de kerk staan dan ook voor Jan Doedel in de N.G.B. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Tja, wat noem je kerk en wat sekte? Volgens Wiki staat een sekte in verband met muggenziften en het volgen van mensen.
Er zijn redelijk wat kerken die aan deze beschrijving voldoen.
Verder: als er iets nieuws komt wordt er nogal snel 'sekte' geroepen, daar weet Paulus ook van mee te praten. Hand.24:14 en 28:22.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 18 sep 2013 18:51

Marnix schreef: Cijfers zeggen niet zoveel, zeker niet in het geloof. Volgens mij had je ook al eens aangetoond dat een miniem percentage van de christenen gereformeerd is. Dat zegt niet zoveel.

Vreemd, vroeger toen onze kerken vol zaten preekte de dominees over "ik heb veel volk in deze stad en aan het aantal onderdanen herkent men de Koning".

Heb je nog een onderbouwing voor je stelling " Cijfers zeggen niet zoveel, zeker niet in het geloof" ?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 sep 2013 19:06

rotterdam schreef:Vreemd, vroeger toen onze kerken vol zaten preekte de dominees over "ik heb veel volk in deze stad en aan het aantal onderdanen herkent men de Koning".

Heb je nog een onderbouwing voor je stelling " Cijfers zeggen niet zoveel, zeker niet in het geloof" ?

Mag ik het zeer oneens zijn met die predikant?
(want wat zal de paus dan wel niet zeggen, die heeft pas veel onderdanen)
(broeders en zusters was een bijbelsere aanduiding geweest, trouwens, die ook de lading beter dekt)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 sep 2013 20:11

rotterdam schreef:Heb je nog een onderbouwing voor je stelling " Cijfers zeggen niet zoveel, zeker niet in het geloof" ?

Wanneer Jezus zegt, vraagt eigenlijk, ''Zal ik nog geloof vinden wanneer Ik terugkom?'', duidt dat op het kleine aantal, volgens mij.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 sep 2013 21:30

mealybug schreef:Jezus leert:
Gij weet, dat de regeerders der volken heerschappij over hen voeren en de rijksgroten oefenen macht over hen. Zo is het onder u NIET.
Gaat het in sommige kerken toch niet een beetje wel zo?

Is dat een reactie op mijn bijdrage?
Maar dat dat in de kerk voorkomt? Ja. De Rooms-Katholieke Kerk uit het verleden had dat heel sterk. Misschien is de scheuring van de Reformatie dan wel een oordeel over die kerk geweest, omdat dat hun macht nogal inperkte.

Alleen zie ik het (door mij veronderstelde) verband met mijn bijdrage niet zo.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 18 sep 2013 21:59

rotterdam schreef:Uiteraard is minstens de helft van de genoemde 90% R.K. - nog eens 20% is Orthodox - dus ? Allen verkondigen de kinderdoop. Dus zijn wij het daarover eens.
Heeft niets te maken met de reformatie ongedaan maken.

Ik kreeg even de indruk dat het hoge percentage garant stond voor het gelijk hebben. :D

Nogmaals; ik ga liever niet op deze voet voort.
Ik meen het rijtje argumenten dat niet correct is al eens gegeven te hebben.
Het zou wat drammerig worden dat telkens te herhalen. Als er verder geen inhoudelijke vragen over zijn, dan laat ik het verder.
Meerdere boekjes die beide kanten belichten/verdedigen heb ik twintig jaar geleden al uitvoerig doorgenomen.
Ik kan oprecht zeggen dat ik het van alle kanten heb bekeken en alle genoemde onderbouwing in de Bijbel ben nagegaan. De afgelopen jaren heb ik één en ander nogmaals op een rij gezet. Daarbij hoort: Met een open mind. De mogelijkheid openhoudend dat ik het wel eens verkeerd zou kunnen zien.
Ik zelf heb de behoefte dus niet meer zo om daar nu nog weer opnieuw boekjes bij te betrekken. Op een gegeven moment ben je er klaar mee.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 19 sep 2013 05:26

Boekenlezer schreef:Dit is wel heel erg opportunistisch en humanistisch benaderd. Alsof er helemaal geen opdracht tot kerkelijke eenheid ligt...
Bovendien valt zo het hele onderscheid tussen kerk en sekte weg, zodat het woord 'sekte' uit het woordenboek geschrapt kan worden. En de artikelen aangaande het belijden over de kerk staan dan ook voor Jan Doedel in de N.G.B. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn
je noemt 3 argumenten: 1 opdracht tot eenheid, 2 verschil kerk en sekte valt weg en 3 de artikelen over het belijden van de kerk kloppen dan niet meer.
volgens jou kan dit niet de bedoeling zijn.

over de opdracht tot eenheid; alle aandacht op organisatorische eenheid heeft tot nu toe alleen maar geleid tot 1a2b3c negeert - in navoling van Paulus- alle partijschappen en ziet er dwars doorheen haar broers en zussen in christus. ze is een met haar familie ook al hebben ze verschillende achternamen. 1a2b3c voldoet aan de opdrachtn on een te zijn. kan jij aangeven waar de opdracht staat om ook KERKELIJK een te zijn?

2. verschil kerk en sekte valt weg. oooh wat erg nu hebben we een kromme stok minder om anderen mee te slaan! wie noemt haar eigen club ooit sekte? dat doe alleen de buitenwacht om diegroep te bagatelliseren. de geest hierachter is duidelijk.

3. de ngb heeft verkeerde artikelen. altijd gedacht dat de 3 formulieren niet onfeilbaar verklaard waren :-oo

waar het opneer komt is dat de eenheid van gelovigen niet overeenkomt met jouw wens van kerkelijke eenheid. en dan nog wel die vorm van kerkzijn waar jij je goed bij voelt.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 sep 2013 07:12

rotterdam schreef:
Vreemd, vroeger toen onze kerken vol zaten preekte de dominees over "ik heb veel volk in deze stad en aan het aantal onderdanen herkent men de Koning".

De praktijk is bewijs genoeg. Als cijfers wat zeggen over betrouwbaarheid, als ze bewijs moeten geven of iets klopt of niet vergeet je een hoop. Lang was het christelijk geloof niet de grootste godsdienst en mogelijk komt die tijd weer. Daarnaast, als percentage aangeeft wat waar is of niet moeten we heel snel katholiek worden.... Als in het begin men de kinderdoop invoerde is het logisch dat iedereen dat ook geloofde en leerde en dat de meeste "aanhangers" heeft.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 19 sep 2013 07:15

mealybug schreef:
Mag ik het zeer oneens zijn met die predikant?
(want wat zal de paus dan wel niet zeggen, die heeft pas veel onderdanen)
(broeders en zusters was een bijbelsere aanduiding geweest, trouwens, die ook de lading beter dekt)

Ja dat mag - dominee preekte uit Hand. 18 - Christus zegt tegen Paulus ;
Want Ik ben met u, en niemand zal de hand aan u leggen om u kwaad te doen; want Ik heb veel volks in deze stad.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 19 sep 2013 07:17

[/quote]
Wanneer Jezus zegt, vraagt eigenlijk, ''Zal ik nog geloof vinden wanneer Ik terugkom?'', duidt dat op het kleine aantal, volgens mij.[/quote]

En dat kleine aantal is dan allemaal te vinden in ???????.

Terug naar “Archief”