Kun je ook geloven zónder kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Byte
Luitenant
Luitenant

Re: Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor Byte » 16 sep 2013 20:58

Hoe lees jij het gedeelte dan dat ik citeerde uit de eerste brief van Johannes Byte?

Ik geloof dat ik van natuur een zondaar ben, net zoals alle mensen.
En ik geloof dat Jezus die vriend wilde zijn van zondaren
Ik geloof dat Hij de Middelaar is en dat Hij mijn zonden op Zich nam waarmee Hij mij vrijkocht om niet!
Ik zie mezelf als zondaar Mohamed, maar ik mag pleiten op Zijn Onfeilbaar Woord waarmee hij mijn zonden bedekt voor Zijn aangezicht. Dan blijf ik voor mezelf toch nog altijd zondaar ?

Mat 11:19
De Zoon des mensen is gekomen, Die wel at en dronk, en ze zeggen: Ziedaar, een vraatzuchtig mens en een drinker, een vriend van tollenaars en zondaars..
Jak 4 :4
Overspelige mannen en vrouwen, weet u dan niet dat de vriendschap met de wereld vijandschap tegen God is? Wie dan nu een vriend van de wereld wil zijn, wordt als vijand van God aangemerkt.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 16 sep 2013 21:03

mohamed schreef:Als je van huis uit gewend bent te horen dat God je een onverbeterlijke zondaar vindt die de genade onwaardig is, dan vergt het nogal wat van een mens om daar los van te komen. Geloven dat Jezus ons vergeven heeft en beziet als volmaakte mensen die niet kunnen zondigen - ondanks onze imperfecties - is voor een gereformeerde net zo lastig als huis en haard verlaten.

Niet alleen voor een gereformeerde denk ik. Bij ons leek het wel een tweenaturenleer.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 16 sep 2013 21:05

mohamed schreef:Alhoewel ik de schrift met de schrift vergelijken een goede studiemethode vind, is de schrift met de schrift bestrijden niet in overeenstemming met de gezonde leer. Jezus leerde dat elk rijk wat innerlijk verdeeld is verwoest wordt (Mat 12,25) dus zoals jij leest lijkt me niet helemaal de bedoeling. Hoe lees jij het gedeelte dan dat ik citeerde uit de eerste brief van Johannes Byte?

Trouwens even voor de goede orde ik bestrijd niet schrift niet met schrift maar vergelijk de schrift met schrift.
Zoals Jezus dat ons leerde toen hij verzocht werd in de woestijn.
Mattheus 4:
7 Jezus zei tegen hem: Er staat eveneens geschreven

:D
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 16 sep 2013 21:12

1a2b3c schreef:De brief is gericht aan: de geheiligden in Christus Jezus, geroepen heiligen, met allen die de naam van onze Heere Jezus Christus aanroepen, in elke plaats, zowel hun als onze Heere. Hij noemt ze ook steeds broeders en zusters.
Zoals ik het begrijp uit de Bijbel heb je ongelovigen, vleselijke gelovigen (zoals hier in hfst.3) en gelovigen die wandelen door de Geest. (zie bijv. ook Gal.5).

Ja inderdaad, ze waren nog niet ten volle tot bekering gekomen van hun vroegere levenswandel, hij moest opnieuw weeen voor ze doorstaan (gebed voor de wedergeboorte).
Maar zolang je niet hoort dat je oude zondenatuur gekruisigd is met Hem en dat het allang volbracht is, kun je volgens mij niet eens komen in die wandel in de Geest van Romeinen 8, want je blijft onder de wet het zelf proberen in je eigen kracht als een ellendig aangeklaagd mens (Romeinen 7).
Maar Gode zij dank door Jezus Christus onze Here. Als je er dan uiteindelijk achterkomt dat je onmogelijk zelf zijn Woord kan houden, kun je uitroepen ik ellendig mens! Verlos mij uit het lichaam dezes doods en kan Hij het doen.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 sep 2013 21:59

Byte schreef:Dan blijf ik voor mezelf toch nog altijd zondaar ?

Tja, ik zou zeggen lees 1 Johannes 3 nog maar een keer en bepaal het voor jezelf.
mohamed schreef:Alhoewel ik de schrift met de schrift vergelijken een goede studiemethode vind, is de schrift met de schrift bestrijden niet in overeenstemming met de gezonde leer. Jezus leerde dat elk rijk wat innerlijk verdeeld is verwoest wordt (Mat 12,25) dus zoals jij leest lijkt me niet helemaal de bedoeling. Hoe lees jij het gedeelte dan dat ik citeerde uit de eerste brief van Johannes Byte?

Byte schreef:Trouwens even voor de goede orde ik bestrijd niet schrift niet met schrift maar vergelijk de schrift met schrift.
Zoals Jezus dat ons leerde toen hij verzocht werd in de woestijn.
Mattheus 4:
7 Jezus zei tegen hem: Er staat eveneens geschreven

:D

Jezus' opmerking 'Er staat eveneens geschreven: U zult de Heere, uw God, niet verzoeken' is helemaal niet in tegenspraak met de psalm waar de duivel naar verwees. Dat is dus een vergelijking die kant noch wal raakt. Wat jij poogde was het citaat van Johannes weerleggen met een passage van Paulus en dát is wel degelijk de schrift met de schrift bestrijden.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 16 sep 2013 22:15

mohamed schreef: Tja, ik zou zeggen lees 1 Johannes 3 nog maar een keer en bepaal het voor jezelf.

Mooi :D
Dank je!

20 Want als ons hart ons veroordeelt, God is meer dan ons hart, en Hij weet alle dingen.
21 Geliefden! Als ons hart ons niet veroordeelt, hebben wij vrijmoedigheid om tot God te gaan;

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 16 sep 2013 22:18

mohamed schreef:Jezus' opmerking 'Er staat eveneens geschreven: U zult de Heere, uw God, niet verzoeken' is helemaal niet in tegenspraak met de psalm waar de duivel naar verwees. Dat is dus een vergelijking die kant noch wal raakt. Wat jij poogde was het citaat van Johannes weerleggen met een passage van Paulus en dát is wel degelijk de schrift met de schrift bestrijden.

Tuurlijk wel , het staat toch haaks op elkaar?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 sep 2013 22:19

mohamed schreef: Tja, ik zou zeggen lees 1 Johannes 3 nog maar een keer en bepaal het voor jezelf.

Byte schreef:Mooi :D
Dank je!

20 Want als ons hart ons veroordeelt, God is meer dan ons hart, en Hij weet alle dingen.
21 Geliefden! Als ons hart ons niet veroordeelt, hebben wij vrijmoedigheid om tot God te gaan;

Maar net wat je mooi vindt, want als jij jezelf een onverbeterlijke zondaar vindt veroordeelt je hart je.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 16 sep 2013 22:31

mohamed schreef:Maar net wat je mooi vindt, want als jij jezelf een onverbeterlijke zondaar vindt veroordeelt je hart je.

God is meer dan mijn hart, daar stel ik mijn vertrouwen op Mohamed, niet op mijn arglistig hart.
Daarom is het juist zo mooi.

9 Arglistig is het hart, boven alles, ja, ongeneeslijk is het, wie zal het kennen?
10 Ik, de HEERE, doorgrond het hart,beproef de nieren,
en dat om ieder te geven overeenkomstig zijn wegen, overeenkomstig de vrucht van zijn daden.

Of ben ik nu weer iets aan het bestrijden ? Wat niet hoort.
Ben nog maar een beginner :D daarom kom ik ook nog in de kerk :wink:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 sep 2013 22:39

mohamed schreef:Maar net wat je mooi vindt, want als jij jezelf een onverbeterlijke zondaar vindt veroordeelt je hart je.

Byte schreef:God is meer dan mijn hart, daar stel ik mijn vertrouwen op Mohamed, niet op mijn arglistig hart.
Daarom is het juist zo mooi.

9 Arglistig is het hart, boven alles, ja, ongeneeslijk is het, wie zal het kennen?
10 Ik, de HEERE, doorgrond het hart,beproef de nieren,
en dat om ieder te geven overeenkomstig zijn wegen, overeenkomstig de vrucht van zijn daden.

Of ben ik nu weer iets aan het bestrijden ? Wat niet hoort.
Ben nog maar een beginner :D daarom kom ik ook nog in de kerk :wink:

Vertrouwen op God is ook wat ik doe en daarom durf ik te zeggen dat ik geen zondaar meer ben. Het vergt behoorlijk wat van een mens om tot dat inzicht te komen, want ons arglistige hart maakt ons maar wat graag wijs dat we ondanks het offer van Christus niet gereinigd zijn.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 sep 2013 07:13

Even ontopic.
Kun je ook geloven zonder kerk? Ja natuurlijk, dat kan. Je kunt van alles geloven zonder kerk.
Kun je ook christelijk geloven zonder kerk? Nee, dat kan niet, want je ontkent dan het lichaam van Christus en wilt daar niet bij horen.

Nu zal de tegenwerping zijn: "ik geloof wel in het lichaam van Christus hoor, maar dat is een vaag onzichtbaar iets, dus kan ik prima in mijn eentje geloven".
O ja, staat dat in de Bijbel? Waar dan?

In de Bijbel zegt de apostel Paulus tegen de zichtbare gemeente van Korinthe: "Samen bent u namelijk het lichaam van Christus, en ieder afzonderlijk Zijn leden." (1 Kor. 12:27). Hoezo onzichtbaar?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 17 sep 2013 08:00

@Elbert: fijne, heldere samenvatting.

Persoonlijk kan ik het me ook niet voorstellen om zonder de gemeenschap van medechristenen in de kerk te geloven en mijn en andermans geloof te versterken. Heel vaak kijk ik de hele week al uit naar de zondag. Regelmatig hebben wij preekbespreking, na afloop van de dienst. Dan gaat heet vaak minder over dogma's maar meer over wat Gods Woord met je gedaan heeft. Ik ervaar dat als gemeenschap der heiligen, zoals dat in de HC staat:

Vraag 55: Wat verstaat u onder de gemeenschap der heiligen?
Antwoord. Ten eerste, dat de gelovigen, allen en een ieder, als lidmaten aan de
Heere Christus en aan al Zijn schatten en gaven gemeenschap hebben a). Ten
tweede, dat ieder zijn roeping moet verstaan, zijn gaven ten nutte en ter zaligheid
van de andere lidmaten gewillig en met vreugde aan te wenden b).
a. Joh. 15 : 4; id. 20 : 17, Rom. 8 : 23, 1 Kor. 1 : 9, en 6 : 17; id. 10 : 16,
en 12 : 12v., 1 Joh. 1 : 3.
b. Rom. 12 : 4-8, Ef. 4 : 1v. en 15v., Fil. 2 : 4 en 7.

Zoals ik eerder heb gelezen in allerlei reacties, zijn er kennelijk meerderen die zonder kunnen. Het zij zo. Ik kan het niet. Jammer ook als we in de val trappen om de kerk te vereenzelvigen met kerkmensen. Helaas, maar wel begrijpelijk wordt de kerk daar vaak op afgerekend. Jammer want ik geloof in de Heer van de kerk die mensen samenroept om die gemeenschap der heiligen te beoefenen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 17 sep 2013 08:13

Iedereen die gelooft dat Jezus is de Christus is een lid van het lichaam van Christus, en daarom zijn de leden altijd verbonden met elkaar. Ook als ze elkaar niet fysiek ontmoeten.
Maar we hebben elkaar wel nodig, de leden functioneren niet los van elkaar. Het oog kan niet tegen de hand zeggen: ‘Ik heb je niet nodig ......' zie 1 Kor.12.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 17 sep 2013 08:19

mohamed schreef:1 Johannes 3
4 Ieder die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid; want de zonde is de wetteloosheid.
5 En u weet dat Hij geopenbaard is om onze zonden weg te nemen; en zonde is er in Hem niet.
6 Ieder die in Hem blijft, zondigt niet; ieder die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.
7 Lieve kinderen, laat niemand u misleiden. Wie de rechtvaardigheid doet, is rechtvaardig, zoals Hij rechtvaardig is.
8 Wie de zonde doet, is uit de duivel; want de duivel zondigt vanaf het begin. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, dat Hij de werken van de duivel verbreken zou.
9 Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is.

Ik ben bang dat je inderdaad wat gemist hebt en jij gaat trouw elke week naar de kerk?! ](*,)
Dan heb ik ook slecht nieuws voor jou, want ongeveer een week geleden heb je je echt niet vlekkeloos gedragen ;-). En als je dat niet vind, dan waren jouw excuses een lege huls, en dat zou ik nog veel erger vinden. Bovendien zou ik dan ook van jou willen horen: zondig jij niet meer dan?

PS was ik maar zo trouw.
PPS ik betreur het dat je zo toegeeft aan je vooroordelen over mij. Kun je daar niet eens een keer mee stoppen en laten zien hoe een christen zich dan wel gedraagt?????? Want jouw gedrag kan ik daar echt niet mee rijmen, zelfs niet met de tekst die je nu quote.
Laatst gewijzigd door alexander91 op 17 sep 2013 08:41, 2 keer totaal gewijzigd.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 17 sep 2013 08:24

mohamed schreef:Het vergt behoorlijk wat van een mens om tot dat inzicht te komen, want ons arglistige hart maakt ons maar wat graag wijs dat we ondanks het offer van Christus niet gereinigd zijn.

Volgens mij vergt het de mens helemaal niets om zichzelf te verhogen.... Dat bewijst de gehele mensheid om ons heen...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Terug naar “[Religie] - Open forum”